mai 15, 2024, 07:54:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge om 1300DP til 1600 - noen som har gjort det før?  (Lest 2462 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: september 30, 2011, 07:08:56 am »

Er grønn på motorbygging - ha meg unnskyldt for dumme spørsmål her:

Har en 1300 DP-motor i 1302en som er i veldig god stand. Gått 50.000+, og ingen behov for å bytte deler i blokken. Har lyst å bygge den om til 1600.
Hva må jeg gjøre, bortsett fra å skifte stempler, forgasser og sylindre?

1. 1300-toppene som sitter på, passer de til 1600-sylindrene?
2. Hvis de passer, må ventiler i så fall byttes?
3. Kam?
4. Regner med at ny 1303 gearkasse er lurt også, den går rett inn, ikke sant?
5. Andre ting?

Takker for svar!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 30, 2011, 10:19:12 am »

1. 1300-toppene som sitter på, passer de til 1600-sylindrene? Må freses opp for å passe. Jeg hadde kjøpt nye 1600 topper
2. Hvis de passer, må ventiler i så fall byttes? Se spm 1. Nei, men gir litt lavere effekt, er litt mindre ventiler i en 1300AB
3. Kam? Er helt lik på 1300 og 1600. trenger mao ikke byttes
4. Regner med at ny 1303 gearkasse er lurt også, den går rett inn, ikke sant? Går rett inn, men eneste grunnen til å skifte til 1303S kasse er litt høyere utveksling (på en ellers standardbil som ha 40-50 HK, trenger man ikke "sterkere" innmat)
5. Andre ting?  Bytt topper og sylindre uten å splitte blokka. Bytte girkasse er vel kun for litt lavere turtall sin del...Kanskje ikke verdt de ekstra kostnadene med det?

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: september 30, 2011, 10:39:09 am »

Ventilerne er samme størrelse på 1300 dp og 1600 dp. Så enten må de freses op som squareback skriver eller må du finde dig et sett 1600 dp toppe.  Glad
Har gjort samme på min motor og det fungerer veldig fint. Et lite tips er dog at dyse op hoveddysen i gasseren eller montere 34 gasser og innsug med en gang.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 30, 2011, 10:48:45 am »

Ventilerne er samme størrelse på 1300 dp og 1600 dp.

Er du sikker på at ventilene er like store?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: september 30, 2011, 16:34:37 pm »

1. 1300-toppene som sitter på, passer de til 1600-sylindrene? Må freses opp for å passe. Jeg hadde kjøpt nye 1600 topper
2. Hvis de passer, må ventiler i så fall byttes? Se spm 1. Nei, men gir litt lavere effekt, er litt mindre ventiler i en 1300AB
3. Kam? Er helt lik på 1300 og 1600. trenger mao ikke byttes
4. Regner med at ny 1303 gearkasse er lurt også, den går rett inn, ikke sant? Går rett inn, men eneste grunnen til å skifte til 1303S kasse er litt høyere utveksling (på en ellers standardbil som ha 40-50 HK, trenger man ikke "sterkere" innmat)
5. Andre ting?  Bytt topper og sylindre uten å splitte blokka. Bytte girkasse er vel kun for litt lavere turtall sin del...Kanskje ikke verdt de ekstra kostnadene med det?


Takk for klare svar!
Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #5 på: september 30, 2011, 22:43:21 pm »

Ventilene er ikke like store på dobbelport 1300 og 1600
Loggført

tlf: 40843606
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 01, 2011, 06:36:38 am »

Der har været 35,5mm og 32mm ventiler i de 1300 dp toppe jeg har haft fingrene i. Akkurat samme som standard 1600 dp toppe.

« Siste redigering: oktober 01, 2011, 07:44:43 am av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 01, 2011, 20:48:56 pm »

Kan ser ut som Jens Ole har rett:

http://www.flat4.de/zventil.htm
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 01, 2011, 22:15:49 pm »

Jeg har dobbelporttopper med like store ventiler som singelport 1300 liggende i garasjen, og jeg har tidligere solgt ett sett her på forumet. Hvis de ikke er til dp 1300, hva er de til da ?
Loggført

tlf: 40843606
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 01, 2011, 23:13:51 pm »

Ålreit, så da ser det ut som jeg kan bruke de toppene som er på. Siden jeg vet de ikke er spesielt slitt, er det fristende fremfor å kjøpe uoriginale.

Noen synspunkter fra dere? Bør jeg heller kjøpe nye topper? Hvem leverer gode standardtopper? (er ikke spesielt interessert i kinesiske kopier).

