mai 02, 2024, 05:42:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 980885 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2490 på: desember 21, 2016, 15:19:22 pm »



-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2491 på: desember 21, 2016, 20:50:37 pm »

Jeg tegnet opp noen trakter til en 911 til en kompis som vi bygger om til itb.
Mener å huske vi brukte en carbon forsterket plast som tåler endel mer varme, vi har tidligere testet å lage avstandsplater mellom dellorto gasser og filter i vanlig pla og den ga etter når det ble litt lunk.
Gamle 911 RSR mener jeg å tro hadde plastikk trakter, så det er nå fult mulig men ser ikke så ment ut med et tilbakesmell... Gliser

Har brukt ABS som tåler en del mer varme enn pla, men vi får teste litt og se. takk for at du deler litt erfaringer.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2492 på: desember 21, 2016, 20:50:55 pm »



-BB-

Se her ja Blunker
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #2493 på: desember 21, 2016, 22:08:44 pm »

Jeg bruker spjell fra Ducati 999 og de har trakter og dyseholdere i plast.
Så det blir nok bra med de som du har laget👍


* image.jpg (52.58 KB, 640x480 - vist 286 ganger.)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2494 på: desember 21, 2016, 22:20:30 pm »

Flere motorsykler som har "trakter" i gummi/plast, som går inn i luftfilterboksen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2495 på: desember 21, 2016, 22:23:21 pm »

Jupp, men de plasttypene jeg bruker i 3d-printeren har ofte lavere smeltepunkt enn mye av det som brukes av "proffene" så det er ikke alltid det vil funke.

Men på tranktene tenker jeg at det er såpass mye luft som strømmer gjennom, og jeg har sjelden sett temperaturer over 70-80 grader i selve motorrommet, så jeg håper det vil funke.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2496 på: desember 22, 2016, 08:10:43 am »

Plast er ikke plast, PLA mister styrken på veldig lav temperatur, stekespaden på kjøkkenet eg også plast men tåler hinsides temperaturer i forhold.
Støpte plast deler som traktene til Ducati spjelda tåler nok mye høyere varme enn ABS eller PLA fra en 3D printer. Blunker

Men som du sier så er det mye kald luft som skal gjennom, så hvis innfestingen av trakten er god/snill så gjør det ikke noe om det blir litt lunk i motor rommet. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2497 på: desember 23, 2016, 16:40:17 pm »

Plast er ikke plast, PLA mister styrken på veldig lav temperatur, stekespaden på kjøkkenet eg også plast men tåler hinsides temperaturer i forhold.
Støpte plast deler som traktene til Ducati spjelda tåler nok mye høyere varme enn ABS eller PLA fra en 3D printer. Blunker

Men som du sier så er det mye kald luft som skal gjennom, så hvis innfestingen av trakten er god/snill så gjør det ikke noe om det blir litt lunk i motor rommet. Glad

just presis Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2498 på: desember 23, 2016, 22:28:17 pm »

Dukket opp en pakke med ventilløfterforinger i posten i dag, så da får vi se om jeg får noen timer i garasjen i jula Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2499 på: februar 20, 2017, 10:34:00 am »

ojojoj, her går det tregt.

"Noen" har prioritert all min tid på jobb og famile de siste ukene, så her har det ikke skjedd noe som helst.

Med unntak at jeg hoppet på et tilbud om et sett Wiseco stempler, så da byttes de også når jeg først skal åpne motoren.

Og så er et sett med Pieper-løftere på vei fra tyskland.

Om ikke annet blir det ganske mange gromme deler i denne motoren; håper bare jeg ikke ødelegger alt når jeg skal få delene til å funke Glad Bratt (og dyr) lærekurve er en utfordring i seg selv Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2500 på: februar 20, 2017, 21:33:30 pm »

11 grader og flott vær på solkysten i dag, så da kom vårfornemmelsen, og jeg måtte skru litt. Fikk med meg minstemann ut i garasjen i kveld, og da fikk vi strippet alle løse deler på motoren, så nå er den klar til å løftes opp i motorstativet.

Guttungen er 11 år og over middels interessert, og bruker en del tid på å se på youtube-videoer av folk som skrur bil, så mens han sto med hodet oppi motorrommet, hørte jeg han mumle "righty-tighty, lefty-loosy" så det er tydelig han plukker opp litt fra å se på youtube også Glad

Han skulle skru av spjellhusa, så da spurte han hva dette er for noe. Spjellhus, sa jeg, det er de som styrer hvor mye luft motoren får. "Å, er det throttle bodies? Jamen så si det da..."

