VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: TURBO på februar 15, 2013, 15:35:09 pm



Tittel: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: TURBOfebruar 15, 2013, 15:35:09 pm
1. Bensin i olja-hvordan finner man ut om man har det,å hva skyldes det/hvordan skjer det?
2.Når jeg skal starte bilen må jeg pumpe litt med gasspedalen for å få fyr.Da smeller/putrer det litt,er dette fra gasseren eller fra eksosanlegget fra bensin som antennes? Er i såfall dette noe å bry seg om?(les:farlig) Må jeg dyse om slik at den får mer bensin?

Håper på vettuge svar,og riktig god helg ;)


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: ErikTbgfebruar 15, 2013, 16:32:46 pm
Tidligere hadde jeg en 66 mod, som det stadig ble mer og mer olje på. Etter et lite studie fanta jeg ut at det var lekkasje fra bensinpumpa og ned i motorolja. Bytte pumpa og pakning.. vips var det i orden gitt!

Ang futt og fart ved start, ville jeg tro at dette er "ubrent" bensin som tenner på vei ut. Litt tøft spør du meg, men kan skyte i filler potta antar jeg. Jeg hadde samme problem med en bensinvarmer. Det smalt og stikkflammer sto ut under skjermen. Stadig sot på skjermen om vinteren på den bilen. Hente folk glana litt ekstra også:) Var ung og dum den gangen, så gjorde ikke noe med det!

Mvh Erik


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 15, 2013, 16:48:21 pm
1. Bensin i olja-hvordan finner man ut om man har det,å hva skyldes det/hvordan skjer det?
2.Når jeg skal starte bilen må jeg pumpe litt med gasspedalen for å få fyr.Da smeller/putrer det litt,er dette fra gasseren eller fra eksosanlegget fra bensin som antennes? Er i såfall dette noe å bry seg om?(les:farlig) Må jeg dyse om slik at den får mer bensin?

Håper på vettuge svar,og riktig god helg ;)

Det er 4 måter å få bensin i oljen på (om det er fler så har jeg isåfall glemt de).

1. Som sagt. Bensinpumpen er tullete.
2. Dårlig tetning på stempelringer.
3. Dårlig tetning på ventilstyringer.
4. Veldig feit blanding som vasker sylindrene.

Jeg tipper 2. sider du må pumpe og vasker sannsynligvis sylinderene med bensin, og da tetter de dårlig.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Panfebruar 15, 2013, 17:16:27 pm
Hvis du i tillegg småkjører en del, skjer det fort at det blir bensin i olja.

Det skal forresten ikke være nødvendig å pumpe på gassen for å få start, verken på varm eller kald motor. Så det er nok noe mer som ikke er på stell også.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 15, 2013, 17:24:15 pm
Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 15, 2013, 17:25:40 pm
Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Enkelt: Bytte ringer

Worst: Nye stempler, sylindre og ringer


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 15, 2013, 17:30:31 pm
Skjønte det med ringene men hvordan gjør man det? Å er dette noe JEE tar på seg du som kjenner'n,skulle hatt en fagmann til å få stopp på støtstanglekkasjen min også,eller kanskje du gjør det for et svart honnorar?Jeg kjører til Oslo å you fix?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 15, 2013, 17:31:59 pm
Skjønte det med ringene men hvordan gjør man det? Å er dette noe JEE tar på seg du som kjenner'n,skulle hatt en fagmann til å få stopp på støtstanglekkasjen min også,eller kanskje du gjør det for et svart honnorar?Jeg kjører til Oslo å you fix?

JEE tar sikkert overhaling av motor. Ta en komptest eller leaktest først for å se hvordan det står til med motoren.

Jeg har nok med egne motorer :)


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Pålfebruar 15, 2013, 17:37:38 pm
Hvis stempelringene er så dårlig så får man vel også alt for høyt trykk i veivhuset og kan kjenne på utluftinga om den blåser for mye?? Æ bærre spør


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 15, 2013, 17:41:04 pm
Har du ikke hatt problemer med ånding og Ingar?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 15, 2013, 17:43:23 pm
Har du ikke hatt problemer med ånding og Ingar?

