mai 06, 2024, 02:13:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering"  (Lest 213510 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #180 på: oktober 02, 2009, 22:14:39 pm »

Det viktigste ved en gasshastighetsendring, er at gasshastigheten går OPP idet den entrer forbrenningskammeret. Ergo skal ventilen være den delen av forgassersystemet med lavest areal for økt (v).

Jeg har foretatt med en del målinger på dette i dag der jeg målte diameteren over innsugsporten og indre diameter av ventilsetet.

Jeg kom frem til følgende målinger:

 - Diameter, innsugsport: 30 mm
 - Diameter, indre, ventilsete: 32,5 mm

Ridikule! Håpløst foreløpig... Her må det PORTES! Og endelig er vi der hvor de fleste våkner opp, nemlig på portebiten! Det var det jeg savnet mest info rundt, og bilder av når jeg begynte å bygge for et år siden... Derfor skal jeg prøve å vise hvordan jeg friserer toppene mine for å oppnå best flow...
« Siste redigering: oktober 02, 2009, 22:26:27 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #181 på: oktober 02, 2009, 22:36:36 pm »

Mine Dell'Orto 36DRLA-gassere kom med 32mm halsringer. Dette er en størrelse jeg anser som temmelig ideel for mitt oppsett med originale topper. Riktignok for max flow-potensiale med de originale toppene.

Slik ser det ut det jeg hadde som utgangspunkt tidligere i dag, før jeg begynte å grovbearbeide toppene:

Dette er langt fra ideelt da gasshastigheten vil bli de-akselerert mellom innsugsporten og ventilen...


*  (8.91 KB, 1200x669 - vist 334 ganger.)
« Siste redigering: oktober 05, 2009, 17:47:08 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #182 på: oktober 02, 2009, 22:38:23 pm »

Da var teorien slått ihjel. Håper dette var forståelig for de som følger med på tråden. Hvis noe er uklart kan de sende meg en PM, så kan jeg rette dette opp i selve tråden.

Da går vi videre med litt mere bilder fra dagens lille økt.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #183 på: oktober 02, 2009, 22:42:14 pm »

Først målte jeg diameteren til innsugsporten og den indre diameteren til innsugsventilens ventilsete.


* 01 Innsugsport.jpg (85.86 KB, 1024x768 - vist 336 ganger.)

* 02 ventilsete.jpg (69.55 KB, 1024x768 - vist 310 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #184 på: oktober 02, 2009, 22:45:32 pm »

Jeg fant raskt ut at noe måtte gjøres med de innsugsportene! Portingen må jo begynne et sted, og det er med grovporting.

Jeg bestemte at innsugsportene minimum måtte være rundt 33 mm i diameter for at suppa skal akselerere i hastighet mot ventilen og ikke de-akselerere (og derfor tok jeg hele teoribiten først i dag).

Jeg fant fram en innsugspakning jeg hadde liggende. Jeg liker å bruke de av metall når jeg skal lage en mal.


* 03 Innsugspakning.jpg (133.65 KB, 1024x768 - vist 250 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #185 på: oktober 02, 2009, 22:47:35 pm »

jeg fant ut at diameteren på hullene var ganske grei, men litt forstørring måtte til.


*  (81.19 KB, 1024x768 - vist 251 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #186 på: oktober 02, 2009, 22:52:49 pm »

Jeg bruker et finurlig lite luftverktøy fra Biltema til slik jobb. Denne varver visst 54k rpm. og er liten og hendig til sliping og fresing. Bestekompisen min når det kommer til bla. porting av topper!

Jeg brukte en roterende sliperull til å forstørre hullet i pakningen til rundt 33 mm. Var bare å speede på max og føre rullen langs kanten i hullet i en rask og sirkulær bevegelse.

Denne kosta ca. 350 hvis jeg ikke husker helt feil, men er verdt mer enn gull for meg når det kommer til motorbygging...


*  (130.96 KB, 1024x768 - vist 327 ganger.)

* 06 Sliping av pakning.jpg (88.78 KB, 1024x768 - vist 318 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #187 på: oktober 02, 2009, 22:58:14 pm »

Når dette var gjort var det bare å spenne pakningen fast til toppene og begynne å tusje rundt purtene. Veldig greit for å markere hvor en skal porte etter at en har fjærnet pakningen.

Jeg brukte skiver og muttere når jeg tightet til pakningen, og dyttet pakningen helt opp på innsugsflaten. Dette blir en grei referanse når innsugene skal på en gang i fremtiden. Da vet jeg at jeg har matchportet korrekt når innsuget dyttes maks opp på flaten sin.


