mai 07, 2024, 06:52:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 67 Splittbuss  (Lest 55344 ganger)
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #150 på: august 01, 2013, 19:59:41 pm »

Tenkte kanskje gnisten var for svak eller noe, så jeg kjøpte en blå 12V Bosch coil. Målte så spenningen som jeg ble anbefalt fra +/15 til jord når tenningen var på og den var på 12 Volt, så det ser korrekt ut. Fyrer allikevel ikke. Skal skifte dysene i morgen, ligger på postkontoret og venter. Men må si jeg har lite tro på at det hjelper. Men har sjekket alt med tenningen og timingen nå, så det skal stemme. Har sjekket at det kommer bensin fra forgasserne, så da er det liksom ikke så mye annet som jeg ser kan være galt.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #151 på: august 01, 2013, 21:59:45 pm »

Du får tape en plugg til gods og ta pluggledningen fra syl 1 på fordelerlokket ned til denne pluggen.

Bruk en plugg som du har liggende.

Du kan jo begynne med å dreie rundt med tenningen på...Da bør det slå gnister...


Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #152 på: august 01, 2013, 22:34:45 pm »

Har testet det, slår gnister som et uvær Glad. Tror jeg bare må rive ut motoren og sende den til en av guruene her på forumet. Finner ikke ut av feilen jeg.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #153 på: august 01, 2013, 22:51:47 pm »

bytt kondensator og kontakt lokale ekspert(er).
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #154 på: august 01, 2013, 23:10:37 pm »

..
« Siste redigering: september 16, 2013, 15:25:50 pm av Nordtveit » Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #155 på: august 02, 2013, 05:31:31 am »

Ser hva du mener, din er rotert mer med klokka enn det min er, kan teste det og se om den tenner da. Men har testet med strobepistol og skulle være korrekt rotert nå Rekker tunge
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #156 på: august 02, 2013, 08:37:43 am »

Du får vri til seinere tenning da...

bilde 1 som viser reimhjulets posisjon og at da peker rotoren på merket i metallet i fordeleren for sylinder 1 - stemmer det?

sett på tenningen og drei for hånd til du faktisk hører gnisten. eller bruk en helt enkel prøvelampe.

da skal det starte. om begge punktene flukter.

VIKTIG!
legg vekk stroboskopet. den har du først bruk når først motoren virkelig går - og du skal justere?
-

ventilene er justert? har ikke lest langt bakover i tråden.
« Siste redigering: august 02, 2013, 08:44:30 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #157 på: august 04, 2013, 20:14:34 pm »

Starter ikke allikevel gitt. Har justert ventilene ja.
Kan ikke skjønne annet enn at kamdrevet må stå feil. Får ta fra hverandre motoren igjen og sjekke for jeg kommer ikke noe videre. Har en ekstra girkasse som jeg lurer på å lage motorbukk av slik at jeg kan teste og justere motoren på før jeg setter den inn i bilen igjen.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #158 på: august 04, 2013, 22:39:09 pm »

Sansynligvis står cammen riktig , med tanke på att når reimhjuls merket fluktet med blokk kjøten var ventiler på syl stengt og exsos på nr 2 var åpen . 

Og du er helt siker på att den ikke starter på startgass ?
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #159 på: august 05, 2013, 11:45:46 am »

Startgass har jeg bare testet etter å ha justert tenningen med strobelampen og satt da tenningen til å være på TDC, men det skal vel være litt før? 10 grader eller noe?
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #160 på: august 31, 2013, 19:42:36 pm »

Får legge inn en liten oppdatering.
Kjøpte for noen uker siden et par 1600 dobbelport motorer.
Bestemte meg for å ta ut motoren i bilen og overhale en ev de andre for å se om jeg fikk liv i den. Skiftet pakninger til oljekjøler, støtstenger, topplokkdeksel, bensinpumpe, bunnpannelokk og dynamofot. Motoren var veeeeldig skitten, så jeg vasket den samtidig. Har satt den på plass i bussen og fått den til å starte. Ladingen fungerte ikke først, men kjørte dynamoen litt på batteriet for å polarisere den korrekt og da ladet den fint etterpå. Fordeleren er en kina 009 fordeler som sto i den motoren jeg hadde i bilen.
Problemet er, for det er selvsagt et problem, at den ikke vil gå på tomgang  Tvilende. Skal forsøke å justere litt til, men går ikke det så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Skal uansett ta fra hverandre den motoren jeg har jobbet med i sommer, for tror det må være noe jeg monterte galt inni kassa. Kanskje drevet til kammen er feil i forhold til drevet på veiva. Leverer den samtidig inn til linjeboring tenkte jeg.
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #161 på: september 06, 2013, 18:26:06 pm »

Fikk et tips fra Erik (Jee) om å sjekke tomgangsdysa på motoren og det hjalp Glad Fikk den endelig til å gå på tomgang, så nå er den forhåpentlivis klar til EU kontrollen på mandag.
Har også satt inn en kran i torpedoveggen for bensinslangen, slik at jeg slipper å dynke motoren med bensin hver gang jeg tar den ut. Satt også inn et bensinfilter etter kranen. Vet noen har nevnt at det bør settes foran torpedoveggen i tilfelle det skulle falle av, men pratet med en mekaniker om det og han mente det var veldig liten sjanse for at det skulle skje, har aldri opplevd det sa han.
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #162 på: september 06, 2013, 19:16:04 pm »

Ut å kjøre snart da jo  Glad Glad
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #163 på: september 11, 2013, 08:35:55 am »

EU kontrollen gikk fint, null feil denne gangen Glad Var innom biltilsynet i går og fikk den lagt inn og registrert forsikring, og skiltene blir levert en av de nærmeste dagene fra skiltfabrikken, så da er det snart ut og "rulle" Glad
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #164 på: september 12, 2013, 20:52:01 pm »


* image.jpg (125.56 KB. 640x480 - vist 512 ganger.)


