mai 02, 2024, 13:08:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken plass har REPRO i livet ditt? (ukestråd?)  (Lest 30875 ganger)
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #60 på: desember 04, 2009, 10:08:48 am »

If it fits and looks nice Who cares Blunker
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #61 på: desember 04, 2009, 10:31:30 am »

Jeg er helt enig. La oss ta et konkret priseksempel, du kan få to stk repro Fuchs 4.5" til 2000 kroner.
Jeg synes det er flott at det finnes repro hjul. Hva skulle vært alternativet da? Stålfelger? For ikke alle synes det er økonomisk forsvarlig å bruke tyve tusen på et sett hjul om de vet at de kan få en 1914cc

Det finnes en hærskare alternativer til repro, stålfelger er en av de, og slik ser de ut:


Det ser ikke ut som Fuchs, det er klart... men var det godt nok for Porsches race satsning er de nok ok på ei boble også... et ekstra pluss er at alle skjønner det er noe spesielt (ikke tilgjengelig over disk/repro) og det kan gi en prikk over i'en. Prisleiet på dette vil være rundt de nevnte 2000 for 2.

Av andre alternativer er det nesten for mange til å ramse opp i lav prisklasse... og det kommer av at det bare er Gasburners og Fuchs (4,5" /tidlig 6" /7r") som er dyre. Men hvem trenger de?  Vanlig 7" er nydelig og nye 6" sitter som en smekk på fronten. Men glem nå fuchs... nå for tiden får man tak i JP felger til porsche for 2500-3000 for fire, og samba svømmer over av kule porsche fleger som går under radaren til bling bling folket...

Om dette kreves teft eller bare baller nok til å skille seg ut vet jeg ikke... men alternativene står faktisk i kø...

Jeg er også villig til å stikke hodet ut å si at en 30 år gammel smidd high performance felg nok overgår en sandstøpt svintung kinafelg laget av colabokser når det gjelder kvalitet og "sikkerhet"  (som om en ny repro felg kan redde deg)
Se bare på de som kjører klassisk racing... og trekker heftig G i svingene.... kjører på "gammal drit" de
 
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #62 på: desember 04, 2009, 10:36:02 am »

Jeg er kjempeglad for at der finnes ett godt utvalg i reprofelger, da jeg syns felg/dekk er halve bilen. Men er oxo med på den tanken på at ekte ser xtra gull ut, da det som Rocket sier kunne vert på bilen siden back in the days.
Sveisedeler derimot som ikke er i nærheten av å passe hater jeg, da må jeg betale Mags en time xtra for å få det tilpasset. Osteaktig
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #63 på: desember 04, 2009, 10:39:05 am »

Det finnes en hærskare alternativer til repro, stålfelger er en av de etc

Sorry mac, men det er nok ikke et alternativ Blunker det der så ut som noe som kunne stått på en Amazon, bare at kapslene hadde falt av.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #64 på: desember 04, 2009, 11:14:41 am »



Lurer på hvem disse "folka" er. Håper de kun eksisterer i hodene til Unnebergbil, og ikke i virkeligheten...
Kan ikke huske å ha møtt noen av disse "folka" heller, i så fall fortrengte jeg det rett etterpå..


Hilsen Fürsten
som venter spent på resultatet av Gersons splittskjermer  Glad


Dette er et interessant diskusjonstema!
Hvis jeg skal legge alle flåsete kommentarer til side og være helt seriøs, så tror jeg "kvalitet" og "til hvilken type bil" er helt avgjørende.
Selv hadde jeg behov for kanalbunner til cabben i fjor. De kostet vel omkring 750.- per stykk og var laget av Hookys. Tvilte ikke ett sekund på denne handelen og syntes prisen var grei. 1490.- for originalkanal hadde jeg lett også betalt, bare den var laget til splitt - og det er vel nettopp noe av poenget. Skulle jeg kjøpt kanaler til en 68- boble ville jeg lagt lista vesentlig mye lavere pga at den potensielle verdien på ferdig bil, normalt sett ikke forsvarer store påkostninger i forhold til cabben fra 1951. Har derfor fremdeles stor tro på at 100% lik repro er potensiell salgsvare til en forholdsvis høy pris, men ikke til 68 og oppover. Det er jo en grunn til at Gerson, Hookys og andre i det heletatt gidder å starte produksjon av bedre repro.