* 07 Godkjent diameter.jpg (81.03 KB, 1024x768 - vist 231 ganger.)

* 08 Klar for markering.jpg (127.7 KB, 1024x768 - vist 338 ganger.)

* 09 Markering).jpg (95.51 KB, 1024x768 - vist 303 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #188 på: oktober 02, 2009, 23:00:08 pm »

Og slik ser markeringen ut når malen er fjernet.


* 10 Ferdig markert.jpg (115.16 KB, 1024x768 - vist 353 ganger.)

* 11 Ferdig markert.jpg (110.94 KB, 1024x768 - vist 306 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #189 på: oktober 02, 2009, 23:08:33 pm »

Da var jeg klar til å spenne toppene opp i benken og starte portinga. Dette er den morsomste delen! Men husk at dette også krever en stødig hånd og god tolmodighet! Husk også gode lysforhold og tilstrekkelig med hørsel- og øyevern. Du vil ikke ha dette sponet i øynene...

Jeg bruker Karbid-fresene fra Biltema. Disse har jeg brukt til å porte 3 sett med topper tidligere, og de fungerer utmerket ennå! Kostet vel ca. 400 kr. Igjen, gi-bort-pris for uunnværlig utstyr...


* 12 karbid-freser.jpg (123.96 KB, 1024x768 - vist 339 ganger.)

* 13 Portebenken.jpg (113.71 KB, 1024x768 - vist 329 ganger.)

* 14 Porting igang.jpg (113.57 KB, 1024x768 - vist 342 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #190 på: oktober 02, 2009, 23:20:14 pm »

Nå som selve portinga er igang er det viktig å ta seg god tid og dobbeltsjekke med malen innimellom. Det er enkelt å porte for mye, men vanskelig å få tilbake det som blir borte i prosessen.. Do it right! (Eller finn frem sveiseaparatet og aluminiumstråden...)


* 15 Sammenlikning underveis.jpg (79.6 KB, 1024x768 - vist 358 ganger.)

*  (123.54 KB, 1024x768 - vist 342 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #191 på: oktober 02, 2009, 23:29:58 pm »

Når innsugsportens flate var ferdig åpnet begynte jeg å leke litt med kuppelen som ligger rundt ventilstyringa for innsugsventilen.
Denne kuppelen har jeg ikke sett på T1-toppene jeg tidligere har porta, men på disse T3-toppene var den å finne. Vekk med den! Her går vi for flow! Ved at jeg fjærner denne kommer jeg et steg nærmere det å prøve å lage en så rett innsugsport som mulig.

Portingen går som en drøm med biltema-fresen! Disse karbid-fresene er i utgangspunktet designet for stål, men med litt motorolje innimellom spiser de aluminium som bare rakkern!

Dette er bare en grovporting foreløpig. Finnishen er ikke optimal ennå. Det må glattes og jevnes mye mer, men dette har jeg ikke startet på ennå. Først må en få frem noenlunde den fassongen man ønsker. Til slutt skal portene slipes og poleres eller sandblåses med fin sand for minst mulig friksjon. Dette med endelig ideell finnish har jeg ikke sett så mye på ennå, så det kommer nok litt om seinere.


* 17 Kuppel, styring.jpg (89.44 KB, 1024x768 - vist 367 ganger.)

* 18 Halvveis nede.jpg (93.36 KB, 1024x768 - vist 376 ganger.)

* 19 Ferdig grovporta.jpg (57.14 KB, 1024x768 - vist 358 ganger.)
« Siste redigering: oktober 03, 2009, 09:45:01 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #192 på: oktober 02, 2009, 23:33:36 pm »

Jeg fikk tatt kupplene i den ene toppen i dag. I morgen tar jeg den andre og fortsetter litt forsiktig med portingen. Helst skulle jeg fått tak på et skum som herder men holder seg elastisk nok til at den kan helles i porten og dyttes ut etter stivning. Da kan jeg lett sjekke arealet over samtlige punkter i portene underveis.

