mai 06, 2024, 17:50:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Anbefaling av tenning/fordeler til trimmet Type 4 motor i Boble  (Lest 4449 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mars 01, 2012, 13:07:45 pm »

Jeg bygget om og trimmet en 2 liter Type 4 motor til bobla mi for et par år siden, men fikk den aldri til å gå helt bra. Etter noen år med prøving og feiling gav jeg opp, og stuet bort bilen. Nå vil jeg gi motoren en siste sjans før den lagres for godt, og bilen selges/skrotes uten motor.

Forgasserne er proffoverhalte 40mm Dellorto kjøpt fra cato her på forumet. Jeg mistenkte først at de var problemet, men etter at cato var grei nok til å ta en sjekk av de var problemet der fortsatt.

Så da gjenstår fordeleren/tenningssystemet. Fordeleren jeg bruker nå er gammel og slitt, så jeg tenkte å bare bytte ut hele greia. Er det noen som har noen gode anbefalinger å komme med her? Ville helst hatt en ny forgasser, og gjerne uten stifter. Har derfor sett på 009 med ombyggingssett til stifteløst/elektronisk tenning, men er usikker på om den "matcher" motoren bra. Noen som har erfaringer med dette i type 4 motor? Jeg har også hørt mye forskjellig om nyproduserte 009 fordelere, så jeg er generelt litt skeptisk til ny 009. Men det spørs om gammel/brukt 009 er så mye bedre da...

Jeg har såklart siklet på fordelerløse system osv., men tror det blir litt for dyrt i første omgang, det får bli om noen år når jeg er ferdig med studiene og har bedre råd.


På forhånd takk for alle svar Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mars 01, 2012, 13:18:15 pm »

Fikk min til å spelle helt ok med 009 med elektronisk tenning.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mars 01, 2012, 13:37:07 pm »

Hvilket fabrikat var den fordeleren/hvor kjøpte du den? Motoren skal jo visstnok bli lettere å kjøre ved lave turtall med vakumfordeler, men tror jeg foretrekker at motoren fungerer i det hele tatt til å begynne med.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 01, 2012, 13:41:21 pm »

Styr unna kina/empi 009. Satte en på 2litern jeg har i ghian og den avanserer ikke nok.
Noe som kan være en idé er scintilla eller en eldre bosch 010 eller wbx tenning.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: mars 01, 2012, 13:46:03 pm »

Hmm... Jeg hadde en scintilla fra brannpumpemotoren jeg kjøpte, men den solgte jeg såklart. 010 er vell enda værre å få tak i enn en god, original 009, men en av de to hadde kanskje vert det beste.

Er det vanskelig å bruke wbx tenning? Holder det med bare fordeleren, eller trenger jeg mer av tenningssystemet?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 01, 2012, 13:48:19 pm »

Selv har jeg aldri satt opp wbx tenning.
010 er nok litt kranglete å finne, men Glenn Ring kan jo ha alternativer.
Scintilla er jo alltid mulig å anskaffe.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: mars 01, 2012, 14:17:25 pm »

Glenn Ring tar $250 for en 010, uten stifteløs tenning, så da tror jeg heller en Pertronix Flamethrower 009 kan være et billigere alternativ. Fra Cip1 kommer en Pertronix fordeler+coil på ca. 1700 inkludert frakt, moms og fortollingsgebyr. Noen som har erfaring med Pertronix?

Jeg mistenker at wbx eller scintilla er litt for mye arbeid å sette opp for min smak, men takk for tips!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Vwwasser
Seniormedlem
****
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad



Vis profil
« Svar #7 på: mars 01, 2012, 14:30:14 pm »

WBX tenninga må da ikke settes opp på noe vis (om du tenker på programmering?). Det er bare å montere og koble opp Glad

Søk på forumet så finner du flere tråder ang. emnet

Se for eksempel her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16110.0.html
« Siste redigering: mars 01, 2012, 14:33:00 pm av Vwwasser » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: mars 01, 2012, 15:21:22 pm »

Det er i hovedsak "bare" den monteringa og koblinga jeg tenker på. Jeg vil jo helst eliminere mest mulig feilkilder, og om jeg skal begynne å mekke koblinger selv frykter jeg det går galt. Har ikke spesielt gode erfaringer med mine hjemmemekka elektriske koblinger, eller gamle, slitne deler (er ganske lei av feilsøking på motoren, så beklager at jeg er litt negativ Øyerulling). Så er det også det å skaffe reservedeler som passer til både wbx tenninga og motoren forøvrig.

Er litt gira på Pertronix 009 fordeler nå (ikke billet), men ser folk har varierende erfaringer med dette også på TheSamba...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Bjørn E
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Gjøvik


Vis profil

« Svar #9 på: mars 01, 2012, 18:01:18 pm »

Hei, har du sjekket at den tenner på riktig topp punkt. At ikke drevene ble satt sammen feil når du bygget om motoren. De fleste fordelere bør kunne starte å gå noali reint selv om de ikke er helt 100%. Sveiv sylinder 1 på topp i kompresjonsslaget og sett på prøvelampa på stiften. Lyset skal lyse akkurat på topp. Med denne grunn innstillingen og gasserne riktig synkronisert skal motoren være kjørbar. Hvis det likevel viser seg å være fordeleren kan du sjekke hvordan den snurrer uten stiften påmontert og sjekke hvordan stagene til vakumklokka beveger seg. De kan sette seg mye rust rundt dise og rotoren blir tung å dra rundt. Da må du evt smøre opp igjen med olje og kjøre den rundt med en drill til den løsner opp igjen.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: mars 01, 2012, 20:16:02 pm »

Motoren starter og går, det er bare når jeg begynner å kjøre at problemet kommer. Jeg er ganske sikker på at drevene sitter rett (jeg var ganske nøye på det meste når jeg satte sammen motoren), og alt annet jeg kommer på er sjekket og evt. fikset. Men tenninga er ikke stabil hverken på tomgang eller med turtall (sjekket med lampe), den hopper rundt om kring, så jeg tror nok fordeleren jeg har nå er ganske slitt. Jeg vil uansett få tak i en annen fordeler for å ha sjekket om det er der problemet ligger.

Men tusen takk for gode tips, det kan alltids komme godt med på senere prosjekter!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!