mai 14, 2024, 20:56:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lengde på innsug  (Lest 3303 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: januar 03, 2011, 19:37:19 pm »

hei og hopp.

Jeg tenkte jeg skulle få kuttet til røra jeg skal bruke til innsug, og lurte på om det er noen som sitter på noen tommelfinger-regler for beregning av lengde.

Planen er å lage innsug som likner på disse:


Flensen blir selvsagt ikke rund, men den skal da passe på SF toppene mine, bildet er "for illustrational purpose only"

Men siden jeg lager disse selv, kan jeg tune lengden av den rette delen, så kom igjen kjør debatt !

Her er grove specs på motoren:
76x94 oxyboxer
CB 2253 kam
pauter 1:1.3 vipper
SF topper med 42x37.5mm ventiler

Tommelfingelregel er vel lange innsug, peak ved lavt turtall, og korte innsug, peak ved høyere turtall.

Eller?


* intake2.jpg (11.47 KB, 241x249 - vist 155 ganger.)
« Siste redigering: januar 04, 2011, 09:02:35 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: januar 04, 2011, 11:40:36 am »

hmm er det virkelig ingen som har noen meninger om dette?

I mellomtioden har jeg lekt meg litt med noen oline gratisversjoner av motoranallysatorprogrammer, og så vidt jeg kan se så gjelder det å tune lengden til å treffe et antall overharmoniske svigninger ved et gitt turtall. Så langt henger jeg med, og klarer å modellere mine topper og innsug godt nok, men det dukket opp et spørsmål, og det dreier seg om de traktene som man normalt har oppå gassere/spjellhus inni luftfilteret. Når man snakker om lengden på innsuget, så forstår jeg det slig at det er avstanden fra ventilen og helt ut gjennom spjellhus og ut til enden på trakta? Korrekt?

I så fall kan jeg jo bruke traktene til å "fintune" lengden, og lengden på innsuga blir ikke så kritisk.

"correct me if I am wrong"

Roy
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: januar 04, 2011, 14:20:25 pm »

Du har rett...  men det er ikke nødvendigvis i enden av trakten, pulsen snur når den (fra å gå i en trang kanal) kommer til "åpent rom". Om du har kantarell trakter så vi snu punktet ligge et ukjent sted... på vanlige trakter ligger det ved enden.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 04, 2011, 14:23:45 pm »

hvis du skal ha gassere (IDA) eller liknende trottlebodies ville jeg laget innsugene så korte som mulig
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: januar 04, 2011, 14:31:01 pm »

hvis du skal ha gassere (IDA) eller liknende trottlebodies ville jeg laget innsugene så korte som mulig

Fordi det er den totale lengden som teller. Ulempen er varme og koking. Igjen, engine analyzer har en gratis prøveperiode og etter prøveperioden er faren stor for at motoren får dverginnsug og lange eksoslengder.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: januar 04, 2011, 14:33:48 pm »

hvis du skal ha gassere (IDA) eller liknende trottlebodies ville jeg laget innsugene så korte som mulig

Fordi det er den totale lengden som teller. Ulempen er varme og koking. Igjen, engine analyzer har en gratis prøveperiode og etter prøveperioden er faren stor for at motoren får dverginnsug og lange eksoslengder.

Korte innsug og super kort eksos mener du nok
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: januar 04, 2011, 14:40:57 pm »

hvis du skal ha gassere (IDA) eller liknende trottlebodies ville jeg laget innsugene så korte som mulig

Fordi det er den totale lengden som teller. Ulempen er varme og koking. Igjen, engine analyzer har en gratis prøveperiode og etter prøveperioden er faren stor for at motoren får dverginnsug og lange eksoslengder.

Korte innsug og super kort eksos mener du nok

Nei, jeg klarer ikke å få teorien til å fortelle meg at eksosen skal kortes inn. Men jeg er den første til å innrømme at jeg etter en stund ga fan og valgte turbo. Mer effekt og mindre jobb  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: januar 04, 2011, 15:24:31 pm »

De verste på eksostrimming klarer ikke å få ting kort nok og går derfor over toppen med rørene.

Tuning på innsug skaper en positiv effekt én plass i turtallsregisteret, men den gir et søkk et annet sted, og da er vanlig praksis at man bruker eksos "bonusen" til å tette igjen det søkket.
Alt henger sammen!

Selv liker jeg bare motorer som synger...  Kult
« Siste redigering: januar 04, 2011, 18:41:54 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #8 på: januar 04, 2011, 15:45:19 pm »

De verste på eksostrimming klarer ikke å få ting kort nok og går derfor over toppen med rørene.

Tuning på innsug skaper en positiv effekt én plass i fødselsregisteret, men den gir et søkk et annet sted, og da er vanlig praksis at man bruker eksos "bonusen" til å tette igjen det søkket.
Alt henger sammen!

Selv liker jeg bare motorer som synger...  Kult

ca 60cm er vel minimum av hva man kanskje praktisk klarer å få til uten å gå over toppen. om jeg husker dummien korrekt.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: januar 04, 2011, 17:54:25 pm »

da kom det noen svar her ja. Flott Glad

Så kort oppsummert så anbefales
-så korte som mulig (kan måle litt, men det kan bli VELDIG kort...)
-lengden måles inkl trakter (så lenge vi ikke snakker om kantareltrakter)
-komboen med innsug/eksos er viktig

Så hvilken "engine analyzer" anbefales og har gratis prøveperiode (de jeg kikket på kunne ikke lagre oppsett mellom hver gang...)

