mai 05, 2024, 21:03:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av økt motoreffekt i VW T1 etc  (Lest 48191 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #90 på: mai 24, 2012, 10:26:46 am »

Da regner jeg med at du får neppe tillat større maks motoreffekt med 944 bremser enn vanlig.
Når jeg fikk svar fra BT om at Kerscher bremser skal kunne godkjennes nevnte de at bremsekraftfordelig må være lik den oprinnelige.
Å få bremsekraftforsterker godkjent er sikkert en sak i seg selv...

Det er fordelingen de ønsker opprettholdt. Jeg har montert justerbar reduksjonsventil på kretsen til bakhjula for å kunne justere 70/30 på bremsetesteren. Og det var helt ok for BT
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #91 på: mai 24, 2012, 14:42:01 pm »

Pål, mener du med det at bremsekraften på bobla skal være 70/30?

Bremsekraftforsterker er ikke noe krav når det gjelder bremsekraft mener jeg, for det eneste den gjør er å forsterke kraften fra benet ditt, ikke den faktiske kraften til bremsene.

Ja hva dem mener blir tillatt av motoreffekt er jo det store spørsmålet, men selvfølgelig må det argumenteres med at Kerscher selv også har bremsekit som er godkjent for 160hk, at 924 turbo er typegodkjent med 235hk med de bremsene, bobla veier mindre enn 924, de har tilnærmet lik vektfordeling bobla 46/54 porsche 924 48/52, og bilene ble konstruert så og si samtidig dermed er mange av delene like.

På min kommer jeg til å søke om:
Foran komplette spindler med alt fra 924 turbo, dvs alt i hjuloppheng minus bærearmer og stabstag.
Bak komplett 924 turbo minus støtdemper.
Hovedsylinderen kommer jeg til å prøve og se om fungerer, hvis ikke er det mange som får det til å fungere bra med orginal.
Og så satser jeg på en motor med 160hk om jeg har tilgang på en... Altså med samme mål som om det skulle ha sittet ett kerscher 160hk sett der... så får vi se.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #92 på: mai 24, 2012, 14:56:50 pm »

Pål, mener du med det at bremsekraften på bobla skal være 70/30?

Bremsekraftforsterker er ikke noe krav når det gjelder bremsekraft mener jeg, for det eneste den gjør er å forsterke kraften fra benet ditt, ikke den faktiske kraften til bremsene.

Ja hva dem mener blir tillatt av motoreffekt er jo det store spørsmålet, men selvfølgelig må det argumenteres med at Kerscher selv også har bremsekit som er godkjent for 160hk, at 924 turbo er typegodkjent med 235hk med de bremsene, bobla veier mindre enn 924, de har tilnærmet lik vektfordeling bobla 46/54 porsche 924 48/52, og bilene ble konstruert så og si samtidig dermed er mange av delene like.

På min kommer jeg til å søke om:
Foran komplette spindler med alt fra 924 turbo, dvs alt i hjuloppheng minus bærearmer og stabstag.
Bak komplett 924 turbo minus støtdemper.
Hovedsylinderen kommer jeg til å prøve og se om fungerer, hvis ikke er det mange som får det til å fungere bra med orginal.
Og så satser jeg på en motor med 160hk om jeg har tilgang på en... Altså med samme mål som om det skulle ha sittet ett kerscher 160hk sett der... så får vi se.


Spennende opplegg.
Har du sjekket siden til Lanner i Canada? Han har ogslå endel info på side sider om bremser og bremsesylinder:
http://vdubengineering.com/technical/porsche-brake-conversions-2/
Hyggelig kar, med ekspertise på det med bremser. Bestilte mine hos han.

ghia69
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #93 på: mai 24, 2012, 18:56:05 pm »

Pål, mener du med det at bremsekraften på bobla skal være 70/30?



Det var det BT mente.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #94 på: mai 24, 2012, 19:00:09 pm »

Av hovedsylinder går det veldig bra med en fra T3. Jeg brukte en fra en 1986 2,1 112i. Eneste du må gjøre er å kutte et styringsrør.
Husker ikke stempeldiameter. Men betydlig større enn orginalen.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #95 på: mai 25, 2012, 20:16:48 pm »

924 er også større enn orginalen. Men med større pumpe blir også pedalen hardere og vandringen kortere.
Jeg tenkte derdor jeg skulle prøve med den og hvis jwg syntes det blir for hardt går jeg tilbake til orginal.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #96 på: mai 25, 2012, 23:27:24 pm »

Hei Folks

Noen som har hatt med BT i Asker å gjøre, Billingstad. Rekker tunge

Hvem skal man snakke med der som er bra?

