mai 05, 2024, 20:20:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Moderat trimming av en '67 1500  (Lest 1417 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: september 18, 2009, 17:46:08 pm »

Heisann

Har en 67' 1500 6V som jeg kanskje skulle friske opp motoren på.

Motornr er H0340471, men har hørt at denne ikke er helt optimal og trimme..

Kan noen fortelle meg hva som kan gjøres som bolt on? Hvilke sylindere og stempler, gasser (tenkte på singelgasser), og om det er noe poeng å fikse nye topper..

senere (les etter jeg er ferdig på skolen) blir det motorbygging fra start, men kunne jo plundret litt i vinter og.

Bolt on og finjustering er BRA
Maskinering er ikke fullt så kult Rekker tunge


Takker for svar  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 18, 2009, 18:01:51 pm »

Denne kan du jo lett bygge om til en 1600
1600 sylindre passer jo rett på skal jeg mene! Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: september 18, 2009, 18:11:55 pm »

Er vel 1641 sats og porta innsug, spesielt eksos, på orig. topper som er enkelt. Motoren er singelport, skal du ha dreimoment og krefter på lavt og vanlig turtall, er de bra nok. Skal du ha masse hk på topp, men litt latere lengre ned, setter du på dobbeltport-topper.

Men ville kanskje heller beholt motoren som den er og kjøpt en nyere 1600 og trimmet på. De er vel forsterket og har bedre smøresystem. Har hatt en 69-1500 og synes den hadde en fin og harmonisk motor. Hadde ingen ønsker om å trimme den (men nå var og er jeg vant til 30 hk-1200 i ovalen...) Blunker
« Siste redigering: september 18, 2009, 18:17:38 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 19, 2009, 21:59:47 pm »

tenkte litt på 1641 sats ja Glad eneste jeg har lyst til er å hjelpe motoren å puste litt bedre Rekker tunge

trenger jeg å satse på en større gasser eller bare dyse opp?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #4 på: september 19, 2009, 22:56:11 pm »

Tenkte jeg skulle lage en lik nesten lik tråd, men låner bare denne  Osteaktig

Prøver å få tak i en 1600 og vil småtrimme den, Hvordan er det da å få denne til f.eks 1641ccm?
Hva innebærer denne "omvandlingen"? Hva må tenkes på ang. topper, ventiler, sylindre, stempler, dyser i gasser osv??

Jajaja, er litt blå på motor  Osteaktig


- Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 20, 2009, 00:08:50 am »

Spørsmålet er hva dere ønsker med motor?
Vipper 1.25:1, gasser, eksos, porte topper, komp, tenning. Er mye å hente på disse. Leste om en 1500 i How to hotrod boka, og de fikk den opp i nesten 80 hk. Men disse gutta kan det de driver med.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 20, 2009, 13:54:20 pm »

ønsker å kunne kjøre forbi uten å tyne motoren skikkelig. ha jevnt og godt drag, men samtidig kunne ha det litt morsomt Glad tror  nok jeg ender opp med Kjell Roars forslag !

vet noen det 1680 settet HOTSHOP selger passer rett på?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: september 20, 2009, 14:07:01 pm »

ønsker å kunne kjøre forbi uten å tyne motoren skikkelig. ha jevnt og godt drag, men samtidig kunne ha det litt morsomt Glad tror  nok jeg ender opp med Kjell Roars forslag !

vet noen det 1680 settet HOTSHOP selger passer rett på?

Noen av de setta på (ca) 1680 passer, men det blir tynne vegger i sylinderen. Kjenner ikke Hot Shop sin spesielt. Så 1641 settet er vel mer pålitelig.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 20, 2009, 14:40:54 pm »

blir nok 1641 i vinter en gang ja.. før jeg spotter meg ut en 1600motor jeg kan bygge på.. tenkte å få lagd meg en 75-100hk som er STABIL! noen som kan raskt regne ut i $ hva det vil koste?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 20, 2009, 16:41:58 pm »

JonT er vel langt på vei i samme båt som flere her:
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=971.0
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!