mai 15, 2024, 00:11:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Stem på det du syntes er så langt du kan strekke deg. 3 stemmer pr pers.
Orginal, uten tidsriktig ekstrautstyr. - 27 (9.7%)
Orginal, med det man selv måtte ønske av tilgjengelig tidsriktig utstyr inkludert felger. - 66 (23.8%)
Orginal kaross men med egne modifiseringer uten å kappe og sveise om selve karosseriet. Herunder senking, større motor etc. - 99 (35.7%)
Samme som over bare med bytte av motor til motor fra annet bilmerke, f.eks wankel eller subaru ol. - 17 (6.1%)
Helt egne løsninger uavhengig av om dette innebærer store modifiseringer av karosseriet. f.eks Custom - 41 (14.8%)
Modernisering ala TurboHaraune sin 13003 med Subaru motor og Porsche girkasse sammen med masse innovative løsninger - 27 (9.7%)
Stemmer totalt: 140

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ekte entusiast? Hva liker/godtar du? Avstemning! Avstemning ferdig!  (Lest 6669 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: februar 04, 2010, 08:55:48 am »

Det er heldigvis stor åpenhet på forumet for at folk kan gjøre det de vil!

Husk det og ikke diss folk som ikke har lyst til å kjøre orginal bil, de aller fleste bevarer bila sine om enn kanskje på en litt annen måte enn orginalt.

Husk ei 50 talls boble er ikke sjelden! Det finnes tusenvis av disse ennå!!!! 60 og 70 tallere er det sikkert millioner av ;-)


Jeg klikker nesten når folk syntes det er helt "Horribelt" å senke en bil.... tenk noe så grusomt... men det er jo meg, ha syntes dere?
Jeg liker det jeg liker og det er mye og det er lite.

Men jeg er av den oppfatningen at et noenlunde komplett funn med lite rust, uansett alder, bør bevares på en slik måte at det er mulig å sette bilen tilbake til slik den var når den ble funnet.
Jeg, som Håkon "Oval57," mener at man selger ikke unna en masse av bilens orginale deler for å spare plass, jeg er nok ikke så nøye som Håkon, er forstillinga så rusten at den må sveises en masse på så er det bedre å finne en annen som er lik, men er delene enkelt reddbare så syntes jeg man burde spare på dem slik at man ved senere anledning kan komplettere bilen igjen.
Gjør man dette syntes jeg man kan gjøre hva man vil med bilen sålenge karosseriet ikke blir ødelagt.
Jeg er som mange vet mest på Cal-look sida, og der føler jeg at de fleste havner innafor alternativ 3: Og det samme gjør resto og rat folka. Det er snakk om en masse folk som er veldig glad i bila sine, og de legger ned masser av arbeid, UTEN å endre noe som ikke er mulig å reversjere! På denne måten blir bilene bevart for lange tider fremover.

De fleste som bygger mer ombygde biler enn dette bygger ofte på biler som er så rusta at det som eventuelt blir endret allerede er borte av rust. Biler av denne sorten er etter min mening uansett ikke noe særlig orginale lenger og derfor plager det meg minimalt.

Så jeg for min del er VELDIG glad i det mangfoldet som finnes. Selvom jeg ikke liker alt jeg ser.

Jeg liker også en god debatt rundt dette emnet og håper at dere vil ta en runde til om dette. Gliser

« Siste redigering: februar 06, 2010, 14:50:48 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: februar 04, 2010, 09:30:01 am »

Jeg skal innrømme at når jeg ser folk ta en nydelig bil i originalutførelse for deretter å senke, bredde og bytte allverdens av interiør, så skjærer det meg i hjertet. Ikke at folk trenger bry seg om det, men slik er det nå engang. At man tar en bil i dårlig stand og gjør tilsvarende endringer, blir på en måte ikke det samme, siden bilen da så allikevel trenger mye arbeid. Men jeg ville aldri gjort det selv.