Morsomt å skru bil med selskap i garasjen ja.


* IMG_20170220_184838.jpg (50.06 KB. 800x600 - vist 254 ganger.)


Sånn så det ut når vi tok kvelden:

* IMG_20170220_200040.jpg (49.55 KB. 800x600 - vist 261 ganger.)

 

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2501 på: februar 21, 2017, 21:40:59 pm »

fikk med meg guttungen ut i kveld også (eller det var vel han som fikk med meg...) Så da fikk vi lempet motoren opp på benken, og begynte demonteringen. Snurret den litt rundt og hørte tydelig en klakkelyd, så da lå alt til rette for å finne problemet.

Vippet av det ene ventildekselet, og her har det skjedd saker:

*  (94.97 KB. 722x600 - vist 258 ganger.)


To av justeringsskruene var knekt:

* knekte swivel feets.jpg (88.03 KB. 800x525 - vist 265 ganger.)


Og støtstanga så ut deretter:

* banan.jpg (18.41 KB. 379x600 - vist 244 ganger.)



Så det er helt tydelig at her var det mye rart. Mulig jeg har vært helt fraværende når jeg satt opp geometrien, men jeg graver videre innover for å sjekke alt.

Blir nye løftere og løfterforinger fra Torsten Pieper, og nye støtstenger i alle fall. Så får jeg se om kammen er ok.

Hva jeg gjør med vippestellet er jeg usikker på. Dette var et billig sett fra cip1, men jeg regner med det er jeg som har knota med monteringa og ikke nødvendigvis kvaliteten som er problemet.

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2502 på: februar 22, 2017, 18:16:31 pm »

OiOi Ikke rart det var rare lyder i motoren.
Kult du får med deg guttungen ut i garagen, eller omvendt..  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2503 på: februar 28, 2017, 23:00:17 pm »

var litt mer som ikke var helt på stell i den motoren...

* IMG_20170222_202700.jpg (85.77 KB. 800x479 - vist 247 ganger.)


* IMG_20170222_203041.jpg (54.48 KB. 800x401 - vist 254 ganger.)


Det viser seg at jeg har montert den ødelagte JPM-kammen, så har lobene og løfterne skåret seg totalt og blitt slitt ned/vekk. Da har geomtrien blitt feil, og det stemmer med at jeg har måttet etterjustere ventilene flere ganger. Det har igjen ført til at justeringsskruene i vippene er knekt da de ble skrudd for langt ut og fikk helt feil belastning.


Planen nå er å bytte løfterforinger og løftere, så jeg er sikker på at alt er ok der. Har banket ut de gamle foringene med et verktøy guttungen har laget på skolen, så nå skal nye TP foringer på plass, og TP verktøystål-løftere. Blir støtstenger fra Skinne, og så får jeg se om jeg monterer pauter vippene eller hva som skjer i den enden. Mye tyder på at de ikke var problemet sist, så kanskje de blir montert igjen.

Ny FK8-kam blir også montert.

Deretter skal guttungen lage en tørrsump-tank som passer i innerskjermen, så håper jeg det blir orden på smøringa også.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2504 på: mars 04, 2017, 23:04:29 pm »

Var mer moro å legge ut oppdateringer her før... Ser noen som leser det her, men ingen som svarer/kommenterer, men siden jeg er så lite fornøyd med FB og håper det tar seg opp her på forumet, skal jeg fortsette å legge ut info her.

Men nå er det et spørsmål som sikkert noen kan hjelpe meg med.

Jeg venter på at TP løfterne skal komme, så i mellomtiden har jeg begynt å tenke på at jeg må dreie ned sylindrene mine.

Jeg endte opp med å handle et sett med sånne:

* wiseco.jpg (26.51 KB. 800x534 - vist 223 ganger.)

Disse er type B for langslagsveiv, mens de jeg hadde inne var vanlige Type A, så hvis jeg har forstått dette riuktig er deck height blitt ca 3.5mm større siden sist. Da må jeg dreie ned sylindrene for å kompensere.

Men det tilsynelatende enkle spørsmålet er: Hva slags deck height (vendehøyde) bør jeg ha?

