mai 11, 2024, 21:06:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kompressor  (Lest 4450 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: desember 11, 2008, 15:06:02 pm »

Lurer på en ting som kanskje de mer elektrokyndige kan svare på.

Jeg har den største Biltema kompressoren, og den er jo tre-fas. Er det mulig å gjøre noe for å få den til å fungere på 1-fas?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: desember 11, 2008, 15:12:27 pm »

Lurer på en ting som kanskje de mer elektrokyndige kan svare på.

Jeg har den største Biltema kompressoren, og den er jo tre-fas. Er det mulig å gjøre noe for å få den til å fungere på 1-fas?
Tror det går å laske den om. Sikkert andre her som har mer greie på det. Er det 400V eller 220V?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 11, 2008, 15:30:05 pm »

Mener det er denne:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=94499

230V 3-fas
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: desember 11, 2008, 15:44:20 pm »

Å legge denne om til en fas er ikke å anbefale. Det er et regnestykke på effekt, men for å si det enkelt, motoreffekten blir vesentlig redusert. På en kompressor er det ingen god løsning. Så vidt jeg husker er den for 400 v men kan legges om til 220 v.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 11, 2008, 15:47:45 pm »

man kan gjøre om 3 fas motorer til å gå på "1fas" med hjelp av en kondensator som lager den siste fasen på en måte.
DEt fungerer på små motorer..kanksje opp til 1-1,5KW uten altfor stor startstrøm
 men din er vel kjapt 3-5kW??

en 3 fas motor koples om fra stjerne (400v) til trekant(230v) for bruk på riktig drivspennig.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: desember 11, 2008, 15:49:23 pm »

5,5 hk = 4 kW.

Men denne er jo 230V allerede, vil jeg da miste effekt? Effekt = strøm x spenning
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 11, 2008, 16:07:24 pm »

ja for med ekte 3 fas må du også gange med 1,73
dvs:
 Volt x Ampere x 1,73 = Watt

hvordan den formelen blir med jukse 3 fas/kondesator vet jeg ikke. men du får nok mindre effekt og mindre starttmoment.
ikke å anbefale på en så stor motor.vanligvis er det 120 grader forskyvning melleom hver fase.
med en kondesator blir det 90 grader mellom den en av fasene ....og da 150 grader til neste eller noe......
hvis jeg husker skoleboka rett da..   Tvilende
belastningen blir litt skeiv

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: desember 11, 2008, 16:09:58 pm »

Ok, da skjønner jeg mer. Har aldri fått lest meg opp nok på disse tingene.

Hvordan er det å legge inn 3-fas i garasjer? Er dette en enkel kjapp jobb, eller må man gjøre vesentlige større ting med el-anlegget?
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #8 på: desember 11, 2008, 16:19:21 pm »

Jeg har en slik blokk, bruker 1-fas motor fra ei kappsag. Denne er 2200w. Denne må gires litt net, men fungerer bra.
Loggført

Mvh

Marius
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 11, 2008, 16:23:13 pm »

har du 3 fas inn i huset/bygget ellers da? (3 stk hovedsikringer)

da er det "bare" å strekke riktig *3+jord kabel* og montere  rett sikringvel å merke hvis du har 230v anlegg og ikke 400v da

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: desember 11, 2008, 19:04:26 pm »

Eg slit med samme problemet.... i garasjen har me berre 16A 230V aka valeg ledning... og kompressoren er ALTFOR liten til mitt bruk, så eg skulle hatt den som JTWE har, altså ein STOR biltema kompressor... men eg har jo sjølvsagt ikkje 3fas i garasjen, og komunen eller everket osv, skal ha 100.000,- for å legge ned ny ledning den halve kilometeren som er til nermaste høgspentsboks........