Det dumme er bare at kvantitet er viktig for å drive butikk, og i lille Norge blir nok salget for lite til å være interessant innenfor dette smale feltet (f.eks Gersons splittskjermer). Slike produsenter er avhengig av et verdensmarked. MEN, at det er et lite knippe entusiaster som er villige til å betale for god kvalitet , det har vi allerede sett eksempler på her til lands. Dog ikke til post 68, men til Barndoor...  

Det fine er at vi etterhvert også har fått et liiiiiite knippe entusiaster som er villige til å bløtkoke sjela si for å restaurere VW av nyere dato med skikkelig plåt også. Óg det er selvfølgelig helt topp!!

Det at vi så smått ser at slike ting som at Hotshop tar inn repro Okrasakit, og at man ikke behøver reise lengre enn til Sverige for å få tak i plåt fra Wolf skulle jeg gjerne sett mer av.

Unneberg: Hva med å ta inn plåt fra Gerson eller andre likesinnede til internasjonalt konkurransedyktige priser?

Jeg mener at det er uinteressant om det gjelder repro på en "splitt-cab" eller ei 68-modell folkevogn og nyere. Det finnes entusiaster til alle VW`s gamle og nyere biltyper, og vi vil finne eksempler på billige restaureringer av både splitt og 68- og oppover. Akkurat som vi vil finne dyre restaureringer av splitt og de seneste utgavene av den folkekjære bilen. Jeg forstår ikke hvorfor vi alltid skal rakke ned på de nyeste folkevognene?

Far har restaurert familiens 1970-modell og den har han lagt mange penger i. Det finnes absolutt repro på den, og hadde han kunnet fått tak i enda bedre repro-plåt ville han ha gjort det (sveisa opp i 1989). Det er ikke fordi bilen er spesielt gammel eller sjelden, men fordi det er bilen som han kjøpte som bil nr. 2 i 1984 og har hatt den siden. Bilen er tipp topp teknisk og holdes godt vedlike og kommer nok ikke til å ruste med det første. Jeg hadde et motoruhell med den, men det var neppe repro sin feil. Han er klar over at han ikke får igjen alle pengene for denne, men så er den heller ikke til salgs.

Boblehue: ta godt vare på 68-modellen din du! Jeg kjenner INGEN som har et så kjærlig forhold til folkevogna si som deg. Du har imponert meg mang en gang der du kommer kjørende med et stort glis; med kona ved siden av og de to barna godt og forsvarlig sikret i baksetet. Du blir "stadig" mobbet fordi du har valgt en nyere VW, men hvorfor du gjør det forstår jeg ikke.

Dette ble litt på siden av repro, jeg måtte bare si noen "Pauli ord" om synet på verdi. Om jeg hadde tenkt KR og hobby tror jeg at det beste for meg hadde vært å satt hver eneste krone jeg har brukt på VW inn på en bank-konto og latt de stå der (medregnet alt av delehenting, kjøp på Biltema, frakt, strøm, alt av verktøy og utstyr osv.) Jeg har mine folkevogner fordi jeg synes det er moro. Jeg ville neppe tjente på noen av de ved salg, og det er heller ikke meningen. Jeg bekymrer meg ikke når jeg koster på mine biler. Glede har sin pris. Men som sagt; minst mulig repro, så sant det lar seg gjøre Blunker

