mai 03, 2024, 13:46:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4
31  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bay og motor/gir på: september 26, 2008, 14:51:03 pm
Jeg har en 78-mod bay med 1600-motor originalt. Regner med denne kombinasjonen ble gjort for å ha en rimeligere utstyrsvariant. Vet at samme bil ble levert med 2-liters motor, og mener å ha oppfattet at 2-literne hadde en annen girkasse med høyere utveksling. Stemmer dette?

I så fall, hvis jeg vil putte en 2-liter inn i denne bilen, da må jeg også bytte girkasse? Er det overhodet mulig å få tak i en 2-liter motor med tilhørende girkasse i dag, i bra stand, uten å blakke seg totalt?

Vurderer dette mot å overhale den gode gamle 1600-motoren. Den har jo sine fordeler, med billige deler, bra tilgang osv... tja... stopper vel egentlig der... Glad

32  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Bensintank til Bay på: september 25, 2008, 19:23:12 pm
Ønsker å kjøpe bensintank til en 78-mod bay (T2B). Så god stand som mulig!
33  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: N.O.S. bensintank til type 2 bay på: september 25, 2008, 12:00:40 pm
600 kr! Glad Er den i fin stand og klar til bruk? Hvis det stemmer at den er til late bay så vil jeg gjerne ha den. (Har en 78-mod)

mvh
34  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: N.O.S. bensintank til type 2 bay på: september 25, 2008, 10:21:13 am
PM Glad
35  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / standard forstilling til boble på: september 17, 2008, 10:54:03 am
Jeg ser meg nødt til å bytte fra "puma" til standard forstilling. Utseende må vike for komforten... Derfor ønsker jeg å kjøpe eller bytte til meg en standard forstilling i GOD STAND. Helst komplett. Bilen er en 70-mod boble 1500.

Ta kontakt på pm eller mail
36  Forum / Problemløseren / Sv: Her kommer en utfordring! på: september 17, 2008, 10:42:13 am
Bilen har ikke stoppet siden jeg koblet til en annen tank. Kjørte en stund på dette viset i sommer. Nå står rensing/bytting av tank for tur. Dette er eneste løsning slik jeg ser det, er nok ingen vei utenom. Skifter sikkert coil også, men det var tydeligvis hovedsaklig bensintilførsel som var problemet her.

Må jo ut med motor og alt, og da frister det litt å se seg om etter en type4 motor med tilhørende girkasse i samme slengen... Men det sprenger nok kostnadsrammene mine... Hva koster en velfungerende motor? Og hvilke av modellene er å anbefale? Ble jo levert i 1,7 1,8 og 2,0 liter.

Vurderer også å bare overhale den 1600-motoren jeg har.
37  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Trenger tips til senking! på: september 13, 2008, 17:37:44 pm
Har fått pris på senkespindler til Bay fra wagensvest. $495.00 inkl frakt.
38  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til godkjent oppussing på: september 09, 2008, 21:12:33 pm
Det der med 3 punkts må da være vås? Bare tenk på hvor mange personbiler som langt ut på 80-tallet f.eks bare hadde 2 punkts belte for den midterste personen i baksetet? For ikke å snakke om at det gikk ganske lang stund før belter ble påbudt i baksetet i det hele tatt...

På veteran personbiler er det ikke påkrevd med belter bak (opptil et visst årstall). Men når en veteran varebil skal godkjennes og omregistreres som personbil for første gang, krever de belter til alle sitteplasser -og da fortrinnsvis 3-punkts så langt det er mulig i forhold til innredning. Dette har blitt et krav på bakgrunn av en rekke ulykker med blant annet russebiler opp gjennm. Det var det jeg fikk beskjed om etter en telefon til trafikkstasjonen.

Så oppskriften er: montér seter på en fornuftig og forskriftsmessig måte, få på plass 3-punktsseler til alle (så langt det er mulig), bestill kontroll, og vips er bilen omregistrert og godkjent som personbil.

39  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til godkjent oppussing på: september 04, 2008, 14:38:00 pm
For å få den omregistrert til personbil må dere ha godkjente setebelter til alle sitteplassene. Det er det jeg har fått vite av biltilsynet. Skal selv til å omregistrere fra varebil til personbil. Koster ikke noe bortsett fra kontrollen som du må på hos biltilsynet.

mvh
40  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hjelp til godkjent oppussing på: september 03, 2008, 18:31:38 pm
Sitat

Foran, i førersetet er det plass til tre. Men to av disse setene deler imidlertid ett stort bilbelte, som går over to personer. Er dette fortsatt godkjent, eller blir vi nødt til å bytte det ut med to enkelt bilbelter?


Gratulerer med buss! Glad Ta godt vare på den da.

