Det er vel kun i 95oktan som inneholder ethanol.
Ethanol inneholder mindre energi, krever et høyere blandingsforhold, så forbruket øker også.
Drivstoffstandarden vi bruker her heter EN590 og tillater inntil 5% tilsetning av biobrennstoff.
Man kan notere seg at norsk hydro og statoil er "værstingen" i klassen og har høyest prosentandel bioethanol i bensinen de selger. Det samme gjelder dieselen, der er tilsetningen biodiesel. Biodiesel er noe man IKKE vil ha i moderne dieselbiler, det er skyld i mange problemer vi har med dagens dieselmotorer. Ikke noe vi skal diskutere her, men det er verdt å merke seg.
Selv fyller jeg kun hos Shell (Vpower) og Esso (98) da disse leverer det beste drivstoffet i landet. Det kan man f.eks se på tenningsmap og bankekorreksjon i nye biler som jeg tafser (alt for mye) på, noe skal man jo leve av au
Det lønner seg også å fylle hos de stasjonene som har litt trafikk også.
I år har jeg fyllt hos Statoil på bobla ved et par (nød) anledninger og fått krøll og problemer begge gangene med grums i tomgangsdyser og vann/kondens i flottørkammerene.