Her var det mye blanding av ”barter og snørr”
For det første, på generell basis er det umulig at bilens verdi kan være helt uinteressant i forhold til hvor mye man påkoster. Unneberg bil er jo blant annet også med på å bekrefte dette med sitt innlegg ift hvor mye enkelte er villige til å legge ned. På generell basis vil nok de fleste legge lista noe lavere ift verdien, men ja selvfølgelig har man noen unntak.
For det andre, ja Boblehue er definitivt en av de som absolutt tar vare på sin bil veldig bra, det er jeg helt enig i, og det skrev jeg litt om helt til slutt i første innlegget også. At det finnes eksempler på billige restaureringer både til splitt og 68- er også en selvfølge, men det er heller ikke temaet her. Her snakker vi om repro og kvantitet, ikke unntakene og enkelteksempler, altså ikke relevant for denne delen av diskusjonen heller.
For det tredje, jeg tror at Splitboy har et godt poeng her. De fleste velger billige reprodeler, noe som ofte er helt forståelig, nettopp fordi det ikke forsvarer seg å legge ned en masse penger i en bil som til syvende og sist ikke er verdt mer enn - la oss si en 1/4del av hva du har lagt ned av kroner. Jeg sier ikke at de aller fleste er dumme eller teite av den grunn, jeg sier bare at det rett og slett er pragmatisk tankegang.

Mobbing?Hæ Hvor har du det fra? Jeg synes det er helt topp at disse bilene blir tatt vare på Ref: - Det fine er at vi etterhvert også har fått et liiiiiite knippe entusiaster som er villige til å bløtkoke sjela si for å restaurere VW av nyere dato med skikkelig plåt også. Óg det er selvfølgelig helt topp! La oss holde mobberne utenfor dette. Det er avsporing og heller ikke relevant for diskusjonen. Det må da være mulig å ha denne diskusjonen for å lete etter de egentlige grunnene til hvorfor den gemene hop velger billige reprodeler uten å komme trekkende med fordommer og enkelteksempler som vi allerede er helt enige om?
« Siste redigering: desember 04, 2009, 11:47:06 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #65 på: desember 04, 2009, 11:43:56 am »


På min 68 er det byttet bakre støtfangerfester. Den ene ble byttet ut med et brukt, totalt rustfritt VW stykke, den andre med Klokkerholm. Resultatet ble meget bra på begge sider. Man vil aldri kunne se hvem som er hvem nå.  Når det gjelder verdien på bilen tror jeg ikke det påvirker noe negativt med reprodelen. Poenget er at det ikke er rust i støtfangerfestene....
Hadde dette vært en splitt/splittcab så hadde jeg gjort det samme. Det viktige for meg er å ha en bil på veien og ha bruksgleden med den, alene eller med kona og begge unga.

Hvis man skal velge billig repro eller dyr repro så håper jeg valget styres av gleden over en god del og ikke salgsverdien på bilen.
Bilen min er iallefall ikke til salgs og blir nok heller ikke det, så derfor bruker jeg ikke mye tid på  å tenke på Klokkerholmbiten...

Jeg er redd for at virkeligheten ser annerledes ut dessverre. Hvor MYE snittrestauratøren totalt legger ned av penger i bilen i forhold til hva slags bil det er, er nok en relavant faktor. Ikke at jeg liker at det, men tror allikevel det er relevant.

Jeg vil og også tørre å påstå at du har en bil som langt fra er en del av den store gemene hop jeg sikter til. Jeg mener - du trenger jo knapt noe som helst, så bra som din bil er :-)
« Siste redigering: desember 04, 2009, 11:51:47 am av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #66 på: desember 04, 2009, 12:51:30 pm »

Repro er kjekt til sitt bruk. Felger er det vel ikke annet å si om enn at de ikke er som de ekte. Men da er det heller ikke helt krise om man "kanter" en fake BRM. Orginal derimot Tvilende
Når det kommer til blekkdeler har jeg foreløpig ikke mye erfaringer annet enn at en repro forskjerm på min 58 T1 ville satt den orginale skjermen på motsatt side i meget godt lys Blunker Derfor bruker man ikke repro skjermer.......
Ellers er jo repro fint å ha mens man venter på å finne de riktige delene.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo


for lite fritid


Vis profil
« Svar #67 på: desember 04, 2009, 13:03:44 pm »

Spørsmålet er vel hva majoriteten av de som restaurerer/kjøper platedeler er ute etter....
Skal man kun ha ny del og kun prisen er vesentlig eller skal man ha noe 100% bra og derfor vil ha det som er/passer best uavhengig av pris?

Iogmed at det selges såpass mye repro i dårlig kvalitet vil jeg anta at mange dessverre ender opp i de den første kategorien. Men inntrykket mitt er vel at de fleste som er på dette forumet heller faller inn under siste kategorien men det er sikkert mange bobleeieren som ikke er medlemmer her.