Marius: Kan du forklara litt meir!!! Er VELDIG intresert i å veta korleis eg kan bygga omm store og skikkelege kompressorar til å funka med vanleg ledning.... Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #11 på: desember 11, 2008, 19:55:29 pm »

Det er jo en 2,2kw motor, i mitt tilfelle kjøpt ny på Mekk AS for 700,- Her er det satt på et reimhjul i riktig dimensjon. Dette er koblett til en vanlig trykkbryter og koblett til en 25l tank eller 200l tank. Bruker mest den på 25l. Dette er ingen stor jobb Tistlo. Biltema selger kompressorblokker i 3 strørelser..
Loggført

Mvh

Marius
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: desember 11, 2008, 20:09:20 pm »

Men biltema selger ikkje tanker... Skulle hatt ein på 200 eller meir!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 11, 2008, 20:09:52 pm »

Tistlo, du får IKKE i pose og sekk.
mindre motor (kilo WATT) gir deg mindre luft mengde
derfor du må "gire" den ned med annet reimhjul.
sålenge trykket er det samme.


Kw og L/min følger hverandre hånd i hånd
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: desember 11, 2008, 21:42:16 pm »

Så kor mykje vil eg MAX få ut av 1-fas?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 11, 2008, 22:54:11 pm »

Ok, da skjønner jeg mer. Har aldri fått lest meg opp nok på disse tingene.

Hvordan er det å legge inn 3-fas i garasjer? Er dette en enkel kjapp jobb, eller må man gjøre vesentlige større ting med el-anlegget?

Hvis denne kompressoren er på 4kw i trefas, så holder det med en 3x16a sikring i skapet(pga. start-strøm trenger du en sikring med såkalt C-karakteristikk, dvs. 3x16C) og du trenger en 3x2,5 +jord kabel. Skal du legge den i jorda ute, så bør du grave den ned 40cm og bruke en kabel som heter PFSP (mørk grå) og en kontakt i garasjen. Har du trefas inn i huset ditt fra før er dette null problem. Det å koble om denne med kondensator tror jeg vil funke heller dårlig. Da kan du like gjerne kjøpe en mindre med enfas...
« Siste redigering: desember 11, 2008, 22:58:52 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 11, 2008, 22:54:41 pm »

16A x230V = 3680 watt
men man skal ikke belaste sikringen fullt ut
i praksis da ca 3000watt ved 16A


hadde du hatt 3 fas 16A så ganger man med tilegg 1,73
3680w x 1,73= 6366 Watt

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 11, 2008, 22:57:53 pm »

Så kor mykje vil eg MAX få ut av 1-fas?

Med en 16A sikring vil du max få ut ca 3600 watt med 1-fas(alt etter hvor høy spenning du har i installasjonen din). Og så tar du 3600 watt og ganger med cosinus phi på motor (feks 0,85) og du er nede på 3060 watt avgitt fra motor + tap i kompressor = avgitt effekt/luft...

Men er du skikkelig hardcore vw-entusiast, så kan du jo bare bygge om en brannpumpe-vw-motor og sette på kompressor istedet for brannpumpe = ekte kompressor i garasjen...  Gliser
« Siste redigering: desember 11, 2008, 23:07:34 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: desember 11, 2008, 23:17:32 pm »

Hmm ikkje dumt Gliser

Mulig det går an å få lagt ned ny ledning frå huset! Me har 3fas i kjedlaren! Men det er jo ca. 200m med bakke mellom sikringskapene...

Då har eg jobb når telen er vekke og Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: desember 13, 2008, 08:02:37 am »

16A x230V = 3680 watt
men man skal ikke belaste sikringen fullt ut
i praksis da ca 3000watt ved 16A


hadde du hatt 3 fas 16A så ganger man med tilegg 1,73
3680w x 1,73= 6366 Watt


Ja, men da kan du også bruke stjerne/trekantvender så du hadde sluppet den høye startstrømmen...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #20 på: desember 16, 2008, 16:14:38 pm »

Tistlo: Alternativt kan du koble sammen to eller flere kompressorer (var det ikke en på dette forumet som hadde det?), eller bruke en bensin/diesel motor å drive en stor kompressor når det trengs. Du har vel en motor til overs vel? Blunker
 
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: desember 16, 2008, 16:16:09 pm »

Holmen hadde kobla ihop fleire, ja!

Hmmmmm Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: desember 16, 2008, 17:08:30 pm »

Hvordan går man frem for å koble sammen to kompressorer?
Må de evt være like?
Loggført

72 1302 roadster
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!