Planen blir nok å lage så korte innsug som mulig, fintune med trakter, og beholde dagens CSP eksos, så blir nok v2.0 med større spjellhus og optimalisert eksos.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 04, 2011, 18:04:16 pm »

Har noen testet forskjellen på innsugslengde? I praksis altså?

Samme motor i samme benk, først med kjempekorte innsug og så med rimelig lange! Hvor mye kan man i realiteten hente ved å tune lengde?

Teori er jo vel og bra, men er det bevist?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: januar 04, 2011, 20:34:24 pm »

Har noen testet forskjellen på innsugslengde? I praksis altså?

Samme motor i samme benk, først med kjempekorte innsug og så med rimelig lange! Hvor mye kan man i realiteten hente ved å tune lengde?

Teori er jo vel og bra, men er det bevist?

JA! Flere ganger. Kort fortalt er man ute å "kjører" hvis man har rett fra butikkhylla deler på motoren sin. Jeg forsøkte å finne mine eksosutregninger men de har nok havnet i NA søppelboksen.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: januar 04, 2011, 22:20:19 pm »

nå har jeg aldri kjørt noen direkte sammenlikninger, men jeg mener absolutt at det er noe i dette, og mange bruker mye tid på å optimalisere, så at dette har noe for seg er jeg ikke i tvil om. Men vi snakker ikke om 30-40 hk på en sånn motor som dette, men kansje en håndfull eller to, og som JHU er inne på, at man kan "glatte" ut uønskede effekter, for å oppnå flatere momentkurver og bedre kjørbarhet.

Det er derfor jeg er litt sugen på å ta dette stegvis, og siden jeg tross alt skal lage disse innsuga selv, kan jeg jo like godt gjøre et forsøk på å treffe best mulig på lengden. er enig med Kalle at å bare kjøpe ting over disk, og håpe at alt passer sammen, er å tro litt på julenissen, men som de fleste har fått med seg, så har jeg ikke for vane å bare kjøpe ting over disk uansett, så dette passer jo finfint Blunker

ingen som har en link til en engine analyzer sw der ute?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: januar 04, 2011, 23:03:37 pm »

Hei Roy.
Jeg fikk Johannes til å hjelpe meg til å regne på dette.
Jeg kan ikke så mye om motor, men har forstått at det er mulig å regne på 2. og 3. puls. Noe med harmonier osv.
Dette kan sikkert f.eks JHU forklare MYE bedre enn meg...  Osteaktig

Jeg har dårlig husk, men fant igjen formelen i JPM´s legendariske "mouse motor" tråd på loungen.
(Denne anbefales for øvrig til alle som er interessert i hva motordesign og hvordan teori og praksis henger sammen: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html).
Formelen er:
2.orden: 3350000/rpm=innsugslengde i mm.
3.orden: 2460000/rpm=innsugslengde i mm.

I mitt tilfelle var kammen beregnet til å gi maks hk ved 7000rpm, jeg valgte da å bruke den øverste formelen siden jeg allerede hadde lange innsug og endte da opp med teoretisk ideell innsugslende på 478mm. Om jeg hadde hatt korte eller skulle korte inn de jeg har hadde jeg nok brukt den nederste og endt opp med en ideell lengde på 351mm.

Jeg målte innsugslengden til 470mm eller noe og slo meg til ro med det. Mener Johannes sa at +- 5mm ikke hadde stor praktisk betydning.
Denne motoren går fint og snillt fra 1400rpm, men det skyver litt ekstra fra 5000rpm. Jeg har ikke beregnet lengden på eksos, bruker "vanlig" merged headers som er modifisert til stor flens. Som nevnt over er det nok definitivt fordeler med å gjøre dette også, Johannes har forsket mye på dette og har bla funnet relativt store fordeler med å ha langt rør etter kollektor av alle ting...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: januar 04, 2011, 23:39:06 pm »

Flotters, det forenkler en del ting, og ja jeg har forstått dette med 2. og 3. puls etc, dette kommer av at det blir stående bølger i innsuget, og poenget er å forsøke å tune ting slik at disse stående pulsene treffer med "nodene" akkurat på et lengden av innsuga, slik at man faktisk kan få en viss overladningseffekt, eler høyere fyllningsgrad akkurat på disse turtallsområdene.

Da skal jeg leke litt med disse formlene. Takk skal du ha
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7140
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: januar 05, 2011, 21:54:36 pm »

siden jeg er ingeniør, liker jeg å se ting i grafer/plot, så da plottet jeg inn 2. og 3. orden vs rpm, og det betyr at med mitt oppsett som skal peake ved ca 6500 rpm bør jeg sikte på ca 52 eller 38 cm, så da skal jeg måle litt, og se hva som finnes av innsugstrakter for å få dette her sånn ca på stell.


* lengde.jpg (31.22 KB, 600x318 - vist 198 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 24, 2011, 13:30:18 pm »

Hei Roy.
Jeg fikk Johannes til å hjelpe meg til å regne på dette.
Formelen er:
2.orden: 3350000/rpm=innsugslengde i mm.
3.orden: 2460000/rpm=innsugslengde i mm.


det jeg syntes er litt rart er att det ikke er noe i formelen som tar seg av diametern på innsugsrøret.
i en del tilfeller når man beregner resonans i rør er diametern med i formelen og påvirker en hel del.
for hvis man skal opprett holde samme resonans frekvens,  men går opp i rørdiameter  , så må lengden økes .


tviler på om resonansen i 2 like lange rør,la oss si 400mm  , men med forskjellig diameter 30mm og 45mm diameter , er lik.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!