De fleste jeg kjenner har kjøpt reprokarrosserideler kun engang  med mindre det er eneste mulighet utenom å lage delen fra scratch selv og da kan det jo være billigere/mindre jobb å tilpasse en dårlig repro for mange.

Loggført

-63 1200
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #68 på: desember 04, 2009, 13:05:21 pm »

Repro er kjekt til sitt bruk. Felger er det vel ikke annet å si om enn at de ikke er som de ekte. Men da er det heller ikke helt krise om man "kanter" en fake BRM. Orginal derimot Tvilende

Vi som er så heldige å ha hjula langt under bilen slipper å være redd for det der Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #69 på: desember 04, 2009, 13:13:26 pm »



Lurer på hvem disse "folka" er. Håper de kun eksisterer i hodene til Unnebergbil, og ikke i virkeligheten...
Kan ikke huske å ha møtt noen av disse "folka" heller, i så fall fortrengte jeg det rett etterpå..


Hilsen Fürsten
som venter spent på resultatet av Gersons splittskjermer  Glad


Dette er et interessant diskusjonstema!
Hvis jeg skal legge alle flåsete kommentarer til side og være helt seriøs, så tror jeg "kvalitet" og "til hvilken type bil" er helt avgjørende.
Selv hadde jeg behov for kanalbunner til cabben i fjor. De kostet vel omkring 750.- per stykk og var laget av Hookys. Tvilte ikke ett sekund på denne handelen og syntes prisen var grei. 1490.- for originalkanal hadde jeg lett også betalt, bare den var laget til splitt - og det er vel nettopp noe av poenget. Skulle jeg kjøpt kanaler til en 68- boble ville jeg lagt lista vesentlig mye lavere pga at den potensielle verdien på ferdig bil, normalt sett ikke forsvarer store påkostninger i forhold til cabben fra 1951. Har derfor fremdeles stor tro på at 100% lik repro er potensiell salgsvare til en forholdsvis høy pris, men ikke til 68 og oppover. Det er jo en grunn til at Gerson, Hookys og andre i det heletatt gidder å starte produksjon av bedre repro.

Det dumme er bare at kvantitet er viktig for å drive butikk, og i lille Norge blir nok salget for lite til å være interessant innenfor dette smale feltet (f.eks Gersons splittskjermer). Slike produsenter er avhengig av et verdensmarked. MEN, at det er et lite knippe entusiaster som er villige til å betale for god kvalitet , det har vi allerede sett eksempler på her til lands. Dog ikke til post 68, men til Barndoor...  

Det fine er at vi etterhvert også har fått et liiiiiite knippe entusiaster som er villige til å bløtkoke sjela si for å restaurere VW av nyere dato med skikkelig plåt også. Óg det er selvfølgelig helt topp!!

Det at vi så smått ser at slike ting som at Hotshop tar inn repro Okrasakit, og at man ikke behøver reise lengre enn til Sverige for å få tak i plåt fra Wolf skulle jeg gjerne sett mer av.

Unneberg: Hva med å ta inn plåt fra Gerson eller andre likesinnede til internasjonalt konkurransedyktige priser?

Jeg mener at det er uinteressant om det gjelder repro på en "splitt-cab" eller ei 68-modell folkevogn og nyere. Det finnes entusiaster til alle VW`s gamle og nyere biltyper, og vi vil finne eksempler på billige restaureringer av både splitt og 68- og oppover. Akkurat som vi vil finne dyre restaureringer av splitt og de seneste utgavene av den folkekjære bilen. Jeg forstår ikke hvorfor vi alltid skal rakke ned på de nyeste folkevognene?

Far har restaurert familiens 1970-modell og den har han lagt mange penger i. Det finnes absolutt repro på den, og hadde han kunnet fått tak i enda bedre repro-plåt ville han ha gjort det (sveisa opp i 1989). Det er ikke fordi bilen er spesielt gammel eller sjelden, men fordi det er bilen som han kjøpte som bil nr. 2 i 1984 og har hatt den siden. Bilen er tipp topp teknisk og holdes godt vedlike og kommer nok ikke til å ruste med det første. Jeg hadde et motoruhell med den, men det var neppe repro sin feil. Han er klar over at han ikke får igjen alle pengene for denne, men så er den heller ikke til salgs.

