mai 10, 2024, 22:35:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tyttebæret - Den Raude Fare  (Lest 95441 ganger)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #300 på: april 06, 2009, 20:22:25 pm »

Tror du skal trene litt mere på riktig innstilling av styrken på sveisingen. Det er ikke en eneste sveis som "brenner" seg skikkelifg inn i stålet. Med riktig innstilling skal en se det godt på baksiden, det tror jeg ikke du gjør.

Bare et tips:)

Henger meg på denne. Er litt "sjenert" denna sveisen din...
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #301 på: april 06, 2009, 20:40:58 pm »

En skikkelig god sveis ser vell nesten lik ut på begge sider?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #302 på: april 06, 2009, 22:45:46 pm »

Det gjør den ja,jeg synes også at det burde vært skjært ut større partier av det rustne området.
For det ser veldig slitent ut det metallet som er igjen(løvtynt) kapp det vekk og sveis inn nye plater. Blunker
Loggført

Tlf 92062314
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #303 på: april 06, 2009, 22:52:16 pm »

Ja veit det ikkje vart så bra... eg skulle hatt meir mating på den.. styrken trur eg var bra

Uansett så vert dei gjort meir idag, og no brukte eg tid på å stille inn sveisen skikkelig ved å teste på platebetar, og finne rett styrke og mating, og den instillinga fant eg, men desverre så hjalp ikkje det så mykje fordi att rundt den plata eg kappa ut, så var det fortsatt nokon plasser rusta hadde spist, og eg tenkte jo ikkje på det.. derfor vart det hol-brenning eitpar plasser, med dertil lapping av hola, og resultatet ser jo ikkje ut(bestemors havrekjeks, var det ein som sa..) men plata heng ivertfall, for denna gongen var det styrke nok.... jaja Må snart begynne å lera av feila mine no... Øyerulling

og her er bilder:

Fjerna hjørnet for å komme til


Kappa ut rusta og pussa inni... er mangen profiler her ja.. ikkje løye det ruster..


Banking av plata




Sveist leppa saman


Passer perfekt! Tenk om veng hadde begynt med håndlaga deler...


Sveist inn.. Tvilende Der det er veldig store hauger med sveis brant det hol, og det var masse lapping, det samme gjelder under den øverste plata til høgre, men der kom eg ikkje til skikkelig og det berre bygga seg utover..


Slipt ned, og der det brant hol dukker opp igjen... til høgre kjem eg ikkje til.. Tvilende


Og her er plata som skal på igjen.. det er vel ingang for tectyl dette skal vera!?


Og mens eg skriver her så ser eg att folk svarar... Du har heilt rett Stein! Eg skulle kappa ut MYKJE meir av rustområdet, så eg vert kvitt allt det tynneslitte metallet!!  Flau
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #304 på: april 06, 2009, 23:03:03 pm »

Jeg har sagt det før og prøver igjen,ikke hold knappen så lenge inne av gangen, det er noe av årsaken til at at du brenner stOOOre hull. Sett kontaktrøret inntil plata og sveis i to sekunder slipp opp og fortsett på samme måte til fuga er tetta igjen. Skift område hele tiden for å unngå for mye varme i stålet.

 Stå på synes du gjør det bra men du trenger mer erfaring men det kommer etterhvert Osteaktig
Loggført

Tlf 92062314
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #305 på: april 06, 2009, 23:07:57 pm »

Eg held den ikkje inne meir enn max 2sek heller! det begynte bra heilt til eg kom bort der det var tynt stål... eg bytter på område heile tida ja!

Men det er ikkje nokon som har noko erfaring tilsalgs då?? betalar godt for god erfaring. kan evt bytta i deler Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #306 på: april 06, 2009, 23:12:07 pm »

Prøver å lære deg så godt det er mulig,en annen ting er at når det er rust under får du ikke noe god sveis.     Reint metall gir god sveis og når du lapper oppi der det er lappa fra før så er det nettop det som skjer.... Blunker
Loggført

Tlf 92062314
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #307 på: april 06, 2009, 23:18:41 pm »

Begynner å hjelpe på dette no!

Neste gong:

-Kapp vekk ALL rust
-Fjern ALL overflaterust og tectylrester
-Metallet skal vera så REINT att kongen kan spegla sine gule tenner i det!
-Sveiseapparatet skal vera innstilt FØR sveisinga begynner
-Lapping av hol skal foregå KONTROLLERT

Men du har sikkert meir å lera meg Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #308 på: april 06, 2009, 23:25:32 pm »

Kan nok hende det ja,var omtrent på din alder når jeg begynte med bil og jeg holder på enda Gliser

Men det er med sveising som med mange andre ting noen lærer fort andre trenger mer tid og noen lærer det aldri...men øving er viktig ta noen nye biter legg de mot hverandre og tren med forskjellig strøm og trådmating og ikke minst trykket på dekkgassen og ikke stå i trekk og sveis , for da forsvinner dekkgassen... Blunker
Loggført

Tlf 92062314
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #309 på: april 06, 2009, 23:32:50 pm »

Dekkgassen har eg ikkje justert i det heile tatt... pappen stilte det inn når apparatet var nytt..

