Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #480 på: august 09, 2011, 13:29:39 pm » |
|
Vil det si at jeg kan bruke spylervæske? Statoil leverer hele fat med metanol for kr. 11.50 pr. liter. Men er det lov å ha dette i garasjen? Takk for tips om sveiseapparatet. Skal ut å sjekke nå.
|
|
« Siste redigering: august 09, 2011, 13:40:17 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #481 på: august 09, 2011, 13:40:48 pm » |
|
Da er bilen levert til lakkering, for siste finish på utsiden.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #482 på: august 09, 2011, 17:33:16 pm » |
|
Statoil leverer hele fat med metanol for kr. 11.50 pr. liter. Men er det lov å ha dette i garasjen?
Ja da går vel sikkert bra, men ikkje drikk for mykje av da då kan du fort verta svaksynt..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #483 på: august 10, 2011, 19:17:37 pm » |
|
Da har jeg vært innom Turbokongen i Stavanger i ettermiddag, og gått over den nye turboen før montering. Valgte å montere 2mm restriktor inn på oljen bl.a. da returen er litt vanskelig å få optimal. Jeg fortalte om umiddelbare planer og fremtidige planer, det var betryggende å se at han kunne dra opp bolt on deler for å få 100hk mer ... I fremtiden kan jeg om ønskelig ta ut 300+ hk ved noen modifikasjoner. (Datasprut, portet kompressorhus og større vifte.) Men da følger det med oppgradering av driverk også for minimum 20.000.- Så foreløpig satser vi på ca. 160hk på trinn 1, og kanskje 200 hk på trinn 2.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #484 på: august 10, 2011, 22:52:59 pm » |
|
Da har vi inspisert bilen, og er enige i å ta enda et strøk før vi er fornøyde. Den settes derfor vekk denne uka, så håper jeg at jeg kan begynne å montere uka etter.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #485 på: august 10, 2011, 23:19:25 pm » |
|
om du leser eldre bøker om turbo og vannkjøling er spylervæske nevnt som et flott alternativ. Og så blir det så rent og pent i motor
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #486 på: august 11, 2011, 09:21:10 am » |
|
Ja, har Turbomania, det var der jeg fikk ideen. Og har lest om fiskere før i tiden som kappseilte inn for å levere fisk. De sprøytet også vann i motoren for å øke effektiviteten. (Intercooler, blir kvitt varmen bedre fordi den spesifikke varmekapasiteten til vann er mye høyere enn luft, som igjen fører til at den kalde lufta inneholder mer oksygen pr. volum, som gjør at motoren kan svelge en rikere blanding olje som igjen fører til større BANG.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #487 på: august 11, 2011, 10:20:54 am » |
|
Kan jo for morro skyld nevne i en bi-setning at de verste traktor pullerne skyter inn opptil 50% vann. Damp får opp trykket ytterligere og kjøler effektivt.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #488 på: august 11, 2011, 10:37:50 am » |
|
Husk å gå for spylervæske beregnet for kaldeste temperaturen og helst med sitron duft Bare å ringe krefting å bestille en palle.. (eller ikke ring, dem har en 45 min ventetid)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #489 på: august 11, 2011, 11:19:27 am » |
|
Du Dalland, som kan med sånne kalkulatorer: Hvor mange minutter holder en 3 liter spylertank med 15 psi trykk og 0,4mm dyse? Du kan forutsette at trykket holder seg stabilt fra tanken er full til den er tom.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #490 på: august 11, 2011, 11:20:03 am » |
|
Kan jo for morro skyld nevne i en bi-setning at de verste traktor pullerne skyter inn opptil 50% vann. Damp får opp trykket ytterligere og kjøler effektivt.