For meg gjelder det felger, motor, 5 trinns Porsche kasse, senkning, bremser som jeg kommer på nå.

Ratt, Seter, sikkerhetsbelter, støtfangere osv skal ikke ha noe å si siden bilen er regget i 1970.

Marius K
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #97 på: mai 26, 2012, 06:20:50 am »

924 er også større enn orginalen. Men med større pumpe blir også pedalen hardere og vandringen kortere.
Jeg tenkte derdor jeg skulle prøve med den og hvis jwg syntes det blir for hardt går jeg tilbake til orginal.


Da monterer du mekanisk forsterker. Ikke prøvd de selv, men lest at de funker bra.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #98 på: mai 26, 2012, 10:39:00 am »

Min 1303S -73 er godkjent med 121hk ( som motoren er bremset til ) og med bremser fra 944 foran og bak. Jeg vet ikke nøyaktig hvilken type 944 bremser det er, da det ikke er jeg som har bygd om bilen. Kan få tatt bilder av bremsene neste gang og legge ut, så er det sikkert noen som kan si nøyaktig hvilken 944 dem stammer fra, dersom det kan være til hjelp. Den har også to bolts 1303 fjærben, "sannsynligvis også 944 spindler" og etter hva jeg kan se originale 1303 bærearmer bak. Har heller ikke sett etter hvilken hovedsylinder som sitter i. Men det står ikke nevnt noe sted i vognkortet hva bemsene stammer fra, det står bare godkjent med bremseskiver med dimensjoner så å så osv. Har "hørt" fra andre at de med 944 bremser har fått godkjent rundtom 200 hk i 1303 her i Tyskland, andre bare med maks topphestighet og "trimmet" motor, uten andre modifikasjoner av betydning, men jeg har ikke sett noe skriftlig bevis på det enda.

Det er uansett et helt annet opplegg med tanke på imøtekommenhet og kompetanse når det gjelder ombygging og godkjenning av ombygninger av bil i Tyskland, og mange ombygninger blir godkjent på skjønn og sunn fornuft i en annen grad enn i Norge, men selvfølgelig også i tillegg til dokumentasjoner opp og ned i mente på diverse. Tyskerne elsker forøvrig papirer, samme hva du skal foreta deg i landet. Det TÜV skrivet fra Kerscher på 924 bremser som det nevnes at kan kjøpes for 100 Euro, må uansett være en billig investering i god dokumentasjon til å bruke i en søknad hos Statens Vegvesen. Det avhenger jo litt av hva som står i dette skrivet også da.
 
Hva som er lagt frem av evt. dokumentasjon for godkjenningen av min bil vites ikke.
Vil prøve å spore opp "byggherren" av bilen min uansett, da det er flere ting jeg lurer på. Kansje jeg får vite mer om dette også da.

-Arild-
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #99 på: mai 26, 2012, 16:45:16 pm »

Her er 944 kalippere:
fra venstre: 944NA, 944 Turbo, og 944 Turbo S (M030)


* P1040454 (Medium).JPG (90.67 KB. 1024x768 - vist 276 ganger.)

* P1040455 (Medium).JPG (81.46 KB. 1024x768 - vist 246 ganger.)

* P1040456 (Medium).JPG (88.13 KB. 1024x768 - vist 226 ganger.)


Hvilken av dem har du?

ghia69

Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #100 på: mai 26, 2012, 18:19:47 pm »

Alt dette maset om bremser... Hvor store hjul må man ha for å nyttegjøre seg av fancy bremser på en bil som veier 800 kg og med en ugunstig vektfordeling?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #101 på: mai 26, 2012, 19:00:06 pm »

Alt dette maset om bremser... Hvor store hjul må man ha for å nyttegjøre seg av fancy bremser på en bil som veier 800 kg og med en ugunstig vektfordeling?

Er forsåvidt enig, men det kan man jo si om motor osv..
For mange handler det litt om bling-faktoren, og det må man jo få lov til.
Loggført

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #102 på: mai 26, 2012, 21:05:41 pm »

Alt dette maset om bremser... Hvor store hjul må man ha for å nyttegjøre seg av fancy bremser på en bil som veier 800 kg og med en ugunstig vektfordeling?

Tja, første stikkord er vel optimering av en gammel bil med ugunstig vektfordeling, slik du nevner, på lik linje med veldig mye annet som blir oppgradert på bilene våre. Det er f.eks veldig mye snakk og mas om felger. Hvor nødvenig er det med fancy felger egentlig, om en spør på din måte? Da er det vel mye viktigere og mer nødvendig med bremser som står i stil med den økte motorytelsen og bilens bruksområde?