Stemmer det.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: JLHfebruar 15, 2013, 20:33:33 pm
Da vil jeg se nærmere på stempel ringer, Og siden du har lekasje på støtstangrør så må du av med toppene uansett.
Men du kan jo kjøre en ''leak'' test først. Stempelringer er en grei del å bytte for en kar med grunnleggende teknisk forståelse.
Ta av topper, sylindre og stempler (Husk hvem som hører til hva). De gamle ringen peller du av med hendene og noe verktøy, men pass på å ikke rip opp eller skade stempelet. Når du skal på med nye, så står det som regel beskrevet hvilken som skal hvor, og hva som er opp og ned på ringene (evt bemerk deg hvordan de gamle sitter). Du bruker et spesialverktøy for å enklest ta på de nye ringen, kan være vanskelig uten. Du må heller ikke monter ringene med åpningen over hverandre, eller rett over ett krysspinnehull. Det kan også være greit før du monterer ringer, å sjekke om ringen er for stor pga ekspansjon ved varme. Dette gjør du ved å putte ringen i sylinderen som om ringen satt i stempelet, også måler du hvor stor ''sprekken'' i ringen er. Husker ikke hva disse verdiene skal være, men tror det står i motorhåndboken.
Men før du bytter ringer, så ville jeg sett på om sylinderene er gode for kun et stempelring bytte. Da kan man evt bytte sylindersats.

Støtstangrør lekasjen fikser du lett med nye pakninger, og litt silikon i tillegg har aldri skadet. Evt bytt til nye rør som har litt mer spenn og strekk i seg.

Dette tror jeg du klarer fint med evt litt hjelp fra de andre gutta i garasjen.  :)


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 16, 2013, 12:53:38 pm
Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Hvor lenge er det forsvarlig å kjøre med et slikt problem? Å hva er forvarselet på om det er stor-gææli?
Noen som har et tlf.nr jeg kan treffe JEE på?
Skal ta kompresjonstest senere idag,så da får jeg forhåpentligvis litt mer svar på tilstand


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 16, 2013, 23:46:01 pm
Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Hvor lenge er det forsvarlig å kjøre med et slikt problem? Å hva er forvarselet på om det er stor-gææli?
Noen som har et tlf.nr jeg kan treffe JEE på?
Skal ta kompresjonstest senere idag,så da får jeg forhåpentligvis litt mer svar på tilstand

Hvor langt er ett tau? Mange gamle, slitne motorer som kjører rundt, men de har sikkert 25% av effekten igjen. Forvarsel: massiv ånding.. og bensin i oljen..

Fikk du tatt komptest?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 09:40:56 am
Klein tetning på stempelringer,kort fortalt how to fix it og worst case scenario?

Hvor lenge er det forsvarlig å kjøre med et slikt problem? Å hva er forvarselet på om det er stor-gææli?
Noen som har et tlf.nr jeg kan treffe JEE på?
Skal ta kompresjonstest senere idag,så da får jeg forhåpentligvis litt mer svar på tilstand

Hvor langt er ett tau? Mange gamle, slitne motorer som kjører rundt, men de har sikkert 25% av effekten igjen. Forvarsel: massiv ånding.. og bensin i oljen..

Fikk du tatt komptest?

Tauet som ligger i garasjen,det jeg skal ha rundt halsen er 140cm.
Noen som kan være behjelplig med link til riktige stempelringer på Unneberg sin webside,ev andre ting jeg bør passe på å skifte når jeg har fått ut dritten?
Ang komptest så gikk det i dass!


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Hot Owlfebruar 17, 2013, 19:59:22 pm
Hvor fort får du bensin i olja, ikke spesielt vanlig grunn til å bytte stempelringer dette her. Man bytter de gjerne for at bilen går som en dass. Gjør den det? For meg virker dette som et forgasser problem.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 20:00:46 pm
Hvor fort får du bensin i olja, ikke spesielt vanlig grunn til å bytte stempelringer dette her. Man bytter de gjerne for at bilen går som en dass. Gjør den det? For meg virker dette som et forgasser problem.

Hvor fort vet jeg ikke,men det er 1-1,5 cm over maks på peilepinnen.Den går ikke som en dass,men går surt,går å putrer,å må ofte ruse den opp ved nedgiring etc.Pluss at jeg har åndeproblemer.
Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne ???


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 20:05:00 pm
Den er også håpløs å starte når motoren er kald uansett vintertemperatur,må pumpe med bensin for at den skal starte.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Hot Owlfebruar 17, 2013, 20:59:50 pm
Har den vært lik siden du bremset den?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 21:05:31 pm
Har den vært lik siden du bremset den?
Har vel blitt verre ettersom vinteren kom,hvis det var startinga du tenkte på?
Kjørte FunRun første helgen i januar,da oppdaget jeg at den hadde brukt litt olje,peilet dagen før løpet,da var nivået på tett under maks,dagen etter løpet nesten på minimum.Prøver å peile jevnlig,men jeg oppdaget det før i uka at nivået var over maks.Blir sjeldent lange turen på bobla,kjører stort sett frem å tilbake fra jobb(10min hver vei) handleturer og råning innimellom.

