mai 04, 2024, 09:33:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stempler a JE  (Lest 6115 ganger)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« på: februar 04, 2008, 12:28:09 pm »

Noen som har peiling på disse?? Tror jeg så noe som lignet i den 1600-motoren som nylig ble lagt ut her. Bare lurer på om noen vet forskjell kontra JE eller Wiseco?
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=341135
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: februar 04, 2008, 12:42:40 pm »

Dette er AA stempler. JE og Wiseco er begge meget bra saker, men dette er ikke fra dem.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 04, 2008, 13:02:19 pm »

Dette er AA stempler. JE og Wiseco er begge meget bra saker, men dette er ikke fra dem.

Så dette er ikke å stole på:
They are Forged from 2618 T6 Aluminum which is the same material as the JE Pistons
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: februar 04, 2008, 13:29:15 pm »

Dette er AA stempler. JE og Wiseco er begge meget bra saker, men dette er ikke fra dem.

Så dette er ikke å stole på:
They are Forged from 2618 T6 Aluminum which is the same material as the JE Pistons

Ta en titt her før du kjøper AA stempler;

http://www.volkstalk.com/aa.htm

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: februar 04, 2008, 13:33:24 pm »

Dette er AA stempler. JE og Wiseco er begge meget bra saker, men dette er ikke fra dem.

Så dette er ikke å stole på:
They are Forged from 2618 T6 Aluminum which is the same material as the JE Pistons

Har ingen grunn til å betvile det, men at man bruker samme material trenger vel ikke bety at resultatet blir det samme?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: februar 04, 2008, 13:38:50 pm »

Sammenlign de bildene med dette som viser et Wiseco stempel etter at en ventil løsnet og sprengte sylinderen. Stempelet falt ut og hamret toppen i 2 deler før det trakk seg tilbake igjennom mengder med metall... stempelet hold og pinnen er der fortsatt!



* Blown014.jpg (183.31 KB, 640x480 - vist 352 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 04, 2008, 14:26:18 pm »

Dette er AA stempler. JE og Wiseco er begge meget bra saker, men dette er ikke fra dem.

Så dette er ikke å stole på:
They are Forged from 2618 T6 Aluminum which is the same material as the JE Pistons

Har ingen grunn til å betvile det, men at man bruker samme material trenger vel ikke bety at resultatet blir det samme?

Nei, det er sant så sant. Litt gøy å begynne å kikke på litt annet enn standard Mahle satser, så da spør jeg........ og får svar. Takk
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 04, 2008, 14:36:44 pm »

Sammenlign de bildene med dette som viser et Wiseco stempel etter at en ventil løsnet og sprengte sylinderen. Stempelet falt ut og hamret toppen i 2 deler før det trakk seg tilbake igjennom mengder med metall... stempelet hold og pinnen er der fortsatt!



Shit, det her er alvorlige saker ja. Så bare at selger refererte til sikkert noen motorbyggere/kjente entusiaster i statene med tanke på AA-stempler. Ikke for at jeg skal ta det for god fisk(er selger selv).....

Med tanke på prisforkjell på 900 kr så er det ikke mye å tenke likevel...

Men for å dra det videre, anbefaling på sylindre til disse,JE/Wiseco, brukes alt eller er det spes der og??
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: februar 04, 2008, 14:49:44 pm »

Trenden når du er på Wiseco nivå, er å bestille dem med oppflyttet kryss pinne for å ha bedre plass til lang råde (mindre slitasje, og mindre blowby over tid) og fortsatt få en smal motor som går inn i motor rommet uten å kappe og herje.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 04, 2008, 14:59:27 pm »

Trenden når du er på Wiseco nivå, er å bestille dem med oppflyttet kryss pinne for å ha bedre plass til lang råde (mindre slitasje, og mindre blowby over tid) og fortsatt få en smal motor som går inn i motor rommet uten å kappe og herje.

Ok, den er god. Får du større rpm register med disse stemplene eller er det bare at de er fordømt holdbare?
De må jo være betraktelig lettere enn standard Cima / Mahle? Masse dumme spørsmål her men.....
Og, kan du bruke, som sagt, hvilke som helst sylindre?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: februar 04, 2008, 15:02:41 pm »

Nei det blir ikke noe mer rpm av det, men de tåler mer rpm en Mahle og slikt. Når det gjelder sylindre så kan du velge hva du vil, Mahle har funket fint for meg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 04, 2008, 16:20:23 pm »

Nei det blir ikke noe mer rpm av det, men de tåler mer rpm en Mahle og slikt. Når det gjelder sylindre så kan du velge hva du vil, Mahle har funket fint for meg.

Takk JHU, tror jeg vet hva det blir i neste motor  Gliser
Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #12 på: februar 04, 2008, 18:18:47 pm »

Slik så mine JE stempler ut etter et ventilsette løsnet ved ca 7000 rpm.
Kjedereaksjon: løsnet ventilsete - knukket ventil - knust topp og stempel - brukket råde - knekt kam og hull i blokk.
Stempel og råde lå oppå blokk da jeg åpnet bakluken.

