mai 02, 2024, 19:19:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken plass har REPRO i livet ditt? (ukestråd?)  (Lest 30881 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #30 på: november 28, 2009, 09:48:29 am »

Regner med at alle i denne tråden svarer på spørsmålet "Hvilken plass har REPRO i livet ditt?"
Hvis det ikke har en plass, så er det lov å si det... og motsatt...

...og da er det vel også lov å argumentere for hvorfor repro har denne plassen i ens liv, og evt komme med motargumenter til andre's sysnspunkter. Dette er et DISKUSJONSforum, er det ikke?  Blunker
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #31 på: november 28, 2009, 10:48:34 am »

Slik eg kan sjå utifrå alle desse inlegga so er det trolig over 80% som synest at reprodeler er ok...rett og slett p.g.a. tilgjengelighet (som har vore der i årevis) og pris, -god service frå underfirma,er (som ikkje er VAG) e.t.c. og dermed vil det heller ikkje vere mulig å trekka opp noken grenser på ja til...eller nei til... orginaldeler eller reprodeler.
Er glad for at det finnest dyktige "orginaldele" folk i VW miljøet, og ser då klart at dei nok vil trone på toppen av denne hobbyen også i fortsettelsen, sjølv om dei er få.
Alt i alt handlar denne hobbyen om drømmer og mål...mange gir opp lenge før målet, med meir eller mindre gode grunnar.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #32 på: november 28, 2009, 10:54:35 am »

Men hvorfor skal det være så vanskelig å lage deler som passer skikkelig? Jeg har aldri skjønt poenget med å lage ting som nesten passer.
Loggført
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #33 på: november 28, 2009, 11:04:13 am »

sikkert gamle former som begynner å bli dårlig samt at det blir dyrt å lage nye.. Kan også være at om de lager en del som passer bra til en modell så er det ikke sikkert den passer bra til andre modeller. Men det hadde vært veldig fint å fått reprodeler en kunne stole på at var like orginale.
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #34 på: november 28, 2009, 11:38:41 am »

Wolfparts, Hookies m.fl lager knallbra repro karosserideler, men desverre er det ingen av de som lager skjermer
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #35 på: november 28, 2009, 11:43:01 am »

Jeg tror problemet er mer dette:

Repro-delene er ofte laga med en originaldel som mal, ikke en originalform - og det er to vidt forskjellige ting. Når produsenten ikke tar høyde for denne forskjellen og i tillegg ikke bruker stål av samme kvalitet og tykkelse, så blir resultatet deretter. Men det er egentlig ingen unnskyldning, for det burde være mulig å gjøre bedre.

Før var det ofte slik at deler fra fabrikk også kunne ha litt forskjellig passform - folkene langs produksjonslinja prøvde seg gjerne frem med forskjellige deler fra den samme haugen helt til de fant f.eks en skjerm som passa godt til bilen de jobba på akkurat der og da. Men jeg tror ikke dette var like mye tilfellet med Bobla, som jo ble masseprodusert som ingen annen bil, og som holdt veldig høy kvalitet.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #36 på: november 28, 2009, 11:55:41 am »

Til VW type 166 som kan regnes som en skjelden veteran bil, der produseres blandt annet alle mekaniske slitedeler. Det finnes ikke delelager men allt ligger på data. Disse delene er i bedre stål kvalitet og med 100% perfekte toleranser. Ikke minst herdingen er ny teknologi og de delene er bedre enn orginalt. Dette fungerer slik at delene bestilles og blir produsert ved databanken og den kommer om noen uker.
Karoserideler til de eldste VW produseres heller ikke i lavkostland og de er bedre en de som eventuelt måtte håndlages. De er i en utmerket kvalitet og er et godt hjelpemiddel når en må ty til slike løsninger.

Til en veteranbil i bruk så er ikke dette en dårlig løsning. Men de som er på feltet veteranbil, de konserverer og tar vare på orginaldeler fordi kjøretøyet er og kan bli så gammel at den blir en oprinnelig prydgjenstand.

