mai 05, 2024, 20:05:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er det noe jeg kan lage, som dere trenger?  (Lest 40486 ganger)
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #30 på: desember 05, 2008, 23:54:42 pm »

Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.

Tenker du på "Airstreme"-grindene?
Loggført

Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #31 på: desember 06, 2008, 00:00:02 am »

.
« Siste redigering: oktober 22, 2010, 18:30:14 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #32 på: desember 06, 2008, 00:54:42 am »

Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.

Tenker du på "Airstreme"-grindene?

Eller sånn: http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack.html

Loggført

- har ikke bil -
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #33 på: desember 06, 2008, 01:17:03 am »

Å sånn kanskje?



Monster Tach er jo en liten gjenganger i gamle biler.. Å holder er jo et must.

Har vell egentlig ikke sjekket norske priser.. Øyerulling

Vet ikke engang om det finnes her i landet? Noen som vet?  Tvilende
Loggført

- har ikke bil -
FullGass
Supermedlem
*****
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø


No Gas? No Fun...


Vis profil
« Svar #34 på: desember 06, 2008, 01:20:55 am »

Åsså sånn vil vi ha!! CNC maskinert sak "out of on piece aluminum" - eller no sånt.

Men sjekk den er RÅ! Kult  Gjør denne billig.... Øyerulling

Loggført

- har ikke bil -
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #35 på: desember 06, 2008, 03:08:10 am »

Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.

Tenker du på "Airstreme"-grindene?

Eller sånn: http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack.html


Var nettopp de Vintage Speed Roof Rack'ene jeg har sett før!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #36 på: desember 06, 2008, 13:18:32 pm »

Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.

Tenker du på "Airstreme"-grindene?

Eller sånn: http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack.html


Yes, det er de jeg mente het Airstreme og.

Var nettopp de Vintage Speed Roof Rack'ene jeg har sett før!
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #37 på: desember 06, 2008, 14:35:44 pm »

Jeg mener å ha sett slike takgrinder til salgs fra en nettside, men jeg klarer ikke å huske hvor. Altså som følger taket litt mer enn originalt.
Var en engelskmann som flyttet til Spania som startet opp produksjon der. PJS Speed Shop, var det det? Selger/solgte også Mooneys.
Nå lages de også i Taiwan av http://www.vintagespeed.com.tw/rack/rack-main.html
Loggført
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #38 på: desember 06, 2008, 16:41:56 pm »

Gangstercap (senking av bakrute) på bay  Øyerulling
Jailbars til bays (doka/sika)...

Ventillokk som er penere enn CSP sine, mer diskrèt mener jeg.
Hva med å lage "griller" til å sette fast boble chassis og evt busschassis? - dokumenter og bilder kan jeg linke til.

- Alufelger? Evt transporthjul (små hjul med dekk for å rulle bil ut/inn av henger/garsje - kjekt for langtidsprosjekter).


Alufelger vil glemme. Transporthjul virker interressant. Ventillokk fra CSP har jeg på selv, disse bør nok støpes. (For mye svinn å maskinere ut av blokk)
Griller har jeg sett forespørsel på i forum her, og vi har cnc styrt rørbøyemaskin, virker veldig spennende.. Send gjerne tegninger på janoh@uninor.no

Sender i morgen tidlig! Julebord nå!
Loggført

... it's an adiction ... 
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #39 på: desember 06, 2008, 18:32:14 pm »

Ti tommeltotter opp for bra tiltak! Hører du til i Egersund?

Her er noen forslagt fra meg;

- Bensinpumpe block off i alu med stort uttak for ånding. Se bilde.
- Mohr Mid Mount i alu. Se bilde.
- Kvalitetsforstilling i alu til både link og balljoint forstillinger.
- Åndeboks. Se bilde.
- Og som allerede nevnt, et bolt inn bur og kanskje også en bøyle i Chromolly a la Lummus. Jeg har et bur med bra passform du kan kopiere. Med noen enkle forandringer og med korrekt dimensjon tror jeg dette er noe du kan selge hvis prisen er riktig. For bur som skal leveres til Østlandet så kan jeg tilby meg å hente da jeg titt besøker mine foreldre i Sandnes.

Mvh
BB



* bensinpumpe blockoff.jpg (18.48 KB, 400x300 - vist 249 ganger.)

* DRKCLanDbreather.jpg (150.02 KB, 1024x768 - vist 253 ganger.)

* Mid mount.jpg (18.08 KB, 400x300 - vist 210 ganger.)

* Palmer_inside.jpg (26.62 KB, 180x225 - vist 239 ganger.)

