mai 04, 2024, 17:53:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1776 - topper - gasser & kam ?????  (Lest 2770 ganger)
Sti
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: juli 31, 2012, 20:35:34 pm »

Hjelp...jeg skal bygge motor Gråter

så.. O'Hellige motorbyggere! Gliser
Hva skjer hvis jeg bygger en liten og fin 1776 med CB 044 Heads 40x35.5,  WEBER SINGLE 40 MM IDF og en Engle w120 kam.
jeg har også DELUXE DUAL 44MM EMPI HPMX CARB. KIT som jeg evt kan bruke da..

Fyrløs tanker,teori og praksis.. gjerne så jeg som nybegynner skjønner! Glad

( ja,alt av navn er copy/paste fra pakkseddel:p )
« Siste redigering: juli 31, 2012, 20:48:41 pm av Sti » Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 31, 2012, 21:02:05 pm »

Om toppene dine er urørte, dvs ikke portet av hverken cnc maksiner eller for hånd. Ville jeg brukt singlegasseren.

Men kammen din passer ikke inn. w100 hadde passet deg mye bedre.

Om toppene er portet. Bruk doble gassere og w120 kammen. Men du må ha matchene eksos for å få noe særlig ut av det.
Loggført

Sti
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juli 31, 2012, 21:04:37 pm »

nye cb044 topper fra piersideparts.net.. hvis det sier noe Glad
« Siste redigering: juli 31, 2012, 21:06:49 pm av Sti » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 31, 2012, 21:44:42 pm »

Jeg ville:

1776
DPR veiv (eller std. balansert)
portet toppene du har
web 109 kam med 1,4 vipper
9.5 eller 10-1 i komp
44 gassere
1,5" eksos



Du vil ikke angre.. Pluss at du kommer deg opp på ett nivå du kan være litt lenger. Du blir fort bitt av basillen.




Hvilke topper er det du har? Hvilket nummer har du? Bortsett fra 044 :p
« Siste redigering: juli 31, 2012, 21:46:27 pm av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sti
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: juli 31, 2012, 22:09:14 pm »

Men jeg har alt bestilt Scat 69mm cast crankshaft, som en del av et kit som er på vei...har det vel før helga Trist

Har ingenting ellers, kun gassere og en 200mm clutch Osteaktig hehe,så alt må kjøpes..


Motoren skal brukes hverdag(sommer), langtur til Europa i hele neste sommer og framover.. så det må være holdbart da:)

Hvordan får jeg komp? leser på  kam-spec at der står det 8-8,5 i komp at det fungerer da,hvorfor øke komp(-resjon?)
og porte nye topper? øker dette da komp'en?
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 31, 2012, 22:28:02 pm »

Men jeg har alt bestilt Scat 69mm cast crankshaft, som en del av et kit som er på vei...har det vel før helga Trist

Har ingenting ellers, kun gassere og en 200mm clutch Osteaktig hehe,så alt må kjøpes..


Motoren skal brukes hverdag(sommer), langtur til Europa i hele neste sommer og framover.. så det må være holdbart da:)

Hvordan får jeg komp? leser på  kam-spec at der står det 8-8,5 i komp at det fungerer da,hvorfor øke komp(-resjon?)
og porte nye topper? øker dette da komp'en?

Støpt veiv er ikke veldig glad i å varve mange omdreininger. Org. er det smidd veiv, noe som tåler mer bank Glad

Man justerer kompresjon ved å øke eller senke kammerstørrelsen i toppene.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 31, 2012, 23:00:42 pm »

Hvorfor porte nye topper. Nei.. si det gitt.

Bensin og luft skal inn i motoren for å gi effekt. Jo mer du får inn av blandingen.. jo større eksplosjon. Sist jeg sjekket så brydde hverken luft eller bensin seg noe særlig om at toppene var nye eller ikke. Det som betyr noe er kanaler, setevinkler.

En NY uportet 044 topp kan monteres som den er. Og motoren vil gå. Men det gjør en tre-beint hest også. De er halvfabrikert i enhver motorbyggers øyne.
Loggført

Sti
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: august 01, 2012, 04:24:37 am »

Men jeg har alt bestilt Scat 69mm cast crankshaft, som en del av et kit som er på vei...har det vel før helga Trist

Har ingenting ellers, kun gassere og en 200mm clutch Osteaktig hehe,så alt må kjøpes..


Motoren skal brukes hverdag(sommer), langtur til Europa i hele neste sommer og framover.. så det må være holdbart da:)

Hvordan får jeg komp? leser på  kam-spec at der står det 8-8,5 i komp at det fungerer da,hvorfor øke komp(-resjon?)
og porte nye topper? øker dette da komp'en?

Støpt veiv er ikke veldig glad i å varve mange omdreininger. Org. er det smidd veiv, noe som tåler mer bank Glad

Man justerer kompresjon ved å øke eller senke kammerstørrelsen i toppene.

Okei, da får jeg se på ny veiv også idag da! Noen tips?
Loggført

Sti
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: august 01, 2012, 04:30:48 am »

Hvorfor porte nye topper. Nei.. si det gitt.

Bensin og luft skal inn i motoren for å gi effekt. Jo mer du får inn av blandingen.. jo større eksplosjon. Sist jeg sjekket så brydde hverken luft eller bensin seg noe særlig om at toppene var nye eller ikke. Det som betyr noe er kanaler, setevinkler.

En NY uportet 044 topp kan monteres som den er. Og motoren vil gå. Men det gjør en tre-beint hest også. De er halvfabrikert i enhver motorbyggers øyne.

Jeg skjønner, er dette noe jeg kan klare selv? For det er snakk om bare å slipe vekk gods på toppenes kanaler? Hvilke topper er "bra" topper?

