mai 06, 2024, 00:14:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøleblekk  (Lest 812 ganger)
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« på: september 19, 2009, 12:27:54 pm »

Ser av og til at kjøleblekk blir "stesja"opp, det er flott att de blir raffet opp med f.eks. ny maling e.tc. men eg trur det skulle vert ein liten diskussion på forumet om hvorvidt alle har fått med seg at kjøleblikket på desse motorane burde hatt som førsteprioritet å bli tilbakemontert slik de var tiltenkt på kvar enkelt motor.. (men sjølvsagt i hvilke som helst farge) poenget mitt i dette er at eg ser at det ofte vert montert delvise kjøleblikk, der det kanskje mangler noen deler, og eller at det er tilpasset andre motordeler, og da blir det tatt bort mere plater enn som var tiltenkt kjølingen for desse motorane. Navnet "Køleblikk" virker som en ballong og at det for VW motoren er tildekking av motoren slik at sylindrene og toppene e.tc. får maximum kjøling fra den relativt kraftige viften. ("når lufta går ut av ballongen" o.s.v.)
Det skal tilogmed være en gummihette rundt plugghettenene som gjer at det ikkje lekk ut kjøleluft ut forbi pluggene, dette er viktig fordi motoren taper kjøling når det blir mange lekkasjer som avviker fa fabrikken rundt ettermonterte deler.
Det er ogso lett å tenkja seg kor liten varmeapparateffekt det vert dersom det er mykje lekkasje av varmluten baki motoren også.
Men det er jo også nokon som hevdar at dei berre brukar bilen om sommaren og då...

Sier derfor lykke til folkens med sjekk av kjølelekkasjer på motorene deres, og håper på attendemelding på noen gode erfaringer rundt dette temaet.  Gliser
Loggført
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: september 19, 2009, 13:56:20 pm »

Bygger en ny motor nå og jeg har kjøpt kjøle blekk til type 3 fordi de er litt større og tetter bedre under sylindrene...
Loggført

Tlf 92062314
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: september 19, 2009, 14:09:48 pm »

Men er ikke kjøleblekket til en type 3 laget for en kjølevifte som er montert på enden av motoren, og ikke oppå? Jeg kan ikke fatte og begripe at det da skal gi bedre kjøling på en Boble-motor?
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 19, 2009, 14:45:21 pm »

Er en gammel myte at t3 blekk forbedrer kjølingen på en T1 motor...

Sakser litt fra andre forum i makelighetens navn Glad

"I once heard a story (from a very competent source) that in the mid seventies right after the Type II had been removed from the VW line up that a prominent player in the VW aftermarket world bought all the remaining Type III tin that was left over from the factory. This tin was sold for basically pennies because VW had no use for it. The source got the tin, made up a marketing ploy and called it "Super cool tin" and the name stuck. They made good money off of it for sure, and unless people really think hard and test the idea actually seems correct, but I have found otherwise........"

"There are a TON of variables with this and the results that are found with various tins..

First of all the cylinder heads that are used will impact the results as well as the cooling system that is used. I found that with some cooling systems using the TIII tins (A.K.A.Super cool tins) increased the INEFFICIENCY os some of the better cooling systems.. Then some of the cooling systems that sucked the worst did a tad better with the TIII tins or saw no impact from them.

I measured head/cylinder temps from 3 different head/cylinder locations on all 4 cylinders simultaneously. The results pointed toward the fact that the stock TI tins worked much better as a general rule than the TIII tins. The TIII tins also increased HP draw from the fan by a couple % and lowered the point where the HP draw became apparent by as much as 750 RPM.

This is why I recommend TI tins, but as I said results may vary due to all the variations of TI cylinder heads, cooling systems and etc."

-jake raby

Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!