mai 03, 2024, 00:19:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken plass har REPRO i livet ditt? (ukestråd?)  (Lest 30887 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: november 27, 2009, 13:56:27 pm »

Repro, reprodusert, smak på ordet. Tenk på det. Hvilken plass har det i VW-livet ditt?

Det har blitt lagd repro i fra tidenes morgen, og kanskje i aller størst omfang akkurat nå. Til og med sjeldent og ettertraktet ekstrautstyr lages i Argentina - og koster nesten det samme som det originale (les svindyrt).

I mitt VW-liv begrenses repro til slitedeler, og da kjøpes de stort sett av høyest mulig kvalitet. Jeg har også forsøkt å kjøpe repro av kjente options, men venter på det originale.

Hva med deg, nå på fredagsettermiddagstampen?
« Siste redigering: desember 04, 2009, 13:00:23 pm av Oval57 » Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: november 27, 2009, 14:07:34 pm »

I VW-livet mitt er repro ikkje eit skjellsord, i alle fall.. Og det er vel det som gjer hobbyen til "allemannseie".. Ville eg hatt "eksklusivitet", hadde eg aldri hatt gammal Volkswagen.

Men det er jo fint når repro passar, då!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
johmolan
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 468
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #2 på: november 27, 2009, 14:12:58 pm »

I VW-livet mitt er repro ikke noe uting, men det kommer for min del litt an på hva man har.
Om jeg hadde hatt en gammel 50-talls boble som skulle settes i orginalstand istedet for en late-looker ville nok ting sett litt annerledes ut her og.  Gliser
Loggført

Medlem Folkevognklubben Østfold
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: november 27, 2009, 14:23:24 pm »

Når ting SER repro ut holder jeg meg unna, men så lenge det er kliss likt og koster halvparten så går det. Men ekte vw deler (eller gammelt ekstrautstyr) er jo selvfølgelig høyest på ønskelista Glad

Kommer litt ann på hvilken bil man skal bygge også da. Slik som johmolan er inne på...
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: november 27, 2009, 14:33:25 pm »

Repro er en substitutt der jeg ikke får tak i det jeg egentlig vil ha (eller har råd til :-) ).
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: november 27, 2009, 14:46:52 pm »

På min bruksbil er repro helt greit til ting og tang, der nødvendige reparasjoner dukker opp. Men det er igrunn irriterende at det skal være så vanskelig å få tak i repro-deler med skikkelig kvalitet og ikke minst passform. Ser du nøye etter på fronten på bilen min, ser du at skjermene ikke er like. Og repro-varmepotter er bare å glemme - aldri i verden om noe slikt skal finne veien til min bil.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: november 27, 2009, 14:49:30 pm »

Repro brukes når ingenting annet kan oppdrives (pakkninger og taktrekk og lignende), og selvfølgelig på slitedeler.
Reprohjul vil aldri skje, da nøyer jeg meg heller med kjipere ekte hjul...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 27, 2009, 14:53:03 pm »

Jeg har feiret repro(h)jul en gang på Gran Canaria. Det ble ikke det samme, så jeg er tildels enig med JHU her. Heller en litt kald og kjip original(h)jul  Glad
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: november 27, 2009, 14:54:44 pm »

Bra repro er bra
Dårlig repro er dårlig
Glad
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 27, 2009, 14:59:39 pm »

Repro er en nødvendighet for at VW hobbyen skal blomstre. For meg er repro ok så lenge jeg synes det ser bra ut / fungerer bra.

Og så koser jeg meg med tanken på at sjeldne repro deler også blir HOT en dag.... Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #10 på: november 27, 2009, 15:02:57 pm »

Jada...noen liker dattera andre mora og noen begge to he he Gliser
Loggført

Tlf 92062314
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #11 på: november 27, 2009, 15:13:06 pm »

Tror det ville bli tynt i rekkene med registrerte og kjørende VW,s dersom en fjernet alle reprodeler fra bilene.... Øyerulling
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #12 på: november 27, 2009, 15:14:35 pm »

Stein, dette blir vel mer som å velge i mellom ei med puls, eller den mer oppblåste typen....   Ligner... men er ikke ekte...  og om de passer får andre svare på...
Loggført

Speed is no substitute for direction
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #13 på: november 27, 2009, 15:44:13 pm »

Jeg synes at repro-hatet til tider virker som litt jåleri, men er helt enig i at det er veldig avhengig av bilen man har.