Noen som har noen tips om hvor jeg kan få utført jobben med å frese ut større hull i toppene?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #10 på: oktober 01, 2011, 23:26:41 pm »

En AB motor i god stand går ikke så veldig mye dårligere enn en 1600.
Mener dette blir mye jobb og penger for lite glede.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 01, 2011, 23:48:18 pm »

Sitat
En AB motor i god stand går ikke så veldig mye dårligere enn en 1600.
Mener dette blir mye jobb og penger for lite glede.

Riktig, det er vel grenser for hvor mye man merker 6 hk... Men: Har to bobler, én med 1600 og én med 1300DP. Det er ikke som natt og dag, men bunndraget på 1600en føles merkbart  bedre!

Særlig mye fornuft er det vel ikke i ombyggingen, men dagen er ellers full av kjedelige fornuftige ting. Må ha noe ufornuftig å drive med  Glad
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6116
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 02, 2011, 07:19:51 am »

Jeg har dobbelporttopper med like store ventiler som singelport 1300 liggende i garasjen, og jeg har tidligere solgt ett sett her på forumet. Hvis de ikke er til dp 1300, hva er de til da ?
  Jeg trodde det samme selv inntil nå. Får sjekke videre, men i en rephåndbok her hjemme står 1300DP og 1600DP med samme ventilstørrelser. Er flere bøker her...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 02, 2011, 07:37:29 am »

Det kan ikke have været 1500 sp toppe?

Men ser mig enig i at det ikke er et lønsomt stykke arbejde hvis den 1300 dp går fint. Men skal den overhales er det bare å kline til og montere de store cylindre med en gang. Og her snakker vi selvfølgelig 94mm sats  Rekker tunge
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 02, 2011, 08:23:53 am »

Jeg har også noen sett med 1500 sp og 1600 sp topper fra en transporter og de har større ventiler enn 1300 dp toppene

Jens Ole, 1600 har 35,5 og 32 mm. ventiler, dette blir 67,5 mm. og 1300 har 77 mm. boring. Da blir det bare 2,5 mm. igjenn, så det blir fryktelig tett mellom ventilene da, 0,83 mm faktisk og 0,83 mm. fra ventil ut til kanten på forbrenningskammer. Det går kansje med ekstra smale ventilseter. Blir liten plass til tennpluggen også syntes jeg.  Øyerulling  Nei, 1300 toppene har nok mindre ventiler, det er rett og slett ikke plass til 1600 ventilene  Gliser
« Siste redigering: oktober 02, 2011, 16:37:42 pm av nk » Loggført

tlf: 40843606
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 03, 2011, 06:59:18 am »

Hadde satt inn 1641 sylindre og nye blyfritopper fra unneberg for dei har litt større kanaler.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: oktober 03, 2011, 12:44:02 pm »

Jeg har også noen sett med 1500 sp og 1600 sp topper fra en transporter og de har større ventiler enn 1300 dp toppene

Jens Ole, 1600 har 35,5 og 32 mm. ventiler, dette blir 67,5 mm. og 1300 har 77 mm. boring. Da blir det bare 2,5 mm. igjenn, så det blir fryktelig tett mellom ventilene da, 0,83 mm faktisk og 0,83 mm. fra ventil ut til kanten på forbrenningskammer. Det går kansje med ekstra smale ventilseter. Blir liten plass til tennpluggen også syntes jeg.  Øyerulling  Nei, 1300 toppene har nok mindre ventiler, det er rett og slett ikke plass til 1600 ventilene  Gliser

Med fare for nu at lyde overlegen tror jeg du bør då ud og måle en 1300 dp topp  Blunker
« Siste redigering: oktober 03, 2011, 19:02:57 pm av Jens-Ole aka 'Dansken' » Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 03, 2011, 20:14:26 pm »

Hadde satt inn 1641 sylindre og nye blyfritopper fra unneberg for dei har litt større kanaler.

1641: Hva er nedsiden? Mindre slitestyrke/mindre varmeopptak, eller er det bare fordeler?

Topper: Jepp. Har slike meksikanske topper i cab'en. De er visstnok portet litt opp og har lange tennplugger (mer gods mellom ventilene = mindre fare for sprekker). Skulle gjerne hatt tak i sånne, men det er visst vanskelig for tiden. Lars på VWVeterandeler mente VW Mexico har stoppet eksport av disse for at ikke lageret skulle tømmes.

Slike får man: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=788. Men reklamejippoet "uleaded" gjør meg litt skeptisk, siden alle toppene f.o.m. 1966 de facto kan kjøre blyfri bensin. Så hva er spes med disse?

Partnummeret (043-101-355) tilsier 71-74 modell, og er vel kopi av helt standard 1600-topper. Hvis man kommer til enighet om ventilstørrelsen over her, så er utfresing av de ekte tyske toppene som sitter i kanskje like fristende...? Hva tror dere eksperter?


Hva koster en fresejobb?
Hvem gjør sånt arbeid?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!