* Palmer_rear.jpg (21.17 KB, 225x169 - vist 236 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #40 på: desember 06, 2008, 19:08:51 pm »

Hva med rustfrie fagere til pre 68 ? klarer dere å lage slike billigere enn de vi får kjøpt fra utlandet ? Fangerne er ikke så dyre i UK og USA, men frakta dreper vanligvis morroa. Rustfrie stigtrinn med bra passform hadde også vært noe. Rustfrie fangerbraketter kunne jeg også kjøpt.
Loggført

1961 T1 - Custom
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #41 på: desember 06, 2008, 19:17:22 pm »

Sikkert slike grinder det er snakk om:



Sakset fra: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=278205

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #42 på: desember 06, 2008, 19:21:27 pm »

Slike kunne jeg ha tenkt meg



Samma firma som de som lager takgrinda

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #43 på: desember 06, 2008, 19:52:21 pm »

Ser steike bra ut det mek verkstedet der Glad

Jeg hadde en små del å foreslå:
-droppa støtfanger fester. da mener jeg å kappe de, snu og sveise de sammen igjen slik de har en s form.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: desember 06, 2008, 20:15:44 pm »

Ti tommeltotter opp for bra tiltak! Hører du til i Egersund?

Her er noen forslagt fra meg;

- Bensinpumpe block off i alu med stort uttak for ånding. Se bilde.
- Mohr Mid Mount i alu. Se bilde.
- Kvalitetsforstilling i alu til både link og balljoint forstillinger.
- Åndeboks. Se bilde.
- Og som allerede nevnt, et bolt inn bur og kanskje også en bøyle i Chromolly a la Lummus. Jeg har et bur med bra passform du kan kopiere. Med noen enkle forandringer og med korrekt dimensjon tror jeg dette er noe du kan selge hvis prisen er riktig. For bur som skal leveres til Østlandet så kan jeg tilby meg å hente da jeg titt besøker mine foreldre i Sandnes.

Mvh
BB


Hei. Takk for mange gode forslag. Ja, vi holder til Egersund, vi har egen lastebil som leverer Egersund - Stavanger hver dag, men høres interressant ut å koordinere transport ja. Jeg ser at godkjente bur krever noen deler kraftigere enn 42mm som vi kan bøye, men det finnes sikkert en løsning på det òg.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #45 på: desember 06, 2008, 20:18:50 pm »

Ser steike bra ut det mek verkstedet der Glad

Jeg hadde en små del å foreslå:
-droppa støtfanger fester. da mener jeg å kappe de, snu og sveise de sammen igjen slik de har en s form.

Takk for det, verkstedet er bra, høyt kvalifiserte folk, men bare litt for lite arbeid. Hvor mange mm tror du støtfangerne burde vært senket? 50-100mm?
Burde det vært mulighet for å justere senkinga? Og det blir vel mange forskjellige braketter etter de foskjellige modeller?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #46 på: desember 06, 2008, 20:44:28 pm »

Må berre få sagt att det er heilt utrulig att du kan setta eit så bra verksted til disposisjon for folkevogn betar!!! Fantastisk tilltak!!!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #47 på: desember 06, 2008, 20:46:39 pm »

Tistlo.
dette er ikke veldedighet.
Spørs om ikke Åge Samuelsens kollektpotte vil bli brukt etter endt produksjon
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #48 på: desember 06, 2008, 20:49:43 pm »

Klart det ikkje er det! Men likavel så er det fantastisk att alle får komma med forslag til ting som akn settast i produksjon!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #49 på: desember 06, 2008, 22:24:17 pm »

Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee.

Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Glad

Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant.





* alu.jpg (131.73 KB, 500x375 - vist 219 ganger.)
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #50 på: desember 07, 2008, 02:03:23 am »

Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee.

Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Glad

Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant.


Nå har vi vel flere bur her borte allerede av samme sort.... til og med ett som ikke ennå er montert.. så ikke vits å slepe det med seg.. dersom det ikke skal gjøres endringer på det nåværende da... Blunker Blunker
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #51 på: desember 07, 2008, 02:32:31 am »

Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee.

Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Glad

Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant.


Nå har vi vel flere bur her borte allerede av samme sort.... til og med ett som ikke ennå er montert.. så ikke vits å slepe det med seg.. dersom det ikke skal gjøres endringer på det nåværende da... Blunker Blunker

Stemmer, det finnes et bur i Rogaland som er identisk med det jeg har. Endringene er;

- Rørtykkelse i henhold til reglene
- Rette bakoverstrevere som går til hjulbuene
- Boltplater i henhold til reglene 152 mm x 152 mm. Min. tykkelse er 3,2 mm.
- Muligheter for rør som går til rammegafflene.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #52 på: desember 07, 2008, 09:51:37 am »

Takk for hyggelig tilbakemelding Formula Vee.

Fant et bilde til av et såkalt mid mount i alu - her er det vekt å spare sammenliknet med dem i stål og det liker jeg  Glad

Ser frem til å høre fra deg vedr bur! Jeg tar gjerne turen bort med buret mitt hvis dette er interessant.




