mai 02, 2024, 06:36:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 79 80 [81] 82 83 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 980913 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2400 på: mai 24, 2016, 22:18:08 pm »

ja, eller man endrer jo utveksling ved å flytte innfestninga opp og ned på pedalen, og det er jo litt å gå på på vinkelen inn i pumpa, men ikke mye.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2401 på: mai 25, 2016, 06:47:02 am »

Stemmer det. Mye frivinkel når ute, lite når presset i bunn. Sikkert lettere å endre utveksling ved å lage lengre clutcharm på kassen. Husk og at du får best kraft på clutcharmen ved nøyaktig 90 grader.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2402 på: mai 25, 2016, 07:00:20 am »

Pussig det der. Jeg har Stage 4 og veldig kort arm bak men lett pedal.

Mvh
BB

Du har stor utveksling på pedalen. Foten langt oppe på pedalen, og bitteliten arm på mastersylinderen

Rett skal være rett, jeg har innfestingen til armen for master helt nede i roten på pedalen og en kort arm på slaven.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2403 på: mai 25, 2016, 07:01:31 am »

Stemmer det. Mye frivinkel når ute, lite når presset i bunn. Sikkert lettere å endre utveksling ved å lage lengre clutcharm på kassen. Husk og at du får best kraft på clutcharmen ved nøyaktig 90 grader.

Jeg tviler på at du får nok vandring med lengre clutcharm.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2404 på: mai 25, 2016, 12:53:12 pm »

Pussig det der. Jeg har Stage 4 og veldig kort arm bak men lett pedal.

Mvh
BB

Du har stor utveksling på pedalen. Foten langt oppe på pedalen, og bitteliten arm på mastersylinderen


Rett skal være rett, jeg har innfestingen til armen for master helt nede i roten på pedalen og en kort arm på slaven.

Mvh
BB


Hmm, sånn som det er hos meg nå, så har jeg tilnærmet full vandring i masteren (dvs jeg har ikke montert stopper ennå, så akkurat nå er det full vandring) og std på girkassa.

Uten å ha tenkt mye på det, så er det vel forholdet mellom lengden på armene på pedalen og girkassa som styrer kraft/slaglengde på slave?

Eller kanskje når du har kortet inn begge, så er det tilsvarede lite væske som beveger seg, og deremed føles pedalen lettere pga mindre friksjon i væske/slange?

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2405 på: mai 25, 2016, 13:03:05 pm »

Pussig det der. Jeg har Stage 4 og veldig kort arm bak men lett pedal.

Mvh
BB

Du har stor utveksling på pedalen. Foten langt oppe på pedalen, og bitteliten arm på mastersylinderen


Rett skal være rett, jeg har innfestingen til armen for master helt nede i roten på pedalen og en kort arm på slaven.

Mvh
BB


Hmm, sånn som det er hos meg nå, så har jeg tilnærmet full vandring i masteren (dvs jeg har ikke montert stopper ennå, så akkurat nå er det full vandring) og std på girkassa.

Uten å ha tenkt mye på det, så er det vel forholdet mellom lengden på armene på pedalen og girkassa som styrer kraft/slaglengde på slave?

Eller kanskje når du har kortet inn begge, så er det tilsvarede lite væske som beveger seg, og deremed føles pedalen lettere pga mindre friksjon i væske/slange?



Du kan nok se bort fra den siste setningen.
Her er det lengden på armene og stempelstørrelsen i hoved og slave sylinder som avgjør vandring og kraft. Blunker
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2406 på: mai 27, 2016, 19:34:48 pm »

Ble litt triveligere etter en vask 😃


* WP_20160527_20_33_42_Pro.jpg (56.16 KB, 800x451 - vist 243 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2407 på: juni 01, 2016, 22:54:08 pm »

Kosekveld på solkysten med 27 grader til klokka 9 i kveld. Da fikk vi lagt på litt voks også Glad

* ghia 1.jpg (66.39 KB. 800x499 - vist 232 ganger.)


* ghia 2.jpg (60.41 KB. 800x497 - vist 230 ganger.)


Men det er noe kødd med motoren Trist Virker som ikke starteren klarer å dra rundt; spesielt når den er varm. Får krabbe under i morgen og sjekke alle elektriske koplinger inkl jordings-strapen.

