mai 05, 2024, 10:23:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lavbudsjett oppgradering av 1600 AD (max 8000kr + forgasser)  (Lest 41924 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #60 på: november 28, 2013, 11:22:20 am »

Neda, må ikke, men i motsetning til 15-16000 + toll for ferdig sett med selvjusterende forgasser og turbo er det mye å spare om man kan bruke SU, de er ganske billige.  

Hvor får du den prisen ifra? Original forgasser finner du overalt og turboeksos virker det som om du skal sveise selv. Jeg hadde kanskje tatt utgangspkt i en brukt CB eksos hadde jeg vært deg. Du sier at budsjetter ditt er 8 000,- + forgasser og jeg tror du klarer å få det til enda rimeligere en dette hvis du gidder.

-BB-



Lowbugget ligger på den prisen. Jeg har lagt link og bilder til noen andre sett som jeg syns var interessang.

Men for å nevne selvbygging har jeg også sett på t25 turboer på den lokale dynga, og de ligger på 800.
Rør må jeg sjekke opp hvilke dimensjoner og tykkelse man bør ha.
Det jeg ser som den største utfordringen med å bygge og velge komponenter selv er valg av selve forgasseren.

Hvilken forgasser er lettest å justere når man har turbo?
Der kom jeg borti SU gasserne. Lowbugget har også noen interessange gassere, "ajust-a-valve" eller noe sånt kalles de,
og som SU er det kun en skrue for justering av gasseren, samt de justeres avhengig av turbotrykket. (om jeg har forstått rett)

Men om man tar utgangspunkt i selvbygg, hvilke forgassere får man bestilt fra norge, som er beregnet på turbo oppsett? (selvjusterende)
Og hvor får man gode rør til selvbygging? (regner med biltema sine har for tynt stål).

« Siste redigering: november 28, 2013, 11:26:30 am av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #61 på: november 28, 2013, 11:56:26 am »

Her ser det ut til at det ligger en del byggeprosjekt med bra bilder

http://www.homemadeturbo.com/fabrication-14/air-cooled-turbo-beetle-114086/page4/

Alle tips om plasser i Norge der jeg kan få tak i forgassere beregnet for turbo blir mottatt med glede =P


* coated.jpg (46.96 KB, 800x449 - vist 285 ganger.)

* s411.jpg (61.33 KB, 800x600 - vist 393 ganger.)

* s421.jpg (73.19 KB, 800x600 - vist 313 ganger.)

* 205.jpg (56.01 KB, 576x432 - vist 373 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #62 på: november 28, 2013, 13:30:34 pm »

Her ser det ut til at det ligger en del byggeprosjekt med bra bilder

http://www.homemadeturbo.com/fabrication-14/air-cooled-turbo-beetle-114086/page4/

Alle tips om plasser i Norge der jeg kan få tak i forgassere beregnet for turbo blir mottatt med glede =P

På shoptalkforumet vil du finne plenty med budsjett turbobygg og en ting er sikkert, de ser ikke ut som det du har postet over her.

Her kan du bruke flere dager på å drømme istedenfor å begynne å bygge: http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #63 på: november 28, 2013, 16:29:29 pm »

Her ser det ut til at det ligger en del byggeprosjekt med bra bilder

http://www.homemadeturbo.com/fabrication-14/air-cooled-turbo-beetle-114086/page4/

Alle tips om plasser i Norge der jeg kan få tak i forgassere beregnet for turbo blir mottatt med glede =P

På shoptalkforumet vil du finne plenty med budsjett turbobygg og en ting er sikkert, de ser ikke ut som det du har postet over her.

