mai 13, 2024, 22:43:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jeg virkelig hater tectyl - MEN!  (Lest 9108 ganger)
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: januar 17, 2009, 01:59:42 am »

Er det ikke alltid et "men" da - jeg hater fortsatt tectyl - men det slår meg etter noe jobb i innerskjermer at det er når den er påført som er problemet - ikke at den legges generelt.

Vedlagt er en sneakpeak på ene innerskjermen bak på min 1967 etter noe skraping og rengjøring  Øyerulling



* Evita-054_web.jpg (71.99 KB, 600x450 - vist 526 ganger.)
« Siste redigering: januar 17, 2009, 02:09:22 am av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 17, 2009, 02:01:45 am »

nice!
Owatrol i skjøter. så på med Tectyl igjen Osteaktig
så holder det 40 år til.


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: januar 17, 2009, 02:39:23 am »

Det du hater er vel strengt tatt ikke tectyl, men å fjerne den.. Viser ikke den innerskjermen at den har gjort jobben sin på en glimrende måte?
Enig med Tangen, ikkeno jålete hvite innerskjermer her. Nå vet du hva som er under. Owatrol i skjøter og sår før du guffer det inn igjen. Må jo ha noe å skrape på og skrive om han som eier den om 40 år også  Osteaktig
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #3 på: januar 17, 2009, 02:41:43 am »

Nei du har ikke mye å sutre over når resultatet er sånn bakom Tom. Bare å fylle på med ny guffe..
« Siste redigering: januar 17, 2009, 03:09:17 am av Gaute Barstad (alutig) » Loggført
VW1303
Supermedlem
*****
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark



Vis profil
« Svar #4 på: januar 17, 2009, 02:58:16 am »

Niks, ikke Owatrol i skjøter, men POR 15  Blunker

Denne http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=23&products_id=158

Det derre Owatrol sølet har jeg forbanna meg på flere ganger at den dritten skal jag alderi  mere bruke. Stopper neggu ikke rusta så godt som det sies.

Men POR 15 har jeg meget god erfaring med Glad
Loggført

Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra.
1992 Bmw E36 Coupe 318 IS
1995Bmw E36  Coupe 325. Prosjektet til dama
VW 1302 1971 Gatebil
VW 1303 S 1974 Prosjekt
VW 1303 S BIG 
VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991

Thomas  95 78 29 51
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #5 på: januar 17, 2009, 03:11:25 am »

POR 15 er et supert produkt, jeg har klokketro på det når det gjelder å forhindre rust. Et av de få produktene som kan males på overflaterust som du aldri vil se igjen.. Hemmeligheten er vel bra heft og at det blir så tett at verken fukt eller oksygen kommer til. Gjorde en test på en bruksbil med rust på en kanal. Preppet ikke i det hele tatt, bare malte på to strøk POR 15. Kjørt to vintre på saltet vei uten at det er tegn til brunt..
MEN.. POR 15 og Owatrol kan ikke sammenlignes. Owatrol har en utrolig penetrerende evne og kryper inn de merkligste steder, som i falser og plateskjøter.
Bruker det mye i hulrom osv hvor jeg vet det er overflaterust jeg ikke kommer til. Her er det viktig med noe som kryper. Lar det trekke inn og tørke skikkelig og bruker voksbasert tynnstoff senere, gjerne neste sesong.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 17, 2009, 10:28:13 am »

Pur15 og owatrol til hvert sitt bruk.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 17, 2009, 11:00:47 am »


Det derre Owatrol sølet har jeg forbanna meg på flere ganger at den dritten skal jag alderi  mere bruke. Stopper neggu ikke rusta så godt som det sies.


kan du dele litt mere av disse erfaringene med oss? hvordan har du testet? Salttåketest?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: januar 17, 2009, 11:02:49 am »

Velkommen etter TomR  Blunker Dette ser jo unektelig bra ut og du står nå foran samme "dilemma" som meg. Om det er jåleri å beholde innerskjermene ubehandlet er jeg ikke sikker på men hvilke behandling du velger må stå i stil med hvor mye bilen kommer til å benyttes mener jeg. Kommer den til å se våte, grusete og/eller salte veier er det vel liten tvil om at de må behandles. Hvis bilen blir stående i en garasje for å tas ut på solfylte sommerdager iblant så trenger dem ikke å klines inn for å vare i 40 år til.

Selv heller jeg mot penetrerende owatrol og en evnt etterbehandling med helt blank tectyl; http://www.tectyl.no/tecside.aspx?nr=215 da jeg ikke liker den pissegule fargen de aller fleste voksbaserte produktene har.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 17, 2009, 11:39:50 am »

Få - om noen i Norge slår dine originale innerskjermer tror jeg, men den var rimelig hyggelig denne her og - men jeg må flikke et par plasser - men thats it. Jeg har og sett på den blanke der, er jo unektelig hyggelig å legge seg under å mekke når det er så lyst og fint under skjermene Osteaktig

Problemet med den blanke er vel kanskje at den er tynnerbasert (usikker på dette) - hvordan vil dette reagere mot ovatrolen?