Heldigvis så produseres ikke dette i lavkostland men alikevel til en svert overkommelig pris. Tror lavkostland sliter med å forstå hva de skal lage og så er det et profitt konsept når produksjonen settes langt bort av levrandørene. Norsk mentalitet er å spørre hva koster det? og det i hele tatt før en tenker å kjøpe noe. Og vi får det vi ber om i mange tilfeller, nemlig billig, billig.


* Schw..jpg (46.94 KB, 337x192 - vist 192 ganger.)
« Siste redigering: november 28, 2009, 17:14:25 pm av svenole » Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #37 på: november 28, 2009, 13:31:08 pm »

Norsk mentalitet er å spørre hva koster det? og det i hele tatt før en skal kjøpe noe. Og vi får det vi ber om i mange tilfeller, nemlig billig, billig.

Jeg tror ikke det er noe spesielt for Norge, det er nok en global mentalitet at prisen er viktig. Er vel de færreste deler som produseres ut fra etterspørselen i det norske markedet uansett.
Loggført

1969 Militær-buss
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #38 på: november 28, 2009, 14:06:57 pm »

Repro deler for min del er greit så lenge de passer og fungerer tilfredstillende. Har opplevd å kjøpe repro frontrutegummi som var tykkere en orginalt og dermed ikke passet, det er jo ikke noe særlig. Men så har jeg også vært borti reprodeler som er bedre en orginale, dette gjelder da spesielt motordeler og andre mekaniske deler. Disse kan oftest lages med bedre presisjon og bedre matrialkvalitet enn før.
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #39 på: november 28, 2009, 21:52:34 pm »

Jeg benytter originaldeler såfremt det er mulig. Det har noe med både passform, utseende og ikke minst følelsen å gjøre. Jeg vil også at delene skal se ut som de alltid har vært der og ikke som at det er noe man akkurat har montert.
Repro/nyproduserte deler er jo en nødvendighet for å holde bilparken på veien, det er bare så irriterende at det er kun profitt og ikke entusiasme som ligger bak det meste. Som det nevnes lenger opp her begynner det heldigvis å dukke opp firmaer som lager deler av tilfredsstillende kvalitet, men mye av det som er på markedet er rett og slett horribelt. Det kan ikke kalles jåleri at man ikke er fornøyd med "krom" som flakker og ruster, krøllete platedeler som i beste fall ligner litt på originalen, gummilister som sprekker etter en sesong osv.
Når folk er villige til å kjøpe repro platedeler av grusom kvalitet istedenfor å betale litt mer for en kvalitetsdel som faktisk passer har vi oss selv å takke..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #40 på: november 29, 2009, 02:44:55 am »

Jeg vil også at delene skal se ut som de alltid har vært der og ikke som at det er noe man akkurat har montert.

Amen Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #41 på: november 29, 2009, 22:41:01 pm »

Det kan ikke kalles jåleri at man ikke er fornøyd med "krom" som flakker og ruster, krøllete platedeler som i beste fall ligner litt på originalen, gummilister som sprekker etter en sesong osv.

Repro er så mangt, så jeg får presisere at jåleri-sparket mitt gjaldt trådstarters utgangspunkt, jfr smake på ordet reprodusert og repro av ettertraktet ekstrautstyr/options. Jeg mener naturligvis ikke det er jåleri å hate elendige sveisedeler osv. som diskusjonen nå går på.

For å være konkret så synes jeg f.eks. at hatet mot repro-felger er litt jåleri, jeg synes det er positivt at man kan vrake og velge i repro-felger til en billig penge og god kvalitet. Samtidig er jeg helt enig i Aliens poeng om hard-to-get-deler -  det må være kjipt rulle inn på treff med f.eks. orginale BRMs og parkere blant 70 andre biler som har samme felg i repro. Trøsten får være at originale felger alltid vil gi cred blant kjennere som reprofelger aldri vil oppnå.
Loggført

1969 Militær-buss
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #42 på: november 29, 2009, 23:27:16 pm »

For å være konkret så synes jeg f.eks. at hatet mot repro-felger er litt jåleri, jeg synes det er positivt at man kan vrake og velge i repro-felger til en billig penge og god kvalitet. Samtidig er jeg helt enig i Aliens poeng om hard-to-get-deler -  det må være kjipt rulle inn på treff med f.eks. orginale BRMs og parkere blant 70 andre biler som har samme felg i repro. Trøsten får være at originale felger alltid vil gi cred blant kjennere som reprofelger aldri vil oppnå.

