mai 06, 2024, 03:41:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ta ut + på dynamo for tenning?  (Lest 1172 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: september 29, 2009, 17:56:03 pm »

Skal sette tenningsmodulen rett over dynamo, og da er det fristende å ta ut strøm derfra. Noen som vet om det er innbygget likeretter og spenningsstabilisator? Har ikke fulgt kablene enda, men mistenker at det kan være en sak under baksete på førerside som jeg burde hatt med i koblingsskjemaet mitt  Øyerulling ?? Hadde bare vært greit å kunne tatt ut nok strøm på direkten, da jeg har samlet alt jeg trodde jeg trengte av kabler i en krympestrømpe... Og den er smeltet sammen nå... Hvis ikke, får jeg legge enda en kabel + et par ekstra inn i kupeen, og ny krympestrømpe. (Vil ha alt svart)
EDIT: gjelder 73-1300S
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: september 29, 2009, 20:08:27 pm »

Ingen som har greie på dette? Fulgte ledningene, og ser ut som at de går rett på batteriet.. Da kan jeg vel ta ut strøm på + terminal dynamo?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 29, 2009, 20:23:54 pm »

Hallooooo... får google på nettet.. hadde tenkt å skru en liten stund til...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #3 på: september 30, 2009, 16:37:03 pm »

Ja "Halooo"  Glad Glad ja, me får vakne her...meiner det er heilt kurant å ta ut strømmen derifrå, eller frå plusledningen til coilen...for når tenningsnøklen skrus på, så står det strøm på der. Håper noken andre kommenterer dette då.
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #4 på: september 30, 2009, 16:52:24 pm »

Har du dynamo med innebygd laderegulator
så er det ikke noe problem,men har du med seperat laderegulator så går det ikke!da vil du få for mange volt i tenningsmodulen din!
hvis jeg ikke tar helt feil så regulerer også laderegulatorn spenninga også!
Loggført

Vw 1302
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 30, 2009, 17:51:49 pm »

I utgangspunktet har 73 modellen likestrøm og regulator under baksetet. Du bør nok ha ett rele som får direkte strøm fra batteriet og styrestrøm fra tenninga
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: september 30, 2009, 19:55:14 pm »

På v.side under baksete ser det ut som at det har vært en lade/spenningsregulator, det ligger et papir/pappstykke med noen "varme merker" over en kveil med kabler hvor det ser ut som om det er litt hjemmekobla.. Men ingenting relét av noe slag. Tror dynamoen min er ukurant, fordi når jeg leste feilsøkingtråden på forum her, med bilde av de tre typene som finnes, var ikke min helt lik noen av dem, men liknet mest på den med alt innebygd.
For sikkerhetsskyld la jeg opp 2,5kvmm fra batteriet, med 15A sikring. Relet og styrestrøm fra tenningslåsen over en egen bryter. Jord tar jeg fra dynamo.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: september 30, 2009, 19:58:13 pm »

Ja "Halooo"  Glad Glad ja, me får vakne her...meiner det er heilt kurant å ta ut strømmen derifrå, eller frå plusledningen til coilen...for når tenningsnøklen skrus på, så står det strøm på der. Håper noken andre kommenterer dette då.
Plussledningen fra coilen synes jeg er for tynn til å forsyne tenningsmodulen, men tenkte i utganspunktet å la denne styre releet over 85,(86 jord) og kjøre inn fra dynmo på 30, og tenningsmodulen ut på 87.
Men siden jeg var usikker, tok jeg fra batteriet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #8 på: september 30, 2009, 21:48:27 pm »

Ja, slik hjelp får me når det kjem inn fleire inlegg...etterhvert kjem det flere oplysninger om behovet, og tråden blir teknisk slik den bør vera. Gliser -Bra.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!