mai 03, 2024, 13:27:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan feste svinghjulet på beste måte  (Lest 3359 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: juli 24, 2011, 21:53:45 pm »

Heisann.

Svinghjulet har løsnet på 1835'n min, og jeg lurer på hva folk gjør for å få festet svinghjulet på beste måte.

Tenkte jeg skulle rett og slett vaske så godt som mulig, å smøre gjengene forsiktig, slik at mest mulig kraft blir overført til flaten mellom veiv og svinghjul.

Er det noen som bruker loctite eller liknende på gjengene?
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: juli 24, 2011, 22:12:39 pm »

Loctite kan utvilsomt høres fristende ut ,men jeg vet ikke hvor vanlig det er. Har bare dratt til av livets makt, og det har bank i bordet, gått bra til nå.
Loggført

Seaside VW Klubb
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 24, 2011, 22:17:26 pm »

Loctite kan nok være tingen her ja, men husk å få den rette koden da ellers kan du nok angre  Gliser
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: juli 24, 2011, 22:25:20 pm »

Bruk Loctite på gjengene som smøring... Men påfør den inne i veiva så du ikke risikerer å få noe på anleggsflaten. Litt smøring mellom bolthode og skive er heller ikke feil, da havner kraften i strekk av bolten slik den skal, ellers kan du/ momentnøkkelen bli lurt av friksjonen under bolthodet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: juli 24, 2011, 22:31:57 pm »

hvis jeg skal bruke loctite som smøring, kan jeg ikke like godt bruke olje?

hva slags loctite? har både gjengelåsing og gjengesikring
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 24, 2011, 22:44:32 pm »

I følge boka skal svinghjulsbolten trekkes til med 300nm, man kan gjerne bruke litt mer.
Har man mer effekt er det vanlig å bruke chommoly bolt og enda mer moment.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: juli 24, 2011, 22:50:13 pm »

Var den trukket med riktig moment? Hva er årsaken til at den løsner? Var det 4 eller 8 pinner? Var de hele? Ovale hull?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #7 på: juli 24, 2011, 22:52:18 pm »

Ville gått for låsing, når du skal ha dette opp igjen kan du kun varme med propanbrenner til du kjenner den umiskjennelige lukta av varm loctite. Og du ser det svetter ut mellom flatene som er limt..
Loggført

Seaside VW Klubb
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: juli 24, 2011, 22:59:00 pm »

Var den trukket med riktig moment? Hva er årsaken til at den løsner? Var det 4 eller 8 pinner? Var de hele? Ovale hull?

ja, mener det....

Årsaken, vet ikke, men det kunne se ut som det var rester av papirpakning mellom svinghjul og veiv, det er vel ikke riktig?

4 pinner, ja de er hele, og jeg ser ikke antydning til ovale hull.

det er 8 hull i svinghjulet
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 24, 2011, 23:08:38 pm »

Skal ikke være noe mellom veiv og svinghjul. I noen svinghjul sitter det en o-ring.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: juli 24, 2011, 23:10:31 pm »

oringen sitter der ja, men da er det nok papirpakningen som har vært problemet Glad
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 24, 2011, 23:18:17 pm »

Locktite gjengesikring og 500Nm blir fint Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 24, 2011, 23:44:14 pm »

finnes det en "strekk" oppskrift på denne bolten?
altså ikke bruke moment nøkkel til siste tiltrekking.
mange andre moterer's  svinghjuls/topplokksbolter  drar man først til med et lavt Nm , for så å dra en hvis grader (f.eks 90grader)
da eliminerer man jo "feil" ved forskjellig eller for høy friksjon.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juli 25, 2011, 00:10:30 am »

Man kan jo skru inntil med 20nm først, for så å måle hvor mange grader man har ved f.eks. 300nm.
Så skal det i prinsippet bli like mange nm hver gang man trekker til med samme type bolt.

Kan oppstå problemer med denne løsningen om det er noe feil ved bolten. Så det sikreste er jo å trekke til med moment om man ikke har verktøy som forteller deg momentet på siste tiltrekning...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 25, 2011, 00:13:25 am »

sjøl mener jeg grader er den mest riktige måten å dra til med da momnetnøkkel ikke vet hva som er strekk eller hva som er friksjon.
vi fleste har jo skrudd på en bolt som går tregt pga friksjon.
men da må det være en utregnet oppskrift på dette.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: juli 25, 2011, 08:40:32 am »

Om man hadde punktet på en liten platebit innerst på "bolten" kunne man målt strekken innvendig... for dette er jo ikke en bolt... men ett rør.
Bare en ide... Man må vel fortsatt gjøre tester for å se hva boltene tåler.
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: juli 25, 2011, 09:56:01 am »

Folkens, vi er vel alle enige om at pinnene ikke har noen annen funksjon en å sentrere veiva og sørge for at den ikke går rundt når man skrur til med moment? Ergo, 1 pinne gjør jobben like bra som 4. Da snakker jeg om originale pinner. Lager du presspasning på pinner i begge flater så begynner det å hjelpe men da finnes det andre løsninger som fungerer bedre.

Kjøp en kvalitetsbolt med en så stor som mulig skive for mest mulig anleggsflate og skru til med metoder som allerede er nevnt. Det viktigste er å sørge for at det ikke kommer noe på anleggsflaten for skiven. En utregning viser at en veiv med 4 originale pinner og en bolt med stor skive skal holde ca 400nm. Et eksempel er 1641 turbo bilen fra Sverige med 370-380nm
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: juli 25, 2011, 10:08:35 am »

jepp, har fått med meg den diskusjonen fra Loungen, så det var slik jeg så det for meg, og spørsmålet var litt mer rettet mot dett emed loctite eller ikke.

Og så lurte jeg på dette med at svinghjulet mitt har 8 hull. Med samme moment/drag i bolten (røret...), vil jo da trykket per areal bli større, men endrer det friksjonen i forhold til et svinghjul uten ekstra hull?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: juli 25, 2011, 12:05:40 pm »

Nå har det jo vist seg at de fire originale stiftene gjør fint lite i sammenhengen slik de er montert av VW, blir de derimot brotsjet opp og presset i vil de gjøre "noe" positivt når klemkraften ikke klarer å holde igjen for påkjenningen. Dette er anerkjent av ingeniørenes tyngre oppslagsverk.
At stifter ikke kan gjøre noe er altså feil.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #19 på: juli 25, 2011, 13:59:57 pm »

men da er man avhengig av brotsj og oversize pinner ?

for min 1835 med 110 hk og kanskje 100Nm, satser jeg på de 4 som sitter der. Får heller unngå rivstarter resten av sesongen Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: juli 25, 2011, 14:04:26 pm »

Får heller unngå rivstarter resten av sesongen Blunker
Sjokkert Var der ikke snak om SCC med henger  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!