Her kan du bruke flere dager på å drømme istedenfor å begynne å bygge: http://www.shoptalkforums.com/viewforum.php?f=3

Supert rupert, der var det masse snop!! Helga er holdt av til forgassersnoking =P
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #64 på: november 29, 2013, 00:26:04 am »



Hm, da er det kansje på tide at noen på forumet her prøver et turboprosjekt med en SU =)
Artig utseende på forgasserne, og de nyoverhalte hadde relativt grei prislapp =)
Jeg skal lete litt videre på nett for å se om jeg finner en byggeblogg om dette.
? Jeg har testet dette godt, er på forum, med turbo? Etter å ha gått fra weber til SU endret motorkarakteristikken seg fra rykkete racerbil til chippa turbodiesel. Meget bra skyv. Faktisk 270nm...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #65 på: november 29, 2013, 08:24:11 am »



Hm, da er det kansje på tide at noen på forumet her prøver et turboprosjekt med en SU =)
Artig utseende på forgasserne, og de nyoverhalte hadde relativt grei prislapp =)
Jeg skal lete litt videre på nett for å se om jeg finner en byggeblogg om dette.
? Jeg har testet dette godt, er på forum, med turbo? Etter å ha gått fra weber til SU endret motorkarakteristikken seg fra rykkete racerbil til chippa turbodiesel. Meget bra skyv. Faktisk 270nm...

Jøss, hvilken motor, og oppsett hadde du da?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #66 på: november 29, 2013, 11:59:55 am »

På min 1915 turbo, prøvde jeg i laaang tid å få en weber 40mm dcoe til å funke med turbo. Den virket fint på full gass, men av og til er dette upraktisk.
Leste meg opp på nettet, noen bygde dem om til progressiv, det ene løpet ble styrt av en vakumklokke som åpnet ved behov. (mer last)
Den tekniske utfordringen til alle gassere er at ved lav belastning, får du lettest optimal bensin/luft forhold med en liten gasser. Men denne klarer ikke å gi nok bensingass ved belastning på stor motor.
Gasshastigheten avhenger av belastning og rørdimensjon. Ved stort rør og liten belastning blir ejektoreffekten/vakum for lite til å suge opp rett mengde bensin i forhold til luft.
Noen av produsentene av gasserne løser det med å lage ekstra kanaler som virker ved lavere belastning. Men det er ikke optimalt.
SU (Skinner Uninon) har siden ca 1950 valgt å løse dette med å "situasjonstilpasse rørstørrelsen" Forgasseren er liten når du trenger liten forgasser, og blir stor når du trenger en stor.
Dermed blir arbeidsforholdene til gasseren enklere, det blir nesten konstant vakum/ejektoreffekt over dysene, og på min HS8 (52mm) finnes det ikke flatspot.
Når jeg trør gassen i bunn, er den helt jevn fra tomgang, (blir jo mer skyv når turbo lader) og er enkel konstruksjon med få deler.
Den har en eneste dyse, og en konet nål som sitter i dysa. Jo større belastning, jo mer vokser gasseren og drar med seg nåla opp, så den gir mer bensin.
Jeg har koblet opp permanent bredbåndslambda, så jeg filte de delene på nåla som justeres for at den skulle få nok bensin over hele registeret.
Var standard på jaguar, rolls royce og også mange småbiler frem til midten av 70 tallet.

HS8 er en SU!  Blunker
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #67 på: november 29, 2013, 15:03:17 pm »



Hm, da er det kansje på tide at noen på forumet her prøver et turboprosjekt med en SU =)
Artig utseende på forgasserne, og de nyoverhalte hadde relativt grei prislapp =)
Jeg skal lete litt videre på nett for å se om jeg finner en byggeblogg om dette.
? Jeg har testet dette godt, er på forum, med turbo? Etter å ha gått fra weber til SU endret motorkarakteristikken seg fra rykkete racerbil til chippa turbodiesel. Meget bra skyv. Faktisk 270nm...

Jøss, hvilken motor, og oppsett hadde du da?