Boblehue: ta godt vare på 68-modellen din du! Jeg kjenner INGEN som har et så kjærlig forhold til folkevogna si som deg. Du har imponert meg mang en gang der du kommer kjørende med et stort glis; med kona ved siden av og de to barna godt og forsvarlig sikret i baksetet. Du blir "stadig" mobbet fordi du har valgt en nyere VW, men hvorfor du gjør det forstår jeg ikke.

Dette ble litt på siden av repro, jeg måtte bare si noen "Pauli ord" om synet på verdi. Om jeg hadde tenkt KR og hobby tror jeg at det beste for meg hadde vært å satt hver eneste krone jeg har brukt på VW inn på en bank-konto og latt de stå der (medregnet alt av delehenting, kjøp på Biltema, frakt, strøm, alt av verktøy og utstyr osv.) Jeg har mine folkevogner fordi jeg synes det er moro. Jeg ville neppe tjente på noen av de ved salg, og det er heller ikke meningen. Jeg bekymrer meg ikke når jeg koster på mine biler. Glede har sin pris. Men som sagt; minst mulig repro, så sant det lar seg gjøre Blunker

Her var det mye blanding av ”barter og snørr”
For det første, på generell basis er det umulig at bilens verdi kan være helt uinteressant i forhold til hvor mye man påkoster. Unneberg bil er jo blant annet også med på å bekrefte dette med sitt innlegg ift hvor mye enkelte er villige til å legge ned. På generell basis vil nok de fleste legge lista noe lavere ift verdien, men ja selvfølgelig har man noen unntak.
For det andre, ja Boblehue er definitivt en av de som absolutt tar vare på sin bil veldig bra, det er jeg helt enig i, og det skrev jeg litt om helt til slutt i første innlegget også. At det finnes eksempler på billige restaureringer både til splitt og 68- er også en selvfølge, men det er heller ikke temaet her. Her snakker vi om repro og kvantitet, ikke unntakene og enkelteksempler, altså ikke relevant for denne delen av diskusjonen heller.
For det tredje, jeg tror at Splitboy har et godt poeng her. De fleste velger billige reprodeler, noe som ofte er helt forståelig, nettopp fordi det ikke forsvarer seg å legge ned en masse penger i en bil som til syvende og sist ikke er verdt mer enn - la oss si en 1/4del av hva du har lagt ned av kroner. Jeg sier ikke at de aller fleste er dumme eller teite av den grunn, jeg sier bare at det rett og slett er pragmatisk tankegang.

Mobbing?Hæ Hvor har du det fra? Jeg synes det er helt topp at disse bilene blir tatt vare på Ref: - Det fine er at vi etterhvert også har fått et liiiiiite knippe entusiaster som er villige til å bløtkoke sjela si for å restaurere VW av nyere dato med skikkelig plåt også. Óg det er selvfølgelig helt topp! La oss holde mobberne utenfor dette. Det er avsporing og heller ikke relevant for diskusjonen. Det må da være mulig å ha denne diskusjonen for å lete etter de egentlige grunnene til hvorfor den gemene hop velger billige reprodeler uten å komme trekkende med fordommer og enkelteksempler som vi allerede er helt enige om?



It never fails....gotta love it:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17589.0.html
Loggført

SCREWDRIVER #2
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #70 på: desember 04, 2009, 13:22:27 pm »

Sitat

Hva er vel en syklubb uten intriger  Osteaktig Osteaktig
Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #71 på: desember 04, 2009, 13:52:28 pm »

Når det er snakk om platedeler er det stor forskjell på passform.
Når det gjelder kanaler prøvde jeg først jp sine kanaler som skal være noe av det bedre som kan skaffes,
jeg opplevde at mine var for brede, for lange og vridd.

Kjøpte nå brasil kanaler som ligner på orginalt til halve prisen av JP,
og de smatt rett på plass.