For jeg er kanskje den største jålen selv... Jeg skal bytte regulator på brannbilen min og har kjøpt både en gammel Bosch fra Skrotnisse og en ny Bosch fra Unneberg. Måtte gå en runde på hva som var "riktigst" for brannbilen da Glad

På militærbussen min som er godt brukt ville det vært hipp som happ, men på brannbussen som har gått lite og jeg har full historikk, så vil jeg ha alt helst 100% originalt - rett og slett fordi hele "urørt"-greia gir meg mye glede. Men for meg ble ikke den gamle Boschen nødvendigvis det beste alternativet, for det er og blir uansett ikke den originale, den bare ser sånn ut.

Ingen av delene bidrar noe til "urørt"-kategorien, så jeg bestemte meg for å bruke den beste. Og man kan sikkert diskutere endel hva som er best av ny og gammel regulator, men jeg holder en knapp på den nye...

Men den gamle, originalnazi-grinebitern som nok bor et sted langt inni meg også, vil spare på originalen i håp om at jeg en gang i fremtiden støter borti noen som kan fikse den....
Loggført

1969 Militær-buss
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #14 på: november 27, 2009, 16:21:40 pm »

Jeg bruker repro til orginalen dukker opp... Iallefall når det gjelder ekstrautstyr Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: november 27, 2009, 17:13:50 pm »

Driver en med bil så er repro ålrait, det viktigste at det rusler og går og at eieren er fornøyd.

Driver en med veteranbil innenfor området bevaringsverdi, skjeldenhet, tidshistoriske kjøretøyer av bil-historisk verdi så er vel saken annerldes. Dette med tanke på kultur, teknisk utvikling og verdens historie. Det er vel alle foreninger som driver konkret med veteranbil enige om.

Den som er interisert i det opprinnelige har en fin hobby, nemlig å samle orginal deler å få dem på plass etter hvert som lomboka tilater.

Her i forumet er det bilintresse som er saken. Av den grunn blir enkelte synspunkter svert sprikende.


* Sven Ole.jpg (27.17 KB, 500x170 - vist 184 ganger.)
« Siste redigering: november 27, 2009, 20:53:05 pm av svenole » Loggført
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #16 på: november 27, 2009, 17:36:05 pm »

Bruker repro jeg, og bryr meg lite om hva andre mener..  Gliser

Det originale får vente til jeg får råd til det..   
Altså til jeg får altfor mye penger, og god til til å lete etter de rette delene..  Rekker tunge
Loggført
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #17 på: november 27, 2009, 18:09:43 pm »

det er ok med repro for den som liker det... noe synes jeg er greit... men da bør det være så nært org utførelse som mulig... det som er trist med repro er at det ofte ødelegger gleden av å se "hard to get" deler på noen få biler på treff, fordi "alle" har det....

det rare er at repro deler ikke ødelegger verdien på orginale deler... virker nesten motsatt......



Alien..




Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #18 på: november 27, 2009, 18:12:00 pm »

Alt til sitt bruk

En "ekte" orginal/"NOS-bil" vil jo alltid være noe eget. Respekt til hardcore-gutta.

« Siste redigering: november 27, 2009, 18:14:01 pm av T2-splitt » Loggført

Shift Happens !
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #19 på: november 27, 2009, 18:37:39 pm »

Syns dog at hardcore-gutta skulle vere glad for repro, sidan originaldelane hadde blitt LANGT dyrare utan "konkurransevridning"..  Øyerulling

Det blir vel ikkje nødvendigvis å velge ei med puls vs ei oppblåsbar - det blir vel meir å velge om ho skal ha puls som ein 20- eller 80-åring. Kvalpefett vs rynker og patina. Nokre likar dattra, andre bestemora..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: november 27, 2009, 19:15:25 pm »

Repro platedeler har siste plass i mitt liv, sjølv om det faktisk er nokon som har gjort eit forsøk på å heva kvaliteten på delane til det nivået att dei passer med berre litt modding! Men uansett kva, så er det radiusen av lommeboka som bestemmer!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #21 på: november 27, 2009, 19:43:25 pm »

Skulle være moro om noen snart laget gode pre 59 forskjermer til T1. Men enn så lenge er det ingen god erstattning for orginalene. Som atpåtil er sjeldene og stort sett i dårlig forfattning.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 27, 2009, 20:13:35 pm »

Først var jeg veldig for repro
Senere ble jeg veldig mot repro
Nå på mine "gamle dager" er jeg blitt litt mykere i sjela og godtar litt repro. Vel, så lenge det er så godt som identisk originalen da...

Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #23 på: november 27, 2009, 21:33:50 pm »

Uten repro så vil jeg påstå at bestanden av vw hadde vært nær halvert. Ikke mange bobler i verden som er helt uten reprodeler.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #24 på: november 27, 2009, 21:48:21 pm »

uten repro ville ikke min Ghia vært reddet, men på den annen side har jeg bannet passform og kvalitet opp og ned de siste åra, men summa summarum har reprodelene reddet en Ghia fra pressa i mitt tilfelle i alle fall. NOS deler (hvis jeg hadde funnet de) hadde blitt så dyre at jeg hadde ikke hatt anledning til å få denne på veien i alle fall.

Når man kommer til bolt-on deler som felger og annet, synes jeg det er greit, så lenge man selv synes det ser bra ut... Jeg ønsker meg et sett 4.5 og deep 6 fuchs perfekt detaljert, men det ligger langt utenfor mitt budsjett, så da synes jeg det er greit å bruke repro, hvis man SELV synes det ser bra ut.

Trenger vi et "politi" som bestemmer hva som er riktig og galt?
Loggført
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo


for lite fritid


Vis profil
« Svar #25 på: november 27, 2009, 22:25:11 pm »

Erfaringen med repro platedeler til nyere VW er dårlig mht til passform (virker som det er det samme til luftkjølt) så helst original om det er tilgjengelig...... på slitedeler så er vel repro vel så bra som originalt da VW sjelden lager egne slitedeler
Felger blir vel litt annerledes da det jo er litt synd at noen reproduserer "sjeldne varer" men for kjennere så er det enkelt å se forskjell så da er det jo kanskje greit at de som vil ha/har råd til "the real deal" får det mens for andre som nøyer seg/klarer seg med repro også får felger man liker
Man får velge det man har lyst/råd til/klarer å skaffe
Loggført

-63 1200
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: november 28, 2009, 00:35:41 am »

etter at man har fått ebay og the samba, er det jo ikke så mye snakk om hva man klarer å skaffe lenger.. paypal er din venn...
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: november 28, 2009, 02:02:13 am »

Regner med at alle i denne tråden svarer på spørsmålet "Hvilken plass har REPRO i livet ditt?"
Hvis det ikke har en plass, så er det lov å si det... og motsatt...

En ting som ikke har kommet inn her er foreksempel funksjon... noen ganger er det slik at delen bare ligner på utgangspunktet... det er ikke alltid godt nok i et hjuloppheng eller i en motor...
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 28, 2009, 09:00:16 am »

En ting som ikke har kommet inn her er foreksempel funksjon... noen ganger er det slik at delen bare ligner på utgangspunktet... det er ikke alltid godt nok i et hjuloppheng eller i en motor...

Hvor går skillet mellom repro og oppgradering? Eller er det egentlig det samme? Når man setter på bedre støtdempere feks?
Eller er det bare snakk om repro så lenge delen er like bra eller dårligere enn den orginale?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #29 på: november 28, 2009, 09:39:58 am »

Repro er for meg et nødvendig onde i restaureringen. Prøvde f.eks lenge å skaffe NOS bakskjermer og en forskjerm til min 61 modell under restaurering, men fikk ikke noe napp. De skjermene jeg fikk tak i var restaureringsobjekter. Løsningen min var å dra til England og hente hjem 4 stk daymoldings repro glassfiberskjermer. Hvorfor ? Fordi dette er det nærmeste jeg kommer originalt og slipper fremtidig rustproblem. Jeg skal til England en tur neste år også og drar da med meg hjem enda ett til sett skjermer, ikke for at jeg trenger de, men fordi kvaliteten er så god at jeg vil ha ett sett hengende på veggen i garasjen bare for å se på  Gliser

Repro fangere har jeg også hentet hjem fra London, rustfrie fra Heritage. Dette er vel så nær man kommer NOS men koster vel halvparten eller en fjærdedel.

Så lenge man kjøper det beste som finnes av repro er man ofte et skritt videre uten for mye stress. Poenget mitt er at jeg vil ha bilen på veien og jeg orker ikke vente på gull delene. Når det er sagt ble min bil ombygget i 88-89 med masse bugpack tilbehør så repro finnes det masse av allikevel.

 
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1] 2 3 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!