Jeg spørr kanskje dumt, men jeg har lyst til å lære å gjøre dette selv:p
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 01, 2012, 09:10:53 am »

Det er absolutt noe en gjør-det-selver kan klare. Men det krever litt utstyr og knowhow. Elektrisk eller luft Rettsliper med et utvalg roterende filer og slipe hylser så er man i gang.

MEN.. det er et veldig stort men. Du kan også ende opp med å ødlegge hele toppen uten god research. Det er grunn til at det er spesialister på område. Gjør du det riktig får du direkte igjen på effekt.

Så langt jeg vet finnes det ingen "klar til bruk" topper på markedet som er klare til bruk uten human touch. De nærmeste er Machinebrothers og Steve timms pga at de er håndportede.
Cnc portede topper fra CB trenger også litt stell. Mens de du har kjøpt trenger mye stell.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: august 01, 2012, 09:41:54 am »

Det er vel et par til som leverer ferdige topper, men kanskje ikke på den siden av dammen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Byggern
Medlem
***
Innlegg: 128
Bosted: Akreshus


Vis profil

« Svar #11 på: august 01, 2012, 10:57:11 am »

Det er vel et par til som leverer ferdige topper, men kanskje ikke på den siden av dammen?

En av VERDENS beste motorbyggere bor bare noen kilometer unna deg?!

Jan R Viker bygger motorsykler som presterer i verdenstoppen, og han kan sine bilmotorer også! Ikke er han kjent for å være dyr å bruke, men om han har tid og lyst, det får han selv vurdere.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: august 01, 2012, 11:25:54 am »

Det er vel et par til som leverer ferdige topper, men kanskje ikke på den siden av dammen?

En av VERDENS beste motorbyggere bor bare noen kilometer unna deg?!

Jan R Viker bygger motorsykler som presterer i verdenstoppen, og han kan sine bilmotorer også! Ikke er han kjent for å være dyr å bruke, men om han har tid og lyst, det får han selv vurdere.

Hehe, morsomt å høre han nevnt! Jeg har pratet litt med Viker og han har kikket litt på CNC toppene mine... han bare ristet på hodet  SintGliser
Det er svært interessant å snakke med han om kanaler og lignende men har inntrykk av at han liker nok roadracing sykler best.  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 01, 2012, 17:35:30 pm »

Missforstå meg rett.

Alle motorbyggere kan levere ferdig portede topper. Men dette blir stort sett på bestilling.

De jeg nevner er de eneste jeg vet som har håndportede som ferdig vare liggende på hylla.

Det er vel et par til som leverer ferdige topper, men kanskje ikke på den siden av dammen?
Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #14 på: august 01, 2012, 18:11:03 pm »

Tor øyvind Skinne lever av å porte topper, og han er vel en av få som får ut ca 1000 hk av boksermotorene våre.. Holder til i Skjeberg. Ville regnet litt leveringstid da han har mange som ønsker topper fra han.

Mvh Carsten
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: august 01, 2012, 21:28:13 pm »

Det er vel et par til som leverer ferdige topper, men kanskje ikke på den siden av dammen?

En av VERDENS beste motorbyggere bor bare noen kilometer unna deg?!

Jan **  bygger motorsykler som presterer i verdenstoppen, og han kan sine bilmotorer også! Ikke er han kjent for å være dyr å bruke, men om han har tid og lyst, det får han selv vurdere.

Hehe, morsomt å høre han nevnt! Je g har pratet litt med ** og han har kikket litt på CNC toppene mine... han bare ristet på hodet  SintGliser
Det er svært interessant å snakke med han om kanaler og lignende men har inntrykk av at han liker nok roadracing sykler best.  Glad

Glem den mannen.   Tvilende   Han er flink til det han har lyst til. Portet en V-twin, VTR1000SP1 for sjefen vår (hadde HELE vinteren på seg), da sjefen endelig (litt uti sesongen, i juni) kom og hentet delene  (dritlei av å vente) og fikk noen andre til å skru det sammen, var bare den ene toppen porta... (og den var klar i februar/mars...). Flink til å prate, og fortelle at han har rett, og andre har feil. Kan mye om trimdeler fra forskjellige leverandører, da han bruker mye tid på kontoret.  Jeg har dessverre vært så uheldig å jobbe sammen med han. Det var særdeles frustrerende.

Kjenner ikke igjen betegnelsen en av verdens beste motorbyggere, men han har vært med på å lage noen bra motorer. Men også endel prosjekter som aldri kom i mål. Jeg kjenner andre jeg stoler mer på, skulle jeg hatt en vass mc-motor.

Beklager, det blei litt off-topic. Mannen kan være flink til å porte topper, men tviler på at han har lyst til å porte VW.
« Siste redigering: august 01, 2012, 22:04:09 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Marcus
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 05, 2012, 16:36:22 pm »

Dette er en fin oppskrift Glad

1776 with 44 webers.
This motor will last as long as you want and drive anywhere any time.

90.5 cimas.
counterweighted stock crank, 8 doweled to 12lb flywheel. Kennedy st1 clutch w/Cushlock disc.

Stock rods .

Mag VW case, 1.5qt sump, bore for 92/90.5(this motor can also be an 1835)

120 cam, 1.25 VW style rockers. swivel foot ajusters.

40x35.5 044 heads ported to large round port (1.35"). huge port is not needed but a well done port is. Also a Pro valve job done for flow. Exhaust port just clean up. dual springs.
cut for 92/90.5 and CC for 9.2 to 1 compression with .040 deck.
I think CB Perf has some 40x35.5 CNC round ports now that can work too.

3/8 thinwall pushrods.

1-5/8 header with duals or 2" muff.

This is a 7000+ rpm motor with the right heads and can propel a 2000lb car (w/dr) into the 14second range with stock gearing
Loggført

1966 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!