VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Fiskars på januar 21, 2010, 19:27:20 pm



Tittel: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 21, 2010, 19:27:20 pm
Kjøpte meg en fastback i Oslo i høst. Bilen var i ok bruksstand og planen var å gjøre minst mulig med bilen bortsett fra å bruke den da jeg har en boble som trenger restaurering. Bilen gikk fra østlandet og over til vestlandet uten problemer, bortsett fra et rimelig høyt oljeforbruk..   Her er et bilde fra hjemturen. Notodden tror jeg

[attachment=1]    


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 21, 2010, 19:33:23 pm
Her er fasty`n kommet hjem. Venter på tak over hodet



Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Bøggymænjanuar 21, 2010, 20:51:55 pm
Gamle Texaco stasjonen jo. Har snudd mye der i min ungdom, en naturlig snupunkt i den
gamle rånerruta før de bygde ny bro og rundkjøring ;D Da med 64 mod notch.
Har lyst på type 3 igjen når jeg ser denne. Fin bil.

Mvh
André


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 21, 2010, 21:16:58 pm
Hehe. Fin plass å pause litt på det og etterfylle en god dæsj olje før turen over Haukeli.
Var ganske mye bedre å kjøre denne enn en boble fra samme årstall. (1969) Litt slapp i styring/ demping eneste. Fikk litt båtfølelse i noen svinger :P  
Ellers er bilen levert ny på Hamar og hadde tette serviceintervaller den første tiden i følge servicehefte

Noen som kjenner til denne bilen?


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: ultimatevwjanuar 22, 2010, 01:12:27 am
Se der ja.. Begynner å bli noen prosjekttråder for Type 3 her.
Ser senket ut i fronten. Har du noen planer?


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 23, 2010, 21:11:04 pm
Se der ja.. Begynner å bli noen prosjekttråder for Type 3 her.
Ser senket ut i fronten. Har du noen planer?

Ja har blitt endel Type 3 tråder i det siste. bra det. Om den er senket i fronten vet jeg ikke. Det jeg vet er at den skal litt lenger ned etterhvert. Ellers ikke så mange planer i utgangspunktet. noen snasne felger hadde gjort seg men litt usikker på hvilke. Kunne tenkt meg å beholde 4 bolt skiver/tromler og da er ikke utvalget så stort 


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 23, 2010, 21:21:07 pm
Fikk bilen inn i verkstedet for å få se litt bedre etter hva jeg hadde kjøpt. kjøpte denne usett og det skulle selvsagt bare være litt overflaterust her der. men men..Dukker nok opp mer etter hvert
[attachment=2][attachment=1]  


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: ultimatevwjanuar 23, 2010, 21:25:43 pm
Det gjør det nok :)

Se i innerskjermene foran der forsterkningene er, bak 40år+ fugemasse, innenfor bakskjermene


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 23, 2010, 21:31:51 pm
Lakken er sliten og matt så en hellakkering må til for å få denne fin igjen. Men det blir ikke første prioritet så jeg tok en liten rubbing / poleringsøkt for å prøve å få det litt bedre. Kom seg en smule
[attachment=2][attachment=1]


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 23, 2010, 21:39:49 pm
Det siste bildet lyver litt. Er ikke så glossy i virkeligheten. var vel kansje heldig med lyset der.
Etter polering ble det underspyling med steamer for å få vekk den verste dritten. Effektivt


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 23, 2010, 21:45:02 pm
Det gjør det nok :)

Se i innerskjermene foran der forsterkningene er, bak 40år+ fugemasse, innenfor bakskjermene

Det er vel den vanlige rusta på denne også ja. Kan se antydninger fra bagasjerommet foran til noe kjeks i innerskjermen. Ser du har litt der også. Ellers var jo din veldig bra. Kanaler fine på din?


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Tistlojanuar 24, 2010, 01:33:04 am
Sjå her ja! Ser jo flott ut denna :) Fastback er gromme bilar ! 8) Litt rust er det alltid, og der i framskjermane er det vel heller ikkje så veldig avansert å fiksa, for det er jo berre ei slett plata, men du finner nok meir ja! Forsterkingane i innerskjermane, samt støtfangarfester etc.. Forresten, bra patent på den underspylaren!
Stå på!


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: ultimatevwjanuar 24, 2010, 07:26:44 am
Det gjør det nok :)

Se i innerskjermene foran der forsterkningene er, bak 40år+ fugemasse, innenfor bakskjermene

Det er vel den vanlige rusta på denne også ja. Kan se antydninger fra bagasjerommet foran til noe kjeks i innerskjermen. Ser du har litt der også. Ellers var jo din veldig bra. Kanaler fine på din?