Vet ikke om "kekonaiii@aol.com" har forbedret seg de siste åra, men er kjent som kjeltring.


* Rast 2.4.jpg (129.11 KB, 796x597 - vist 326 ganger.)
« Siste redigering: februar 04, 2008, 18:46:49 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 04, 2008, 18:53:59 pm »

Slik så mine JE stempler ut etter et ventilsette løsnet ved ca 7000 rpm.
Kjedereaksjon: løsnet ventilsete - knukket ventil - knust topp og stempel - brukket råde - knekt kam og hull i blokk.
Stempel og råde lå oppå blokk da jeg åpnet bakluken.

Vet ikke om "kekonaiii@aol.com" har forbedret seg de siste åra, men er kjent som kjeltring.

Men er dette AA-stemplene som han selger eller?? Så jo umåtelig stygt ut.....
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: februar 04, 2008, 19:19:43 pm »

Vet ikke om "kekonaiii@aol.com" har forbedret seg de siste åra, men er kjent som kjeltring.
[/quote]

Her er tilbakemeldinger fra thesamba.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=60388

Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 04, 2008, 21:05:24 pm »

Ser ut som jeg kun har hørt skrekkeksemplene.

Alle har svin å skogen og jeg er en av få som har blanede følelser for JayCee etter en en tvist med han angående noen 51.5 IDA.

Får inntrykk "kekonaiii" er en kjernekar og bedriver god service (noe G.Serrano slet med).
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #16 på: februar 04, 2008, 21:14:42 pm »

Ser ut som jeg kun har hørt skrekkeksemplene.

Alle har svin å skogen og jeg er en av få som har blanede følelser for JayCee etter en en tvist med han angående noen 51.5 IDA.

Får inntrykk "kekonaiii" er en kjernekar og bedriver god service (noe G.Serrano slet med).
[/quote      Er " kekonaii " og G.Serrano samme mann ?  Rekker tunge Rekker tunge   Hva er hovedproblemet med AA stempel da ?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: februar 04, 2008, 21:31:33 pm »

IKKE samme mann.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 05, 2008, 00:07:32 am »

Har kun dårlige erfaringer med Kekonaiii som selger. Så mine anbefalinger er styr så langt unna som mulig. Fikk oss til å kjøre 100 mil omvei for å hente en girkasse hos han. Som han plutselig hadde gitt bort til en kamerat i Florida... Og det etter uttallige bekreftelser på at kassa lå og ventet på oss. STUT-KUKK!!

Hva AA stemplene angår, har jeg fortsatt ikke sett bilde av stempler med avtrekte kryssbolter som ikke bærer preg av å ha vært skjært mot sylinder i toppdelen. Om skjæringen kommer av dårlig klaring eller matrial utvidelse vites ikke. Men Wiseco og JE har så stor klaring på toppen av stempel at de neppe skjærer seg med mindre du virkelig går inn for det...

Må ikke stole blindt på alt på nettet. Mange som har erfaringer like lange som ett sett stempler, og en motor som andre har bygd 10 år før de kjøpte den.. ;-)
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: februar 05, 2008, 00:11:43 am »

Sammenlign de bildene med dette som viser et Wiseco stempel etter at en ventil løsnet og sprengte sylinderen. Stempelet falt ut og hamret toppen i 2 deler før det trakk seg tilbake igjennom mengder med metall... stempelet hold og pinnen er der fortsatt!



Blir det for banalt å spørre seg om man vil ødelegga sylinder og stempel vs å dele ene toppen i to? NÅR det først går til helvete liksom?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: februar 05, 2008, 09:03:19 am »

Nå har jeg selv sett AA stempler med sprekker i materialet rundt krysspinnen og HELDIGVIS ble disse oppdaget i forbindelse med en vanlig overhaling før katastrofen inntraff. Noe skjæring var det ikke snakk om. Jeg velger å lese informasjon som jeg finner med et halvt, skeptisk øye men når en rekke motorbyggere opplever samme skjebne med AA stempler så trekker jeg etterhvert en konklusjon;

Troy Goodwin  1st motor failure Feb 07 #1 piston full set bought 11/06 ie VolksTalk Post  ( Nitrous )
Troy Goodwin 2cd motor failure Aug 07 #4 piston single bought 3/07 ie The VolksTalk Post  ( Nitrous )
Mike Chambers ie Here  ( Turbo )
Jason Lauffer at VW Paradise ie The Samba Post   ( N/A )
Tom V. DRD Built Motor ie Here  ( N/A )
Jason Fuller ie The Samba Post  ( Turbo )
David Delaney ie The TVWDRA Post  ( N/A ) Prostock
Mauro Cattan 2332 N/A 12 to 1 ie Here Added 8/17  ( N/A )
Mack Pence 2276  EFI  ie Email ( Turbo )
Cesar Franco 2332 N/A 10 1 compresion 8/21
Cesar Franco 2332 Nitrous 13.1 compresion 8/21
Mike Rust 2387 Turbo ie Email Added 8/26/07 Sand Car

3  Nitrous Motors
4 Turbo Motors
5 N/A Motors

At Kona/Kekonaiii fraskriver seg alt ansvar og hevder at AA er sterkere stempler en Wiseco forteller meg at en slik kar holder man seg LANGT unna! Noe historien til Jee også bekrefter......