Da får man bruke felger som i utgangspunktet ikke passer på bilen, de er det så dårlig butikk å lage kopier av Osteaktig
For min del (og mange andres) handler det ikke først og fremst om cred men følelsen av at felgene er laget i et begrenset antall for 40+ år siden og kunne stått på bilen siden den gang da og at ikke alle kan kjøpe dem på juletilbud over disk. Men smaken er forskjellig og jeg har full forståelse for at flertallet går for lett tilgjengelige felger som i tillegg er både runde og konstruert på en trygg måte  Øyerulling
« Siste redigering: november 29, 2009, 23:30:27 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #43 på: november 29, 2009, 23:34:30 pm »

For å være konkret så synes jeg f.eks. at hatet mot repro-felger er litt jåleri, jeg synes det er positivt at man kan vrake og velge i repro-felger til en billig penge og god kvalitet. Samtidig er jeg helt enig i Aliens poeng om hard-to-get-deler -  det må være kjipt rulle inn på treff med f.eks. orginale BRMs og parkere blant 70 andre biler som har samme felg i repro. Trøsten får være at originale felger alltid vil gi cred blant kjennere som reprofelger aldri vil oppnå.

Da får man bruke felger som i utgangspunktet ikke passer på bilen, de er det så dårlig butikk å lage kopier av Osteaktig
For min del (og mange andres) handler det ikke først og fremst om cred men følelsen av at felgene er laget i et begrenset antall for 40+ år siden og kunne stått på bilen siden den gang da og at ikke alle kan kjøpe dem på juletilbud over disk. Men smaken er forskjellig og jeg har full forståelse for at flertallet går for lett tilgjengelige felger som i tillegg er både runde og konstruert på en trygg måte  Øyerulling
Og din følelse av å ha felgen burde ikke endres av at andre har en felg som ligner.. For du vet jo selv at det er en ekte felg...
Repro felger har jeg absolutt ikke noe imot iallefall.. Glad
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #44 på: november 29, 2009, 23:58:10 pm »

Og din følelse av å ha felgen burde ikke endres av at andre har en felg som ligner.. For du vet jo selv at det er en ekte felg...
Repro felger har jeg absolutt ikke noe imot iallefall.. Glad

Spot on.. Som et eksempel kommer BBT nå med veldig bra stålkopier av 5-bolt Sprintstar i krom. Kjempefine felger, men JEG vet at alle mine er produsert i okt '68 og har Empi klistremerkene inntakt under dekkene. Det er forskjellen, men det er ikke dermed sagt at jeg har noe imot kopiene.


* BugRun%202008%20019.jpg (232.41 KB, 750x449 - vist 288 ganger.)

* BBTSprintstar.jpg (38.28 KB, 448x336 - vist 299 ganger.)
« Siste redigering: november 30, 2009, 00:02:03 am av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #45 på: november 30, 2009, 08:46:44 am »

Om du er plaget av at mange har hjul som ligner på dine orginale BRM's... Da er du kanskje ikke rette eieren...

Mvh Stolt Eier Av:
 - Fake BRM fra Kina
 - Fake 356 fra Brasil
 - Fake DDS fra USA

PS. Jeg har ingenting imot orginalene.  Osteaktig
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #46 på: november 30, 2009, 09:39:40 am »

Om du er plaget av at mange har hjul som ligner på dine orginale BRM's... Da er du kanskje ikke rette eieren...



Gullkorn!!  Osteaktig Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #47 på: desember 02, 2009, 11:14:58 am »

Som trådstarter er jeg godt fornøyd med alle de gode innleggene som har kommet her, og det gleder meg å se at så mange har et SÅ bevisst forhold til repro.

Fürsten og jeg har utallige ganger lurt på hvorfor produsentene skal lage 80% riktige deler og ikke tett opp mot 99% riktig utseende. Om de hadde lagt seg opp til 100%  likt, uten delenr. og stempel i fra VW/underleverandør/tilbehørsprodusent, ville de ha opplevd at det FINNES ganske mange der ute som kunne ha valgt reproduserte deler der det ikke er kul i hampen å få tak i god original del.

