mai 02, 2024, 23:48:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: isolere garasje?? lurt eller ikke....?  (Lest 25131 ganger)
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: januar 24, 2011, 16:23:18 pm »

Har en dobbel garasje som ikke er isolert.. i denne kommer bola mi til å stå fra sommeren av, sammen med bruksbilen som ruller inn og ut av garasjen hver dag..
Jeg tenker å isolere veggene og tak, og plate med gips..
Er dette lurt? tenker da på evt fuktighet som vil bli.. ventiler kan jo alltids monteres, men blir jeg alikevel kvitt all fuktighet som vil oppstå på vinteren da bilen kommer inn fra våte,saltede veier? tenker jo såklart på bobla som skal stå der tørt og godt gjennom vinteren...
Garasjen kommer ikke til å bli oppvarmet..
Sikkert noen som har noen fornuftige for og imot meninger.. Glad
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #1 på: januar 24, 2011, 16:53:53 pm »

gjorde nettop dette selv.  vindsperre under ytterkledning, isolering og fuktsperre på innsiden. så er det bare å kle inn med f eks rehab gips eller annet. 

loftet er kald loft, så så lenge loftet har god ventilasjon, er det tørt og fint.


så sett i gang. absolutt verdt det.   Gliser
Loggført

tlf 90 11 98 33.
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #2 på: januar 24, 2011, 17:01:03 pm »

Alternativt, siden du ikke skal varme opp foruten kanskje når du skal skru, kan du jo droppe den store jobben med å pappe under kledning og isolere. Det har jo ikke den helt store hensikten mener jeg.
Plaste og gipse innvendig stopper gjennomtrekk, og du sparer deg for store investeringskostnader til isolerte porter.

Loggført

Member #1 /Spliths venner
TURBO
Gjest
« Svar #3 på: januar 24, 2011, 17:06:52 pm »

gjorde nettop dette selv.  vindsperre under ytterkledning, isolering og fuktsperre på innsiden. så er det bare å kle inn med f eks rehab gips eller annet. 

loftet er kald loft, så så lenge loftet har god ventilasjon, er det tørt og fint.


så sett i gang. absolutt verdt det.   Gliser

Enig her,har gjort det samme ;)Digg å kjøre ut isfrie biler hver morgen,samt at det er ok varme å skru i.Vurderer å kjøpe en liten byggtørke just in case Glad
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #4 på: januar 24, 2011, 17:45:52 pm »

Alternativt, siden du ikke skal varme opp foruten kanskje når du skal skru, kan du jo droppe den store jobben med å pappe under kledning og isolere. Det har jo ikke den helt store hensikten mener jeg.
Plaste og gipse innvendig stopper gjennomtrekk, og du sparer deg for store investeringskostnader til isolerte porter.



tanken har slått meg å gjøre slik du sier her.. bare plast og gips..
Men evt.. MÅ jeg ha vindsperre mot kledning? ikke bare isolasjon,plast og gips?
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 24, 2011, 17:49:21 pm »

bygde 42 m2 garasje i høst. la kun 15cm glava og 1lag gips i tak og vegg. Monterte 2 tak ventiler i motsatt hjørne for hverandre.
Var gærn og satte inn en lofts trapp også Glad har den litt åpen for enda bedre trekk.  Garasjen er veldig kald inntil videre selv om den er isolert, men det er pga av alt vannet som skal fordampe fra gulvstøpen.
 
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
TURBO
Gjest
« Svar #6 på: januar 24, 2011, 18:06:04 pm »

Sist jeg sjekket var det 15 grader varmere i garasjen enn ute ifølge temp.måleren i Touranen Blunker
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #7 på: januar 24, 2011, 18:10:40 pm »

Sist jeg sjekket var det 15 grader varmere i garasjen enn ute ifølge temp.måleren i Touranen  Blunker
Ja,det er noe av grunnen til at jeg vil isolere..
10 minus ute = 10 minus inne på det kaldeste her i vinter..  Sjokkert
om jeg hadde fått det rundt 0 på de kaldeste dagene, så hadde det jo vert en begynnelse. Rekker tunge
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #8 på: januar 24, 2011, 18:21:20 pm »

du bør absolutt ha vindsperre, med trekk i isolasjon hjelper ikke den stort...det som isolerer er stillestående luft i isolasjonen.  Du vil også flytte nullpunktet i veggen lenger inn og kunne skape kondens/isproblematikk.

Har en kompis som har gjort det på den måten du nevner uten vindsperre og han sliter med å holde temperaturen oppe selv med god fyring. Det hører forsåvidt med til historien at kledningen er litt glissen på den garasjen...og han skal legge asfalt-vindtettplate når han kler den om.

Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #9 på: januar 24, 2011, 19:18:10 pm »

Heller vindsperre ytterst enn fuktsperre innerst. Jeg har ingen av delene, og stående under og overligger gledning, det føyker snø inn rundt hele garasjen. Har kjøpt inn byggskum for å tette lusingene, men ikke kommet så langt. All kledning skal av til sommeren, så blir det full pakke med vindtett, isolasjon, fuktsperre, rupanel og gips utenpå.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: januar 24, 2011, 19:28:22 pm »

Alternativt, siden du ikke skal varme opp foruten kanskje når du skal skru, kan du jo droppe den store jobben med å pappe under kledning og isolere. Det har jo ikke den helt store hensikten mener jeg.
Plaste og gipse innvendig stopper gjennomtrekk, og du sparer deg for store investeringskostnader til isolerte porter.



tanken har slått meg å gjøre slik du sier her.. bare plast og gips..
Men evt.. MÅ jeg ha vindsperre mot kledning? ikke bare isolasjon,plast og gips?


Ja, hvis du skal isolere må du ha duk mot kledningen hvis det skal ha noen effekt, dessverre.
Har selv plast og gips på veggene, og i tillegg plast, gips og 20cm isolasjon i taket.
Det hjalp veldig, og kosta nesten ingenting takket være byggmax!
Loggført

Member #1 /Spliths venner
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #11 på: januar 24, 2011, 19:31:32 pm »

Heller vindsperre ytterst enn fuktsperre innerst. Jeg har ingen av delene, og stående under og overligger gledning, det føyker snø inn rundt hele garasjen. Har kjøpt inn byggskum for å tette lusingene, men ikke kommet så langt. All kledning skal av til sommeren, så blir det full pakke med vindtett, isolasjon, fuktsperre, rupanel og gips utenpå.

Dette er selvsagt det eneste riktige å gjøre!
På min gamle modulgarasje var det ikke aktuelt, da hadde jeg heller bygget nytt og mye større Glad
Loggført

Member #1 /Spliths venner
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #12 på: januar 25, 2011, 19:51:38 pm »

Skal det ettermonteres vindsperre, kan det lektes fra baksiden og feks asfaltplatere settes inn mellom stenderne. isolere plast og kle veggen med det du ønsker.
Loggført

T-1 1959
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!