* Evita%20065.jpg (41.88 KB, 640x480 - vist 426 ganger.)
« Siste redigering: januar 17, 2009, 12:11:21 pm av TomR » Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: januar 17, 2009, 13:27:02 pm »

Hvilet redskap har du brukt til å skrape bort den gamle guffa? På min 59' har "tectylen" begynt å flasse og når jeg plukket litt på det så var det veldig blank og fint orginallakk under. Så jeg kunne tenke meg å gjøre samme operasjonen som du har gjort her.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #11 på: januar 17, 2009, 13:30:20 pm »

Resinbasert står det påTectyl sine sider, så da snakker vi om løsemiddelbasert og ikke voksbasert.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #12 på: januar 17, 2009, 13:30:58 pm »

Resinbasert står det påTectyl sine sider, så da snakker vi om løsemiddelbasert og ikke voksbasert.

Resin er det samme som polyester
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #13 på: januar 17, 2009, 13:42:29 pm »

Du har kanskje støpt noen kcikpaneler med polyester ja!  Blunker
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 17, 2009, 14:08:11 pm »

Sparkelspade i staal og en pirkete holdning, til slutt kan du bruke white spirit. Biltema har noen fine skraper i plast som sikkert krever litt mindre pirkejobb..min og var gammel / spruter av naar du faar spaden under  Glad

Hvilet redskap har du brukt til å skrape bort den gamle guffa? På min 59' har "tectylen" begynt å flasse og når jeg plukket litt på det så var det veldig blank og fint orginallakk under. Så jeg kunne tenke meg å gjøre samme operasjonen som du har gjort her.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 17, 2009, 14:10:04 pm »

Saa dette burde i grunnen fungere oppaa ovatrol som produkt?

Resinbasert står det påTectyl sine sider, så da snakker vi om løsemiddelbasert og ikke voksbasert.

Resin er det samme som polyester
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 18, 2009, 22:40:14 pm »

Har akkurat skrapt inneskjermer selv - brukte parafin til slutt. Fungerte bra etter skrapingen, bedre enn både avfetting og tynner. Stålsparkelen laget striper hos meg, men BT var tom da jeg skulle ha nye plastsparkelspader.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #17 på: januar 18, 2009, 22:50:11 pm »

Både parafin og white spirit fungerer veldig bra til å løse opp gammel tectyl. Lar man det virke en stund, gjerne påført vått i vått løser det opp det meste.
Hvis man leverer en bil til understellsbehandling får man gjerne med en fancy liten flaske for å fjerne det som evt måtte renne/komme frem etterhvert. Denne inneholder 100% parafin  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 19, 2009, 10:44:51 am »

Jeg Trur Jalle hater Tectyl Osteaktig
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 19, 2009, 10:55:05 am »

Hvite innerskjermer og røde hi-jackers!! Nå mangler du bare å male flagg på sumpen så er det true 70`s stil TomR!!  Gliser Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: januar 19, 2009, 10:58:16 am »

Er det noe poeng i å bruke understells guffe på denne "bilen"? Er det ikke "Evita" da?
Loggført

Speed is no substitute for direction
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 19, 2009, 11:23:52 am »

Godt poeng....drittet er at jeg har fungerende motor rett foran bilen som den snuser på....jeg tror det kan bli en sjokkerende opplevelse å få to 48 IDA i hekken på en gang....jeg synes jeg fornemmer følelsen selv....
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #22 på: januar 19, 2009, 12:23:45 pm »

Har selv brukt varmluftspistol til å fjerne tectyl med. Fungerer fint det også Glad
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: januar 19, 2009, 12:28:56 pm »

Jeg brukte ikke varmepistol eller whitespirit under fjerning - test først før dere kliner på dette. Om tectylen er sprø - så blir den bare en seig klinete masse om dere smører på dette. Mye enklere at den bare spruter av - jeg rengjorde til slutt det hele med White Spirit.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #24 på: januar 19, 2009, 14:10:25 pm »

Jeg Trur Jalle hater Tectyl Osteaktig

Mye mulig, alt som ikke er gult (utenom stolper, tak og dash) er skrapt rent for tectyl. Men nå er den klar til sandblåsing Glad


* Baja tectylskraping.jpg (110.79 KB, 1000x750 - vist 339 ganger.)

* Baja tectylskraping 2.jpg (124.87 KB, 1000x750 - vist 308 ganger.)

* Baja tectylskraping 3.jpg (118.96 KB, 1000x750 - vist 304 ganger.)
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Isak
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #25 på: januar 19, 2009, 17:47:47 pm »

Sitat:
Resin er det samme som polyester
[/quote]

Så polyester og harpiks er det samme??

ISAK
Loggført

Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!