JP passer nok bedre til biler som er nyere enn splitt. Og jeg har sikkert vert uheldig med mine.

Repro er spennende!
Loggført

T1 1966
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #72 på: desember 04, 2009, 19:18:25 pm »


Unneberg har vel allerede begynt å ta inn Gerson plater til Buss, men dei kjem vel gjennom vwheritage. Det som hadde vert kult er jo om Unneberg hadde makta å vorte totalleverandør av Gerson plater i Norge, med direktehandel frå dei, og ikkje gjennom andre grossistar. Men så var det problemet med om nordmenn har nok penger til å kjøpa sånne dyre deler då.. Likavell, om eg skulle restaurert ein buss hadde eg ikkje kjøpt møkadeler, for det er bortkasta peng og arbeid, enten gjer du det skikkeleg eller so ekje da godt nok! Derfor hadde det vert kjekt å hatt ein norsk katalog for funky green metal panels med norske prisar! Glad

Dette er jo skikkelig gode nyheter Tistlo!
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #73 på: desember 06, 2009, 20:00:24 pm »

For meg henger forholdet til repro sammen med internett. Når jeg pusset opp og kjørte vw på 80 og tidlig 90tallet brukte jeg stort sett det som fantes hos hot-shop o.l og det jeg fant på diverse delemarked. Det ble så klart en del repro med vekslende kvalitet. Nå har jeg litt flere valg i og med at gud og hvermann kan legge ut NOS deler på samba, ebay diverse forum osv. det vil si at det er lommeboken og listen jeg har lagt for det aktuelle prosjektet som bestemmer hvilke deler jeg bruker. Jeg kan f.eks bruke en repro del i påvente av noe bedre bare for å holde en bil på veien. Forstår godt originalpolizei som gjerne heller venter på den rette delen, men for meg gjelder bruken av bilen.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #74 på: februar 19, 2010, 12:42:26 pm »

Da e fredag, og på mandag som var, var det ein stor dag i repro-historien!

Gerson sin fyrste prototype av repro splittskjerm vart offentleggjort!!

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=4393514#4393514


Men ein an ting eg noterte meg var detta:

Sitat fra: Gerson
we are doing the front fenders, next in line is
early heater channels
early floors
all years front and rear aprons
we just did a front firewall
maybe rear fenders
lower A pillars
lower early door repair sections, etc.etc.etc..
if there is enough demand, we will eventually do practically the complete car, just like we did with the buses.... Gliser Gliser Gliser Gliser 

..SÅ det dukkar opp meir gode nyheiter i tidane framover:)


*  (76.59 KB, 816x612 - vist 214 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #75 på: februar 19, 2010, 12:44:20 pm »

GROMT!
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #76 på: februar 19, 2010, 13:27:00 pm »

GROMT!

...njaaa.... skeptisk.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #77 på: februar 19, 2010, 13:33:55 pm »

Tenk på mulighetene... Ta en dårlig originalskjerm, kapp bort rusten og legg restene på Gerson tusj rundt og kapp hull, så feller du inn originalskjermen i Gerson skjermen, og vips en rustsveiset originalskjerm...
Fortsatt skeptisk?
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #78 på: februar 19, 2010, 13:39:48 pm »

Tenk på mulighetene... Ta en dårlig originalskjerm, kapp bort rusten og legg restene på Gerson tusj rundt og kapp hull, så feller du inn originalskjermen i Gerson skjermen, og vips en rustsveiset originalskjerm...
Fortsatt skeptisk?

Pass på nå... du stikker hånden i enda en honningkrukke der.... vi har ihvertfall 5 sider debatt foran oss om vi skal ta opp dette tema til debatt.... er det da en restaurert/reparert originalskjerm....eller er det en repro-skjerm... Og det kommer vi ihvertfall ikke til bunns i - for der er det få fysiske prinsipper som gjelder i debatten.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #79 på: februar 19, 2010, 13:46:56 pm »

Ingen har mer å tape på en slik debatt enn de som har mange kongeprosjekter... så jeg tar ut min hånd av honningkrukka og slikker mine sår rene....
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #80 på: februar 19, 2010, 13:51:34 pm »

Einaste minuset eg ser med den nye skjermen er att det ikkje er profilert kant på den,, går ut ifrå att det var det orginalt?