Det var alt for i dag folkens! Good night!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #193 på: oktober 03, 2009, 07:06:01 am »

Dette blir en skikkelig referansetråd for mange som planlegger det samme - kjempeflott! Sticky?
Når det gjelder overflaten i innsuget mener jeg det har vært en diskusjon om dette, var det på vw2you, kanskje? Gikk på dette med polert/glatt overflate vs. en viss "ruhet". Noen mener det ene og andre det andre, men jeg tror konklusjonen var noe om dråpedanning om kanalene blir for glatte? Husker ikke helt, men dette samsvarer i såfall med hva en lokal motorbygger fortalte meg en gang. Sikkert mange faktorer som spiller inn her og.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #194 på: oktober 03, 2009, 09:32:48 am »

Jeg har aldri sett denne diskusjonen, men jeg har også hørt at det er slike faktorer som spiller inn. Originalt er det jo en temmelig ru overflate ved at toppene er støpt i sandkasse. Jeg tenkte ikke på en høyglanspolering (type speilblankt), men en fin-fin overflate etter sandblåsing ("micro-ru" overflate). Tror dette kan fungere bra. Dette har jeg ikke sett så mye på, så tror jeg bør undersøke dette litt mer. Her er det jo også STORE forksjeller på forgassermotorer og innsprutmotorer mtp. at bensinen kommer helt fra toppen på en gassermotor mens bensinen blir sprøytet inn nesten rett over ventilen på en innsprutmotor.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #195 på: oktober 03, 2009, 16:38:16 pm »

Styringer er allerede borret ut og ødelagt, nye ligger i hylla. Viste jo prosedyren med utborringa av ventilstyringene tidligere i tråden.

Toppene er 100% sprekkfrie og klare til bearbeiding! Godt var det... Driver med formulering og tegning nå for å dokumentere aerodynamikk-biten. Stay tuned! Dette er en veldig viktig del av portearbeidet!
Tenkte mer på om du ville fjerne det av ventilstyringer som blir synlig i kanalene etter porting...  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #196 på: oktober 04, 2009, 02:40:49 am »

Nei, tror det blir full lengde. Det var en av grunnene til at jeg tok dem ut før portinga. Slik kan jeg få best mulig fasong på innsugs- og eksosportene, og alikevel beholde full lengde/holdbarhet på styringene.
« Siste redigering: oktober 05, 2009, 17:28:30 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #197 på: oktober 06, 2009, 01:03:22 am »

Hooah! 3000 besøkende siden trådens gjennopprettelse! Artig...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #198 på: oktober 06, 2009, 06:45:04 am »

Ikke rart det er mange besøkende på denne tråden!!

Utrolig bra tråd! Det kreves mye arbeid å lage en slik tråd! Glad
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #199 på: oktober 06, 2009, 10:39:35 am »

Takker for den HansO. Ja, det er litt jobb, men jeg føler selv at jeg lærer noe av prosessen også. En blir på en måte tvunget til å tenke og reflektere litt rundt dette da tråder med bare bilder og " Gliser Osteaktig Glad Blunker Hæ" ikke er så veldig givende når en skal ha noe læringsutbytte.

Jeg prøver å finne et skum for tiden til toppene mine. Skal prøve fugeskum fra biltema og se om det vil fungere.

I dag skal jeg hente bredbåndslambaen min også. Bestillte en fra eBay for ca. 1500 kr. Blir digg når gasserne skal dyses inn 100%.

Stay tuned!
« Siste redigering: oktober 07, 2009, 18:47:22 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #200 på: oktober 06, 2009, 10:39:47 am »

Veldig bra tråd ja! Glad
Masse god info og gjennomført info med detaljer

Du treffer mange som vil prøve seg på bygging samtidig som det er økonomisk forsvarlig å "tørre" å prøve seg på det samme. håper du legger tid og mer forklaring med bilder på porting siden masse hester ligger her

Lasse
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #201 på: oktober 06, 2009, 10:46:01 am »

Det skal jeg såklart få til vetu'! Siden jeg savnet masse detaljerte portebilder når jeg begynte for et år siden, så vil jeg prøve å ta igjen for dette nå. Blir viktig å huske at jeg kun porter etter mine egne teorier og intuisjon, og dette trenger ikke bli ideelt, hehe. Flow-benk skulle jeg gjerne laga meg også, men det får bli en annen gang når jeg har min egen garasje å jobbe i...

Portingen står i fokus for tiden, så det er bare å henge med når jeg begynner for fullt.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #202 på: oktober 06, 2009, 10:49:00 am »

Er spent på å se hvor du plasserer lambdasonden og hva slags eksosanlegg du har...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #203 på: oktober 06, 2009, 10:52:27 am »

Den blir plassert litt ut i kollektoren. Da kan jeg bytte demper/stinger også uten stress.