Hvor mange personer er bilen egentlig registrert for? Jeg har hatt en buss med slikt framsete + to seterader bak. Det vil si til sammen sitteplass for 9 pers. Men i vognkortet stod det at den var godkjent for 8 pers. Stod ingenting om hvilken av plassene som ikke var godkjent, men vil nesten tro at det var den plassen i midten foran. Er det seter bakl i denne bilen?

mvh
41  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: div deler fra 73 doka selges!!! pluss andre ting på: august 28, 2008, 22:58:06 pm
pm
42  Forum / Hva skjer? / Sv: Bilder fra Volksfest -08 på: august 25, 2008, 21:52:46 pm
var det deg espen jeg vinket til i denne bussen etter matchen ved ullavaal i kveld?  Glad

Det var denne bussen, ja, men ikke meg som kjørte... Var fetteren min som hadde lånt bilen. Men han er godt oppdratt og hilser selvfølgelig på andre luftkjølte folkevogner Blunker
43  Forum / Hva skjer? / Sv: Bilder fra Volksfest -08 på: august 25, 2008, 17:24:33 pm
Var det denne tofargede bayen som viste seg å være "søsterbuss" til Turbussen med reg.nr. HS41123 vs Turbussens HS41122?

what are the odds, regga på samme dag og med kun noen få hundre biler fra hverandre på produksjonsbåndet



Stemmer det. Fant det ut på søndagen, helt tilfeldig . Morsomt!  Blunker Dette var kult, "surfer56". Osteaktig
44  Forum / Problemløseren / Sv: bagasjerom-wire røket? på: august 10, 2008, 21:12:11 pm
Jeg har klart å åpne en slik lås ved hjelp av lommelykt og et langt skrujern gjennom dreneringshullene under reservehjulsbrønnen. Husker ikke om det var på min 1500 eller om det var kompisen sin 1302. Husker heller ikke om reservehjulet stod i brønnen... har sikkert litt å si. Er jo verdt å sjekke ut disse dreneringshullene, i alle fall. Glad
45  Forum / Problemløseren / Sv: Her kommer en utfordring! på: juli 22, 2008, 22:07:45 pm
Ja det ble litt voldsomt. Har ikke tenkt på motstanden, monterte de fordi jeg var nødt til å skjøte slangen.... Skal se nærmere på saken. Blunker
46  Forum / Problemløseren / Sv: Her kommer en utfordring! på: juli 22, 2008, 21:48:04 pm
Her er den midleridige løsningen. 30-liters bensintank fra Biltema (beregnet for bruk i båt). Tappet bilens bensintank gjennom et filter til den var ca halvtom. Rant greit hele tiden uten misfarging av filteret. Skal tømme den helt når jeg får plass. Kanskje det kommer noe gruff mot slutten..?!?

Har satt den nye tanken inni bilen og stroppet den fast bak bakerste seterygg. Tok et lite hull i veggen og førte slange ned til bensinpumpa. Koblet til og startet opp. Etter en stund sugde den bensin fra tanken. Har hele tre filtre jeg kan følge med på. Men et spm: er det normalt at det er lite bensinstrøm den siste "etappen"? Fra pumpa og opp til forgasseren? Syns det er lite bensin som passerer i det siste filteret -i alle fall med motoren på tomgang. Kan det være en feil i forgasseren?

Legger ved et par bilder av denne MIDLERTIDIGE nødløsningen (som sikkert ikke er å anbefale)
47  Forum / Problemløseren / Sv: Her kommer en utfordring! på: juli 22, 2008, 12:45:25 pm
Takk for hjelpen alle sammen. Prøver først med en båttank eller lignende for å se om den blir mer pålitelig. Må vente litt med å ta ut tanken foreløpig, men må nok til pers der ja. Fortsettelse følger... Glad

mvh
48  Forum / Problemløseren / Sv: Her kommer en utfordring! på: juli 22, 2008, 00:14:39 am
Ellers kan du jo teste å feilsøke med å koble løs bensinslangen under tanken når du tror den er tom. Får du en sprut i ansiktet, så er den ikke tom... Går sikkert an å teste dette på en mer human måte også.