Går bra da Glad

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2408 på: juni 02, 2016, 07:25:07 am »

Ser bra ut Roy Glad

Har du forsøkt å dra motoren rundt for hånd når den er varm? Stor forskjell fra når den er kald?

Hadde noe lignende problem på camperen min, starter ville ikke når motoren var varm. Plukka ned starteren og det viste seg at innslaget var utrolig tregt og satt nesten dønn når den var varm, litt rens og smøring så ble det som nytt Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2409 på: juni 02, 2016, 07:41:14 am »

Nei har ikke undersøkt så nøye ennå. Jeg hadde et lite batteri til å begynne med, så jeg trodde først det kunne ha sammenheng med at det ikke klarte å lever nok strøm, men det ble ikke bedre med et større, så da får jeg grave videre Glad

Starteren er gammel og noe jeg fant i hylla når bilen ble restaurert for sånn ca 10 år siden, så kan godt være der det ligger.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #2410 på: juni 02, 2016, 08:54:32 am »

Tror Ghia'n hadde hatt godt av en kjøretur til Zita i kveld jeg  Kult
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2411 på: juni 02, 2016, 10:21:40 am »

Det er jeg helt sikker på at den hadde hatt godt av, men siden jeg normalt sett liker å være med den på tur, og blir sittende på jobb resten av kvelden, tror jeg dette må utgå igjen Trist
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2412 på: juni 02, 2016, 22:13:55 pm »

Etter en laaaaang dag på jobb, fikk jeg med eldstemann ut på en testtur i kveld, og mye tyder på at det er noe muff med starteren eller innslaget, for når vi kom hjem så var det helt dødt når jeg trykker på startknappen, så da må jeg begynne å feilsøke litt i den retningen i morgen.

Ellers går den ok, men det ryker tilsynelatende fortsatt MYE fra denne eksosbandasjen (håper det er den og ikke noe annet).

Fikk også testet litt mer langs veien, og den nye girkassa er akkurat så bra som jeg håpet på. Jeg har byttet 3. gir, så det ligger mye nærmere 2. Og det ble helt konge. Skal få tatt opp litt lyd når jeg drar på gjennom girene. 4. er vanlig "overdrive" for landeveien Glad
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2413 på: juni 03, 2016, 07:26:16 am »

Ellers går den ok, men det ryker tilsynelatende fortsatt MYE fra denne eksosbandasjen (håper det er den og ikke noe annet).
Sjekk at det ikke drypper litt olje fra ventildeksler eller slikt. Skal ikke mye olje til før det fortsetter å komme røyk. Ellers burde det jo gitt seg etter en god varm kjøretur.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2414 på: juni 06, 2016, 10:28:07 am »

Ja er nok der problemet ligger, Trond.

"Problemet" med så flott vær er at kvelder/helger er fullt besatt med andre aktiviteter med familie etc, så blir veldig lite tid til skruing på gammal bil. Men i går kveld fikk jeg lurt med meg mellomste guttungen ut for litt feilsøking, og vi kom til at det er verken tenningslås, startknapp eller hjelperele under baksete som er problemet. Så da er det kun starteren igjen.

Ønsker meg løftebukk i garasjen Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2415 på: juni 07, 2016, 19:14:51 pm »

Hmmmm, nå er jeg litt oppgitt...

Begynte ganske bra med at det var kabelskoa på starteren som var løs, så det var en easy fix.

Så sjekket jeg dette med all røyken, og da viste det seg at det var olje som dryppet ned på bandasjen, så jeg byttet pakninger og gjorde rent anleggsflaten i toppdekslene, så da håper vi det løser seg.

Mens jeg holdt på under der, tenkte jeg at jeg skulle sjekke ventilklaringene, siden jeg hørte litt rasling, og da oppdaget jeg at et par av ventilene hadde kanskje 1mm klaring!!!! dette syntes jeg var rart, siden jeg jo akkurat hadde montert motoren og ikke minst justert ventilene... har vel hatt motoren i gang 30-45 min sinden montering....Så jeg justere de etter alle kunstens regler, og var klar for oppstart.