Djizes! jeg foreslår du heller leser litt i den egen tråd(Har beskrevet en del), men her er litt mer specs  Blunker:
Longblock bygget av Andersen Racing. 94 borring, 69 slag, 1915cc. T4 intern oljekjøler, 12 raders ekstern med vifte.
Alt ut over longblock er egen mekk :-)
Blokk er AS41, Mahle Cylinders & pistons, TCS 10 camshaft(turbo) with straight cut gears, lowered comp to about 8,5:1, Garret T25 turbo, CB heads with matchported manifolds. Ignition is CB performance digital Magnaspark distributor with 12psi custom map. MSD coil, and sparkwireset. SU HS8 carb pull through  

Homemade crankvent with extra large capasity, extra oilpan, 30mm Shadeck with external HP1 filter and cooler with fan over the gearbox.
 
two large air intakes in front of the rear wings, with 2x100mm 250cfm 12v channelfans for still stand. An 80*c electric oil thermostat handles all fans and i have an override switch at the dash.
Greddy digital, programmable profec boost controller, G4 knock management, wideband AF, EGT, launchcontrol.

Ville i utgangspunktet ikke bruke alt for mye penger på motor, så jeg kjøpte alle de billige tingene som ikke virker først, måtte kastet dem, og kjøpte alt av bedre kvalitet etterpå.
Brukte deretter store summer på å få forgasser til å virke optimalt, prøvde flere typer... ++
Min erfaring som jeg sitter igjen med, er at det billigste du kan gjøre er å kjøpe en dyr motor. Med den gang.

Meeen, jeg ville ha vært uten erfaringen jeg har plukket opp på veien. Så om du gjør som meg, ikke tar vare på kvitteringene, men passer på å sette fyr på dem fortløpende, vil jeg anbefale deg å fortsette i sporet du er inne på nå. Sluttsummen blir for dyr, men den kommer heldigvis snikende innpå så du antageligvis  ikke merker noe til den ;-)
« Siste redigering: november 29, 2013, 15:16:42 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #68 på: november 29, 2013, 16:16:13 pm »



Hm, da er det kansje på tide at noen på forumet her prøver et turboprosjekt med en SU =)
Artig utseende på forgasserne, og de nyoverhalte hadde relativt grei prislapp =)
Jeg skal lete litt videre på nett for å se om jeg finner en byggeblogg om dette.
? Jeg har testet dette godt, er på forum, med turbo? Etter å ha gått fra weber til SU endret motorkarakteristikken seg fra rykkete racerbil til chippa turbodiesel. Meget bra skyv. Faktisk 270nm...



Jøss, hvilken motor, og oppsett hadde du da?

Djizes! jeg foreslår du heller leser litt i den egen tråd(Har beskrevet en del), men her er litt mer specs  Blunker:
Longblock bygget av Andersen Racing. 94 borring, 69 slag, 1915cc. T4 intern oljekjøler, 12 raders ekstern med vifte.
Alt ut over longblock er egen mekk :-)
Blokk er AS41, Mahle Cylinders & pistons, TCS 10 camshaft(turbo) with straight cut gears, lowered comp to about 8,5:1, Garret T25 turbo, CB heads with matchported manifolds. Ignition is CB performance digital Magnaspark distributor with 12psi custom map. MSD coil, and sparkwireset. SU HS8 carb pull through  

Homemade crankvent with extra large capasity, extra oilpan, 30mm Shadeck with external HP1 filter and cooler with fan over the gearbox.
 
two large air intakes in front of the rear wings, with 2x100mm 250cfm 12v channelfans for still stand. An 80*c electric oil thermostat handles all fans and i have an override switch at the dash.
Greddy digital, programmable profec boost controller, G4 knock management, wideband AF, EGT, launchcontrol.

Ville i utgangspunktet ikke bruke alt for mye penger på motor, så jeg kjøpte alle de billige tingene som ikke virker først, måtte kastet dem, og kjøpte alt av bedre kvalitet etterpå.
Brukte deretter store summer på å få forgasser til å virke optimalt, prøvde flere typer... ++
Min erfaring som jeg sitter igjen med, er at det billigste du kan gjøre er å kjøpe en dyr motor. Med den gang.