Men dette minner meg på å kjøpa ei ny flaske gass i morgo (nesten tomt) så skal eg trena!!!

Takk for hjelp og tips!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bubbel
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Trønder



Vis profil
« Svar #310 på: april 06, 2009, 23:43:00 pm »

Lite tips ved rustsveising, juster trådmatinga på det på ett minimum, ikke sveis så lenge som 2 sek. 0,5 sek er nok, opphold i 0,5 sek da rekker smeltebadet å kjøles ned. Følger du denne metoden så smelter stålet i sammen med tråden. Sveisetråden blir ikke liggende som en kul oppå stålet, det minimalt med sliping etterpå.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #311 på: april 06, 2009, 23:48:55 pm »

Takk for tips ja! Glad

Har prøvd å holde sveisene så flate som mulig, men det vert vist ikkje alltid sånn...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bubbel
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Trønder



Vis profil
« Svar #312 på: april 06, 2009, 23:51:12 pm »

Så lite trådmating som mulig
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #313 på: april 07, 2009, 00:03:37 am »

Jeg skjønner ikke helt at du og eier gidder å sveise på denne bilen? Greit nok at det er sveise trening, men egentlig er det ikke det heller. Du vil bare bli lei av sveising om du fortsetter å sveise på den måten du gjør nå, jeg vet det av egen erfaring, det du driver med her er det folk tenker på når de sier at de hater å sveise rust. Bittesmå lapper som skal hektes i en løvtynn rødrusten bil kan ikke bli annet en bulk i din entusiasme. Skal du vinne over rusten må du kappe ut alt som er tynnere en 1mm plate, for så å sveise inn nye store biter, da kan du få til fine sveiser og et helt annet resultat. Sveisen er mye stivere/sprøere enn plata og er bare ment som "lim" mellom plater.. prøv å slå på et parti du vet er bygget opp med sveis så får du se hvordan det sprekker i stedet for å bøye seg.
Jeg har hatt bange anelser for denne bilen siden innlegg 11, men den er langt verre enn jeg trodde. Skal den reddes så kapp ut så store biter du kan få tak i er mitt tips
« Siste redigering: april 07, 2009, 00:13:55 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #314 på: april 07, 2009, 00:09:33 am »

På tide å tenka nytt ja... heretter vert det store betar ikkje små lappar...

Men når det skal seiast, så må eg sei att eg har det kjekt mens eg driv på
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #315 på: april 07, 2009, 08:03:43 am »

Lite tips ved rustsveising, juster trådmatinga på det på ett minimum, ikke sveis så lenge som 2 sek. 0,5 sek er nok, opphold i 0,5 sek da rekker smeltebadet å kjøles ned. Følger du denne metoden så smelter stålet i sammen med tråden. Sveisetråden blir ikke liggende som en kul oppå stålet, det minimalt med sliping etterpå.


Enig..! Jeg har kommet til denne konklusjonen selv også etter å ha "øvd" litt med en del rustsveising.. Føler at det nå begynner å komme seg Glad

Får håpe bilen blir bra til slutt! Gliser Kan jo fort bli litt mye penger utav vinduet hvis ikke... Tvilende
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #316 på: april 07, 2009, 23:47:36 pm »

Snart ferdig med venstre innerskjerm no!! Gjenstår kun å slipe ned ein sveis, så fikse alle dei merkelige sveisesømmene som er rundtomkring, altså dei gamle Øyerulling

Her er det som er gjort i dag:

Dette skal skiftast


Og her er eg ferdig med den nedre delen...


Merka opp midtpunkt av skruehol + kanten eg skal kappe rundt


Utkappa!


Ny plata banka til, og her i lag med den gamle...


Borrt hol


Mutter sveist på!


Er faktisk ein orginal innerskjermsmutter frå ein 68modell...


Innsveist!!! Eg følte det gjekk bedre no enn før, men som de ser så klarte eg å brenna hol to plasser på toppen... eg lagde ein regel om att vist eg ikkje klarte å holda fingen midt på plato i 5 sek, då må eg venta meir. på den måten slapp eg så altfor mykje hol-brenning... sjølv om det vart to då..


Her er undersida..


