mai 03, 2024, 09:51:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: HVA SKJEDDE MED VW LIKE ETTER KRIGEN ?  (Lest 3570 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: september 16, 2009, 17:49:49 pm »

Hvorfor så få kjøretøyer overlevde her hjemme?

Mengder av eks. Tysk utstyr ble destruert i Norge i tiden etter 1945, spesielt kan nevnes fly, mc, radio, kjøretøy og ikke minst mengder av feltutstyr.

Redningen for de kjøretøyene som overlevde var en akutt mangel på sivilt transportmiddel/nyttebil. De kjøretøyene ble anskaffet av folk flest som trengte transport. De ble kjøpt opp da de ble faset ut av myndighetene, med de nødvendige papirer for registering.
Men mange av disse kjøretøyene ble etter som tiden gikk, utskiftet til noe nyere og gammel-bilen ble kastet/destruert.

De få VW lever i dag ble tatt vare på av forskjellige grunner. Ikke alle brukte bruk å kast metoden. Derfor er det spesiellt gledelig når noen av disse gamle orginal-bilene dukker opp med sin historie.

Bilde. Trolig fra Europa. Oppryddingen foregikk også der.


*  (26.37 KB, 600x389 - vist 431 ganger.)
« Siste redigering: september 16, 2009, 20:39:12 pm av svenole » Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #1 på: september 16, 2009, 19:37:49 pm »

Bildet er både artig og trist, og ikke minst en gullgruve sett med dagens øyne!
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: september 16, 2009, 22:26:25 pm »

Marshall-hjelpen var bl.a. for å erstatte tyskt materiell som sto igjen, med alliert materiell. Sjøl om det tyske egentlig kunne være bedre.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: november 16, 2009, 17:10:33 pm »

Kjører taxi her i Bergen, og kom i kontakt med en eldre dame som hadde følgende historie å fortelle:

Mannen hennes, som nå er falt fra, hadde kjøpt 2 stk Kübler og en Schwimm fra noe som kaltes "Direktoratet for fiendtlig eiendom". Han drev etter krigen et velkjent verksted for klassiske biler, og var litt av en tusenkunstner. Har selv sett traktoren han bygget, med 7 gir fremover og 3 gir bakover.... Snadder.

Den ene Kübelen ble brukt som daily driver, og den andre som donorbil, ved behov. De reiste en del rundt i Norge på ferie, 2 voksne og 2 barn. Barna sov på tvers bak i bilen og de voksne sov foran. Kan vel ikke ha vært særlig komfortabelt, men men..
Bilen ble etterhvert solgt, og hun vet ikke hvor den ble av.

Schwim'en ble brukt som "gårdsbil" til guttene ble store nok til å kjøre. Da ble bilen tatt ut på fjorden og SENKET, for at guttene ikke skulle ta seg turer på egenhånd.  Gråter

Dessverre er det ikke mulig å få denne hentet opp, da området er fyllt opp med mange tonn steinmasse.
Bildet er fra en av ferieturene. Jeg fikk kopiere noen av bildene hun har, kjekk dame!  Glad


* Bilde1 [640x480].jpg (62.35 KB, 640x418 - vist 309 ganger.)
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: november 16, 2009, 17:37:48 pm »

Utrolig spennende. Kreativ mann, ingen tvil om det. Dette er den mest velholdte kubelen jeg har sett i bruk fra denne tiden. VW var den gang bare fremkomstmiddel for de fleste og ferdig med det .
Denne historien forteller også mye om denne tiden. Disse bilene var familiebiler på heltid og de dekket alle transportbehov i mange år. Som jeg ser ble denne kjøpt direkte fra staten på auksjon sammen med de andre og trolig i 1946. Atagelig er denne bilen på bildet en 1943 modell.

Jeg undres på om denne historien kan utdypes noe. Jeg vet om en kar fra Oslo området som var i Bergen rundt 1980 tallet. I utkanten av Bergen var han i kontakt med en som hadde et gammelt bilverksted, han hadde hatt en Schw. som ble senket i fjorden. Han hadde før dette stuntet skrudd av en god del deler. Delene ble kjøpt av vedkommende som tok dem med hjem.
Tilfeldighetene er sammenfallende i disse fortellingene, hvis ikke det er helt vanlig der borte å slippe kjøretøyer i sjøen.

Jeg gråter når jeg tenker på at han senket gullet i fjorden   Gråter
Denne bilen ville i dag ha vert sin vekt i gull vil jeg tro. Den er i dag, blandt verdens mest ettertraktede veteranbiler.

Finnes det bilde av denne Schwimmen og hvor ble Kubelen av?
« Siste redigering: november 18, 2009, 17:38:34 pm av svenole » Loggført
Lars G
Supermedlem
*****
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #5 på: november 16, 2009, 20:03:25 pm »

"Dessverre er det ikke mulig å få denne hentet opp, da området er fyllt opp med mange tonn steinmasse."

Er dette den som ligger utenfor Håkonsvern marinebase, på militært område?
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: november 18, 2009, 14:45:03 pm »

"Dessverre er det ikke mulig å få denne hentet opp, da området er fyllt opp med mange tonn steinmasse."

Er dette den som ligger utenfor Håkonsvern marinebase, på militært område?


Ifølge damen så er det den, ja. Dessverre...

Kübelen ble videresolgt, men hun vet ikke hvor den ble av. Bilder av Schwim'en hadde hun ikke.
« Siste redigering: november 18, 2009, 14:47:24 pm av VW 181 » Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!