Smak og behag.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #2 på: februar 04, 2010, 09:46:56 am »

Jeg er nok under kategori 1-2-3.....
Det som plager meg mest er når jeg leser i utenlandske blader om folk (ofte German Folks medlemer) som kjøper orginale splitt, oval, splitt/oval karman cab eller hebmullere som i utgangspunktet er orginalrestaurerte etter perfeksjonismens høyeste krav, hvorav den nye eieren ikke senker, men grøfter bilen helt i bakken og gjerne setter på et sett ødelagte (les krom) fuchs felger. Da får jeg vondt langt inne i rota. Tenk på den jobben som har blitt lagt ned i bilen for å restaurere den til perfekt orginalstand og så kommer det en respektløs person å senker den så langt ned at gulvplatene blir varme under kjøring. Nei takke meg til! La de restaurerte orginalbilene være og gyv heller løs på et objekt hvis det er slike planer man har......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 04, 2010, 09:56:53 am »

Jeg er nok under kategori 1-2-3.....
Det som plager meg mest er når jeg leser i utenlandske blader om folk (ofte German Folks medlemer) som kjøper orginale splitt, oval, splitt/oval karman cab eller hebmullere som i utgangspunktet er orginalrestaurerte etter perfeksjonismens høyeste krav, hvorav den nye eieren ikke senker, men grøfter bilen helt i bakken og gjerne setter på et sett ødelagte (les krom) fuchs felger. Da får jeg vondt langt inne i rota. Tenk på den jobben som har blitt lagt ned i bilen for å restaurere den til perfekt orginalstand og så kommer det en respektløs person å senker den så langt ned at gulvplatene blir varme under kjøring. Nei takke meg til! La de restaurerte orginalbilene være og gyv heller løs på et objekt hvis det er slike planer man har......

Enig der gitt
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: februar 04, 2010, 11:28:07 am »

En ekte entusiast for meg, er en som får bilen ut av låven, garasjen, skogen, eller hvor de ellers måtte stå, og får denne ut i trafikk igjen.
Stilart, delebruk, form og farge er helt uinteressant.
Det som jeg synes er for dårlig, eller nytt for meg går til bilcross.
Er mye biler i verden som bare "står seg sund", og rett og slett råtner bort.
Uansett, så er det eier som avgjør bilenes skjebne.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #5 på: februar 04, 2010, 12:06:45 pm »

En ekte entusiast for meg, er en som får bilen ut av låven, garasjen, skogen, eller hvor de ellers måtte stå, og får denne ut i trafikk igjen.
Stilart, delebruk, form og farge er helt uinteressant.
Det som jeg synes er for dårlig, eller nytt for meg går til bilcross.
Er mye biler i verden som bare "står seg sund", og rett og slett råtner bort.
Uansett, så er det eier som avgjør bilenes skjebne.

Enig med du ja  Glad
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 04, 2010, 12:15:18 pm »

Tidligere i yngre dager var jeg selv originalpurist på min hals. Merker jeg er blitt litt slappere med åra, selv om det fremdeles ikke kunne falle meg inn å senke en bil eller konvertere til 12V. Det kan jo ha noe å gjøre med at prosjektet i utgangspunktet bestod av en totalt ihjælsveisa Karmann split cab uten understell, motor, feil girkasse og feil forstilling. Sånt gjør noe med hue ditt....Men, så godt som originalt skal det bli, men ingen skal beskylde meg for ikke å ha tolmodighet. Hittil har det tatt meg to år, tur til Tyskland, ett bomkjøp og totalt 5200.- i rene delekjøp for å få tak i én (1) ruteramme til baksetet. Og dette er kun et av mange eksempler. Har fått fatt i en del, og mangler fortsatt en del.

Koker vel ned til hva man liker å holde på med. Jeg liker jakta mer enn noe annet.
Ligger det ikke en utfordring i jakta, så blir det kjedelig for meg.

Befinner meg mest på 1 og 2, men kan bevege meg litt over mot 3 når det gjelder tidsriktig trimming.

