mai 21, 2024, 08:44:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nå vet jeg endelig åssen kam som står i 1915ccm min, etter 9 år.. :)  (Lest 3861 ganger)
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« på: februar 10, 2011, 18:29:35 pm »

Enge w130    308`

Er det en "hissig" kam?
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 10, 2011, 23:02:44 pm »

ja relativt hissig,
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 10, 2011, 23:11:28 pm »

Da er det jo litt spennende å få høre hvordan du fant ut av dette... Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #3 på: februar 11, 2011, 08:03:12 am »

Da er det jo litt spennende å få høre hvordan du fant ut av dette... Gliser

Jeg vil tro det var i et han tok ut oljepumpa..  Blunker
Loggført
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 11, 2011, 21:39:32 pm »

Da er det jo litt spennende å få høre hvordan du fant ut av dette... Gliser

Jeg vil tro det var i et han tok ut oljepumpa..  Blunker

Det stemmer nok det ja.. Glad
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 11, 2011, 21:42:08 pm »

er det en kam som anbefales? eller er det andre som er bedre?
Ringte hotshop i dag og di sa at det er den råeste gatebil kamen de har.nesten for bra, heller nesten mot en racing kam....
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: februar 11, 2011, 21:45:50 pm »

Nå vet eg ikke resten av oppsettet men som regel "alt for stor".
Vis du vil holde deg på den serien så passer W110 bedre, ellers kan fk41 eller fk7 anbefales.
Loggført

bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #7 på: februar 11, 2011, 21:56:08 pm »

Nå vet eg ikke resten av oppsettet men som regel "alt for stor".
Vis du vil holde deg på den serien så passer W110 bedre, ellers kan fk41 eller fk7 anbefales.

2*Weber 40mm, std topper.....
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 11, 2011, 21:59:59 pm »

hvordan oppførte motoren seg med denne kamen?

når begynte den liksom skikkelig å dra og hvor høyt kunne du dra den?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
bObLeFrIk
Supermedlem
*****
Innlegg: 917
Bosted: Skien



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 11, 2011, 22:07:09 pm »

hvordan oppførte motoren seg med denne kamen?

når begynte den liksom skikkelig å dra og hvor høyt kunne du dra den?

den tåler ikke å tråkke gassen i bånn på 4 gir 60km/t eller mindre. liker høye turtall. maks turtall er 7000rpm
3 giret er gøy.. Blunker
Loggført

1303s 72 mod ombygd
Orginal 53 boble m/ragtop
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #10 på: februar 11, 2011, 22:26:00 pm »

Kjørt med w125 kam på 1915 og de større jeg har hatt. null problem på gata. er de som sier at det er umulig å bruke også..  I den nye sitter det en fk8. virker også som funker veldig bra. men jeg har ikke forskjellene i hodet på disse to sett mot den du har. Men om du syntes den har gått bra, så la den være. Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: februar 12, 2011, 00:12:14 am »

Med standard topper vil luftstrømmen strupe mye der kammen liker seg.
Selvfølgelig kan du kjøre med det, men å skaffe eks en W110 vil gi deg en kjekkere motor.
Loggført

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #12 på: februar 12, 2011, 08:46:30 am »

Da ville jeg heller gjort noe med toppene.
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: februar 12, 2011, 09:38:35 am »

Da ville jeg heller gjort noe med toppene.

enig. lettere å bytte toppene også. kjøp steve tims stage 1 eller cb mini wedgeport. tipper du får 40 hk mer, minst!!
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #14 på: februar 12, 2011, 11:12:39 am »

hvordan oppførte motoren seg med denne kamen?

når begynte den liksom skikkelig å dra og hvor høyt kunne du dra den?

den tåler ikke å tråkke gassen i bånn på 4 gir 60km/t eller mindre. liker høye turtall. maks turtall er 7000rpm
3 giret er gøy.. Blunker

Har selv hatt denne kammen i en 1915, og den fungerte fint den på lavere turtall etter jeg monterte tilbake originalfordeleren med tilkoblet vakum. Har du ikke fordeler som drar ned tenninga di på lavt turtall så vil motoren "protestere". Lurer på hvor mange kamm´er som har fått skylda for å være ubrukbare bare fordi dem ikke har hatt et passende tenningsanlegg (eller feil dysa/ujusterte gassere)
Hadde 332 graders kam i gatemotor på en type 4 motor som først føltes helt ubrukbar, men med riktig dysing og justering av gassere samt et tenningsanlegg som dro ned tenninga på lavt turtall dro den helt greit fra bunn.