Ellers har det vært kontinuerlig ånde-problemer på den.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 21:30:30 pm
Bortsett fra JEE,er det andre som er å anbefale for å få løst mine motorproblemer? Send gjerne svar på PM hvis det er å foretrekke.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2013, 21:36:53 pm
men før du plukker ned heile motoren og bruker masse peng, kan du jo sjekka att bensinpompo ikkje lekker. noko som er meir vanlig på repropumper enn 40år gamle orginale. om du faktisk HAR bensin i oljo vil du kjenna da godt på lukta av olje pinnen. kan jo henda at du på eitlanna magisk vis har fyllt på for mykje olja og

ellers høyrest da ut som gassarane dine kunne treng ein overgang.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 21:40:41 pm
men før du plukker ned heile motoren og bruker masse peng, kan du jo sjekka att bensinpompo ikkje lekker. noko som er meir vanlig på repropumper enn 40år gamle orginale. om du faktisk HAR bensin i oljo vil du kjenna da godt på lukta av olje pinnen. kan jo henda at du på eitlanna magisk vis har fyllt på for mykje olja og

ellers høyrest da ut som gassarane dine kunne treng ein overgang.

Skal sjekke pompo Tistlo,var en liten dam der når jeg peilet sist men trudde det var fra åndeboksen,men kan selvfølgelig hende det lekker fra pompo og ned på åndeboksen også.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2013, 21:47:42 pm
kva med å skru den av å sjekka tilstanden på pakningen? vist den er krøllete, eller rett å slett blaut so kan du slå fast at pompo er deføkt. kor har du plassert åndeboksen sa du? sidan det renner frå pompa og ned på den?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 21:53:12 pm
Pumpa er rett over åndeboksen på høyre side i motorrommet


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2013, 21:56:38 pm
ehh ja akkuratt! då vil isofall feilen måtte ligga i forgassaren vist den renner over feks. du kan jo sjekka att den nåleventilen fungerar, den som slepp bensin inn i flotørkammeret. og att flottørhøgden er rett justert. og mens du har greiene oppe kan du blåsa gjennom da du ser av dyser og sånt..


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 17, 2013, 21:59:38 pm
ehh ja akkuratt! då vil isofall feilen måtte ligga i forgassaren vist den renner over feks. du kan jo sjekka att den nåleventilen fungerar, den som slepp bensin inn i flotørkammeret. og att flottørhøgden er rett justert. og mens du har greiene oppe kan du blåsa gjennom da du ser av dyser og sånt..

Alt det du nevner kan jeg lite om ???


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 10:26:37 am
-Ingen tegn til lekkasje fra bensinpumpa.
-Tok noen bilder av gasserne,men aner ikke hva jeg skal se etter.
-Har lekkasje fra åndeboksen,som sikkert er årsaken til alt griseriet på motorluka.
-Skal jeg tappe motoren for olje og fylle på ny for å annulere muligheten for at jeg har fylt for mye olje(noe jeg forøvrig tviler sterkt på)
-Andre forslag?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 12:16:50 pm
Hva slags gasser er det?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 12:21:40 pm
(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=22487.0;attach=160909)

har du ikke regulator etter bensinpumpen? hvor mye trykk leverer pumpen?


I forhold til de bildene du har lagt ut, så ser det ut som om du mangler aux. venturiere på gasserene dine?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 12:27:13 pm
Hva slags gasser er det?

HPMX 44


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 12:31:34 pm
(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=22487.0;attach=160909)

har du ikke regulator etter bensinpumpen? hvor mye trykk leverer pumpen?


I forhold til de bildene du har lagt ut, så ser det ut som om du mangler aux. venturiere på gasserene dine?

Ikke regulator,maks trykk på pumpa er 0.10bar.Er Biltema-pumpe.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 12:33:01 pm
Har sendt JEE en PM for å få hans mening,men har ikke fått noe svar enda.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 12:36:18 pm

(http://www.geneberg.com/images/Copy%20of%2044IDF%20(Large).jpg)

Skjer med at du ikke har del #14?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 12:37:23 pm
Keine anung.Det som sitter på nå er det som fulgte med.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 12:42:20 pm
(http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=22487.0;attach=160909)




I forhold til de bildene du har lagt ut, så ser det ut som om du mangler aux. venturiere på gasserene dine?

Hva er formålet med dette,aux venturie altså?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Hot Owlfebruar 18, 2013, 13:20:54 pm
Han har CB upgrade kit...   aux'n erstattes av et messingrør.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 13:53:40 pm
Han har CB upgrade kit...   aux'n erstattes av et messingrør.

Da har jeg lært noe idag og :)


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Lars Johansenfebruar 18, 2013, 14:28:08 pm
Kaster ut en teori:

Kan det være problemer knyttet til tenning, feks fukt i fordeler? Dette gjør at motoren går dårlig på lavt turtall og skyter, det kan også forklare startproblemene?
Problemene ble i stor grad verre etter at kulda kom.
Det kan også tildels forklare problemene med bensin i olje, pga mye starterkjøring og ubrent bensin.