Men enn så lenge er det ikke mange produsenter som legger seg såpass i strikken at de får til det.

Jeg vil også bemerke, som flere her, at reproduserte deler av sjeldent options koster nær det samme som det originale.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #48 på: desember 02, 2009, 11:43:39 am »

det som også er litt morsomt med repro/ettermarkedsdeler er at 98%av produsentene ikke klarer/vil lage   
samme eller bedre kvalitet med dagens teknologi ,enn det vw klarte for 50 år siden.noen ganger VAR ting bedre før.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #49 på: desember 02, 2009, 13:53:58 pm »

det som også er litt morsomt med repro/ettermarkedsdeler er at 98%av produsentene ikke klarer/vil lage   
samme eller bedre kvalitet med dagens teknologi ,enn det vw klarte for 50 år siden.noen ganger VAR ting bedre før.

Så sant  Gliser
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #50 på: desember 02, 2009, 14:05:16 pm »

Dette styres også av oss, da jeg fant ut at VW Heritage hadde ekte VW kanaler til bobla (selvfølgelig uten bunn) spurte jeg gutta på Unnebergbil hvorfor de ikke tok inn de...  "Folk er ikke villige til å betale for bedre kvalitet"... du vet, det er bare ei boble.... Neste jeg skal bytte på skal få Brasil/Mexico kanaler i hvertfall
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #51 på: desember 02, 2009, 21:11:39 pm »

Dette styres også av oss, da jeg fant ut at VW Heritage hadde ekte VW kanaler til bobla (selvfølgelig uten bunn) spurte jeg gutta på Unnebergbil hvorfor de ikke tok inn de...  "Folk er ikke villige til å betale for bedre kvalitet"... du vet, det er bare ei boble.... Neste jeg skal bytte på skal få Brasil/Mexico kanaler i hvertfall

Lurer på hvem disse "folka" er. Håper de kun eksisterer i hodene til Unnebergbil, og ikke i virkeligheten...
Kan ikke huske å ha møtt noen av disse "folka" heller, i så fall fortrengte jeg det rett etterpå..


Hilsen Fürsten
som venter spent på resultatet av Gersons splittskjermer  Glad
« Siste redigering: desember 02, 2009, 21:15:45 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #52 på: desember 03, 2009, 09:33:32 am »

Uten å ha fasiten, ligger det nok mye i forskjellene på hva vi sier og hva vi gjør....

Spør en gjennomsnittsnordmann om hva slags mat han/hun handler, og de sier at de vil handle kvalitet, ferske varer, godt norsk osv.....men når de står der med handlekurven, kjøper de likevel frossentorsken på rimi til 29,90 pr kilo, billigskinke og billigbrød......det viser undersøkelser og det viser faktiske salgstall......

Og ser ikke hvorfor det skulle være noen forskjeller på dette i vw-verdenen.....hadde mange nok ønsket høykvalitets-repro OG kjøpt det, hadde mange flere slike deler vært lett tilgjengelig for lenge siden....   Blunker
Loggført
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #53 på: desember 03, 2009, 10:05:55 am »

Dette styres også av oss, da jeg fant ut at VW Heritage hadde ekte VW kanaler til bobla (selvfølgelig uten bunn) spurte jeg gutta på Unnebergbil hvorfor de ikke tok inn de...  "Folk er ikke villige til å betale for bedre kvalitet"... du vet, det er bare ei boble.... Neste jeg skal bytte på skal få Brasil/Mexico kanaler i hvertfall

Lurer på hvem disse "folka" er. Håper de kun eksisterer i hodene til Unnebergbil, og ikke i virkeligheten...
Kan ikke huske å ha møtt noen av disse "folka" heller, i så fall fortrengte jeg det rett etterpå..