Vi er alle entusiaster i mine øyne.
« Siste redigering: februar 04, 2010, 12:16:52 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: februar 04, 2010, 12:16:09 pm »

Eg er av typen som ikkje ville rota for mykje med ein flott/urestaurert originalbil. Spesielt hvis denne har ei litt spesiell historie. Dette gjeld og restarurering/gjenoppbygging til original. Eg synes ikkje nødvendigvis det er noko betre enn ombygging/custom. Likar då heller ein flott og ærleg patina. Eventuelle modifiseringar på ein slik originalbil må kunne endrast tilbake.

Når det gjeld i utgangspunktet "ødelagte" (gjenoppbygde med uorginale deler, nedplukka med mykje mangler eller sønderrusta objekt) har eg nok eit mykje meir opent sinn. Då meiner eg det er fritt fram for nesten kva som helst. Utan mangfaldet det gjev blir miljøet veldig smalt og innadvent.

Så mi meining er at ein skal ha respekt for bra eller sjeldne originalbilar, ellers er det fritt fram!  Gliser

Entusiast eller ikkje synes eg ikkje har noko med dette å gjere. Å være entusiast er ikkje det samme som å ville ha det originalt. Det er berre å sjå i alle vw-blada, dei speglar jo ALLE entusiastane sine interesser. (Dei skal jo selje......) Der er modifiserte/spesielle bilar i overvekt. Hvis ein set likheitsteikn mellom ekte entusiast og originalbil hadde ikkje nokon av stilretningane oppstått anna enn restaurert/urestaurert. Det ville blitt nokre tynne blad med svært lite opplag. Treffa hadde heller ikkje vore særskild store eller spanande (etter mi meining må eg vel leggje til). Glad
« Siste redigering: februar 04, 2010, 12:23:09 pm av GSR » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: februar 04, 2010, 13:06:44 pm »

Hittil har det tatt meg to år, tur til Tyskland, ett bomkjøp og totalt 5200.- i rene delekjøp for å få tak i én (1) ruteramme til baksetet. Og dette er kun et av mange eksempler. Har fått fatt i en del, og mangler fortsatt en del.

Vi er alle entusiaster i mine øyne.

Hvis du fortsetter å kjøpe ruterammer til setene dine er det ikke rart du bruker lang tid på å komplettere bilen   Rekker tunge

Seriøst, handler ikke bilhobbyen om mangfold? Selv er jeg ikke så interessert i jakta, det er den overordnede interessen for veteraner og mest av alt brukergleden som driver meg (gjerne med en og annen kinarepro-del).
 
Hva andre gjør med bilene sine er meg mer eller mindre likegyldig.

Vi er alle entusiaster, også i mine øyne.


Loggført

Member #1 /Spliths venner
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: februar 04, 2010, 13:09:01 pm »

En ekte entusiast er en som lærer seg mer og mer om et spesielt emne... hvordan bilen ser ut har mer med økonomi og smak eller mangel av smak å gjøre...

Når det gjelder sabotering av VW's er det verste man kan gjøre å montere soltak, eller bygge om til Heb/karmann cab... det kan (vil) aldri omgjøres... bilen med tak kan (vil) aldri gjenoppstå... siden ingen vil ha en bil med tak MER enn en soltaksbil etc...

Da er det bedre at man bygger gassere av de.... for slike kan restaureres... og det skjer faktisk...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Black59
Seniormedlem
****
Innlegg: 377
Bosted: Trønder


LUFTLIGA`N


Vis profil
« Svar #10 på: februar 04, 2010, 14:27:17 pm »

En ekte entusiast for meg, er en som får bilen ut av låven, garasjen, skogen, eller hvor de ellers måtte stå, og får denne ut i trafikk igjen.
Stilart, delebruk, form og farge er helt uinteressant.
Det som jeg synes er for dårlig, eller nytt for meg går til bilcross.
Er mye biler i verden som bare "står seg sund", og rett og slett råtner bort.
Uansett, så er det eier som avgjør bilenes skjebne.

helt enig i den.

vi e i en stor familie alle sammen, sjøl med forskjellig smak!!! Blunker
Loggført

Type1 59
Tommen
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 04, 2010, 14:36:08 pm »


Morsom tråd! Blunker
Jeg er kanskje ikke uventet helt enig med LOBO i andre, tilsvarende tråder…….