Ellers, kan det kansje ha noe med at i tillegg til å føle seg noe tryggere i en ellers "gammeldags" bil når en f.eks kjører litt aktivt på svingete vei eller bane og bremser mye og ofte og ønsker å kunne stole på bremsene sine, ved da å oppgradere bremseanlegg og evt. også understell, og man også vil ha bilen sin godkjent med større motor / mer effekt, så må man nødvendigvis ha bedre bremser, som igjen må bli godkjent av myndighetene slik at man får både det oppgraderte bremseanlegget og effektøkningen skrevet inn i vognkortet.

Det er vel egentlig veldig enkelt hvorfor det blir mas om bremser. Blunker
Nyttegjøre seg av bedre bremser kan man vel uansett hjulstørrelse, vil jeg tørre å påstå.
Eller misoppfatta jeg spørsmålet til de grader?

Hvor mange eiere av gamle VW`s som har trimma/stor/større/versting osv. motor kan si med hånda på hjertet at det er godkjent og at det står i vognkortet tro?
Vil tippe en veldig liten prosentandel, så temaet må vel være meget aktuelt og ellers intressant?

Slike bremsetråder kan vel ikke gjøre annet enn godt? Det hjelper litt på til å finne frem til en mulig løsning på å få sin bil med økt motoreffekt oppgradert med et forsvarlig bremseanlegg, og i tillegg kunne få endringene godkjent, slik at en kjører rundt i en lovlig bil, og ikke blir gjeldsslave i en evt. forsikringssak osv.

Mange gode grunner til mas om bremser serru Blunker

mvh
Arild Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #103 på: mai 26, 2012, 21:18:17 pm »

Her er 944 kalippere:
fra venstre: 944NA, 944 Turbo, og 944 Turbo S (M030)



Hvilken av dem har du?

ghia69

Takk for bilder.
Må nesten se på dette neste gang jeg er i verkstedet, men vil tippe na eller Turbo uten S ved første øyekast.

mvh
Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #104 på: mai 26, 2012, 21:37:47 pm »

Oi... Så mye på skrivekløe;

Med originaldim eller tilsvarende som kontaktflate mot asfalten så er man like godt stilt med trommelbremser rund baut. De klarer enkelt å låse hjulene, gang på gang. Klart dem blir varme og mister en del kraft etterhvert, vi snakker tross alt om en bil som er bygget for å kjøre time etter time på autobahn og ikke brems/aks rundt en bane.

Det som diskuteres i tråden her er store bremser for å få godkjent høyere motoreffekt. Flott det, men de har ingen annen funksjon før man setter på større hjul. Og de må man også godkjent.

-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #105 på: mai 26, 2012, 22:16:05 pm »

Oi... Så mye på skrivekløe;

Med originaldim eller tilsvarende som kontaktflate mot asfalten så er man like godt stilt med trommelbremser rund baut. De klarer enkelt å låse hjulene, gang på gang. Klart dem blir varme og mister en del kraft etterhvert, vi snakker tross alt om en bil som er bygget for å kjøre time etter time på autobahn og ikke brems/aks rundt en bane.

Det som diskuteres i tråden her er store bremser for å få godkjent høyere motoreffekt. Flott det, men de har ingen annen funksjon før man setter på større hjul. Og de må man også godkjent.

-BB-



Skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette innlegget, men bare du skjønner det selv, så er vel verden iorden?

-Arild-
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #106 på: mai 26, 2012, 23:30:22 pm »

Det er jo igrunn bare ren fysikk, dette.

Originalbremser i kombinasjon med dekk med originaldimensjon klarer fint å låse hjula på ei Boble på tørr asfalt. Kraftigere bremser gir ikke dekkene mer grep. Dermed vil bremselengden forbli den samme, også med kraftigere bremser.

Derimot vil kraftigere (skive)bremser ikke gå like varme, så de vil klare brutale nedbremsinger fra høyere hastigheter oftere og med tettere mellomrom, uten å miste effekt. Med høyere motoreffekt som gjør det enklere å komme opp i høyere hastigheter, er kraftigere bremser derfor en lur idé. Men du må sette på dekk med bedre grep enn originaldimensjon gir, for å korte ned på selve bremselengdene.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #107 på: mai 27, 2012, 08:02:50 am »


Originalbremser i kombinasjon med dekk med originaldimensjon klarer fint å låse hjula på ei Boble på tørr asfalt. Kraftigere bremser gir ikke dekkene mer grep. Dermed vil bremselengden forbli den samme, også med kraftigere bremser.