Men altso ein skjerm som fortsatt har over 50% av det orginale stålet inntakt er jo ein restaurert/reparert orginalskjerm, men dersom den er meir grøn enn brun so er det meir reproskjerm enn org..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #81 på: februar 19, 2010, 13:51:58 pm »

Er det noen prinsipiell forskjell på om man bruker deler av en reprosjkerm til å reparere en orginalskjerm kontra om man kjøper en ny stålplate for å reparere orginalskjermen ?

Kjør debatt..

Mitt forhold til repro / orginal skjermer er at så lenge de holder driten vekk fra frontruta så er jeg happy.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #82 på: februar 19, 2010, 13:56:17 pm »

Einaste minuset eg ser med den nye skjermen er att det ikkje er profilert kant på den,, går ut ifrå att det var det orginalt?

Men altso ein skjerm som fortsatt har over 50% av det orginale stålet inntakt er jo ein restaurert/reparert orginalskjerm, men dersom den er meir grøn enn brun so er det meir reproskjerm enn org..


Det er bare Split bakskjermene som har "pølser" presset imellom bolthullene - så på det punktet er Gerson skjermene korrekt. Jeg er fortsatt skeptisk...

Det er Fredag...så hvorfor ikke...(here we go):
Godt poeng ang 51% / 49% innspillet ditt Tistlo... men hvordan blir det om man overfører den teorien til en hel bil? En klassisk norsk skogsvrak-Barndoor som får 56% av alt stålet sitt erstattet med Gersonpaneler fordi det originale er helt opprustet....er det da en "replika" .... eller er det fortsatt en "ekte" Barndoor?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #83 på: februar 19, 2010, 13:57:53 pm »

Vist du har ein ihelrusta org skjerm, og den skal restaurerast, og den SKAL forbli orginal okkesom,, då kan du jo ikkje stikka å handla nytt stål, frå made in china..

Så for å ORGINALrestaurera ein rosta skjerm, må du ut på bruktmarkedet, og fanga ein delebil frå samme året som skjermen din, produsert i samme månaden og helst samme dagen. På den bilen kan du kappa ut stål du skal bruka for å redda skjermen, ettersom det stålet sannsynlegvis er nokså likt det som har vert i skjermen din?? Er dette rett framgangsmåte?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #84 på: februar 19, 2010, 14:00:35 pm »

Vist du har ein ihelrusta org skjerm, og den skal restaurerast, og den SKAL forbli orginal okkesom,, då kan du jo ikkje stikka å handla nytt stål, frå made in china..

Så for å ORGINALrestaurera ein rosta skjerm, må du ut på bruktmarkedet, og fanga ein delebil frå samme året som skjermen din, produsert i samme månaden og helst samme dagen. På den bilen kan du kappa ut stål du skal bruka for å redda skjermen, ettersom det stålet sannsynlegvis er nokså likt det som har vert i skjermen din?? Er dette rett framgangsmåte?


Original er original, reparert er reparert og reproduksjon er reproduksjon. Så kan man parre dem som man vil - reparert original osv..
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #85 på: februar 19, 2010, 14:03:37 pm »

Vist du har ein ihelrusta org skjerm, og den skal restaurerast, og den SKAL forbli orginal okkesom,, då kan du jo ikkje stikka å handla nytt stål, frå made in china..

Så for å ORGINALrestaurera ein rosta skjerm, må du ut på bruktmarkedet, og fanga ein delebil frå samme året som skjermen din, produsert i samme månaden og helst samme dagen. På den bilen kan du kappa ut stål du skal bruka for å redda skjermen, ettersom det stålet sannsynlegvis er nokså likt det som har vert i skjermen din?? Er dette rett framgangsmåte?


Original er original, reparert er reparert og reproduksjon er reproduksjon. Så kan man parre dem som man vil - reparert original osv..

