mai 06, 2024, 11:56:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan i alle dager får jeg ut huset til oljepumpa av blokka (30 hester)?  (Lest 1041 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« på: september 24, 2009, 20:02:13 pm »

Oljepumpa i min 30 hester er sliten og må byttes (eller kansje overhales hvis den ikke den gammle er for dårlig). Men må jeg splitte motoren for å få ut selve pumpehuset? Har prøvd med en avtrekker av typen U-kanal med gjengestang og tverstilt bolt som man sniker inn i oljekanalene på huset og skrur. Resultatet er at bolten på avtrekkeren nå ser ut som en bomerang. Før var bolten rett. Jeg prøvde også å løsne skruene som holder sammen de to delene av blokka i området rundt pumpa, rette opp bolten på avtrekkeren og skru i vei. Men det hjalp ikke stort gitt. Pumpelokket er demontert og begge tannhjulene og den ene akselen som hjuene sitter på er ute.
Finnes det noen kloke hoder der ute som kan fylle inn dette tomrommet i "topplokket" mitt?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: september 27, 2009, 08:03:16 am »

 
 Er glad i meisel og hammer jeg når pumpa sitter fast... Gliser
 
 Vist du ikke deler blokka da, men da må du alikevel banke av ørene på pumpa.

 For at pinneboltene skal gå fri fra pumpa.
Loggført

Mvh
Reiel
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #2 på: september 27, 2009, 09:20:16 am »

Hei, det er jo bra å få inn ny oljepumpe i motoren... men eg er litt nyskjerrig på hvorfor du vil bytte den?? er det fordi den gir dårlig trykk? hvis det er tilfellet så kan det vel vere at du har f.eks ein "rom motor" eller at oljekanalene lekker ut trykket? Skulle vert fint å få svar frå nokon av spesialistane her på forumet Tvilende Kanskje det finnest repsett e.l. som kan erstattes til oljepumpa i ditt tilfelle?
Tror mange på forumet ville vere glad for gode forklaringar på dette.  Glad
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #3 på: september 27, 2009, 12:27:32 pm »

Jeg har lest haynes bok og har funnet ut hva jeg gjorde feil. Nå er den løs. Problemet med pumpa som står i "bruks58ærn" er at den synger veldig i drevene. Lokket er det snart hull i og akselene som drevene sitter på er nedslitt og derfor slarker ALLT. Jeg tror mye av oljen som skal passere pumpa smyger seg forbi på feil steder.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #4 på: september 27, 2009, 13:32:30 pm »

Jeg har lest haynes bok og har funnet ut hva jeg gjorde feil. Nå er den løs. Problemet med pumpa som står i "bruks58ærn" er at den synger veldig i drevene. Lokket er det snart hull i og akselene som drevene sitter på er nedslitt og derfor slarker ALLT. Jeg tror mye av oljen som skal passere pumpa smyger seg forbi på feil steder.
Ok jeg forstår nå at et skifte til ny eller nyoverhalt er nødvendigt...alltid godt å høre gode grunner til utskifing. Gliser
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: september 27, 2009, 13:51:00 pm »

Husker jeg leste en oppskrift på motoroverhaling hvor det stod at du skulle ta den gamle oljepumpa, legge den på gulvet og slå den, fortrinnsvis med slegge - slik at du aldri skulle bli frista til å bruke den igjen.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 21, 2009, 12:53:16 pm »

Jeg tok akkurat ut min oljepumpe på 25-hesteren med et nyanskaffet verktøy til formålet. Verktøyet var imidlertid ikke ment for 25-hester, så det måtte modifiseres.


Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!