Bosch 009-fordeleren som mange bruker vil jeg si at nesten aldri fungerer optimalt. Den kan nært brukes til alt, men fungerer vel aldri optimalt til noe annet enn en industrimotor som står og går på konstant turtall. Dessuten har den konstant tenningsforskyvning på sylinder 3 for å hjelpe på at sylinder 3 går varmere enn de andre fordi standard oljekjøler står over sylinder 3. Så fort som du fjerner den originale oljekjøleren har du konstant feil tenning på sylinder 3 samme hvor riktig tenninga egentlig er justert...  Blunker

"To accelerate an engine smoothly, you need both extra fuel and a shot of advance. The accelerator pump provides the extra fuel and the vacuum distributors provide the additional advance needed. But a 009 distributor cannot provide any advance until AFTER the engine rpm starts to increase, so if the carburetor is set to run a little lean (LESS fuel), you get a hesitation or flat spot, which usually means the driver has to blip the throttle a time or two to get the rpm up to the point where the 009 distributor is starting to advance, then "feather" the throttle (and slip the clutch) so the rpm stays high, to avoid that flat spot."

« Siste redigering: februar 12, 2011, 11:33:18 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: februar 12, 2011, 15:54:20 pm »

Bosch 009-fordeleren som mange bruker vil jeg si at nesten aldri fungerer optimalt. Den kan nært brukes til alt, men fungerer vel aldri optimalt til noe annet enn en industrimotor som står og går på konstant turtall. Dessuten har den konstant tenningsforskyvning på sylinder 3 for å hjelpe på at sylinder 3 går varmere enn de andre fordi standard oljekjøler står over sylinder 3. Så fort som du fjerner den originale oljekjøleren har du konstant feil tenning på sylinder 3 samme hvor riktig tenninga egentlig er justert...  Blunker

Er du helt sikker på at 009 ikke tenner likt på alle fire? Jeg har hørt at den gjør det i lokhet med SVDA?
Det er dog kun et internettrykte...  Blunker
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: februar 12, 2011, 16:14:13 pm »

Bosch 009-fordeleren som mange bruker vil jeg si at nesten aldri fungerer optimalt. Den kan nært brukes til alt, men fungerer vel aldri optimalt til noe annet enn en industrimotor som står og går på konstant turtall. Dessuten har den konstant tenningsforskyvning på sylinder 3 for å hjelpe på at sylinder 3 går varmere enn de andre fordi standard oljekjøler står over sylinder 3. Så fort som du fjerner den originale oljekjøleren har du konstant feil tenning på sylinder 3 samme hvor riktig tenninga egentlig er justert...  Blunker

Er du helt sikker på at 009 ikke tenner likt på alle fire? Jeg har hørt at den gjør det i lokhet med SVDA?
Det er dog kun et internettrykte...  Blunker

Som Kjell Aaen skrev i et hefte han hadde: "Om du er en god motorbygger avhenger om du støtter deg til fakta, eller ting "du har hørt"

Rykter er en ting, fakta noe annet...  Den 009 -fordeleren har nok 3 graders tenningsforskyvning på sylinder nr.3. Dette står i mange VW-bøker.  Her sakset i fra en sammenligning med 050 og 009-fordeler (050-fordeleren er faktisk en bra fordeler) :

"The 009 does not have anywhere near the amount of advance as the 050, plus the 009 was designed for a type one, and it has a strange characteristic: the #3 cylinder firing lobe is retarded about 3 degrees farther than the rest. This was done because the #3 cyl. ran hotter than the rest because of the oil cooler. Only thing is, most VW folks just stick it in, and don't pay any attention to which wire goes where, as long as the timing is correct. Who knows which cylinder is getting a retarded spark. "

Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: februar 12, 2011, 16:19:48 pm »

Er du helt sikker på at 009 ikke tenner likt på alle fire? Jeg har hørt at den gjør det i lokhet med SVDA?
Det er dog kun et internettrykte...  Blunker

Dette kan sjekkes visuelt, ta av fordelerlokket og trekk av rotoren. Nedenfor rotoren er akselen slipet firkantet for å aktivisere stiften, er firkanten symetrisk finnes det ingen forsinking, men er ett hjørne forskjøvet så har den forsinking. Om man ikke lenger bruker stift (stifteløst) så spiller det ingen rolle hvordan akselen er slipt, du har uansett ikke forsinking.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #18 på: februar 12, 2011, 16:40:35 pm »

Er du helt sikker på at 009 ikke tenner likt på alle fire? Jeg har hørt at den gjør det i lokhet med SVDA?
Det er dog kun et internettrykte...  Blunker

Dette kan sjekkes visuelt, ta av fordelerlokket og trekk av rotoren. Nedenfor rotoren er akselen slipet firkantet for å aktivisere stiften, er firkanten symetrisk finnes det ingen forsinking, men er ett hjørne forskjøvet så har den forsinking. Om man ikke lenger bruker stift (stifteløst) så spiller det ingen rolle hvordan akselen er slipt, du har uansett ikke forsinking.

Stemmer det JHU, noe som original-folket burde tenke på,eller dem med lett trimma motor som beholder originalkjøleren på plass..

Eller for å dra det enda lenger er det med kjøleren over syl. 3 noe alle burde tenke på mht. å få en motor med like driftsforhold på alle fire sylindere.

Skikkelig off topic dette, men...