Eksosen henta jeg meget pent brukt i Lillesand i helgen. Er et 1 5/8 merged-anlegg. Fikk det komplett med stinger (m. innebygd utdagbar lyddemper) for én høvding. Synes det var allright pris. 1 5/8 er kanskje i drøyeste laget for denne motoren med std.-topper, men den biten kan vi ta siden når portinga er godt på gli og eksosen skal friseres.
« Siste redigering: oktober 06, 2009, 10:54:50 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #204 på: oktober 07, 2009, 18:56:11 pm »

Bitteliten oppdatering:

Har vært en liten runde i verkstedet i dag. Ingen bilder desverre da jeg ikke hadde med kamera. Men igjen, jeg gjorde ikke stort med arbeid heller.

Jeg har fått kontrollert veiva for ovalitet, og den gikk innenfor VW sine tolleranser uten problemer. 0,015 mm på det aller værste. Tolleransen ligger forøvrig på 0,03 mm ved maks tillatt ovalitet. Jeg kommer med bilder av prosessen slik at dere kan se hvordan dette gjøres enkelt og greit.

Var en tur på cheaptema idag også og fikk kjøpt en svær boks med fugeskum (59 kr). Denne fikk jeg omsider sprøyta inn i den ene innsugsporten, så skal dette sjekkes i morgen. Foreløpig tror jeg dette er en metode som kan fungere til å få en grei avstøp av portens fassong. Ikke ta mitt ord for det før jeg får lasta opp noen bilder og svar på om dette faktisk var "god butikk".
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #205 på: oktober 07, 2009, 19:03:16 pm »

Fugeskum...la du inn en plastfilm for å få avstøpet ut igjen?
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #206 på: oktober 07, 2009, 19:09:08 pm »

Smurte inn porten m. motorolje.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #207 på: oktober 08, 2009, 22:12:10 pm »

Så har jeg kommet litt videre med toppene og skumforsøket mitt i dag. Fikk tatt ut skummalen som hadde sitti i porten til i dag. Den sklei rett ut og hadde en fin avleselig form. Det er sikkert ikke 100% nøyaktig, men det gir noen indikasjoner på hvor det bør portes. Greit for de plassene der det ikke er lett å se inn i og måle.

Jeg fikk utifra dette gjort meg opp noen meninger om hvor jeg måtte frisere porten litt. Jeg har finnet ut at jeg først lager én innsugsport som jeg anser som optimal, så vil jeg kopiere de tre resterende når "master"-porten er ferdig. Dette sparer både tid og skum, hehe.

Denne malen du anbefaler jeg at du lager selv da du må ha den forran deg for å kunne bruke den og se den skikkelige formen. Det er ganske vanskelig å bruke denne slette og lite avslørende overflatestrukturen til å påpeke fasongforskjeller elektronisk. Jeg har dog gjort noen forsøk...

Slik så altså malen ut idet den sklei ut av innsugsporten sin.


*  (56.21 KB, 1024x768 - vist 315 ganger.)
« Siste redigering: oktober 08, 2009, 22:15:03 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #208 på: oktober 08, 2009, 22:17:38 pm »

Første jeg fant, som jeg var ganske klar over, var avstøpen av den voldsomme kanten som har oppstått i toppen av innsugsporten idet jeg tok opp til rundt 33 mm. Her ser dere kanten er tegnet opp rundt malen på bildet. Og så kanten forsøkt avbildet i selve innsugsporten.


* 02 Kant i innsugsport.jpg (83.39 KB, 1024x768 - vist 334 ganger.)

* 03 Kant i innsugsport.jpg (77.23 KB, 1024x768 - vist 326 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #209 på: oktober 08, 2009, 22:23:16 pm »

Ergo, det må portes videre!

Jeg startet med å glatte ut den skarpe kanten som hadde oppstått. Jeg passet samtidig på å IKKE ta for mye av "taket" på innsugsporten da arealet over denne biten så ganske bra og lik ut med resten av porten nedover. Dette kunne jeg enkelt se på formen til malen min. Økt areal her vil jo som kjent gi en lavere gasshastighet, og det vil vi ikke ha! Utglattingen igjen er pga. å ikke skape unødvendige virvler og turbulens rett rundt denne skarpe overgangen. Vi vil samle det beste fra to verdener: Laminær strømning, og høyest mulig hastighet / lavest mulig endring i hastighet.


* 05 Forbedring igang.jpg (122.39 KB, 1024x768 - vist 338 ganger.)

* 06 Ferdig avrundet.jpg (110.42 KB, 1024x768 - vist 353 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!