Hilsen Fürsten
som venter spent på resultatet av Gersons splittskjermer  Glad

desverre så eksisterer de nok ikke bare inni våre hoder,  vi selger 20 sorte ( tynne repro ) gulv før vi selger et RØDT  i god kvalitet  når det gjelder kanaler har vi tilgode å selge org VW , det blir stille i tellefonen når kunden får prisen
VW org kanal 68- 1490,- + bunn til kanalen 849,-   men det er snart slutt på de, VW har stoppet produksjonen ( IGP repro kanal 1150,- komplett )

vi lager fører et relativt stort utvalg av deler, det koster.......   derfor har vi ikke varer som ikke selger på hylla

vi prøver til en hver tid å ha de beste delene til en fornuftig pris på lager i Norge,  det vi ikke har tar det ikke så veldig lang tid å få hitt  Gliser
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #54 på: desember 03, 2009, 10:11:58 am »

Takker for svar her i tråden... må hjem å riste på sparegrisen jeg da!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #55 på: desember 03, 2009, 19:32:47 pm »

Dette styres også av oss, da jeg fant ut at VW Heritage hadde ekte VW kanaler til bobla (selvfølgelig uten bunn) spurte jeg gutta på Unnebergbil hvorfor de ikke tok inn de...  "Folk er ikke villige til å betale for bedre kvalitet"... du vet, det er bare ei boble.... Neste jeg skal bytte på skal få Brasil/Mexico kanaler i hvertfall

Lurer på hvem disse "folka" er. Håper de kun eksisterer i hodene til Unnebergbil, og ikke i virkeligheten...
Kan ikke huske å ha møtt noen av disse "folka" heller, i så fall fortrengte jeg det rett etterpå..


Hilsen Fürsten
som venter spent på resultatet av Gersons splittskjermer  Glad

desverre så eksisterer de nok ikke bare inni våre hoder,  vi selger 20 sorte ( tynne repro ) gulv før vi selger et RØDT  i god kvalitet  når det gjelder kanaler har vi tilgode å selge org VW , det blir stille i tellefonen når kunden får prisen
VW org kanal 68- 1490,- + bunn til kanalen 849,-   men det er snart slutt på de, VW har stoppet produksjonen ( IGP repro kanal 1150,- komplett )

vi lager fører et relativt stort utvalg av deler, det koster.......   derfor har vi ikke varer som ikke selger på hylla

vi prøver til en hver tid å ha de beste delene til en fornuftig pris på lager i Norge,  det vi ikke har tar det ikke så veldig lang tid å få hitt  Gliser

Dette er et interessant diskusjonstema!
Hvis jeg skal legge alle flåsete kommentarer til side og være helt seriøs, så tror jeg "kvalitet" og "til hvilken type bil" er helt avgjørende.
Selv hadde jeg behov for kanalbunner til cabben i fjor. De kostet vel omkring 750.- per stykk og var laget av Hookys. Tvilte ikke ett sekund på denne handelen og syntes prisen var grei. 1490.- for originalkanal hadde jeg lett også betalt, bare den var laget til splitt - og det er vel nettopp noe av poenget. Skulle jeg kjøpt kanaler til en 68- boble ville jeg lagt lista vesentlig mye lavere pga at den potensielle verdien på ferdig bil, normalt sett ikke forsvarer store påkostninger i forhold til cabben fra 1951. Har derfor fremdeles stor tro på at 100% lik repro er potensiell salgsvare til en forholdsvis høy pris, men ikke til 68 og oppover. Det er jo en grunn til at Gerson, Hookys og andre i det heletatt gidder å starte produksjon av bedre repro.

Det dumme er bare at kvantitet er viktig for å drive butikk, og i lille Norge blir nok salget for lite til å være interessant innenfor dette smale feltet (f.eks Gersons splittskjermer). Slike produsenter er avhengig av et verdensmarked. MEN, at det er et lite knippe entusiaster som er villige til å betale for god kvalitet , det har vi allerede sett eksempler på her til lands. Dog ikke til post 68, men til Barndoor...  

Det fine er at vi etterhvert også har fått et liiiiiite knippe entusiaster som er villige til å bløtkoke sjela si for å restaurere VW av nyere dato med skikkelig plåt også. Óg det er selvfølgelig helt topp!!

Det at vi så smått ser at slike ting som at Hotshop tar inn repro Okrasakit, og at man ikke behøver reise lengre enn til Sverige for å få tak i plåt fra Wolf skulle jeg gjerne sett mer av.

