Tok fri fra jobben i dag for å jobbe litt videre med motoren og forhåpentligvis fyre den.
Etterhvert som alle delene på motoren kom på plass fikk jeg laget noen pakninger mellom innsug og gasser for å ta opp evt ujevnheter fra sveising og sliping. Mellom innsug og topp benytter jeg kun blå silikon.
Etter litt kapping av bensinslanger, grovjustering av tenning og fylling av bensin var det duket for oppstart.
Det hele foreløp seg ganske udramatisk, motoren startet _veldig_ lett, gikk greit på tomgang og virker tilsynelatende tett. Hadde dessverre ikke synkrometer tilgjengelig, så får ta den biten neste gang.
Planen videre blir å bytte ut eksosen med et mye dårligere, men tilsvarende kulere empi/scat 4 bolt glass pack, og fikse litt bedre ånding. Tanken der er en liten boks bak viftehuset med slange fra bensinpumpe-block-off og oljepåfylling.
Legger ved en mindre spennende video av oppstart og noen bilder av det 'ferdige' produktet
Fikk gjort litt mer arbeid på innsugene i går og de er nå så godt som ferdig.
Ble veldig fornøyd med resultatet og håper de presterer bra. Målet er oppstart neste garasjekveld.
Punktet først flensen fast til røret og fylte deretter på med sveis oppe og nede slik at falskluft ikke blir et problem (forhåpentligvis). For øvrig fint å se at sveisingen tar seg opp.
[attachment=1]
Sveisene ble deretter slipt ned og hullet tilpasset gasser.
[attachment=2]
Formen på flensen ble litt merkelig da plata såvidt var stor nok, men det funker.
Kom frem til 13cm da jeg målte de etter at de var ferdig
Neida, var nok litt mer gjennomtenkt, men ikke mye.
Tok utgangspunkt i noen gamle innsug jeg hadde til racemotoren på, av det jeg husker, ca 12cm og en samtale jeg hadde med jpm for en stund siden.
Ville holde innsuget relativt kort ettersom dette er en turtallsmotor og prøvde å tenke meg plassering i motorrommet og mengden tilgjengelig luft over traktene.
Finnes også kalkulator på nett for dette som gir ca samme resultat, gitt at target rpm er 7000.
Det ble offret litt tankevirksomhet rundt lengden, men med de mulige problemene med 1.5m langt innsug bestemte jeg meg for å korte ned noe.
[attachment=1]
Deretter gikk turen til fabrikkering av flensen mot gassern, der første punkt var å lage et dertil egnet hull midt i stålplata.
[attachment=2]
Litt måling og utregning (les øyemål) senere; ble lengden og vinkelen til gasseren bestemt. Endte opp med innsugslengde på 13cm, noe som burde gi en grei plassering i motorrommet.
[attachment=3]
Nå gjenstår kun porting og finish mot forgasseren, før prosessen kan gjentas på andre siden.
På tide å blåse litt liv i denne tråden igjen nå som racingsesongen er over og mekkesesongen starter
Kjøpte meg en ny cruisebil i vinter, som gjennomgikk en liten overhaling og cal-lookifisering etter 27 år i dvale i en garasje i Oslo. Nå etter én sesong med originalmotor kjenner jeg allerede det er på tide med litt mer fraspark og kjøreglede; heldigvis stod den gamle formel-motoren fortsatt på hylla i påvente av en ny bil og nye cruisemuligheter.
[attachment=1]
Solgte stromberg-gasserne i fjor og kjøpte inn et sett med overhalte kadrons som erstatning, dog var disse ikke helt bolt-on ettersom jpm portet toppene forbi punktet der vanlig innsug kan benyttes. Dette ble da en perfekt anledning til å dra frem sveiseapparatet til Erlend for å se om man ikke kunne lage noen egne fra scratch.
Alltid morro å utfordre de relativt beskjedne fabrikkeringsevnene jeg besitter.
Fikk noen egnede stålplater fra klubbkompis Fredrik og kjøpte deretter inn noen billige hullsager fra Kina og 38mm eksosrør.
[attachment=2]
Etter litt kapping, saging og boring hadde jeg laget en flens som passet overraskende bra mot toppen - hurra.
Først og fremst; Takk til alle som står på og organiserer de ulike treffene ila av sesongen! Dette gir oss en ypperlig mulighet til å bruke bilene, møte gamle kjente samt slippe unna hverdagens mange bleieskift.
Legger ut et knippe bilder her fra de ulike treffene vi deltar på ila sommeren. Andre må gjerne gjøre det samme hvis dere ser oss på treff og knipser noen bilder av bilene, lineup'en vår eller en eksellent burnout.
Hei, Selger komplett sett med 356 drum skins i aluminium. Disse passer over originale tromler til boble og gir da en look som tilsvarer bremser fra en 356, men til en brøkdel av prisen.
Mener jeg sjekket opp om dette da jeg kjøpte mitt.
Hvis jeg ikke husker feil går det orginalt til kassa på 914, men 914 speedometeret har samme innfesting for wiren som boble og skal visstnok gi ca samme utslag ved bruk på fremhjul.
Dvs du kan bruke den wiren som sitter festet på fremhjulet på bolba og få helt grei nøyaktighet.
Kan også tipse om relativt lave priser på dekkonline.com om dagen. Sjekket nankang dekk i 145r15 der i går og da var prisen 880,-, i dag er den 463,20.