Glad

Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #165 på: september 12, 2013, 21:02:47 pm »

Gratulerer med godkjent buss Glad
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #166 på: september 12, 2013, 21:24:30 pm »

 Glad
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #167 på: september 13, 2013, 00:43:46 am »

Ennå en gammel Volkswagen i Jessheims gater  Glad   Me like!!
Loggført

N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #168 på: september 13, 2013, 07:29:45 am »

Takk takk Glad Og takk for hjelpen til sånn ca halve forumet, hehe. Fantastisk morsom bil å kjøre må jeg si.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #169 på: september 15, 2013, 22:09:07 pm »

Der er den jo! sett fredag på E6!

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8942.msg543800.html#msg543800
« Siste redigering: september 16, 2013, 21:05:43 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #170 på: september 16, 2013, 12:28:02 pm »

Hehe, måtte jo ta en tur med den. Kjørte tur - retur Jessheim - Hokksund i helgen. Fungerte fint  Osteaktig Men må seriøst gjøre noe med styresnekka, litt for upresist, spesielt i 80-90 når man blir kjørt forbi av store vogntog eller det kommer vindkast og ved sporete veibane. Lurer på å gå for løsningen til creative engineering som "unge lovende" og "nordtveit" har satt på sine busser, men får vel gjøre som "tistlo" foreslår først å overhale den originale og se hvor bra jeg kan få den. Også er det litt støyende inne i kupeen Rekker tunge. Skal se om det finnes noe stillere eksosanlegg pluss at jeg skal legge inn masse mer lydisolering.
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #171 på: september 17, 2013, 06:09:02 am »

Har du mye slakk på snekka da ? Og har du stabstaget montert ?
Jeg prøvde å gå over snekka mi først men fant fort ut at det ikke var noe vits.. Ble en god hyllevarmer i verkstedet Glad
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #172 på: september 17, 2013, 07:39:28 am »

4-5 cm på rattet i slark, har forsøkt å stramme skrua, men da blir det hardere å svinge. Har ikke kjøpt meg stab stag ennå, må gjøre det og nye dempere, vil nok hjelpe en del det også, men passer alt dette hvis jeg kjøper en annen styremekanisme da?
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #173 på: september 17, 2013, 10:32:06 am »

Stabstag hjelper masse , kjørte litt uten på min til å begynne med og
det var ordentlig ufint 😃 Og ja det passer fint sammen med ny styremekanisme .
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #174 på: september 17, 2013, 14:48:40 pm »

kan også bekrefte at med stabstag så bussen myye bedre å kjøre..
Her er bide fra montering på min. ser også deler av tannstangstyringa...

* stabstag.jpg (72.3 KB. 800x600 - vist 408 ganger.)

Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #175 på: oktober 18, 2013, 07:31:45 am »

Merker interessen for å jobbe videre med denne bilen begynner å dabbe litt av. Litt teit ettersom den endelig er godkjent og kjørbar nå, men har fått lyst til å kjøpe meg en original boble cabrio i stedet. Hvis dere kjenner til noen som er interessert i bytte så gi beskjed Glad Kan evt selge bilen for hbo 75.000. Burde vel være verdt såpass nå? Er helt original, utenom at motoren er en 1600 i stedet for 1500.
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #176 på: oktober 18, 2013, 17:07:16 pm »

Tenk deg godt om nå før du selger  Glad Når våren kommer så er interessen 110 % igjen ! Og gode busser vokser ikke på trær Blunker
Satte min i verkstedet for vinteren i dag og gleder meg som en unge alt nå til å kjøre igjen i 2014 Osteaktig
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #177 på: oktober 18, 2013, 17:38:47 pm »

Tenk deg godt om nå før du selger  Glad Når våren kommer så er interessen 110 % igjen ! Og gode busser vokser ikke på trær Blunker
Satte min i verkstedet for vinteren i dag og gleder meg som en unge alt nå til å kjøre igjen i 2014 Osteaktig

tommel opp Blunker
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #178 på: oktober 19, 2013, 08:49:46 am »

Tenk deg godt om nå før du selger  Glad Når våren kommer så er interessen 110 % igjen ! Og gode busser vokser ikke på trær Blunker
Satte min i verkstedet for vinteren i dag og gleder meg som en unge alt nå til å kjøre igjen i 2014 Osteaktig
Helt riktig... la den stå og gogjøre seg til sesongen starter igjen. Buss er tingen (de seine og er bra)  Gliser
Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #179 på: oktober 19, 2013, 09:35:26 am »

Ja, kan være greit med en pause. Har jobbet en del med den i sommer så blir jo litt lei etterhvert. Men får se det an, er jo moro med boble også Glad
Loggført
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!