Unneberg: Hva med å ta inn plåt fra Gerson eller andre likesinnede til internasjonalt konkurransedyktige priser?
« Siste redigering: desember 03, 2009, 19:45:56 pm av Brezelfürsten » Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #56 på: desember 03, 2009, 23:12:49 pm »

Synd att VW ikkje lenger vil lage sine eigne deler lenger! (Skulle tru dei, av alle, burde visst kor viktig det er med orginale deler i miljøet for dei som VIL restaurera boblo si orginal og skikkeleg,, men det er vel berre passatar og diverse ymse som svirrar rundt i hovudet på dei..)

Det som gledar meg å høyra er att Gerson har begynt å produsera bobledeler! Tar gjerne imot linker om temaet!
Det er jo sånne småfirma(etterkvart Stoore) som gjer att det er mulig å restaurera bilar skikkeleg! Eg har sjølv synda på 69en ved å ikkje kjøpa VW kanalar men klokkerholm og anna repro, eg veit heller ikkje kvifor men prisen hadde nok litt å sei men ikkje mykje heller! Var vel att dei var botnlause som skremte meg vekk, men når ein ser på kor godt botnen på repro passar så angrar ein jo med ein gong..

Unneberg har vel allerede begynt å ta inn Gerson plater til Buss, men dei kjem vel gjennom vwheritage. Det som hadde vert kult er jo om Unneberg hadde makta å vorte totalleverandør av Gerson plater i Norge, med direktehandel frå dei, og ikkje gjennom andre grossistar. Men så var det problemet med om nordmenn har nok penger til å kjøpa sånne dyre deler då.. Likavell, om eg skulle restaurert ein buss hadde eg ikkje kjøpt møkadeler, for det er bortkasta peng og arbeid, enten gjer du det skikkeleg eller so ekje da godt nok! Derfor hadde det vert kjekt å hatt ein norsk katalog for funky green metal panels med norske prisar! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #57 på: desember 04, 2009, 00:32:14 am »

Dette styres også av oss, da jeg fant ut at VW Heritage hadde ekte VW kanaler til bobla (selvfølgelig uten bunn) spurte jeg gutta på Unnebergbil hvorfor de ikke tok inn de...  "Folk er ikke villige til å betale for bedre kvalitet"... du vet, det er bare ei boble.... Neste jeg skal bytte på skal få Brasil/Mexico kanaler i hvertfall

Lurer på hvem disse "folka" er. Håper de kun eksisterer i hodene til Unnebergbil, og ikke i virkeligheten...
Kan ikke huske å ha møtt noen av disse "folka" heller, i så fall fortrengte jeg det rett etterpå..


Hilsen Fürsten
som venter spent på resultatet av Gersons splittskjermer  Glad

desverre så eksisterer de nok ikke bare inni våre hoder,  vi selger 20 sorte ( tynne repro ) gulv før vi selger et RØDT  i god kvalitet  når det gjelder kanaler har vi tilgode å selge org VW , det blir stille i tellefonen når kunden får prisen
VW org kanal 68- 1490,- + bunn til kanalen 849,-   men det er snart slutt på de, VW har stoppet produksjonen ( IGP repro kanal 1150,- komplett )

vi lager fører et relativt stort utvalg av deler, det koster.......   derfor har vi ikke varer som ikke selger på hylla

vi prøver til en hver tid å ha de beste delene til en fornuftig pris på lager i Norge,  det vi ikke har tar det ikke så veldig lang tid å få hitt  Gliser

Dette er et interessant diskusjonstema!
Hvis jeg skal legge alle flåsete kommentarer til side og være helt seriøs, så tror jeg "kvalitet" og "til hvilken type bil" er helt avgjørende.
Selv hadde jeg behov for kanalbunner til cabben i fjor. De kostet vel omkring 750.- per stykk og var laget av Hookys. Tvilte ikke ett sekund på denne handelen og syntes prisen var grei. 1490.- for originalkanal hadde jeg lett også betalt, bare den var laget til splitt - og det er vel nettopp noe av poenget. Skulle jeg kjøpt kanaler til en 68- boble ville jeg lagt lista vesentlig mye lavere pga at den potensielle verdien på ferdig bil, normalt sett ikke forsvarer store påkostninger i forhold til cabben fra 1951. Har derfor fremdeles stor tro på at 100% lik repro er potensiell salgsvare til en forholdsvis høy pris, men ikke til 68 og oppover. Det er jo en grunn til at Gerson, Hookys og andre i det heletatt gidder å starte produksjon av bedre repro.

