Vis innlegg
|
Sider: 1 2 3 [4] 5
|
91
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Skal kjøpe meg nytt sveiseappart
|
på: november 22, 2010, 12:48:26 pm
|
Jeg ville snakket med en "nøktern" proffsveiser og bedt om råd. Nøktern i den forstand at han/hun ville først kartlagt hva skal du sveise, hvor ofte og hvilke krav til "sveisesøm-kvalitet" må stilles. Dernest ville han/hun fortalt deg hva som skiller mellom "dyre og billige" apparat, er 3-fase-strøm et must ..... etc.
Da jeg spurte en proff-en-jækel hva som skal til for å sveise bra så flirte han og sa "ren fuge, god hørsel samt trening, trening, trening og attttttttteeeeer trening" - og det selv med de billige apparatene og 10A-sikring.
|
|
|
92
|
Forum / Problemløseren / Sv: defekt lager i dynamo
|
på: november 21, 2010, 19:27:08 pm
|
Er det mulig å få fatt på lager til en orginal 6v dynamo til en 52 t1?, om ikke er det firmaer som tar på seg overhaling av gamle dynamoer?
Døtt ut lageret og sus til en maskinforretning: arbeidsnever finner fort ut av diametre og for en hundrings eller halvannen har du nytt lager
|
|
|
93
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bytte bremserør, noen som selger ferdig sett i kobber ?
|
på: november 21, 2010, 19:25:21 pm
|
.... og de "løse" bremserørene "klamres" med Tech-7, Sicafleks-flaks eller et eller annet limstoff som holder lengre enn de fleste VW-eierne holder. .... og Biltemas rør, nipler, bøyeverktøy og kon-verktøy holder så det hyler etter. Å svi av hardt tjente penger på Teng-tools o.l. for å bøye til 2-3 rør blir porno .... de pengene kan du svi av på de norske landeveger i form av drivstoff
|
|
|
95
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Hvilken farge "går sammen" med pastell hvit L90?
|
på: november 17, 2010, 22:52:45 pm
|
Eg spikkolerar .... på om jeg skulle fiffe opp min pastellhvite T1 69-modell slik at bilen over skjermkantene foran og bak samt under pyntelista på dørene hadde en annen, men passende farge til pastell hvit. Jeg ser enkelte har gjort dette "lakkbruddet" på sine biler og jeg synes det ser stilig.
Har noen fargetips med lakkode?
|
|
|
99
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Varme på frontruta
|
på: november 08, 2010, 21:18:22 pm
|
Og svaret er: (1) Hendel til høyre for parkeringsbremsen trekkes opp (varmen er på) (2) Dyseåpningene på hver side foran ved gulvet stenges. (3) Hendel til venstre for parkeringsbremsen skyves ned (varmeluftspjeld for varme ved gulvet bak er lukket) Dersom spjeldene dine er "ordnung muss sein" så skal det komme varmluft opp ved frontruta. Og ..... du bør kjøre med vinduet på en liten gløtt for å øke luftgjennomstrømningen eller blir det som å blåse luft inn i en flaske Va'kke detta immari bra førrklart h'eller!! Glemte: Knottene på dash'en er friskluftsdyse-knappe-dreier-knotter. Vri til venstre og herrrrlig luft strømmer inn. Vri til høyre og du ånder din egen ånde.
|
|
|
100
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er denne verdt?
|
på: november 04, 2010, 00:14:37 am
|
Fra kr 4-5000 og ned.
For å begynne i den andre enden: Du får kr 1500 i vrakpant minus leie av biltransporthenger og drivstoff t/r - og vips var det ikke så mange penger i pluss dersom du kjørte den på tippen. Er du skikkelig heldig så har du en miljøingeiør tilsatt i din kommune som vifter med forurensningsloven og beordrer actione for å fjerne driten som besudler vår vakre natur ..... og vips har du døgnmulkt på nakken.
Er du derimot en skikkelig kar så tenker du slik: 1. Jeg kan og vil sette den i stand sjøl og legger til den kroonasje som må. 2. Jeg har hverken peil eller lyst, men en bil med sjel fortjener et liv - så dermed selger jeg den for en slikk og ingenting til en som er seriøst interessert i å få denne på vegen ..... fordi du vet at å sette skogsbiler i kjørbar stand koster adskillige 10-tusninger.