En tidligere eier har faktisk vært så smart at han har montert en ventil rett under tanken. Dvs at jeg kan stenge ventilen, løsne slangen og tappe bensinen kontrollert. Veldig greit. Men slik jeg ser det kan tanken umulig være tom når den "går tom". Da er det jo fremdeles rundt 40 liter på tanken... Skal prøve å få tømt den helt, men har ingenting å tappe 50 liter bensin på... hmmm...
49  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bensinlukt inne i kabinen på bay - Trenger litt hjelp her :) på: juli 21, 2008, 23:18:47 pm
www.ratwell.com finner du hjelp til det meste, blant annet dette. Litt nedover på denne siden http://www.ratwell.com/technical/FAQ.html under "Fuel and Emissions", punkt 2.8 "Firewall Removal"
50  Forum / Problemløseren / Sv: Her kommer en utfordring! på: juli 21, 2008, 23:11:55 pm
Takk for tips. At vakum i tanken holder igjen bensinstrømmen liksom...? Inntil nylig har jeg hatt en slik "engangspropp" som man får kjøpt på bensinstasjoner, og tviler på at den er så tett... Nå har jeg fått på skikkelig tanklokk. Det er veldig tett. Skal sjekke ut om det kan dreie seg om et vakumproblem. Men egentlig skal vel lufteslangene til tanken ta seg av akkurat dette. Kan jo sjekke de også.

Flere forslag eller erfaringer...?
51  Forum / Problemløseren / Her kommer en utfordring! på: juli 21, 2008, 22:38:06 pm
Jeg har en ganske så merkelig problem med min 78-mod bay (1600-motor).

Den går "tom" for bensin rett som det er. Nåla viser 3/4 tank, men motoren fusker, stopper og vil ikke starte igjen. (Typisk tom for bensin, sant..?) Fyller på 5 liter fra reservekanna, og den starter med en gang. Stopper på første bensinstasjon og fyller full tank: 15 liter! Hva skal dette bety?!?! Har målt forbruk, og det ligger på rett under literen per mil.

Nå har jeg sjekka at bensin strømmer villig gjennom slangen fra tank og bak til bensinpumpa. Har også koblet fra slangen fra pumpa til forgasser, og konstantert at pumpa gjør jobben sin.

Neste blir å tappe tanken til den er nesten tom, for så å se om bilen vil starte. Har tenkt at det kan jo være noe lurium i tanken...

En annen tanke er om det kan være noe som er galt i forgasser/innsugsystem...? Motoren er helt standard og original.

Noen som har erfart noe lignende? Eller har forslag til hva som kan være problemet? Er svært takknemlig for hjelp og tips på dette området. Er i ferd med å gå tom for løsningsforslag...

mvh Espen
52  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / slettes... på: juli 21, 2008, 11:40:44 am
...
53  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor høy er en bay? på: juli 18, 2008, 22:38:53 pm
I hvertfall min, hehe... Glad Men veldig deilig å kjøre da
54  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor høy er en bay? på: juli 18, 2008, 21:45:02 pm
Min Bay er 2 meter høy, og den er original.
55  Forum / Problemløseren / Sv: Trepunktsseler i bobla (baksetet) på: juli 03, 2008, 22:16:42 pm
Jeg kan ikke se sikkerhetsbelte hullet på noen av bildene. I hvertfall sitter de ikke så nærme vinduet på noen av de bilene jeg har hatt.

Hm... Har du noen formening om hvor de bør sitte da? Kanskje det er store forskjeller mellom ulike årsmodeller?
56  Forum / Problemløseren / Sv: Trepunktsseler i bobla (baksetet) på: juli 03, 2008, 00:12:16 am
Har nå lokalisert disse punktene på bobla mi. Kjenner hullet innenfor taktrekket. Sitter ingen plugg der. Ville satt stor pris på om noen gadd å sjekke om det er gjenger der, hvis noen har ca samme modell og har tilgang, selvfølgelig (i motsetning til meg). Vil så gjerne vite det før jeg tar hull i taktrekket. Glad
57  Forum / Problemløseren / Sv: Trepunktsseler i bobla (baksetet) på: juli 02, 2008, 23:32:29 pm
Glimrende! Er det gjenger inni der, mon tro? Eller bare hull i plata? Da må jeg jo i så fall ordne med mutter og mothold...hmmm...
58  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Nic's 72 bay på: juli 02, 2008, 23:27:22 pm
Hei Nicstar

Må bare få sagt at denne tråden er til stor inspirasjon! Planlegger å få gjort mye av det samme på min 78-bay, og det er utrolig motiverende og ikke minst lærerrikt å følge med her. Keep up the good work! Glad

mvh Espen
59  Forum / Problemløseren / Sv: Trepunktsseler i bobla (baksetet) på: juli 02, 2008, 23:19:46 pm
Kan se ut som det punktet øverst til venstre (helt inntil vinduet) kanskje er et festepunkt...? Finner det igjen på dette bildet. Noen som kan bekrefte/avkrefte av dette er det tredje festepunktet for belter bak i bobla?
60  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Setefester til T2 buss på: juli 02, 2008, 16:10:41 pm
Ingen som har slikt...?
Sider: 1 [2] 3 4
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!