Det dumme er bare at kvantitet er viktig for å drive butikk, og i lille Norge blir nok salget for lite til å være interessant innenfor dette smale feltet (f.eks Gersons splittskjermer). Slike produsenter er avhengig av et verdensmarked. MEN, at det er et lite knippe entusiaster som er villige til å betale for god kvalitet , det har vi allerede sett eksempler på her til lands. Dog ikke til post 68, men til Barndoor...  

Det fine er at vi etterhvert også har fått et liiiiiite knippe entusiaster som er villige til å bløtkoke sjela si for å restaurere VW av nyere dato med skikkelig plåt også. Óg det er selvfølgelig helt topp!!

Det at vi så smått ser at slike ting som at Hotshop tar inn repro Okrasakit, og at man ikke behøver reise lengre enn til Sverige for å få tak i plåt fra Wolf skulle jeg gjerne sett mer av.

Unneberg: Hva med å ta inn plåt fra Gerson eller andre likesinnede til internasjonalt konkurransedyktige priser?

På min 68 er det byttet bakre støtfangerfester. Den ene ble byttet ut med et brukt, totalt rustfritt VW stykke, den andre med Klokkerholm. Resultatet ble meget bra på begge sider. Man vil aldri kunne se hvem som er hvem nå.  Når det gjelder verdien på bilen tror jeg ikke det påvirker noe negativt med reprodelen. Poenget er at det ikke er rust i støtfangerfestene....
Hadde dette vært en splitt/splittcab så hadde jeg gjort det samme. Det viktige for meg er å ha en bil på veien og ha bruksgleden med den, alene eller med kona og begge unga.

Hvis man skal velge billig repro eller dyr repro så håper jeg valget styres av gleden over en god del og ikke salgsverdien på bilen.
Bilen min er iallefall ikke til salgs og blir nok heller ikke det, så derfor bruker jeg ikke mye tid på  å tenke på Klokkerholmbiten...

« Siste redigering: desember 04, 2009, 00:44:02 am av Boblehue » Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #58 på: desember 04, 2009, 05:49:42 am »

For å være konkret så synes jeg f.eks. at hatet mot repro-felger er litt jåleri, jeg synes det er positivt at man kan vrake og velge i repro-felger til en billig penge og god kvalitet.

Jeg er helt enig. La oss ta et konkret priseksempel, du kan få to stk repro Fuchs 4.5" til 2000 kroner. Skal du ha to originalhjul trenger du bare gå to måneder tilbake på forumet her, så ble de vel solgt til 13500 kroner.
Jeg synes det er flott at det finnes repro hjul. Hva skulle vært alternativet da? Stålfelger? For ikke alle synes det er økonomisk forsvarlig å bruke tyve tusen på et sett hjul om de vet at de kan få en 1914cc motor bygget for omtrent like mye penger, for eksempel.

De som er hardcore entusiaster må gjerne bruke tyve tusen på et sett felger. Selv så bor jeg i Oslo og det er jo noen veihull og fortauskanter og slikt her og der, og noen banditter her og der, og da vil jeg mye heller ødelegge (eller bli frastjålet) en rimelig reprofelg enn en kjempedyr originalfelg.

Jeg tror ikke jeg hadde vært komfortabel med å kjøpe noe som var så dyrt at jeg ikke turte å bruke det.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #59 på: desember 04, 2009, 09:43:59 am »



Lurer på hvem disse "folka" er. Håper de kun eksisterer i hodene til Unnebergbil, og ikke i virkeligheten...
Kan ikke huske å ha møtt noen av disse "folka" heller, i så fall fortrengte jeg det rett etterpå..