Meeen, jeg ville ha vært uten erfaringen jeg har plukket opp på veien. Så om du gjør som meg, ikke tar vare på kvitteringene, men passer på å sette fyr på dem fortløpende, vil jeg anbefale deg å fortsette i sporet du er inne på nå. Sluttsummen blir for dyr, men den kommer heldigvis snikende innpå så du antageligvis  ikke merker noe til den ;-)


Hm, er vel sånn hele boble prosjektet har vært. Og jeg bryr meg ikke så mye om penger når det kommer til stykket,
man lærer mye underveis og det er halve gleden.

Som sagt, rookie på turbo, så dumme spørsmål kommer det flere av Blunker

Jeg driver å leser gjennom byggebloggen din, har vært og tittet på den mange ganger tidligere,
men da var det ikke bestemt at jeg skulle ha turbo, så den gir sakte men sikker litt mer mening nå.


"Djizes looked like me"
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #69 på: november 30, 2013, 09:45:30 am »

På min 1915 turbo, prøvde jeg i laaang tid å få en weber 40mm dcoe til å funke med turbo. Den virket fint på full gass, men av og til er dette upraktisk.
Leste meg opp på nettet, noen bygde dem om til progressiv, det ene løpet ble styrt av en vakumklokke som åpnet ved behov. (mer last)
Den tekniske utfordringen til alle gassere er at ved lav belastning, får du lettest optimal bensin/luft forhold med en liten gasser. Men denne klarer ikke å gi nok bensingass ved belastning på stor motor.
Gasshastigheten avhenger av belastning og rørdimensjon. Ved stort rør og liten belastning blir ejektoreffekten/vakum for lite til å suge opp rett mengde bensin i forhold til luft.
Noen av produsentene av gasserne løser det med å lage ekstra kanaler som virker ved lavere belastning. Men det er ikke optimalt.
SU (Skinner Uninon) har siden ca 1950 valgt å løse dette med å "situasjonstilpasse rørstørrelsen" Forgasseren er liten når du trenger liten forgasser, og blir stor når du trenger en stor.
Dermed blir arbeidsforholdene til gasseren enklere, det blir nesten konstant vakum/ejektoreffekt over dysene, og på min HS8 (52mm) finnes det ikke flatspot.
Når jeg trør gassen i bunn, er den helt jevn fra tomgang, (blir jo mer skyv når turbo lader) og er enkel konstruksjon med få deler.
Den har en eneste dyse, og en konet nål som sitter i dysa. Jo større belastning, jo mer vokser gasseren og drar med seg nåla opp, så den gir mer bensin.
Jeg har koblet opp permanent bredbåndslambda, så jeg filte de delene på nåla som justeres for at den skulle få nok bensin over hele registeret.
Var standard på jaguar, rolls royce og også mange småbiler frem til midten av 70 tallet.

HS8 er en SU!  Blunker

Thanx, skal lese litt om den, lå flere ute på ebay til grei pris =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #70 på: januar 13, 2014, 09:28:51 am »

Fant noen bilder av greie løsninger.

Er det noen som har anelse om hvilken rørdimensjon jeg bør kjøpe, og hvor de har god kvalitet som tåler temperaturene?

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #71 på: januar 13, 2014, 11:17:28 am »

Jeg har et slikt liggende, i tilfelle jeg får lyst til å sette turbo på Råtta mi. Da har du kanskje et godt utgangspunkt å bygge ut i fra? Du trenger j tubes også. (Tenkte ikke å selge mitt, men de selger på Unneberg)
Da tenker jeg på at du enten kan lage ditt eget rør fra kollektor til ønsket plassering av turbo, eller bruke flensene og rørene for å sveise om.
Husk at det er fordel med trange rør på ditt prosjekt, da får du raskere gasshastighet, og kortere spool up på turbo. Bruk gjerne eksosbandasje og, Biltema virker fint. Da beskytter du en del komponeneter i motorrommet, og turboen blir mer effektiv. (Ja, den bruker varmen, kanskje fordi varm luft tar mer plass?)