Tilbakemeldiger på korleis eg kan forbedra sveisen mottas med Takk Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #317 på: april 08, 2009, 07:39:39 am »

tror du må øke varmen litt til
akjønner ikke hvordan du får sveisene så dårlige?
dette er jo ikke bra

finn deg en platebit og sveis dær samtidig som du justerer !!!!

du kan ikke sveise slik for å restaurere
 
Loggført
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #318 på: april 08, 2009, 08:21:28 am »

Jeg er nok ikke den rette til å fortelle andre hvordan man skal sveise,
men jeg pleier å holde pistolen 45 grader på arbeidsstykket. Virker som
sveisen "synker" mer da..
Loggført

1957 Type 2
Bubbel
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Trønder



Vis profil
« Svar #319 på: april 08, 2009, 08:56:54 am »

Mere varme, mindre trådmating og kortere intervaller Blunker
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #320 på: april 08, 2009, 09:48:15 am »

Skal trene meir!!

Har funnet ut att feilen ligger i att eg er "redd" for å skru opp varmen, fordi det alltid pleier å brenne hol då, men no skal eg prøva med meir varme og korte (0,5 sek) punkt. Satsar på att det vert bedre då Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #321 på: april 08, 2009, 09:51:49 am »

Skal trene meir!!

Har funnet ut att feilen ligger i att eg er "redd" for å skru opp varmen, fordi det alltid pleier å brenne hol då, men no skal eg prøva med meir varme og korte (0,5 sek) punkt. Satsar på att det vert bedre då Glad

Hvis du brenner hull hele tiden med innstillingene du her har brukt, så er det ett tegn på at du har kappa ut for lite plate. Kapp ut mer slik at du har rein plate, og ikke tynnslitt av rust.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #322 på: april 08, 2009, 09:52:56 am »

Ja det har eg tenkt til og! No more små lappesaker!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1234
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #323 på: april 08, 2009, 10:08:15 am »

Er ikke for liten den biten du har klippet til der, ligger mere i følsomhet og det å bli kjent med sveisemaskinen. Bruker du 0.5 eller 0.8 mm tråd. Jeg bruker 0.8 og føler det brenner seg lettere i stålet. Ellers er det bare å trene, mulig du har latt all rosen gå deg i hode;)

Husk sveising er et fag, ikke noe en lærer over natta, vis en ikke har det i seg.

Marius
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #324 på: april 08, 2009, 10:48:35 am »

Vil du ha noen tips om hvordan du sveiser bør du sjekke ut denne siden:
http://www.mig-welding.co.uk/

Mange filmer og slikt som viser hvordan tingene skal gjøres.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #325 på: april 08, 2009, 16:25:41 pm »

Så og si hver gang jeg brenner hull så er det ikke pga varmen men pga trådmatingen. Gjerne for høy mating i kombinasjon med at underlaget er dårlig slik at det ikke tenner så bra, da blir det så og si alltid hull og bare rot..
Jeg har funnet ulike innstillinger som passer mitt apparat, en til nytt stål(0.Kult og en til nytt stål men hvor det gjerne skal sammen med noe litt tynnere plate. Jeg bruker like mye trådmating, men bruker litt mer strøm på nytt stål.
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #326 på: april 08, 2009, 16:33:49 pm »

Takk for all hjelp!! Glad

Vart mykje bedre no etter att eg skrudde opp varmen!! Sjølv om eg fortsatt driver å benner hol nokon plassar..men det er vel ikkje det det handlar om..

Ang tråd så er eg ikkje sikker... men det er nok 0,5

Og no er eg snart ferdig med venstre innerskjerm!!! kun igjen nede ved kanalen.

Her er bilder:

Eg fant fort ut att dette ikkje var noko å fikse på...


...derfor vart det saga ut...


...med den kjempegode stikksaga donert av Stein H. Glad


Ny plata laga til!


Her oppe måtte det og lagast ny plata. dei haugane med sveis er for å fylle den gamle sveisen som ikkje var så bra...


Sånn! Då er heile kanten oppover ferdigsveist


Punkta fast den store plato


Og der var eg vist ferdig!!


Nerbilde for dei som vil hjelpa meg med tips/råd...den larva nede var for å fylla opp kanten, sånn att det vert glattare når eg skal slipa ned, så slepp eg alle dei porene..


Baksida... god gjennombrenning ivertfall


Fortsatt masse å lera, så tips er bra!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ove
Supermedlem
*****
Innlegg: 604
Bosted: M&R



Vis profil
« Svar #327 på: april 08, 2009, 16:49:45 pm »

Er nok litt lite gjennombrenning enda Tistlo.
Loggført


"De levde som ville dyr, de verken røkte eller drakk!"
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #328 på: april 08, 2009, 16:57:04 pm »

Skal vel egentlig være like mye "larve" synlig på innsiden som utsiden hvis du vil ha noe å gå ut fra.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #329 på: april 08, 2009, 17:04:32 pm »

Men då skrur eg opp varmen då! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 17
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!