Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #120 på: august 08, 2019, 10:04:06 am » |
|
Tror jeg går for å bytte den ødelagte. Tar gjerne imot en fjær av deg Jens-Ole. Har så jeg kan koble på trykkluft. Må bare lage noe lurt til å komprimere fjæra med da..
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #121 på: august 08, 2019, 12:56:29 pm » |
|
Har sett et sånt verktøy en gang; spennes opp som vippearmsakselen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #122 på: august 08, 2019, 13:08:10 pm » |
|
Fant et hos Dalhems til 1400. Mye å betale for å klemme inn ei fjær. Skal prøve å modifiere et lite brekkjern jeg har først.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #123 på: august 08, 2019, 14:34:10 pm » |
|
Skal finde frem når jeg kommer hjem i dag, flyttede rundt på den så sent som i går så jeg burde vel finde den
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #124 på: august 21, 2019, 21:54:18 pm » |
|
Var så heldig å få låne verktøy av en grei Nøttlending. Da gikk det veldig enkelt å bytte fjæra! Startet opp og justerte klaring og forgasserene så alt gikk fint. Tok en liten testrunde og akselerte passe pent da motoren var varm. Plutselig gikk den dårlig igjen og mistenkte egentlig fjære som akkurat var bytta. Men neida.. Nå var det fjæra på eksos ventilen på firer'n! Mistenker å ha hatt litt høyere temp på venstre topp tidligere, men kan det ha ødelagt fjærene?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #125 på: august 25, 2019, 17:29:18 pm » |
|
Ventilfjær nr tre gikk på vei til treff i Horten, så nå byttet jeg resten av fjærene på eksos ventiler. Når jeg sammenligner de som sto på mot en original fjær jeg fikk av Jens-Ole, så er det ganske stor forskjell. Det er fler vindinger på som var montert.
IMG_20190825_153614.jpg (53.52 KB. 800x600 - vist 497 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #126 på: august 26, 2019, 08:49:05 am » |
|
Jøss. Er det bare eksosfjærene som ryker?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #127 på: august 26, 2019, 10:52:50 am » |
|
Ja, 3 av 4 knakk med få kilometers mellomrom. Veldig spesielt! Sjekket tenning og klaring på løfterne. Olje er det nok av virker det som.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #128 på: september 11, 2019, 13:10:26 pm » |
|
Fikk til slutt byttet alle ventilfjærene, så nå virker ting som det skal. Bare synd sesongen er på hell. Det ble såvidt over 1000 km i år også, men får prøve å kjøre noen til før frosten kommer. Tok en liten uformell testtur og målte 0-100 med en flott app. Det tok omtrent 14.16 sek å få gamla opp i ulovlig hastighet. Trekker man fra 10 sek pga usikkerheten i måleutstyret, så begynner det å ligne noe. Hehe..
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #130 på: september 13, 2019, 09:27:08 am » |
|
I går ble det en fin tur til Andebu med jobben for utagering på gokartbanen. På turen hjem daua plutselig motoren, og da jeg triller inn til siden og tar en kikk i motorrommet ser jeg at bensintrykket er i 0. Etter å ha stått litt så får jeg start på den igjen, og da kommer trykket tilbake. To ganger mått jeg gjøre det samme før jeg kom meg hjem. Fylte tanken full, men det hadde liten innvirkning. Så nå tenker jeg det blir elektrisk pumpe.. Noen som har eksempel på hvordan de har lagt opp strøm, evt relè, styrestrøm og plassering?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #131 på: september 13, 2019, 10:58:43 am » |
|
Jeg har montert min pumpe på ’torpedoveggen’ under tanken. God plass. Slangen kommer ned ifra tanken der å videre inn i røret som så går inn i bilen. La opp egen strøm med rele å bryter i dashbordet da jeg ikke ville ha den direkte på tenningen, fo da kan ikke tenningen stå på uten at pumpen går. Til denne pumpen må man selfølgelig ha en bensinregulator. Den monterte jeg på gaffelen ved siden av girkassen der rører kommer ut ifra bilen igjen. Med andre ord bort ifra alt som kan antenne om noe går lekk.
|
|
« Siste redigering: september 13, 2019, 15:44:05 pm av Anders-Co »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
|
« Svar #132 på: september 13, 2019, 11:02:33 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #133 på: september 13, 2019, 11:57:09 am » |
|
Er en god ide å flytte bensintrykksregulatoren når man først er igang ja. Er det Facet pumpe du har?
