mai 07, 2024, 02:45:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekkasje fra gearbox  (Lest 679 ganger)
Bårribekkbørktna
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Bøfjorden, Nordmøre


Vis profil

« på: februar 29, 2012, 12:32:44 pm »

Hei,
etter å ha skiftet olje på gearboxen på bobla vart det lekaksje.
Oljen lekker fra ett "hull" der det er innsett en plast plugg.
Det er 3 slike på høyre side i fremre kant av boxen.
Dette er vel systemet for å holde den i gear. Hvordan kan jeg få bort lekkasjen.
Lekaksen er rett overfor den langsgående bjelken, vanskelig å se.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: februar 29, 2012, 13:29:28 pm »

Jeg hadde samme problem på en 62 med 1200 kasse. Jeg tok ut motor og kasse for å reparere dette. Jeg fikk tak i en "gummistav" i riktig dimmensjon (hos vestpak i Sandnes) og laget meg nye plugger som jeg i tillegg limte med oljefast pakningssilikon. Dro på et ekstra lag med pakningssilikon over "toppen" på utsiden etter at det inni var størknet.

Mulig pluggene finnes som hyllevare men jeg fant ikke noe akkurat da.

MYE arbeid med å demontere motor og kasse bare for å fikse dette. Men skal du gjøre jobben inkludert rengjøring av hullene for olje før liming så må du enten gjøre dette eller leie inn en med veldig små hender som kommer til samt bruke et speil eller noe for å se i vinkel. Jeg valgte å bruke 3-4 timer ekstra på jobben med demontering/montering da jeg skulle fikse noen eksosbolter i toppene på motor uansett.

Husk å merke hvor festeskruene til drivakselrørene står festet i fjærplatene med en dor eller liknende så du får nøyaktig samme hjulstilling etter jobben er ferdig.
Loggført

1961 T1 - Custom
Bårribekkbørktna
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted: Bøfjorden, Nordmøre


Vis profil

« Svar #2 på: februar 29, 2012, 13:39:34 pm »

Takk,
tenkte noe lignende selv også, men var ikke sikker på om det kanskje er lettere å tette en evenlt skrue som er lengre inn. Kan muligens få dette til ved å skuve motor og kasse noen cam bakover, da får jeg senket kassa i forkant, slik at jeg kommer til for bjelken. Dreier seg bare om få cm.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: februar 29, 2012, 13:58:04 pm »

Jeg vurderte å gjenge opp å sette inn skruer selv men fant ut at gummiplugger var lettere  Osteaktig

Min motor skulle jo ut uansett så ekstrajobben min var å demontere kassa fra bilen, tar vel et par timer ekstra men det er mye lettere å jobbe med når det ligger på en europall på gulvet enn å drive å knote rundt gaffelbeina baki der. Mener å huske at det er 3 hull med plugger i der, jeg bytta plugger i alle.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!