Og i tillegg en kjepphest;
Om man tar en vw som har levd et langt og til dels hardt liv…og tilbakestiller helt til original stand, slik den var fra fabrikken…Så er den jo original igjen.
Men samtidig helt sjel-løs…i mine øyne…

At bilen har levd et liv, er det som gjør den spennende. Om bilen fikk en byttemotor, en ny skjerm en gang på 60/70-tallet – er det en del av historien til bilen. Og eieren behøver ikke se flaut ned i bakken på grunn av det…

Jeg ser helt klart at det kan være ok å bytte tilbake fra 1300 baklykter på en oval osv…og rustmessig og teknisk SKAL en bil være bra….

Men jeg ser nesten aldri to ganger på en strøken, helt original bil på treff…..uavhengig om det er en 1951 eller en 1971. Jeg ser etter biler som har levd et synlig liv og fortsatt har merker etter det, eller en bil hvor eieren har gjort sitt for å gi den en egen stil. Og da spiller det ingen rolle om det er en Cal-look, custom eller vintage speed…alt er gøy.

Eksempel; min ’50 fikk satt inn nye, uoriginale dørtrekk en gang i -56/57…..disse har jeg restaurert….For meg er det helt uaktuelt å sette inn originaldørtrekk…det er disse uoriginale som er med på å gjøre bilen min til det den er….


* artex_2.JPG (211.11 KB, 672x896 - vist 174 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: februar 04, 2010, 14:37:45 pm »

En ekte entusiast for meg, er en som får bilen ut av låven, garasjen, skogen, eller hvor de ellers måtte stå, og får denne ut i trafikk igjen.
Stilart, delebruk, form og farge er helt uinteressant.
Det som jeg synes er for dårlig, eller nytt for meg går til bilcross.
Er mye biler i verden som bare "står seg sund", og rett og slett råtner bort.
Uansett, så er det eier som avgjør bilenes skjebne.

helt enig i den.

vi e i en stor familie alle sammen, sjøl med forskjellig smak!!! Blunker

Må man bruke bilen for å være en ekte entusiast? Hva med dem som ikke kan kjøre? Som er for ung til å ha lappen? Som er minst like entusiastiske over å mekke en å kjøre?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: februar 04, 2010, 14:39:23 pm »

Det er jo en klovn i Tyskland med en 38 modell...  får ikke kjørt en meter han... gleder meg til han blir entusiast...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 04, 2010, 14:45:56 pm »



Når det gjelder sabotering av VW's er det verste man kan gjøre å montere soltak, eller bygge om til Heb/karmann cab... det kan (vil) aldri omgjøres... bilen med tak kan (vil) aldri gjenoppstå... siden ingen vil ha en bil med tak MER enn en soltaksbil etc...

Da er det bedre at man bygger gassere av de.... for slike kan restaureres... og det skjer faktisk...
Jeg kan ikke se at argumentet ditt er logisk gyldig?
Det er ikke noe mål at alle vw’s skal/bør tilbakestilles til fabrikksoriginal stand i framtiden en gang…..   Øyerulling
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: februar 04, 2010, 15:12:05 pm »

Jeg kan ikke se at argumentet ditt er logisk gyldig?

Logisk gyldig... ikke helt sikker på hva dette betyr, men hvis noe ikke er logisk så er det vel feil...  Om du mener jeg har feil regner jeg med at du kan vise til i hvertfall ETT eksempel på at noen har kappet ut et riktig innsveiset soltak for å sett bilen til original utførelse?

Det er ikke noe mål at alle vw’s skal/bør tilbakestilles til fabrikksoriginal stand i framtiden en gang…..   Øyerulling

Er det ikke? Hva betyr "ikke alle" holder det at EN er urørt? Er det 1000 urørte som skal bevares, eller kanskje 144 000? Dette blir vanskellig å svare på ser jeg...