Har sett traktorpulling ja, kule greier
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #491 på: august 11, 2011, 21:55:15 pm » |
|
Jeg kom på at når jeg demonterte innsuget til turbo, mens jeg venter på "Du-må-regne-med-å-vente-3uker-Kåre" så jeg at det var en svær "flens/hylle" som ville skape motstand/turbulens. Det er stor åpning ut fra kompressorhus, og liten åpning i originalinnsuget. Så jeg prøvde meg frem for å kunne lage traktfasong fra stor til liten diameter, tror det ble bra. Dette vil jo føre til økt gasshastighet, som jeg tror kommer dreiemomentet til gode. Jeg kjøpte noen originalinnsug som andre hadde brukt på en turbomaskin, og disse var allerede portet i alle ender, så da kan jeg bare finjustere (matchporte) når jeg får toppene hjem.
|
|
« Siste redigering: august 11, 2011, 21:58:21 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #492 på: august 12, 2011, 09:42:53 am » |
|
Da har jeg fått hjelp til å regne ut at spylertanken vil gå tom etter gode 3 minutter med full boost. Så da får jeg sette på større tank, mindre dyse, eller noe annet. Omsatt i km, blir det 3-10km på full pedal.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #493 på: august 12, 2011, 09:56:27 am » |
|
Erfaring viser at når man er ute å kjører på gata så er det ikke ofte man kjører på full boost, og spesielt ikke over lengre periode. Det er for mange svinger i dette landet til det. Så i praksis ville nok tanken vart litt lengre :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #494 på: august 12, 2011, 10:03:42 am » |
|
hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #495 på: august 12, 2011, 12:44:08 pm » |
|
hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Grei tanke, men tror du den tåler 2 bar? Steikje! har liksom ikke vent meg til tanken enda på at bilen min blir så rask.. 1915 med 98,7 på hjula ga meg 8,9sek når bilen veide 1040kg. (Veide 5 minutter før på vegstasjonen, hadde med en kompis til å styre stoppeklokke og gps, flere kasser øl&mat i baksetet)
|
|
« Siste redigering: august 12, 2011, 12:48:24 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #496 på: august 12, 2011, 12:47:41 pm » |
|
Erfaring viser at når man er ute å kjører på gata så er det ikke ofte man kjører på full boost, og spesielt ikke over lengre periode. Det er for mange svinger i dette landet til det. Så i praksis ville nok tanken vart litt lengre :-D Nei det er helt sant. Tenker det holder allikevel ja. Hørt i lyskrysset: "Rrøøyyyhhh!!!! -ska med kappkjøra? -"Neeii... -er tom for spylerveske..."
|
|
« Siste redigering: august 12, 2011, 12:51:05 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #497 på: august 12, 2011, 12:51:15 pm » |
|
hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Grei tanke, men tror du den tåler 2 bar? Steikje! har liksom ikke vent meg til tanken enda på at bilen min blir så rask.. 1915 med 98,7 på hjula ga meg 8,9sek når bilen veide 1040kg. (Veide 5 minutter før på vegstasjonen, hadde med en kompis til å styre stoppeklokke og gps, flere kasser øl&mat i baksetet) temperatur vil også bli noe å tenke på uansett hvilken kanne du har. Metanol koker på 65 grader, etanol på 78 og vann på 100 grader, så trykket kan muligens bli høyere enn det du har tenkt...
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #498 på: august 12, 2011, 12:53:32 pm » |
|
hvis du har 200 hk så tar det ca 4 sekunder 0-100 eller 12 sekunder å komme opp i 170 km/t. Det kan du altså gjøre mange ganger før du fyller tanken. Så det holder nok. Hva med bare å bruke spylervæskekanner som tank? Stroppet fast? Så kan du bare bytte kanne når en er tom?
Grei tanke, men tror du den tåler 2 bar? Steikje! har liksom ikke vent meg til tanken enda på at bilen min blir så rask.. 1915 med 98,7 på hjula ga meg 8,9sek når bilen veide 1040kg. (Veide 5 minutter før på vegstasjonen, hadde med en kompis til å styre stoppeklokke og gps, flere kasser øl&mat i baksetet) temperatur vil også bli noe å tenke på uansett hvilken kanne du har. Metanol koker på 65 grader, etanol på 78 og vann på 100 grader, så trykket kan muligens bli høyere enn det du har tenkt... Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #499 på: august 12, 2011, 13:12:45 pm » |
|
Du begynner å forstå begrensningene med vannsprut/metanol sprut og det er jo flott. Personlig mener jeg det er noe tull på alt annet en race biler i race sammenheng. Bilen din har en enorm vinge, bruk den til det eneste fornuftige - å bygge inn en luft/luft intercooler. De gangene du skal kjøre race så kan du kjøpe en pose is og legge på... men det blir jo etter at du har fikset girkassen din
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #500 på: august 12, 2011, 13:24:01 pm » |
|
Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?