Derimot vil kraftigere (skive)bremser ikke gå like varme, så de vil klare brutale nedbremsinger fra høyere hastigheter oftere og med tettere mellomrom, uten å miste effekt. Med høyere motoreffekt som gjør det enklere å komme opp i høyere hastigheter, er kraftigere bremser derfor en lur idé. Men du må sette på dekk med bedre grep enn originaldimensjon gir, for å korte ned på selve bremselengdene.

Vel, ikke ubetinget sant...
Med fullastet bil, merker man at bremselengden blir vesentlig lengre, selv om man står på pedalen. Ovalen er ikke kjent for gode bremser....
« Siste redigering: mai 27, 2012, 08:47:09 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #108 på: mai 27, 2012, 08:33:00 am »

Ghia 69, jeg har ikke vært i kontakt med vdubengineering, men jeg har lest alt på de sidene. Planlegger kjøp av svanehalsen til brekkvaieren der, eller hos kerscher.

BB, du er på offensiven med innleggene dine ser jeg ;-) husk at du er der flere av oss andre vil være, nemlig med ett vognkort hvor det står at bilen er godkjent med sterkere bremser og høyere motoreffekt.

Angående orginal bremseeffekt så kommer så mye an på dagsformen.

Jeg tar ett selvopplevd eksempel: Til informasjon har jeg blitt voksen pg kjører ikke slik i trafikken lengre... Jeg kom fra Tønsberg og skulle til Elverum, og hadde som jeg pleide kjørt fort siden jeg passerte holmestrand. Noen forbikjøringer og deretter nedbremsing. Dette var sjeøden noe problem, men når jeg kom til Lierskogen holdt jeg bånn helt til jeg begynte å bremse før svingen som ender utpå brua over jernbanen i Asker. Jeg vet ikke hvor fort det var men turtelleren viste 5800omdr med "s kasse" bremsene ga seg når speedometeret var tilbake på 140.... Bremsene var i god stand, men det var varmt og de var sikkert allerede gode og varme..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #109 på: mai 27, 2012, 09:35:51 am »


BB, husk at du er der flere av oss andre vil være, nemlig med ett vognkort hvor det står at bilen er godkjent med sterkere bremser og høyere motoreffekt.

Men også med større dekk på 5.5" felger, ref sertifikat fra Kercher.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #110 på: mai 27, 2012, 13:17:42 pm »

Ghia 69, jeg har ikke vært i kontakt med vdubengineering, men jeg har lest alt på de sidene. Planlegger kjøp av svanehalsen til brekkvaieren der, eller hos kerscher.

BB, du er på offensiven med innleggene dine ser jeg ;-) husk at du er der flere av oss andre vil være, nemlig med ett vognkort hvor det står at bilen er godkjent med sterkere bremser og høyere motoreffekt.

Angående orginal bremseeffekt så kommer så mye an på dagsformen.

Jeg tar ett selvopplevd eksempel: Til informasjon har jeg blitt voksen pg kjører ikke slik i trafikken lengre... Jeg kom fra Tønsberg og skulle til Elverum, og hadde som jeg pleide kjørt fort siden jeg passerte holmestrand. Noen forbikjøringer og deretter nedbremsing. Dette var sjeøden noe problem, men når jeg kom til Lierskogen holdt jeg bånn helt til jeg begynte å bremse før svingen som ender utpå brua over jernbanen i Asker. Jeg vet ikke hvor fort det var men turtelleren viste 5800omdr med "s kasse" bremsene ga seg når speedometeret var tilbake på 140.... Bremsene var i god stand, men det var varmt og de var sikkert allerede gode og varme..

Jeg har kjøpr svanehalsene fra Lanner.
http://vdubengineering.com/uncategorized/944-ebrake-adapters/
Fordelen med disse kontra de fra Kerscher
http://www.kerscher-tuning.de/kaefer/detail.php?id=109,
er at de til Lanner monteres inne i bakbremsen uten å måtte modifisere vaieren. Den fra Kerscher forutsetter kutting av wire, og det vil alltid innebære en svakhet kontra "originalt".
Slik har i allefall jeg forstått forskjellen.

ghia69
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #111 på: mai 27, 2012, 13:28:17 pm »

Mine Kercher trengte ingen modifisering av håndbrekk vaiere. Det fulgte med en overgang og det står beskrevet i både manualen og i sertifikatet hvordan den skal benyttes.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #112 på: mai 27, 2012, 14:21:02 pm »

Mine Kercher trengte ingen modifisering av håndbrekk vaiere. Det fulgte med en overgang og det står beskrevet i både manualen og i sertifikatet hvordan den skal benyttes.

