VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Silver (Kristoffer Lindh) på september 29, 2008, 21:53:14 pm



Tittel: Gasser til turbo oppsett
Skrevet av: Silver (Kristoffer Lindh)september 29, 2008, 21:53:14 pm
Hei

Noen som har erfaring med gasser montert før turbo? På suge siden av turbo.
Hvilke typer kan brukes og hva må det tas hensyn til?

Takk for alle innspill :)


Tittel: Sv: Gasser til turbo oppsett
Skrevet av: RZR-Andyoktober 08, 2008, 11:04:45 am
Har liggende en Weber 45 DCOE (som monteres horisontalt) som ble brukt i et sugeoppsett sammen med en IHI RHB5 turbo på en 1915. Dellorto har vel tilsvarende som heter DHLA.


Tittel: Sv: Gasser til turbo oppsett
Skrevet av: tekkenoktober 08, 2008, 11:51:09 am
Du bør også gå for en turbo med karbon tetting,går fint uten også men kan dra inn en del olje.Og som alltid,spander på deg en bredbånds lamda hvis du ikke har.Må ha kontroll på blandingen,sugeturbo oppsett skaper jo en del ekstra varme så pass deg for at det ikke går magert.Kan prøve med gasser som rzr-Andy nevner.

Mvh.
Tekken.


Tittel: Sv: Gasser til turbo oppsett
Skrevet av: RZR-Andyoktober 08, 2008, 12:24:48 pm
Min (begrensede) erfaring var at det iset voldsomt på innsuget mellom forgasseren og turboen. Det var nok flere årsaker, men det er uansett lang vei å dra fuelen hele veien ned til toppene. En løsning på dette er å sveise på en rørstuss som en leder olje til f.eks. eksternt filter eller oljekjøler gjennom.
Her er et rimelig sugealternativ, et sett med Holley 350 - aner ikke hvordan den fungerer, men du kan jo sjekke den opp.
http://www.lowbugget.com/turbo_bug_kit.html


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggyoktober 08, 2008, 22:49:13 pm
.


Tittel: Sv: Gasser til turbo oppsett
Skrevet av: RZR-Andyoktober 09, 2008, 10:41:39 am
Lenge siden dette, -87, faktisk. Jeg prøvekjørte en 1303 som var til salgs, den hadde en 1915 som selger hadde kjøpt av en annen kar som hadde sveist grenrør og brukt dette både i suge- og trykkoppsett. Vet ikke noe om oppsettet på den.
Som nevnt en IHI RHB5 som ble mye brukt på japsebiler men også diverse US. Forgasseren var en Weber 45DCOE, den hadde visst en forhistorie fra en trimmet Volvo. Dro som et lokomotiv, men jeg hadde ikke råd til hele bilen og vi ble enige om at jeg skulle få kjøpe motoren. Da den skulle hentes hevdet selgeren at motoren hadde havarert, men jeg kunne få kjøpe alt som hadde med turboen å gjøre.
Dette monterte jeg på en nyoverhalt standard 1600, og det var rimelig heftig, men lite kjørbart pga. "turbolag". Hadde ikke turteller, men jeg tipper den begynte å dra på 2000-2500 og da var det "all out" i et par tusen til. På tomgang begynte den å fuske når isingen fikk satt seg, ble et tykt lag på innsuget. Regner med dette skyldtes at den var dyset for 1915.
Ble lagt på hyllen for 20 år siden og ligger der enda...men jeg leker med tanken om å skru dette sammen i vinter om det blir anledning. Har samlet deler i noen år, nærmer seg en 1915.