* turbotrip.jpg (34.05 KB, 700x546 - vist 234 ganger.)
« Siste redigering: januar 13, 2014, 11:48:54 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #72 på: januar 13, 2014, 23:27:57 pm »

Jeg har nye j-tubes, vanlig type. Tåler de bruk av turbo?
Jeg har grenrøret også, det er uten rusthull, bortsett fra svake parti der de skal tres på j-tube rørene.
Ellers er den pusset ned og lakkert med høytemperatur lakk (max 650`c)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #73 på: januar 13, 2014, 23:38:03 pm »

Tror du forresten det er nødvendig med intercooler om den skal være slitesterk?
Tenker litt på varme siden den skal bygges for lukket motorluke.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #74 på: januar 14, 2014, 14:40:12 pm »

Du trenger neppe intercooler til prosjektet ditt. Blir også litt krøkkete å få nok kjøleluft gjennom den så lenge du vil at bobla skal se vanlig ut.
Sugeturbo kan som tidligere nevnt ikke ha intercooler, men regner med du skal bruke trykkoppsett.
Bare så det er sagt, du kan heller ikke bruke blowoff på sugeturbo. Kan ikke se at det er nevnt her, men det er sikkert noe du hadde komt til å lure på ganske snart :-)
Det blir ikke spesielt mye belastning på eksosrørene på et slikt opplegg du er på jakt etter. Selvfølgelig større motstand og trykk før turbo, men om du ikke skal kjøre veldig høyt trykk, mener jeg det går.
Det er jo motstand i en original lyddemper også.
Jeg fikk pris på å bygge et grenrør i syrefast til min, han ga meg en "kompispris" på ca. 8.000.- men da er det bra greier. Så du kan mye igjen for å prøve å bruke noe du har.
Varmelakk har jeg ikke noe erfaring med. Mitt inntrykk er at det ruster allikevel, har bare kjørt på eksosbandasje.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #75 på: januar 14, 2014, 16:24:44 pm »

Det blir nok ikke sugeturbo nei.
Da gjenstår det vel bare å finne en plass med rør som ligger på 35mm og oppover.
Har en grei potte, (dual tuck away) men har tenkt å kjøpe ny turbo potte.

Hadde bare temperaturen vært litt høyere enn -20`c, så hadde man vel klart å komme seg ut i garasjen og satt igang Blunker

Er Empi 36-40mm gasser grei å tilpasse turbo bruk? (mener jeg har hørt at man kun trenger å bytte en dysenål eller to..

Jeg vurderer fremdeles SU gasser, mye for at det letteregjør justering,
samt det er en gasser som er litt sjelden på turbo-bobler, så det hadde vært artig sånn sett =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #76 på: januar 22, 2014, 17:02:39 pm »

Er det noen som har dimensjonene på utgangen til grenrøret lett tilgjengelig?
Jeg regner med det må ligge på rundt 50mm i diameter ( ca 2"  ? )



Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #77 på: januar 22, 2014, 17:17:35 pm »

Denne turboen så interessang ut.
Beregnet for 1,6-2,0 liters motor, og 100-250hk

T25/T28 Turbocharger with Internal Wastegate!!
              