Innerskjermene bak forsterkningen er rustoppsamler deluxe. Kanalene er 100% fine :)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 24, 2010, 23:11:41 pm
Sjå her ja! Ser jo flott ut denna :) Fastback er gromme bilar ! 8) Litt rust er det alltid, og der i framskjermane er det vel heller ikkje så veldig avansert å fiksa, for det er jo berre ei slett plata, men du finner nok meir ja! Forsterkingane i innerskjermane, samt støtfangarfester etc.. Forresten, bra patent på den underspylaren!
Stå på!

Takk for deeet. Er bare en slett plate i innerskjermen utvendig ja men det er litt verre på innsiden. varmekanal og gulv. må vel ha et karrosseriløft for å det til. veldig greit med truck til underspyling ja :)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 31, 2010, 19:27:28 pm
Da har jeg fått av skjermene og mer rust kom til syne. Er visst bare å brette opp ermene her


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsjanuar 31, 2010, 19:50:51 pm
Fikk også laget nytt forsterningspanel. Ble mye banking før det begynte å ligne på det gamle men tror det ble bra. Nå gjenstår det å få på noe grunning før det sveises på plass. Men må nok vente til temperaturen i garasjen kommer på + siden før det gjøres.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Tistlojanuar 31, 2010, 20:29:29 pm
Kjempebra arbeid!


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: 1303SSfebruar 01, 2010, 22:15:36 pm
du finner nok meir dritt på høyre side og hadde en 1600tl automat som eg solgte i 2004 den hadde rust på samme plass men eg slapp å lage nye forsterkninger huska det var mye sand inni der.ser du er frå rogaland kansje ikkje så langt der eg er i frå tln hadde reg.nr TL15800 i noen år ;)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Syncronautfebruar 02, 2010, 11:42:18 am
Da har jeg fått av skjermene og mer rust kom til syne. Er visst bare å brette opp ermene her

Ser ut som du har fått til en fin reparasjon, lykke til med motsatt side... De forsterkningsprofilene dropper de fleste når de tar innerskjermene, men dersom du får til en drenering av de som virker (i motsetning til original... ::) ) så er det såklart det beste :) Forsterkningsprofilene var der jo ikke på modellene før 1968 (el var det 67?), så man skal vel strengt tatt klare seg uten...


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 02, 2010, 22:53:21 pm
Da var den andre innerskjermen ordnet. Som flere antydet så var det en del rust å finne her også.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 02, 2010, 22:56:59 pm
.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 02, 2010, 23:03:29 pm
Da har jeg fått av skjermene og mer rust kom til syne. Er visst bare å brette opp ermene her

Ser ut som du har fått til en fin reparasjon, lykke til med motsatt side... De forsterkningsprofilene dropper de fleste når de tar innerskjermene, men dersom du får til en drenering av de som virker (i motsetning til original... ::) ) så er det såklart det beste :) Forsterkningsprofilene var der jo ikke på modellene før 1968 (el var det 67?), så man skal vel strengt tatt klare seg uten...
Ja lurte på å bare droppe forstekningene. Hadde spart endel arbeid. Men nå er det gjort. Hva er beste måte å unngå rust inni der? Tette profilen helt?  Altså ingen drenering / lufting. Må uansett grunnes og lakkes, noe det ikke var originalt.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Squarebackfebruar 02, 2010, 23:11:35 pm
Tette helt er ikke lurt.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Endre Sfebruar 02, 2010, 23:17:45 pm
Flott bil du har fått heim te vestlandet. Type III er i vinden og d lige me :-) Kor du holde hus? Ta turen innom http://www.srvwk.com/ en gang.

Mvh


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: magsfebruar 02, 2010, 23:26:27 pm
Hei,Gjør at det blir trenering i bunn av platta,bruk sveisegrunning på baksiden av platene når du sveiser de sammen.
VAG brukte ingen ting dær orginalt da ::)

Mags


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Syncronautfebruar 03, 2010, 08:17:17 am
Ja lurte på å bare droppe forstekningene. Hadde spart endel arbeid. Men nå er det gjort. Hva er beste måte å unngå rust inni der? Tette profilen helt?  Altså ingen drenering / lufting. Må uansett grunnes og lakkes, noe det ikke var originalt.