Mener jeg hadde satt opp til 1.2mm med det gamle oppsettet, men er det noe som skulle tilsi at jeg bør ha noe annerledes med disse stemplene?

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2505 på: mars 04, 2017, 23:07:46 pm »

Hvilke råder, veiv og maks turtall skal du ha?

Er man i tvil om det er verdt å skrive så husk hvor kjekt det er å lese selv og ta en titt på antall visninger i ett døgn etter hver oppdatering. Mange som leser men ikke så mange som føler di har noe lurt å komme med. Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2506 på: mars 04, 2017, 23:27:27 pm »

sant det Håkon,

Har org 76mm wbx veiv, scat I-beam råder og maks turtall i området 7500 rpm. VAr nok oppe i 8000 på Varna når den rasa for snart 2 år siden, så jeg tenkte å begrense meg litt nå Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2507 på: mars 04, 2017, 23:29:35 pm »

med 1.2 mm og mine relativt urørte CB los panchitos topper med 59cc kammer, er det 1:8.8 i dynamisk CR. 1.3 gir 1:8.7
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2508 på: mars 05, 2017, 10:37:24 am »

med 1.2 mm og mine relativt urørte CB los panchitos topper med 59cc kammer, er det 1:8.8 i dynamisk CR. 1.3 gir 1:8.7

Helt OK for en mild gatemotor.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2509 på: mars 05, 2017, 22:50:19 pm »

Takk skal du ha
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2510 på: mars 06, 2017, 08:44:08 am »

Hvilken kam skulle du ha inn?

Litt mer en "orginal" kompresjon er jo lov... Glad



Apropos trakter. Mener jeg så en youtube-film om en som 3D-printet noen lokk til en motor, for så å støpe de i noe litt mer robust. Skal se om jeg finner linken.


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2511 på: mars 06, 2017, 09:14:19 am »

Fk8
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2512 på: mars 06, 2017, 09:31:50 am »

Fk8

Du er nok da ikke langt unna, men oppunder 10 skader ikke motor..

Mtp sprut og tenning får du en mer effektiv motor og Glad Og noen ponnier med på kjøpet Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2513 på: mars 06, 2017, 17:29:45 pm »

Da får jeg vel få fingeren ud og kommentere lidt Blunker

Jeg er helt enig med Erlend her, få kompen op rundt 10. Og så er 1,2 i vendehøjde det jeg er "flasket" op med som korrekt  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2514 på: mars 06, 2017, 22:59:24 pm »

Spennende å følge oppdateringene dine, her får man en helhet i det man legger ut. Har flere ganger bladd meg tilbake i tråden og lest på nytt - keep up the good work!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2515 på: mars 07, 2017, 00:23:46 am »

Takker.

Men ang dette med komp.  Siden toppene mine har 59cc volum og jeg og har også blitt flasket opp med 1.2 i vendehøyde.  Da er eneste mulighet for øke kompen å redusere volumet i toppene.  Hadde håpet jeg skulle slippe å maskinere de men må man så man Glad
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2516 på: mars 07, 2017, 00:36:17 am »

Godt at du fant feilene :-)
Det er nok flere av oss som leser innleggene i både din og andre tråder uten å kommentere, mye god info for alle, er "billigere" å lære av andre sine skader, slik at vi forhåpentligvis kan unngå noen selv.
Fortsett det gode arbeidet, vi er mange som følger med !
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2517 på: mars 07, 2017, 06:50:54 am »

Spennende å følge med Roy, husk å sjekke klaring mellom stempel og ventiler nå når du bygger om Glad
Blir bra dette!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2518 på: mars 07, 2017, 07:48:00 am »

Takker.

Men ang dette med komp.  Siden toppene mine har 59cc volum og jeg og har også blitt flasket opp med 1.2 i vendehøyde.  Da er eneste mulighet for øke kompen å redusere volumet i toppene.  Hadde håpet jeg skulle slippe å maskinere de men må man så man Glad

Hvilken statisk komp får du med 59cc?
Ønsker du på kjøre 95 eller 98 blyfri?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2519 på: mars 07, 2017, 19:31:59 pm »

8.8:1statisk (tror kanskje jeg skrev dynamisk i en tidligere post) 


Og ja kjører 98 shell
Loggført
Sider: 1 ... 82 83 [84] 85 86 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!