« Siste redigering: februar 05, 2008, 09:22:00 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: februar 05, 2008, 09:17:57 am »

Sammenlign de bildene med dette som viser et Wiseco stempel etter at en ventil løsnet og sprengte sylinderen. Stempelet falt ut og hamret toppen i 2 deler før det trakk seg tilbake igjennom mengder med metall... stempelet hold og pinnen er der fortsatt!



Blir det for banalt å spørre seg om man vil ødelegga sylinder og stempel vs å dele ene toppen i to? NÅR det først går til helvete liksom?

Det går til h e l v e t e uansett og jeg vil heller ha ro i sjela ved å velge et stempel hvor ikke krysspinnen løsner pga dårlig materialkvalitet.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #22 på: februar 05, 2008, 09:29:38 am »

Så da er konklusjonen her:

Holde seg unna AA-stempler
Kjøpe kvalitet, dvs JE eller Wiseco.

Og da kommer mitt siste spørsmål:
Hvor mange her i Norge, av dere som har drevet litt med dette, kjører på JE/Wiseco og har bare gode opplevelser. Dette kan jo være relativt, men jeg tenker da mest i forhold til gatemotor. Ikke racing, siden det er gatemotor jeg selv kommer til å bygge(tror jeg Øyerulling)
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #23 på: februar 05, 2008, 10:28:46 am »

Om noe ryker i en motor som går så spiller det ingen rolle hvilke deler du har, hører ofte om skuddsikker blokk osv, noe slikt finnes ikke, ryker boltene i råden din så får blokken din varige men.
Skal du bygge gatemotor så er lette stempler og lange råder i kombinasjon med opp flyttet krysspinne fine greier, men du vil ha litt skjørtekanter på stemplene slik at de ikke blir unødvendig slitt.
Faktisk er JE stemplene mine det eldste i motoren min, vil tro de er fra 1986 ca.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #24 på: februar 13, 2008, 23:29:12 pm »

Så da er konklusjonen her:

Holde seg unna AA-stempler
Kjøpe kvalitet, dvs JE eller Wiseco.

Og da kommer mitt siste spørsmål:
Hvor mange her i Norge, av dere som har drevet litt med dette, kjører på JE/Wiseco og har bare gode opplevelser. Dette kan jo være relativt, men jeg tenker da mest i forhold til gatemotor. Ikke racing, siden det er gatemotor jeg selv kommer til å bygge(tror jeg Øyerulling)

Ja Lasse! Begge disse merkene er av meget bra kvalitet..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 15, 2008, 18:16:09 pm »

Så da er konklusjonen her:

Holde seg unna AA-stempler
Kjøpe kvalitet, dvs JE eller Wiseco.

Og da kommer mitt siste spørsmål:
Hvor mange her i Norge, av dere som har drevet litt med dette, kjører på JE/Wiseco og har bare gode opplevelser. Dette kan jo være relativt, men jeg tenker da mest i forhold til gatemotor. Ikke racing, siden det er gatemotor jeg selv kommer til å bygge(tror jeg Øyerulling)

Ja Lasse! Begge disse merkene er av meget bra kvalitet..

Satser på det på neste motor tenker jeg Roar. Hva med en: 77x69 sylinder, wiseco stempler(hvis det finnes denne dimmen), 044 topper m 40/35,5 ventiler, 120 kam, 44mm webere, 1,4:1 vipper, motvektsveiv 69mm, mm.

Dæven, det hadde vært kult å fått til noe med en liten motor?? Jeg er sikkert helt på vidda her men  Øyerulling
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: februar 15, 2008, 18:49:31 pm »

Kjøpte akkurat Carrillo råder + Venolia stempel . Noe ganger er det gøy å bade i det perfekte , for det er det sykeste jeg har sett på mål ...
billig !!koster ikke mer enn en rustfri Norsk boble ...........
Mvh
« Siste redigering: februar 15, 2008, 18:51:05 pm av Sonic » Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #27 på: februar 15, 2008, 19:34:46 pm »

Kjøpte akkurat Carrillo råder + Venolia stempel . Noe ganger er det gøy å bade i det perfekte , for det er det sykeste jeg har sett på mål ...
billig !!koster ikke mer enn en rustfri Norsk boble ...........
Mvh

fortell mer.... Gliser
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #28 på: februar 16, 2008, 18:23:41 pm »

vet ikke hvordan legge ut bilder her men rådene hadde virkelig fortjent det ..
Lørdagskos ??
Mvh
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!