Mye testing dokumentert her...
https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/Men han skriver også at det er vanskeligere å kontrollere oljetemp på luftkjølte motorer, og derfor anbefaler en "tykkere" olje i utgangspunktet for å ha mer margin
SUMMARY/CONCLUSION:
In air cooled engines, I recommend using thick hot rated motor oils such as 5W50, 10W50, 15W50, 20W50, 10W60 or 15W60 for the best engine protection.
Erfaring fra min Westfalia camper med Oxyboxer (92mm boring og CB2280 kam og hydrauliske løftere)
Det er utvendig lufttemperatur som har mest å si for oljetemperaturen!
Jeg har høyere oljetemperatur inn i rennfast tunellene på en varm sommerdag enn hva jeg har ut av tunnelene etter fullt pådrag oppover
Hadde tidligere bare en T4 oljekjøler i viftehus, har nå en oljekjøler liggende under bilen i tillegg - og oljetermostat
10w60 fullsyntetisk: Tar lengre tid før løftere "roer seg" nå den starters etter vinterlagring
Fjellovergang, opp mot 30 grader i sola og varm asfalt - oljetemperatur når ca 120 grader (temp sensor i sump)
Alt utvider seg.. oljetrykket minker - ikke kritisk lavt
5x30 fullsyntetisk: Løftere "roer seg" fortere når den startes etter vinger lagring
Oljetemperatur har ikke vært over 105 grader, men kan ikke garantere at den har vært kjørt med nøyaktig samme belastning og utvendig lufttemperatur
Virker som om 5w30 gir mer stabil oljetemperatur