Henger det på greip?

Jeg har sett meg blind på denne motoren pga mye rare feilsituasjoner, motoren her har skapt mye hodebry for Ingar så gode forslag er velkomne :)   


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Kjetilfebruar 18, 2013, 15:55:06 pm
Hvem satte sammen denne motoren da?  Noen av dere skruene, eller han som bremset?   :P


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 16:37:15 pm
Hvem satte sammen denne motoren da?  Noen av dere skruene, eller han som bremset?   :P

Mr.Hermansen har ikke satt sammen motoren,bare bremset den.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 16:45:12 pm
Men hvis jeg tømmer skiten for olje å heller på ny,vil jeg fortsatt få bensin i olja?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Tistlofebruar 18, 2013, 16:47:07 pm
lukter da bensin av olja på peile pinnen i da heile tatt då??


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 16:49:32 pm
lukter da bensin av olja på peile pinnen i da heile tatt då??

Begynner å bli paranoid,synes det lukter fuel av alt :-\ Skulle hatt en annen manns nese.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 16:51:57 pm
Motoren/olje. Har jo ikke godt av å ha bensin i seg..

Jeg hadde byttet..


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Tistlofebruar 18, 2013, 16:59:00 pm
bytt olja og ha på eksakt mengde, og følg deretter med på nivået.  og få nokon til å sjå på gassaren vist du ikkje gjer da sjølv.

ser ut som du har stift tenning. korleis ser den ut? vist stiften er berre litt brent eller feil justert stift/tenning so vert den sjølvsagt vansklig å starta og når da er kaldt so kan den gå som ein dass fram til du får skikkeleg lunk på motoren. kombinerar du da med sota tennpluggar so er motoren ivertfall på bertur.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 17:00:53 pm
15w40 eller noen annen olje(vil det utgjøre noe forskjell på problemet)?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Tistlofebruar 18, 2013, 17:21:13 pm
oljeviskositeten har ingenting med om du får bensin i olja eller ikkje. 15w-40 funkar nok bra da


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Panfebruar 18, 2013, 22:37:00 pm
Kaster ut en teori:

Kan det være problemer knyttet til tenning, feks fukt i fordeler? Dette gjør at motoren går dårlig på lavt turtall og skyter, det kan også forklare startproblemene?
Problemene ble i stor grad verre etter at kulda kom.
Det kan også tildels forklare problemene med bensin i olje, pga mye starterkjøring og ubrent bensin.

Henger det på greip?

Jeg har sett meg blind på denne motoren pga mye rare feilsituasjoner, motoren her har skapt mye hodebry for Ingar så gode forslag er velkomne :)   

Hvor godt fungerer et oppsett som dette, uten forvarming på forgasser, når det blir kaldt ute? Tenker da på forgasserising og liknende.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 22:43:12 pm
Ikke spesielt godt, enda verre om blandingen er litt feit..


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: TURBOfebruar 18, 2013, 23:03:46 pm
Har forvarming


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Lars Johansenfebruar 18, 2013, 23:06:01 pm
Kaster ut en teori:

Kan det være problemer knyttet til tenning, feks fukt i fordeler? Dette gjør at motoren går dårlig på lavt turtall og skyter, det kan også forklare startproblemene?
Problemene ble i stor grad verre etter at kulda kom.
Det kan også tildels forklare problemene med bensin i olje, pga mye starterkjøring og ubrent bensin.

Henger det på greip?

Jeg har sett meg blind på denne motoren pga mye rare feilsituasjoner, motoren her har skapt mye hodebry for Ingar så gode forslag er velkomne :)   

Hvor godt fungerer et oppsett som dette, uten forvarming på forgasser, når det blir kaldt ute? Tenker da på forgasserising og liknende.

Det er forvarming. Det er ikke så idelt som 2doble, men brukt samme oppsett på helårsmotor før, fungert utmerket.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 23:10:45 pm
Hvor varmt blir røret?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Lars Johansenfebruar 18, 2013, 23:14:17 pm
Hvor varmt blir røret?

borret opp så det kommer rikelig med eksos igjennom, du brenner deg på røret.


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: Erlend / bug66februar 18, 2013, 23:45:49 pm
Hvordan ser pluggene ut ?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: H-MEKfebruar 19, 2013, 08:24:25 am
Vurdert original motor?


Tittel: Sv: 2 fredagsspørsmål/et motorproblem.
Skrevet av: TURBOfebruar 19, 2013, 09:08:32 am
Vurdert original motor?

Nei,da selger jeg heller bilen,det kan nok hende jeg gjør uansett,men orginal blir for kjiipt,når motoren funker er det utrolig kult,men sånn som det er nå er det bare et ork å gå ut i garasjen å se den.