Jeg ville ikke tatt sjansen på å tette profilen helt. Forsøk å tette slik at så lite som mulig kommer inn av det som blir kastet rundt i skjermene når du kjører, samtidig som du sørger for å ha god drenering på lave punkter... Kanskje vanskelig å få til, det var det ihvertfall tydeligvis for gutta i Wolfsburg den gangen på 60-tallet ;)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Tistlofebruar 03, 2010, 15:41:58 pm
Ja bruk sveisegrunning i plateskjøytane! Då slepp du att det rustar i framtida! Inni må du grunna med feks sink, eller helst noko epoxy. Drenering i botn, med eit hol som er ikkje so veldig stort. Og ein an plass, gjerne lenger oppe på plata, ville eg hatt eit større hol(Ø10mm ca) Sånn att du kan sprøyta inn hulromsstoff, deretter ha på sikaflex og setta på ein propp/plugg. Då vil det Aldri rusta meir der :)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'februar 03, 2010, 19:22:27 pm
uf, ser ikke helt frem til jeg skal i gang med samme tur på min  ;)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 03, 2010, 21:20:54 pm
Takker for tips og råd. Satser på å behandle godt på innsiden og bruke sveisegrunning / sink ved sammensveising av platene. Drenering må vel også kunne ordnes på en måte. Men det spørst om jeg finner en bedre løsning enn det som var originalt. Det måtte i tilfelle være å droppe profilene og laget forsterkning på en helt annen måte.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 03, 2010, 21:32:13 pm
Flott bil du har fått heim te vestlandet. Type III er i vinden og d lige me :-) Kor du holde hus? Ta turen innom http://www.srvwk.com/ en gang.

Mvh

Type 3 er visst i vinden fortiden ja. Selv om fastback ifølge noen er "den stygge vw-ungen" Syns den har sin sjarm jeg.. Har vært innom srvwk noen ganger. Har faktisk fått Bugwald i posten noen år også :P  Holder til på den rette siden av fjorden. Vindafjord


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Tistlofebruar 03, 2010, 21:49:42 pm
Du kan ta ein tur på ein volvoforhandlar og skaffa deg volvo sveisegrunning, best there is ! Den koster ca 400kr men varar til maange plataskjøytar.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: 1303SSfebruar 04, 2010, 12:33:35 pm
Type 3 er visst i vinden fortiden ja. Selv om fastback ifølge noen er "den stygge vw-ungen" Syns den har sin sjarm jeg.. Har vært innom srvwk noen ganger. Har faktisk fått Bugwald i posten noen år også :P  Holder til på den rette siden av fjorden. Vindafjord
[/quote]
er frå vindafjord eg og ser du :)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: 1303SSfebruar 04, 2010, 13:14:57 pm
bjoabu du jo, eg og  ;D
kjenne meg igjenn på bildene ;D


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: gussifebruar 04, 2010, 13:19:05 pm
fastback er ikke stygg den ,har bare den rette formen for fart


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 05, 2010, 22:22:47 pm
bjoabu du jo, eg og  ;D
kjenne meg igjenn på bildene ;D

Stemme det. Dette bilde som avslørte vil jeg tro[attachment=1]


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 05, 2010, 22:25:06 pm
fastback er ikke stygg den ,har bare den rette formen for fart
Det er rett :)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 05, 2010, 22:46:08 pm
Putler litt med motoren innimellom også. Planen er å gi den en liten overhaling. Blokka sendte jeg til rallybugs for linjeborring og etter nøyaktig en uke lå den ferdig borret i kjelleren min. Kjapt levert!
Nå gjenstår det å rengjøre blokka skikkelig. Må nok nappe ut de originale pluggene for å få fjernet all metallspon i oljekanaler og gjenge opp til nye plugger. Vurderer å lage til fullflow når pluggene først er ute.
Hvor er det greiest å plassere oljefilter?   


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: 1303SSfebruar 06, 2010, 10:49:28 am
bjoabu du jo, eg og  ;D
kjenne meg igjenn på bildene ;D

Stemme det. Dette bilde som avslørte vil jeg tro[attachment=1]
det var det bildet av plassen til primærkjenesten ja ;) + det ene som den blå bobla er på.Er ett skur i bakgrunnen der som ene brodern henta en moped for 30år siden ;D.


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 10, 2010, 19:02:13 pm
Då vett du kor eg bur 1303SS..Ikkje akkurat i skuret men..


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 10, 2010, 19:18:13 pm
Vil ha litt mer futt i motoren når den først er oppe til overhaling. Har et 1641 sylindersett liggende sammen med en engle 110 kam, samt to enkle 40 solex gassere. Dette er nye deler som var tenkt til en motor i bobla en gang i tiden. Men hva bør jeg gjøre med topper? Har noen nyere blyfritopper som sikkert bør passe greit. Men bør de planslipes / portes eller har det lite for seg i en så snill motor? godt nok å bare matchporte innsug?


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: ultimatevwfebruar 15, 2010, 17:57:16 pm
Blir supert det her :)
Mye måtte du betale for Linjeborring?


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Fiskarsfebruar 15, 2010, 20:14:21 pm
1000,-  (+ frakt tur/retur)


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: Tistlofebruar 15, 2010, 20:53:09 pm
Ang porting av toppar, so bør du porta dei ja! MYKJE meir effekt, og det treng du på ein sopass "snill motor :) Toppane er vel der det er lettast å henta effekt


Tittel: Sv: VMP`s 1600TL
Skrevet av: ultimatevwfebruar 16, 2010, 17:00:36 pm
Det var ikke ille pris, frakt 150-200 hver vei?
Nå må du bruke overdim lager?