Men det koker vel ned til at alle biler bør og kan modifiseres om nåværende eieren finner det for godt...  (jeg tenkte mer på hva neste eier får å slite med)

 Blunker Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: februar 04, 2010, 15:25:26 pm »

Solenge bilane vert redda, restaurerte om det er nødvendig,, ja solenge dei kjem på vegen er det bra! Det er mange måtar å restaurera på, mange dårlege måtar, kombinert med mange dårlege deler.. Men det er jo sunn fornuft som må slå inn om du kjem over ein "urørt orginalbil" på låven! Enkelte bilar er for gode/skjeldne til å tukla med, og heilt orginale folkevogner er skjeldne!

Ellers so kan eg skjelden tenka meg att nokon vil bytta ut eit soltak med vanleg tak,, isofall so er det noko som feiler eigaren Øyerulling Alle vil ha soltak, men og kva skal då dei med orginalbilar gjera? skaffa ein uorginal bil?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: februar 04, 2010, 15:29:08 pm »

Alle vil ha soltak

Ei tøyfille for å tette et hull i taket på en ellers fornuftig bil?
Jeg sier ingenting på at jenter ønsker seg soltak på biler...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: februar 04, 2010, 15:35:41 pm »

Mulig det ikkje er so veldig praktisk, men tøft synst eg det er! Mulig det hadde fungert å berre lakka ein svart firkant på taket, men vert jo heilt noko andre bollar med skikkeleg ragtop.. MEN det er vel ikkje mange dagane iløpet av eit år att ein får anledning til å opna taket, og her på vestlandet vert det nok berre bal med lekasjer og Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #19 på: februar 04, 2010, 15:41:54 pm »

Jeg stemmer for plexi i hullet......... Mye kulere.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #20 på: februar 04, 2010, 16:00:24 pm »

Jeg fryder meg over at mine meningsfeller er i flertall!!
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #21 på: februar 04, 2010, 17:05:25 pm »

synes at det blir litt dumt, at noen skal bestemme hva jeg (eller noen andre) gjør med vår egen bil/eiendom. at noen velger å senke livet ut av en skjelden variant, "kappe i filler" osv.. det må da få være opp til den repektive eier av kjøretøyet, uten at gud og hvermannsen skal måtte legge seg opp i det, at folk har meninger om det er helt greit for meg, men,,, når andre skal "bestemme" hva jeg kan og ikke kan gjøre med MIN bil, det blir helt feil... jeg vil med det samme passe på å si, at jeg elsker å granske detaljer på "restaurerte " biler på treff, men jeg løper ikke bort til eieren å sier at.. dø.. sånn kan du da f,,,n meg ikke gjøre.. det er ikke noe jeg har noe med.  Hovedsaken er at vi har en fin hobby, og mangfoldet i dette miljøet synes jeg er flott.
 
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 04, 2010, 20:07:40 pm »

En ekte entusiast er en som lærer seg mer og mer om et spesielt emne... hvordan bilen ser ut har mer med økonomi og smak eller mangel av smak å gjøre... Helt enig, men det minst kreative innenfor lære-mer-emner er motor. Det driver jo "alle" med...

Når det gjelder sabotering av VW's er det verste man kan gjøre å montere soltak, eller bygge om til Heb/karmann cab... det kan (vil) aldri omgjøres... bilen med tak kan (vil) aldri gjenoppstå... siden ingen vil ha en bil med tak MER enn en soltaksbil etc...
Sorry. Er blitt for gammal til å la meg provosere av sånt som dette

Da er det bedre at man bygger gassere av de Rørepreik... .... for slike kan restaureres... og det skjer faktisk...
.
« Siste redigering: februar 04, 2010, 20:13:06 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #23 på: februar 04, 2010, 20:46:47 pm »

Ekte entusiast? En som er lidenskapelig opptatt av det han driver med.
I mine øyne er hva som er en ekte bilentusiast og om biler skal holdes originale eller ikke to helt forskjellige diskusjoner.
Om en businessmann med null interesse for bil kjøper en perfekt originalbil fordi det er en god investering er han da mer entusiast enn han som har drevet med VW i 20 år og legger sjela si i en modifisert bil?