Alt virket ok. Starter dro rundt, raslingen var borte og det meste så lyst ut.

Da tok jeg meg en prøvetur, men da begynte raslingen igjen.... Snudde og kjørte hjem, og parkerte skiten og la meg på sofaen. Uansett er det for varmt til å sjekke noe mer, men når ting har kjølt seg ned, får jeg krabbe under igjen og se om jeg ser noe rart. Prøvde så vidt å starte etter jeg hadde satt den fra meg, og da drar ikke starteren rundt igjen... J*vla skit.

Er redd disse vippene mine er litt ugreie (er et sett brukte pauter vipper), men hadde håpet å slippe å bytte; både fordi det koster enda mer penger, og fordi jeg anktakelig må bytte støtstenger også.... Og ikke minst må ut med motoren igjen...

Hadde snart fortjent litt medvind nå kjenner jeg ;(
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2416 på: juni 07, 2016, 19:32:18 pm »

Stålstenger eller alu-stenger?
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2417 på: juni 07, 2016, 19:39:01 pm »

tapered alu fra aircooled.net

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2418 på: juni 07, 2016, 21:54:05 pm »

Hmmmm, nå er jeg litt oppgitt...

Begynte ganske bra med at det var kabelskoa på starteren som var løs, så det var en easy fix.

Så sjekket jeg dette med all røyken, og da viste det seg at det var olje som dryppet ned på bandasjen, så jeg byttet pakninger og gjorde rent anleggsflaten i toppdekslene, så da håper vi det løser seg.

Mens jeg holdt på under der, tenkte jeg at jeg skulle sjekke ventilklaringene, siden jeg hørte litt rasling, og da oppdaget jeg at et par av ventilene hadde kanskje 1mm klaring!!!! dette syntes jeg var rart, siden jeg jo akkurat hadde montert motoren og ikke minst justert ventilene... har vel hatt motoren i gang 30-45 min sinden montering....Så jeg justere de etter alle kunstens regler, og var klar for oppstart.

Alt virket ok. Starter dro rundt, raslingen var borte og det meste så lyst ut.

Da tok jeg meg en prøvetur, men da begynte raslingen igjen.... Snudde og kjørte hjem, og parkerte skiten og la meg på sofaen. Uansett er det for varmt til å sjekke noe mer, men når ting har kjølt seg ned, får jeg krabbe under igjen og se om jeg ser noe rart. Prøvde så vidt å starte etter jeg hadde satt den fra meg, og da drar ikke starteren rundt igjen... J*vla skit.

Er redd disse vippene mine er litt ugreie (er et sett brukte pauter vipper), men hadde håpet å slippe å bytte; både fordi det koster enda mer penger, og fordi jeg anktakelig må bytte støtstenger også.... Og ikke minst må ut med motoren igjen...

Hadde snart fortjent litt medvind nå kjenner jeg ;(

Føler med deg Roy, vi er mange som har det sånn i år. Det er "det året det var så bratt"...
Ang ventilklaring, vet du har gjort dette 100 ganger, men det er fort gjort å justere på feil vendepunkt, har gjort det selv med samme resultat som du beskriver, alt blir helt gæli. Pust dypt og ta deg godt tid til å sjekke at du justerer på riktig vendepunkt Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2419 på: juni 07, 2016, 22:16:01 pm »

Takk for oppmuntringen.

Det løser seg nok, men det er kjipt å se det fine været og så sette seg inn i sliter-audin for å kjøre på jobb når jeg KUNNE kjørt Ghia Blunker

Skal bygge opp motivasjon og prøve en gang til, før jeg evt tar skiten ut og opp på operasjonsbenken igjen Blunker

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2420 på: juni 09, 2016, 07:16:18 am »

Angående oljelekkasjen, har du god veivhusventilasjon?
Ellers har jeg blitt lurt av både kula på swivelfeet hadde snudd seg, og vippearms akslingen hadde knukket. (To ganger) Men forventer mer av Pauter da. Regner med det er rullevipper.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2421 på: juni 09, 2016, 08:05:09 am »

Er Pauter rullevipper, ja.