BB

Disse adapterne er kun aktuelle ved 944/924 turbo bremser bak

ghia69
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #113 på: mai 27, 2012, 20:08:45 pm »

Kalle, vil du frem til at vi andre burde kjøpe ferdig kit fra Kerscher vi også?

For min del er det en visjon og lysten til å prøve å få det godkjent sim er grunnen til denne ombyggingen, om det ikke funker kjøper jeg Kerscher med tuv papirer.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #114 på: mai 27, 2012, 21:26:06 pm »

Kalle, vil du frem til at vi andre burde kjøpe ferdig kit fra Kerscher vi også?


BINGO! SFOOR tok kopi av sertifikatene som jeg fikk oversatt av en offentlig godkjent oversetter og flere andre har fått godkjent økt effekt med samme bremser. Da kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor man skal holde på med hempul.

Bremser og bremsepapir som bekrefter at det er din bil som er bremset så er man i boks.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #115 på: mai 27, 2012, 22:34:05 pm »

 Blunker
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #116 på: mai 27, 2012, 23:32:06 pm »

Enig med Kalle her. Gikk helt smertefritt med Kerscher sine bremser på bilitilsynet med min også, og så lenge du antakelig ikke får godkjent mer enn det de allerehe har TUV-papirer på (136 evt 160 hk) så er vel det den enkleste og greieste veien til mål.

Kan ikke skryte av å ha påsje-bremser da men.... Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #117 på: mai 28, 2012, 06:28:17 am »

Ikke er det en påsje du kører i Roy heller heldigvis  Rekker tunge
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #118 på: mai 28, 2012, 14:10:52 pm »

Oi... Så mye på skrivekløe;

Med originaldim eller tilsvarende som kontaktflate mot asfalten så er man like godt stilt med trommelbremser rund baut. De klarer enkelt å låse hjulene, gang på gang. Klart dem blir varme og mister en del kraft etterhvert, vi snakker tross alt om en bil som er bygget for å kjøre time etter time på autobahn og ikke brems/aks rundt en bane.

Det som diskuteres i tråden her er store bremser for å få godkjent høyere motoreffekt. Flott det, men de har ingen annen funksjon før man setter på større hjul. Og de må man også godkjent.

-BB-

Du sier egentlig det riktige, så skyter du deg selv i foten etterpå. Bedre bremser består av to ting; bedre kraft/moment (klarer de å holde igjen hjulet) og å lagre/lede bort varme. Det ene kan gjøres uavhengig av det andre - ref Kerschers 136hk bremser som egentlig bare er luftede skiver med originale calipere.
Større skiver (mer materiale) og kjøleslissen gjør at de tåler mer effekt. Bremsekraften er den samme, men holder seg også bedre når man bruker bremsene hyppig.

Hva slags dekk har du på 5.5" felgene dine? Og hvordan er bilen satt opp vektfordelingsmessig- uten å starte en cal-look diskusjon....

« Siste redigering: mai 28, 2012, 14:14:24 pm av JTWE » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #119 på: mai 28, 2012, 14:37:16 pm »

Når vi først har begynt å snakke om det tekniske så er det en faktor som er viktig å tenke på.
Hovedsylinder mot slavesylinder størrelsen.
På disse bilene uten bremsekraft forsterker så er faktisk deler av problemet at pedalen er veldig tung å trykke ned.
Når man da bytter til skiver rundt hele og samtidig større hovedsylinder har man nesten ikke forbedrer bremsekraften på hjulet i forhold til pedalkraften.
Så det å ha litt lengre vandring og lettere pedal er i alle fall eg veldig glad for.
Det er vel egentlig bare to måter å faktisk forbedre bremseevnen:
Høyere friksjon ved hjelp av fancy klosser og/eller skiver.
Større dim på skiven (som gir større bremsemoment).

Eg kjøre med org ATE caliper fremme og 22.5 mm sylindre bak med org hovedsylinder.
Mykere pedal, mye kraftigere bremser og helt lik bremsing mellom fremme og bak (låse hjulene samtidig)
Dette er med 4.5" felger og 175/65/15 fremme og 195/60/15 bak.
Skal snart montere Ferodo ds2500 klosser fremme og satser da på å få ca 60/40 bremsekraft.

Skjønner godt at mange ønsker godkjente system, men for meg er dette økonomisk ikke mulig. Øyerulling
Loggført

Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!