Jepp. Ville i hvert fall tatt muligheten med i vurderingen. 3,5 minutt på fullpinne med stor motor og turbo, da blir det god og varmt....
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #501 på: august 12, 2011, 15:09:49 pm » |
|
Vil det si at jeg kan bruke spylervæske? Statoil leverer hele fat med metanol for kr. 11.50 pr. liter. Men er det lov å ha dette i garasjen? Takk for tips om sveiseapparatet. Skal ut å sjekke nå.
Det du også KAN gjøre er jo å konvertere til metanol. Da er alle kjøleproblem ute av verden og du har ikke engang bruk for viftehuset.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #502 på: august 13, 2011, 06:47:41 am » |
|
Hallo? Med all respekt for dere som kjører race: jeg har valgt å varme opp innsuget med olja for å unngå forgasserising. Hvordan vil det påvirke fordelene med intercooler? Finnes det noen som montere ic på sugeturbo?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #503 på: august 13, 2011, 06:53:46 am » |
|
Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?
Jepp. Ville i hvert fall tatt muligheten med i vurderingen. 3,5 minutt på fullpinne med stor motor og turbo, da blir det god og varmt.... du er klar over at turbo stikker oppforbi motorlokket og at jeg har to store luftinntak foran skjermene med 2x100mm kanalvifter? Vil ikke det hjelpe i tillegg til oljekjøler med vifte og dypsump?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
HenrikF
Medlem
Innlegg: 210
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #504 på: august 13, 2011, 09:18:04 am » |
|
Tenker du på at det kan bli så varmt i motorrommet at spylertanken blir en trykk-koker?
Jepp. Ville i hvert fall tatt muligheten med i vurderingen. 3,5 minutt på fullpinne med stor motor og turbo, da blir det god og varmt.... du er klar over at turbo stikker oppforbi motorlokket og at jeg har to store luftinntak foran skjermene med 2x100mm kanalvifter? Vil ikke det hjelpe i tillegg til oljekjøler med vifte og dypsump? Er det såpass så er det nok håp ja. Eneste er at om du bruker spylekanner så smelter noen av den ved godt under 100 grader, så det er i hert fall verdt å sjekke før du går for denne patenten
|
|
|
Loggført
|
1969 Type 3 Fastback - Laila
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #505 på: august 13, 2011, 23:35:49 pm » |
|
Kan jo for morro skyld nevne i en bi-setning at de verste traktor pullerne skyter inn opptil 50% vann. Damp får opp trykket ytterligere og kjøler effektivt.
Og naboen min som driver med traktor pulling. Kjører bare på 16bars ladetrykk:p
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
|
« Svar #506 på: august 13, 2011, 23:50:18 pm » |
|
Hallo? Med all respekt for dere som kjører race: jeg har valgt å varme opp innsuget med olja for å unngå forgasserising. Hvordan vil det påvirke fordelene med intercooler? Finnes det noen som montere ic på sugeturbo? Intercoler og sugeturbo er ikke noen en anbefaler. På dragbiler fungerer det, men de har stort sett kun full gass. samt register som "tømmer" seg når de ikke er på trykk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jalokoey
Supermedlem
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest
low and slow...
|
|
« Svar #507 på: august 13, 2011, 23:52:46 pm » |
|
Når blir de lyst gass? Har et komplett kitt liggende.. wet kit. Skal få de til en god pris. Flaske. Slanger. Dyser. Regulator osv... Hadde past godt i bilen din...
Hadde vann insp i notch en stund eg. Da med el pumpe og dyse.trykk bryter som styrte pumpe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #508 på: august 15, 2011, 09:38:31 am » |
|
Hvor fyller jeg opp flaska når den er tom?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #509 på: august 15, 2011, 09:42:16 am » |
|
Hvor fyller jeg opp flaska når den er tom?
Tannlegen? Hydro, tuning gutta på Ålgård, Sverre Kahrs. Hvor ofte du trenger å fylle kommer ann på hvor ofte og hvor stor dyse(r) du har. Min erfaring sier at en veldig liten dyse i vår sammenheng gir mer effekt en hva størrelsen skulle tilsi pga kjøleeffekten og med en liten dyse så varer en flaske leeenge. BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|