Men for all del: Vi lever i en tid da alle skal tjene penger ... uansett fosfat i fisken eller ikke!
|
|
|
105
|
Forum / Snikk-snakk / Meca og Mekonomen vsv "andre" VW-detaljister
|
på: oktober 24, 2010, 20:05:40 pm
|
En kjapp kikk på nettet og jeg ser at både www.meca.no og www.mekonomen.no leverer i bøtter og spann deler til VW T1. Det kan synes som om de ligger noen kroner dyrere enn f.eks. Unneberg bil, men har man en av disse forannevnte i nærområdet så er oppgitt pris betalt pris (kanskje man kan få litt rabatt), mens hos andre må man i tillegg betale frakt. Noen erfaringer ... eller er det bare pris som skiller??
|
|
|
106
|
Forum / German/Euro-look / Sv: Må det være samme dimensjon felg bak og foran?
|
på: oktober 22, 2010, 17:38:05 pm
|
Litt på siden av emnet, men ved PKK er et av sjekkpunktene nettopp felgdimensjon, innpress/sporvidde. Og min erfaring er at kontrollørene sjekker vognkort med det som står på kjerra. Er det avvik så er det en 2'er.
- kan jo evt. bytte til original ved kontroll.
|
|
|
107
|
Forum / Smak og behag / Sv: Ny Bil - Personlig Stil
|
på: oktober 22, 2010, 17:28:59 pm
|
Jeg hadde latt bilen forbli slik den er nå .... den var jo stilig. Så hadde jeg skrapt sammen "de-penge-jeg-skulle-feta'n-opp-me" og svidd dem av i bensin og en langtur hist og pist. I Alfisti-miljøet (Alfa Romeo-entusiastene) er det mange "opp-fetings-prosjekt" som forblir fraskrudde .... og det var den kjøregleden Men ... harr'u løsst så harr'u løsst! Løkke tell
|
|
|
113
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Noekkel til gearspaklaas?
|
på: oktober 13, 2010, 21:57:11 pm
|
Jeg kjenner ikke denne type lås, men generelt kan sies om sylinderlåser at stiftene (som ofte er av messing) kan slipes til enhver "riktig nøkkelstamme", men med "uriktig" tannhøyde. Sylinderen må demonteres og nøkkel med sylinderstamme trekkes ut. Slip deretter stiftene slik at disse er plant med sylinderstammen når "den nye nøkkelen" står i.
|
|
|
114
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Godkjenning på biltilsynet
|
på: oktober 13, 2010, 21:51:26 pm
|
Men er det ikke sånn at hvis du har vist den hos Tilsynet og fått mangler så må du ha etterkontroll der også?
Nei: du behøver ikke å vise bilen til etterkontroll på det stedet der hovedkontroll skjedde - men - du må vise fram mangellappen til det nye kontrollstedet (ettersom det ikke finnes sentralregister der manglene er registrert). Mangellappen er m.a.o. et "must". Så .... spons noen kroner på deg selv og velg et nytt kontrollsted. Kanskje kommer du bedre ut der!
|
|
|
116
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: presentasjon av folkevogna....
|
på: oktober 13, 2010, 21:19:56 pm
|
....tenk at jeg tenkte på å jukse her....fyfy ;tenk at det går å tenke sånne tanker..... tistlo;hvor mye skal du ha....3000,-?
Så, så - ta det ikke så tungt. "Gode lærerråd" om eget arbeid er svevende. Majoriteten av oss henter stoff .... nettopp ... fra (andre)kilder, der internett er en viktig og oppdatert kilde (likevel krever det kritisk bruk ettersom en hvilken som helst tomsing kan legge inn "fakta"). Min erfaring med powerpoint-presentasjoner er: - de skal være korte - det er vanskelig å lage presentasjonen selvforklarende (m.a.o. må du ha stikkord på en lapp - og hodet fullt av ytterligere kunnskap) - når du lager presentasjonen så har du på forhånd laget en iderik framdriftsplan bestående av historikk, bilder, tekniske data og du runder av med Boblas betydning som klodens mestselgende bilmodell. Du kan gjerne låne framstillinger av andre, men du blir stående der som en anorektiker uten eget innhold (det må være dagens metafor).
|
|
|
117
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Godkjenning på biltilsynet
|
på: oktober 13, 2010, 21:07:32 pm
|
Det hjelper ikke å vise bilen et annet sted når du allerede har en mangellapp. Dette må utbedres uansett.
Dette stemmervel ikke. "Mangellappen" registreres ikke. Det er kun registrert at bilen ikke er godkjent pr dato. Du kan møte til "ny kontroll" så mange ganger du vil og det er resultatet av denne som gir deg eksamenssvaret: "Bestått eller ikke-bestått". Jeg har erfaring med levert bil til PKK hos merkeverksted. Det ble uventet en mangel-liste. Smal økonomi gjorde at jeg valgte å møte opp hos NAF uten å varsle om etterkontroll; jeg bestillte ny kontroll. Resultatet: kun beskjed om å rette små-fiks uten krav om etterkontroll ....
|
|
|
118
|
Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Vinterkjøring...
|
på: oktober 11, 2010, 18:26:50 pm
|
det er vel ikke verre enn å investere i et tidsur, en varmeovn og en strømkabel og litt fettling på tidsuret med 1 times innkobling og så kan du komme til en herrliiiig varm KdF-wagen på morgenkvisten.
|
|
|
|