 Nimbus (motorsykkel) og AJS hadde jo en rekkemotor i sine motorsykkeler luftkjølt sådan med motor langsgående... Gjett hvilken sylinder som gikk varm og hvem som hadde bra nok kjøling..  Gliser  Skikkelig smart  Øyerulling


* ajs52.jpg (63.56 KB, 500x366 - vist 131 ganger.)
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: februar 12, 2011, 18:35:46 pm »

Som Kjell Aaen skrev i et hefte han hadde: "Om du er en god motorbygger avhenger om du støtter deg til fakta, eller ting "du har hørt"

Mon tro om Kjell støttet seg til fakta når han sa til meg at det var "umulig" å bygge en 2276ccm med kun orginal oljekjøler? Jeg måtte minst ha type4 eller helst ekstern...  Osteaktig

Grunnen til at jeg spør er at jeg mener helt bestemt å ha sett 009 fordelerlokk som er symmetriske.
050 fordeleren har jeg kjørt mye med, har fungert veldig fint. Men merkelig at den skal være så dramatisk anderledes enn 009?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #20 på: februar 13, 2011, 12:25:21 pm »

Som Kjell Aaen skrev i et hefte han hadde: "Om du er en god motorbygger avhenger om du støtter deg til fakta, eller ting "du har hørt"

Mon tro om Kjell støttet seg til fakta når han sa til meg at det var "umulig" å bygge en 2276ccm med kun orginal oljekjøler? Jeg måtte minst ha type4 eller helst ekstern...  Osteaktig

Grunnen til at jeg spør er at jeg mener helt bestemt å ha sett 009 fordelerlokk som er symmetriske.
050 fordeleren har jeg kjørt mye med, har fungert veldig fint. Men merkelig at den skal være så dramatisk anderledes enn 009?

Det Kjell Aaen sa angående at det er umulig å bygge en 2276 med original kjøler synes jeg var en litt merkelig kommentar av han.. Hvor stor oljekjøler du har avhenger av veldig mye da..  Vet selv om en 2276 som fint går med original-kjøler, men den er det lav komp. i og har en modifisert originalgasser (tipper rundt 95-105 hk)

Det er ikke i fordelerlokket at 3-graders-forskyvningen ligger, men på loben inne i fordeleren som JHU var inne på over her. Hvis du ser på loben nede i en 009, så vil du se en veldig liten forskjell på loben på den ene "hjørnet".

Den SVDA-fordeleren er forresten veldig fin på en lettere /medium trimma T1. Den er vel ganske så lik WBX-fordeleren.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #21 på: februar 13, 2011, 12:46:11 pm »

Er vel hverken første eller siste merkelige kommentar fra den kanten det.
Loggført

Seaside VW Klubb
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #22 på: februar 14, 2011, 11:55:55 am »

Noen som har noen linker på oversikter på forskjellige typer kam? Sitter på en 4-5 forskjellige trim,kammer og sliter med å finne hvor mange grader de har? Engel- kammen er jo grei, men har problemer med resten av de litt "umerka" kammene.
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: februar 14, 2011, 11:58:49 am »

Her er en link til masse kammer: http://www.actionimport.com/Tech_Files/cam_information.htm
Loggført
Elwood
Supermedlem
*****
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark


Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now


Vis profil
« Svar #24 på: februar 15, 2011, 13:50:48 pm »

Supert  Glad.  Takkar  Glad
Loggført

Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: februar 15, 2011, 13:53:57 pm »

2276 med 185 bremsa HK her - org. kjøler - keine problem, får den ikke varm nok (dvs. 85 grader).

Som Kjell Aaen skrev i et hefte han hadde: "Om du er en god motorbygger avhenger om du støtter deg til fakta, eller ting "du har hørt"

Mon tro om Kjell støttet seg til fakta når han sa til meg at det var "umulig" å bygge en 2276ccm med kun orginal oljekjøler? Jeg måtte minst ha type4 eller helst ekstern...  Osteaktig

Grunnen til at jeg spør er at jeg mener helt bestemt å ha sett 009 fordelerlokk som er symmetriske.
050 fordeleren har jeg kjørt mye med, har fungert veldig fint. Men merkelig at den skal være så dramatisk anderledes enn 009?

Det Kjell Aaen sa angående at det er umulig å bygge en 2276 med original kjøler synes jeg var en litt merkelig kommentar av han.. Hvor stor oljekjøler du har avhenger av veldig mye da..  Vet selv om en 2276 som fint går med original-kjøler, men den er det lav komp. i og har en modifisert originalgasser (tipper rundt 95-105 hk)

Det er ikke i fordelerlokket at 3-graders-forskyvningen ligger, men på loben inne i fordeleren som JHU var inne på over her. Hvis du ser på loben nede i en 009, så vil du se en veldig liten forskjell på loben på den ene "hjørnet".

Den SVDA-fordeleren er forresten veldig fin på en lettere /medium trimma T1. Den er vel ganske så lik WBX-fordeleren.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!