Reparert original med repro :-D

Eneste som blir "godkjent" som originalbil er vel en urørt en... Ellers vil vel alltid noen klare å pirke på noe... men da føler de det sikkert mye bedre om sin egen bil som har originale flotte deler:-)

Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
AndyCandy
Medlem
***
Innlegg: 227
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #86 på: februar 19, 2010, 14:04:55 pm »

Haha, artig diskusjon! Osteaktig
Loggført

1977 Bay Glad
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #87 på: februar 19, 2010, 14:08:23 pm »

Det som teller er hva som er stasjonært under operasjonen... Dvs om man rygger bil A inn i garasjen, og kapper av det som skal vekk og bærer det ut døra, utenfor har man en kasse Gerson eller bil B, så bærer man del for del inn og sveiser fast i bil A. På denne måten er det bli A man kjører ut... nevermind prosenten!

Kjører man bil A inn i garasjen og kapper av taket og lener det mot veggen og triller ut resten av A. Deretter triller man inn bil B uten tak og sveiser på tak A...   ingen tvil om at dette da er bil B man triller ut igjen....

Resultatet av begge fremgangsmåtene er akkurat det samme, men forskjellen er mental og vanskelig å svelge... og meget viktig...

Tenk på historien om han som kokte suppe på en spiker
Loggført

Speed is no substitute for direction
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #88 på: februar 19, 2010, 14:10:21 pm »

Dette er et ganske interessant tema synes jeg...

Gerson selger nå fullstendige repro-Barndoors. Du kan rett og slett bestille en splitter nylagd Barndoor...et rullende skall hvor ikke en eneste blekkdel er laget i Tyskland, men er presset og håndbanket i Columbia nå i dag. Dette er en "Barndoor Replica"...de selges som det og oppfattes som det. Om man banker inn et gammelt chassis nummer i en slik en og bruker noen gamle papirer....så er det jo fortsatt en replika (og mange vil vel hevde også en forfalskning). Om man setter inn originale seter og kanskje en original framdør på en slik en....så er det vel fortsatt en replika. Til og med om man feller inn en original platebit - for eksempel et hjørne bak...så er det vel fortsat en replika?

Om man går andre veien...bygger opp et norsk totalskogsvrak med Gerson-paneler...bytter doglegs; OK....bytter rammen og gulvet; OK.....bytter 45% av alt stålet....bytter 65% av alt stålet... hva om det til slutt er igjen bare tak-skinnet av det orignale vraket...er det en replika eller er det en restaurering?

Det er mange følelser i slikt og sikkert umulig å trekke en streng definisjon... slikt er jo gjenstand for millionsøksmål i Ferrari- og Mercedes-kretser... men hva tenker vi VW-folk? Hvor trekker du grensen for hva som er restaurert og hva som er replika?


NB1: Jo - dette er viktig....50 år frem i tiden er det vanskelig å dokumentere ekte/falsk og slikt... og ref antikviteter og malerier så er det i seg selv et poeng.

NB2: Vi trenger ikke ta debatten om hva som det norske biltilsynet anser som lovlig/ulovlig, ei heller hva SFRO i Sverige...eller EU...eller USA...sine myndigheter mener om dette. Hvor slike statlige innstanser lokalt velger å trekke grensen er selvfølgelig "interessant" - men forsåvidt uvesentlig i forhold til et kjøretøys historiske verdi og autentisitet... La oss forutsette at vi baserer dette på ærlige ansakffede ting og at det ikke er "legalisering av tyvgods" debatten handler om.
« Siste redigering: februar 19, 2010, 14:14:36 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #89 på: februar 19, 2010, 14:22:38 pm »

Vist du har ein ihelrusta org skjerm, og den skal restaurerast, og den SKAL forbli orginal okkesom,, då kan du jo ikkje stikka å handla nytt stål, frå made in china..

Så for å ORGINALrestaurera ein rosta skjerm, må du ut på bruktmarkedet, og fanga ein delebil frå samme året som skjermen din, produsert i samme månaden og helst samme dagen. På den bilen kan du kappa ut stål du skal bruka for å redda skjermen, ettersom det stålet sannsynlegvis er nokså likt det som har vert i skjermen din?? Er dette rett framgangsmåte?

jeg er ikke så veldig intereseri ting som er "made in china" men derimot ting som er "made by china".... lol
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!