 Turbine Turbocharger
 
Oil cooled and water cooled

Compressor Specs :

               1.70" Compressor Inlet
               1.685" or 42.81mm inducer
               2.362" or 60.00mm Major
               Compressor .80 A.R.
               M24 T2 Compressor Housing
        
Turbine Specs :

               1.850" Exducer
               Turbine .86 A.R.
               2.090" or 53.10mm Major
               1.820" or 46.25mm Minor


              
Exhaust Outlet Flange with 5 bolt design
          
Comes with internal wastegate set around 7psi.
Suggested for 1.6L to 2.0L engine up to 100-275HP

http://www.ebay.com/itm/T25-T28-TURBO-CHARGER-WITH-INTERNAL-WASTEGATE-180SX-240SX-S13-CA18DET-SR20DET-/370822272025


* T25T28-Turbo-EPRARTsmall.jpg (133.19 KB, 655x460 - vist 265 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #78 på: januar 22, 2014, 23:45:26 pm »

Det er nøyaktig den jeg bruker på 1915 cc ja.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #79 på: januar 23, 2014, 02:55:44 am »

Ok, finner ingen på e-bay som har frakt på under 700,-  =/
Har du peiling på om det er noen vanlige biler som har den typen, som jeg kan finne på dumpen,
evt om det er noen i Norge som selger disse ny?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #80 på: januar 23, 2014, 06:57:29 am »

På Finn.no finner du Turbokongen, Johannes Austbø. Jeg kjøper alt av han. Da kan du få skreddersydd oppsettet, rimelig. Både nytt og overhalt. Pleier ofte å koste 5.000.- å stikke innom. Holder til i Stavanger. Ellers ville jeg prøvd driftere, t25 er pingleturboen i Nissan 200sx, og når de skal over 190hk bytter de turbo. Så der er det sikkert mange til overs.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #81 på: januar 23, 2014, 07:05:12 am »

Med skreddersydd mener jeg løsninger på problemer du ikke kommer på at du får :-)
Slik som at senter på turboen må stå riktig i forhold til retur av olje, eksoshuset i vinkel som passer eksosanlegget ditt, kompressoren skal stå i vinkel til innsugsmanifold.
Og så, skal wastegaten monteres fast i kompressorhuset, men samtidig treffe klaffen i eksoshuset uten at alt det andre står i veien...  Glad
Du bør ha noen meninger om hvordan du vil ha det før du reiser bort for å handle :-)
« Siste redigering: januar 24, 2014, 14:40:35 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #82 på: januar 23, 2014, 17:21:34 pm »

Takk for tipset, skal kontakte han =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #83 på: januar 28, 2014, 17:58:18 pm »

Etter noen samtaler med turbo-duden på finn.no fant jeg ut at den greieste løsningen for min del, er følgende:

-Dobbel forgasser (fremdeles usikker på hvilken type som er best tilpasset turbo)

-Oljekjøler med vifte, montert under torpedoveggen over girkassa (under baksetene/bagasjerommet)

-T25 turbo, montert midt over motorblokka en plass, men ikke så høyt opp at motorlokket ikke kan lukkes.
(Dette får jeg ikke gjort med enkel forgasser, da turboen vil komme for langt opp, og i veien for noen av rørene som skal monteres)

-Nytt grenrør, og eksos, samt custom rørsystem til/fra turbo.
(noen som vet om potta jeg har kan kappes om til en singel potte, og brukes på turbo oppsett?

-Ny bensinpumpe, 009 fordeler (om det anbefales)

Så langt har jeg kommet, og om det er noen tips på endringer eller hvilke deler som anbefales, tar jeg imot det med glede =)


* Bubblelicious.jpg (45.35 KB, 450x600 - vist 241 ganger.)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #84 på: januar 29, 2014, 00:13:36 am »

Du kan fremdeles sette turbo nede, og gå opp med rør til forgasser. Da vil du ikke få for liten plass. Og en litt moddet pict 34 skal gi nok bensin og luft til 1600 turbo. Men har du cashen, vil det bli bedre med dobble gassere når du får dem tunet riktig inn.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #85 på: januar 29, 2014, 06:47:04 am »

Ulf aka UMB lånte denne nå i helgen og kjørte en mindblowing 18 sekunder på SCC stripa.