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #135 på: september 15, 2019, 08:38:30 am » |
|
I går ble det en fin tur til Andebu med jobben for utagering på gokartbanen. På turen hjem daua plutselig motoren, og da jeg triller inn til siden og tar en kikk i motorrommet ser jeg at bensintrykket er i 0. Etter å ha stått litt så får jeg start på den igjen, og da kommer trykket tilbake. To ganger mått jeg gjøre det samme før jeg kom meg hjem. Fylte tanken full, men det hadde liten innvirkning. Så nå tenker jeg det blir elektrisk pumpe.. Noen som har eksempel på hvordan de har lagt opp strøm, evt relè, styrestrøm og plassering? Tett sil i i bensin tanken ?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #136 på: september 15, 2019, 08:47:01 am » |
|
Sila har jeg fjernet og satt et filter på utløpet istedenfor. Men typisk symptom på tett sil ja.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #137 på: september 30, 2019, 19:59:57 pm » |
|
Kjedelig å måtte sette bort bilen når den går som best i kjølig høstluft. Er meldt bra vær i morgen også, så da får den bli med på jobb.
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #139 på: oktober 02, 2019, 09:40:46 am » |
|
Fungerer fint også når det er knapt med sol her på Solkysten
IMG_20191002_071433.jpg (47.98 KB. 800x600 - vist 462 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #141 på: oktober 02, 2019, 11:09:37 am » |
|
God sikt! Min har til og med varme, men ikke mye og ikke der det trengs..
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #142 på: januar 12, 2020, 22:15:29 pm » |
|
Årets første tur kom tidlig i år! Møtte på en forvirra strøbil på veien til Verdens Ende, men ellers gikk det fint 😄
received_494051721248599.jpg (101.7 KB. 800x600 - vist 479 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #143 på: januar 12, 2020, 22:36:36 pm » |
|
Hærlig
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #145 på: mai 05, 2022, 10:44:20 am » |
|
Nå var det lenge siden tråden ble oppdatert! I løpet av denne tiden har det ikke skjedd stort annet enn at den mekaniske bensinpumpa er byttet ut med en elektrisk. Det gjør ihvertfall bobla mer lettstartet når den er kald og leverer bensin helt fra jeg vrir på nøkkelen. Motor:1641 ccm (overhalt for få km siden, ingen oljelekkasjer) Scat C35 kam Lett portede topper Empi 44 gassere Elektronisk tenning Tri-mil eksos Elektrisk bensinpumpe Laget luker for tilgang til gassere Godkjent senket Pen i lakken. Litt mørkere enn original gullfarge. Finner bare en liten boble.. Anlegg med bt, 12" og to 6x9". Overdøver motoren greit. Girspak typ Empi kort Oljetrykk, Oljetemp og turteller Varme fungerer, ikke eksos i kupeen. Følger med:Nye skrapelister To bensinvarmere (ikke testet) Gamle forseter med lav rygg ++ Ting jeg ville forbedret: Tepper er litt slitt. Toppene med ventilføringer kunne trengt en overhaling. Tikker noen ganger når den blir varm. Kunne hatt godt av litt høyere komp, litt hardere ventilfjærer som passer kam. Ventilene lekker ikke. Er enn veldig liten lyd fra høyre hjullager bak. Såvidt hørbar
boble6.jpg (124.65 KB. 800x600 - vist 272 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
HenningA
Supermedlem
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy
Mob 95298043
|
|
« Svar #146 på: mai 10, 2022, 10:44:42 am » |
|
Looki'n good!
|
|
|
Loggført
|
63 T1
Har hatt: 57 T1 64 T1 71 1302
____________ Mob 95298043
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #147 på: mai 12, 2022, 21:22:33 pm » |
|
Klarer jammen ikke å selge den. Tok den på en liten kveldstur i finværet, og vi ble enige om at den får bli der den er
BCBE5A9C-8550-477F-8CFA-E2F038BE8E46.jpg (108.68 KB. 800x599 - vist 285 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
Odin2021
Juniormedlem
Innlegg: 97
Bosted: Nøtterøy
Sommerbilen
|
|
« Svar #148 på: mai 12, 2022, 22:40:14 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jørgen - Gullbobla
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #149 på: mai 13, 2022, 00:18:43 am » |
|
Ja, eller motsatt..
|
|
|
Loggført
|
VW 1303S 1973 - Gullbobla
|
|
|
|