Mangfoldet er noe av det som gjør denne hobbyen spennende, hadde alle tenkt likt og hatt lyst på det samme hadde det jaggu blitt kjedelig.. Må jo ha noen å le av også  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #24 på: februar 04, 2010, 20:51:17 pm »

Ekte entusiast? En som er lidenskapelig opptatt av det han driver med.
I mine øyne er hva som er en ekte bilentusiast og om biler skal holdes originale eller ikke to helt forskjellige diskusjoner.
Om en businessmann med null interesse for bil kjøper en perfekt originalbil fordi det er en god investering er han da mer entusiast enn han som har drevet med VW i 20 år og legger sjela si i en modifisert bil?

Mangfoldet er noe av det som gjør denne hobbyen spennende, hadde alle tenkt likt og hatt lyst på det samme hadde det jaggu blitt kjedelig.. Må jo ha noen å le av også  Blunker

"Om en businessmann med null interesse for bil kjøper en perfekt originalbil fordi det er en god investering"

Håper det er fler enn meg som kaller dette WANNABEenthusiast
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #25 på: februar 04, 2010, 20:57:46 pm »


Om man tar en vw som har levd et langt og til dels hardt liv…og tilbakestiller helt til original stand, slik den var fra fabrikken…Så er den jo original igjen.
Men samtidig helt sjel-løs…i mine øyne…

At bilen har levd et liv, er det som gjør den spennende. Om bilen fikk en byttemotor, en ny skjerm en gang på 60/70-tallet – er det en del av historien til bilen. Og eieren behøver ikke se flaut ned i bakken på grunn av det…

Jeg ser helt klart at det kan være ok å bytte tilbake fra 1300 baklykter på en oval osv…og rustmessig og teknisk SKAL en bil være bra….

Men jeg ser nesten aldri to ganger på en strøken, helt original bil på treff…..uavhengig om det er en 1951 eller en 1971. Jeg ser etter biler som har levd et synlig liv og fortsatt har merker etter det, eller en bil hvor eieren har gjort sitt for å gi den en egen stil. Og da spiller det ingen rolle om det er en Cal-look, custom eller vintage speed…alt er gøy.

Eksempel; min ’50 fikk satt inn nye, uoriginale dørtrekk en gang i -56/57…..disse har jeg restaurert….For meg er det helt uaktuelt å sette inn originaldørtrekk…det er disse uoriginale som er med på å gjøre bilen min til det den er….



Nuff said.

Splitboy for president!
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #26 på: februar 04, 2010, 21:28:52 pm »

Jeg syns det er viktig å kunne gjøre bilen slik den en gang var, men jeg kunne så absolutt tenkt meg en taksenket cal-looker fra 80-tallet.
Men å kjøpe en orginal 60-taller nå, og bygge en taksenket cal-looker er helt uaktuelt.

De som er helt orginale, syns jeg skal forbli det.

Men de som graver ut biler, eller finner de langt i de dype skoger, og sveiser opp igjen 70% av bilen, syns jeg de kan gjøre hva de vil med den. Bedre med en ny modifisert, enn ingen  Glad




Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 04, 2010, 21:33:12 pm »


Nuff said.

Splitboy for president!

Har ikke dere egen president? Ufint å verve medlemmer på andre sida av gjerdet  Gliser Gliser

*pop pop*
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: februar 04, 2010, 22:27:56 pm »

Sorry. Er blitt for gammal til å la meg provosere av sånt som dette

Dette er min mening, det var ikke et spørsmål, så det er ikke så nøye om folk svarer.

Det er nok "for" ekstremt å bry seg om donorbiler...  skal slutte med det (offentlig)
Loggført

Speed is no substitute for direction
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: februar 04, 2010, 22:41:47 pm »

Eller kanskje vedkommende har fler biler, alltid skummelt å dra alle over en kam  Blunker


[/quote]

"Om en businessmann med null interesse for bil kjøper en perfekt originalbil fordi det er en god investering"

Håper det er fler enn meg som kaller dette WANNABEenthusiast
[/quote]
« Siste redigering: februar 04, 2010, 23:14:17 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!