Har en -AN10 slange mellom høyre og venstre blokkhalvdel, og et Gene Berg åndetårn, så jeg mener det skal være ok, men det er jo et par forskjellige meninger om dette (som så mye annet Blunker )
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2422 på: juni 09, 2016, 09:00:47 am »

Er Pauter rullevipper, ja.

Har en -AN10 slange mellom høyre og venstre blokkhalvdel, og et Gene Berg åndetårn, så jeg mener det skal være ok, men det er jo et par forskjellige meninger om dette (som så mye annet Blunker )

Det hjelper lite å ha ørten, fjørten slanger og transatlantisk oljerør INN i boksen hvis du ikke matcher dette UT av boksen. Enig  Glad Det sagt, Berg sin åndeboks ånder vel i lokket og så lenge det ikke er tett der har du vel plenty med kapasitet. Ett klassisk tegn på for lite ånding er at det sipper ut olje bak reimhjulet som da igjen treffer hjulet og blir slynget rundt.

Stå på Grelland! Sommeren er fortsatt ung.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2423 på: juni 09, 2016, 09:15:37 am »

Stemmer, det er vel ca 8-10 ca 10mm hull rundt lokket på boksen
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2424 på: juni 09, 2016, 09:19:05 am »

Og jada sommeren er ung, men jeg skal ha med familien på en 4 ukers rundtur i USA, så plutselig er det høst Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2425 på: juni 09, 2016, 09:20:27 am »

Stemmer, det er vel ca 8-10 ca 10mm hull rundt lokket på boksen

Jeg har ved to anledninger sett lokket på en Berg boks fly avgårde da det var tett. Er bare å sette munnen til og blåse så kjenner du umiddelbart om det er tett.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2426 på: juni 09, 2016, 09:25:22 am »

Stemmer, det er vel ca 8-10 ca 10mm hull rundt lokket på boksen

Jeg har ved to anledninger sett lokket på en Berg boks fly avgårde da det var tett. Er bare å sette munnen til og blåse så kjenner du umiddelbart om det er tett.

Mvh
BB

Ok, det skal sjekkes.

Det sitter to nipler på dette tårnet; den ene går til venstre blokkhalvdel, mens den andre går til luft via et lite luftfilter, så hvis lokket er tett er det fortsatt en åpning.

Kan tyde på at lekkasjene er rundt toppdekselpakningen; vet ikke om evt dårlig veivhusventilasjon påvirker dette i toppene?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2427 på: juni 09, 2016, 22:13:50 pm »

Stemmer, det er vel ca 8-10 ca 10mm hull rundt lokket på boksen

Er bare å sette munnen til og blåse så kjenner du umiddelbart om det er tett.

Mvh
BB

Hva er det dem sier....  2 innblåsninger og 15 kompresjoner, og funker ikke det må du bruke (hjerte)starteren .....  Osteaktig

Sorry, jeg kunne ikke dy meg.  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2428 på: juni 10, 2016, 09:37:32 am »

Kan tyde på at lekkasjene er rundt toppdekselpakningen; vet ikke om evt dårlig veivhusventilasjon påvirker dette i toppene?

"Trykket" i motoren er det samme over hele motoren uansett hvor du "måler" og oljen vil ALLTID ta letteste vei. Hvis du derfor velger å borre hull i ventildekslene dine og lage en slange til en åndeboks så vil du med det skape en ny vei for oljen din å "rømme" istedenfor å renne tilbake til blokka hvor du vil ha den.

Får du ikke ventildekslene dine tette med din åndeløsning så vil jeg anbefale deg å ta en skikkelig titt på innsiden av dem for å se om ikke vippene dine tar borti dem. Ofte vil du kunne høre dette i form av en høy tikkelyd.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2429 på: juni 10, 2016, 10:05:09 am »

Stemmer, det er vel ca 8-10 ca 10mm hull rundt lokket på boksen

Er bare å sette munnen til og blåse så kjenner du umiddelbart om det er tett.

Mvh
BB

 Gliser

Hva er det dem sier....  2 innblåsninger og 15 kompresjoner, og funker ikke det må du bruke (hjerte)starteren .....  Osteaktig

Sorry, jeg kunne ikke dy meg.  Blunker
Loggført
Sider: 1 ... 79 80 [81] 82 83 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!