Hva brukes midmount til? Og om jeg lager en serie på 10stk bur, hvor mye er markedet villig til å betale for at jeg ikke skal brenne inne med dem?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #53 på: desember 07, 2008, 10:01:23 am »

Tistlo.
dette er ikke veldedighet.
Spørs om ikke Åge Samuelsens kollektpotte vil bli brukt etter endt produksjon
He he.. Ingen veldedighet nei, men nå er det slik at i følge boka, er det ved ledig kapasitet mulig å kalkulere med mindre dekningsbidrag, for å være med å sponse de faste kostnadene vi har uansett om vi produserer eller ikke. Dvs. alt som er med utover lønn og material, er med å dra i riktig retning, så lenge du har ledig kapasitet. Men om jeg mener markedet ikke er der, omstillingskostnadene blir for store pga liten serie, eller om vi ikke har egnet produksjonsutstyr, stopper jeg det i fødselen. Men i hele går tenkte jeg på å starte en ny "gren" som omhandler dette. Forbedring av deler, kaskje min kompis går med på å teste deler ut på rallybilen for funksjon og holdbarhet. Tenker også på A armer bolton fremme, hvordan teste disse? Er det godt nok å legge 100kg under lokket fremme, løfte opp fronten så eksospipene tar ned i bakken, slippe fronten xgjentatte ganger, og måle om noe har strukket seg? Er klar over bremsekreftene også vil prøve å dra hele forstillingen bakover, men tror gjerne "en god Wheele" er det som sliter mest...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #54 på: desember 07, 2008, 10:33:06 am »

Midmount i alu er interessant her også. Til IRS om det er forskjell på girkassene.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #55 på: desember 07, 2008, 10:39:03 am »

Hvorfor alle disse aluminiumsproduktene? Er det vekt som skal spares?

Skal et produkt i aluminium være like sterkt som det i stål så må det enten diimensjoneres kraftigere, eller det må konstrueres helt annerledes.


FV:
instrumentholdere uten å ødelegge dashen (dvs holdere som festes til rattstammen)
støtfangerjern i alu (så slipper man rustsprenget mellom stål-platene)

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #56 på: desember 07, 2008, 11:00:37 am »

Mid mount er et girkassefeste og det finnes mange versjoner. Felles er at dem skrus i girkassen for deretter entes sveises i rammegafflene eller slik som Mohr sitt som kun ligger inntil gafflene.

Alu fordi det er vekt å spare.

Prisene varierer, det dyreste er det ifra Gene Berg. Dette koster 1155,- så kommer frakt og toll. Du klarer neppe å få det til Norge for under 1600,-. Berg sitt er pulverlakkert sort. Det rimeligste er Mohr sitt som koster ca 250,- + frakt og mva. Mohr sitt må lakkes.

Jeg kan kun svare for meg selv og jeg hadde betalt 800 - 1200 for et slikt feste i alu. Gjerne eloksert sort.

Mvh
BB


* Mid mount.jpg (37.55 KB, 600x450 - vist 256 ganger.)

* Mid mount 2.jpg (26.28 KB, 400x300 - vist 244 ganger.)

* Mid mount 3.jpg (20.18 KB, 617x267 - vist 171 ganger.)

* Mid mount 4.jpg (61.97 KB, 1036x691 - vist 236 ganger.)

* Mid mount 5.jpg (50.46 KB, 781x302 - vist 224 ganger.)
« Siste redigering: desember 07, 2008, 11:02:18 am av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #57 på: desember 07, 2008, 12:36:49 pm »

Hvorfor alle disse aluminiumsproduktene? Er det vekt som skal spares?

Skal et produkt i aluminium være like sterkt som det i stål så må det enten diimensjoneres kraftigere, eller det må konstrueres helt annerledes.


FV:
instrumentholdere uten å ødelegge dashen (dvs holdere som festes til rattstammen)
støtfangerjern i alu (så slipper man rustsprenget mellom stål-platene)


Aluminium er 7 ganger sterkere enn stål. (pr. kg)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #58 på: desember 07, 2008, 12:44:13 pm »

Ser steike bra ut det mek verkstedet der Glad

Jeg hadde en små del å foreslå:
-droppa støtfanger fester. da mener jeg å kappe de, snu og sveise de sammen igjen slik de har en s form.

Takk for det, verkstedet er bra, høyt kvalifiserte folk, men bare litt for lite arbeid. Hvor mange mm tror du støtfangerne burde vært senket? 50-100mm?
Burde det vært mulighet for å justere senkinga? Og det blir vel mange forskjellige braketter etter de foskjellige modeller?

Hvor mange mm de burde være senket er vanskelig å svare på, det er vel ett smaks spørsmål. Angående forskjellige braketter er jeg ikke sikker på, min erfaring begrenser seg til en 67 mod.
Men det som er en mulighet er å sende inn de brakettene folk har, og så modder dere de. Eller hvis dere vil ha ett par braketter å bruke som en mal, og se hvordan det blir seende ut så kan jeg sende inn mine.
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #59 på: desember 07, 2008, 20:01:09 pm »

Aluminium er 7 ganger sterkere enn stål. (pr. kg)

Aluminium er langt i fra sterkere enn stål når man ser på flytespenning og bruddspenning,t det har ca 1/3 av spenningsnivået før det flyter/ryker. Derfor må man konstruere på en annen måte med aluminium, og ikke kun blåkopiere stålprodukter.

Styrke pr kg er en parameter, men man må også se på styrke pr volum. Aluminium har ca 1/3 av tettheten til stål.
« Siste redigering: desember 07, 2008, 20:22:18 pm av JTWE » Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!