Hilsen Fürsten
som venter spent på resultatet av Gersons splittskjermer  Glad


Dette er et interessant diskusjonstema!
Hvis jeg skal legge alle flåsete kommentarer til side og være helt seriøs, så tror jeg "kvalitet" og "til hvilken type bil" er helt avgjørende.
Selv hadde jeg behov for kanalbunner til cabben i fjor. De kostet vel omkring 750.- per stykk og var laget av Hookys. Tvilte ikke ett sekund på denne handelen og syntes prisen var grei. 1490.- for originalkanal hadde jeg lett også betalt, bare den var laget til splitt - og det er vel nettopp noe av poenget. Skulle jeg kjøpt kanaler til en 68- boble ville jeg lagt lista vesentlig mye lavere pga at den potensielle verdien på ferdig bil, normalt sett ikke forsvarer store påkostninger i forhold til cabben fra 1951. Har derfor fremdeles stor tro på at 100% lik repro er potensiell salgsvare til en forholdsvis høy pris, men ikke til 68 og oppover. Det er jo en grunn til at Gerson, Hookys og andre i det heletatt gidder å starte produksjon av bedre repro.

Det dumme er bare at kvantitet er viktig for å drive butikk, og i lille Norge blir nok salget for lite til å være interessant innenfor dette smale feltet (f.eks Gersons splittskjermer). Slike produsenter er avhengig av et verdensmarked. MEN, at det er et lite knippe entusiaster som er villige til å betale for god kvalitet , det har vi allerede sett eksempler på her til lands. Dog ikke til post 68, men til Barndoor...  

Det fine er at vi etterhvert også har fått et liiiiiite knippe entusiaster som er villige til å bløtkoke sjela si for å restaurere VW av nyere dato med skikkelig plåt også. Óg det er selvfølgelig helt topp!!

Det at vi så smått ser at slike ting som at Hotshop tar inn repro Okrasakit, og at man ikke behøver reise lengre enn til Sverige for å få tak i plåt fra Wolf skulle jeg gjerne sett mer av.

Unneberg: Hva med å ta inn plåt fra Gerson eller andre likesinnede til internasjonalt konkurransedyktige priser?

Jeg mener at det er uinteressant om det gjelder repro på en "splitt-cab" eller ei 68-modell folkevogn og nyere. Det finnes entusiaster til alle VW`s gamle og nyere biltyper, og vi vil finne eksempler på billige restaureringer av både splitt og 68- og oppover. Akkurat som vi vil finne dyre restaureringer av splitt og de seneste utgavene av den folkekjære bilen. Jeg forstår ikke hvorfor vi alltid skal rakke ned på de nyeste folkevognene?

Far har restaurert familiens 1970-modell og den har han lagt mange penger i. Det finnes absolutt repro på den, og hadde han kunnet fått tak i enda bedre repro-plåt ville han ha gjort det (sveisa opp i 1989). Det er ikke fordi bilen er spesielt gammel eller sjelden, men fordi det er bilen som han kjøpte som bil nr. 2 i 1984 og har hatt den siden. Bilen er tipp topp teknisk og holdes godt vedlike og kommer nok ikke til å ruste med det første. Jeg hadde et motoruhell med den, men det var neppe repro sin feil. Han er klar over at han ikke får igjen alle pengene for denne, men så er den heller ikke til salgs.

Boblehue: ta godt vare på 68-modellen din du! Jeg kjenner INGEN som har et så kjærlig forhold til folkevogna si som deg. Du har imponert meg mang en gang der du kommer kjørende med et stort glis; med kona ved siden av og de to barna godt og forsvarlig sikret i baksetet. Du blir "stadig" mobbet fordi du har valgt en nyere VW, men hvorfor du gjør det forstår jeg ikke.

Dette ble litt på siden av repro, jeg måtte bare si noen "Pauli ord" om synet på verdi. Om jeg hadde tenkt KR og hobby tror jeg at det beste for meg hadde vært å satt hver eneste krone jeg har brukt på VW inn på en bank-konto og latt de stå der (medregnet alt av delehenting, kjøp på Biltema, frakt, strøm, alt av verktøy og utstyr osv.) Jeg har mine folkevogner fordi jeg synes det er moro. Jeg ville neppe tjente på noen av de ved salg, og det er heller ikke meningen. Jeg bekymrer meg ikke når jeg koster på mine biler. Glede har sin pris. Men som sagt; minst mulig repro, så sant det lar seg gjøre Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!