Prislapp. 2000,-. Hvor innkjøp av motor og eksos utgjorde 1000,- hver.
SÆR!
Loggført

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #86 på: januar 29, 2014, 07:26:19 am »

Du kan fremdeles sette turbo nede, og gå opp med rør til forgasser. Da vil du ikke få for liten plass. Og en litt moddet pict 34 skal gi nok bensin og luft til 1600 turbo. Men har du cashen, vil det bli bedre med dobble gassere når du får dem tunet riktig inn.

Blir det ikke problem med at oljen renner tilbake inn i turboen om den er montert lavere enn oljekjøleren?
Turbokongen nevnte det, men det gjelder kansje ikke på boble? (eller husker jeg feil, og at det var oljepumpa som skulle være montert lavere enn turbo?)

Anywho, om det er greit å slenge turboen lavere, blir jobben fort litt lettere Blunker

Det blir doble gassere. Tenker på empi 36mm, men vet lite om hva som må gjøres med de for at de skal takle turboen bra.
Har weber, eller noen andre produsenter gassere som er lettere, og krever mindre eller ingen ombygging?

Tenker litt i retning lowbugget sine ombygde adjust-a-valve gassere (eller hva de het)  Rekker tunge
« Siste redigering: januar 29, 2014, 07:30:07 am av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #87 på: januar 29, 2014, 09:37:11 am »

CB har egen turboeksos der turboen kommer nede. Med en sump så har du plenty med fall ned fra turboen.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #88 på: januar 29, 2014, 12:31:13 pm »

Joda, Turbokongen fortalte også meg hvordan turbo måtte stå i forhold til Bunnpanna. Og jeg gjorde det slik. Men ser mange "proffe" bygg hvor de setter turbo lavt, og legger returen i sumpen(ekstra bunnpanne). Jeg har liggende 40mm DCOE weber med turbomanifold som jeg brukte på turboroadster. Fungerte topp på tomgang og full gass. Men av og til trenger vi noe midt i mellom, der sliter DCOE. Vet det går an å få vekk flatspot, men etter å ha forsket på det i 1,5år(!) gav jeg opp, og valgte SU HS8. Nå er det smoooth fra tomgang til full gass. Hadde mer effekt med Weber.
Når du engang kommer så langt, sett gjerne en restriktor på inngangen til oljerør/slange på turbo. Den trenger lite olje for å bli smurt, og trives ofte bedre med det. Da blir det også lettere å få unna olje fra turbo, fordi det er mindre av den. Tror jeg har 1mm hull på min.
Tror og det kunne spart deg for en del arbeid om du hadde kjøpt CB turboeksos som du har tips om, så har du samlet turboen i varm sone, så blir kjølinga av motor bedre, og ladelufta blir og gjerne litt kaldere. En annen fordel er at det ikke blir så lett å se at du har turbo. Men bruk varmedeksel, (Bøy til ei rustfri 1mm plate) så ikke bakplata blir misfarget.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #89 på: januar 29, 2014, 17:34:28 pm »

på de 1600 low budget turbo motorene eg har hatt..off har jammen blitt et par etter hvert. Glad
eg gjorde de enkelt på alle. brukte lik eksos manifold som du har i dag. og laget rør fra den og svingte eksos opp mellom og inn i motor rom. lavg i motor rom. og retur inn i toppdeksel. de har funket bra.  min siste motor hadde 75 hk i motor på 0.3 bar. med org forgasser. blåste gjennom gasser.  ikke gasser forann turbo.  en annen eg hadde hadde 114hk på 1.2 bar. med modda org gasser. gjekk noe magert ved full gass. org topp,innmat ellers. begge disse kom på under 1500 kr for deler . Glad annbefaler ikke 009 fordeler da du ikke får trukket ned tenning ved over trykk.  men en wbx. med dobbel virkende klokke.  som du modder slik den trekker noe mer ned med trykk. 
spennende og leke medog prøve seg fram.  anbefaler og ha bredbands lamda i bilen så du har kontroll på blandings forholde.

nå går eg for insprutning og forandret inn mat. på 1600 og skal over 200hk. Glad blir noe dyrere da:)
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!