VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Kjell Roar på desember 05, 2010, 22:11:29 pm



Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Kjell Roardesember 05, 2010, 22:11:29 pm
Det kom opp et interessant emne i en originaltråd, for å ikke ødelegge den tråden er nå disse innleggene dyttet hit.


 Ikke ødelegg motoren din ved å starte den en gang i uka....


Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Indydesember 06, 2010, 13:16:26 pm
.


Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Zerodesember 06, 2010, 14:26:57 pm
Hva skjer med motoren viss du starter den engang i blant i løpet av vintern  ???


Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Rikarddesember 06, 2010, 14:29:36 pm
Det tærer veldig på motoren, og bare starte sånn hele tiden, når det er så kaldt!
Men jeg ser ikke det store problemet hvis man lar det gå litt, så den blir ordentlig god og varm ;)


Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Zerodesember 06, 2010, 16:56:16 pm
Ok,takk for tips!  :)


Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Indydesember 06, 2010, 22:25:18 pm
.


Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 01, 2011, 17:29:42 pm
Jeg starter den (er lettstartet) og lar den bli varm og er det føre til det så tar jeg en sving,kan ikke skjønne at det skal tære veldig på en luftkjølt motor,hva da med de som brukte (bruker) bobler i alle år i all slags vær og uansett temperatur,noen brukte (bruker) den mye mens andre lite. Og la den gå i hi ett halvt år uten noe tilsyn,mens alt setter seg for hver dag kan jeg ikke skjønne skal være så mye bedre. Men alle har vel sin mening og måte om hva som er best,jeg vil ihvertfall hilse på den med jevne mellomrom så den er klar for en tur så snart veiene er bare  ;)

Poenget er at ved oppstart, før motoren er varm, er alle toleranser litt "på tur" og slitasjen absolutt størst. I tillegg er det antakelig ikke så mye olje på alle de viktige plassene, så igjen er slitasjen stor. Dette har ingenting med vann- eller luftkjølt å gjøre, men gjelder generelt for alle motorer. Dette er bl.a grunnen til at noen poengterer i bruktbilannonser at en bil er langkjørt, siden det er allment akseptert at en bil som blir skikkelig varm hver gang den startes generelt har det bedre enn en som bare går småturer og aldri blir varm.

Selv har jeg fyrt opp Ghian et par ganger hittil i vinter, og passer da på å få den skikkelig varm, og tar meg gjerne en rundtur for å lufte den litt hvis vær og før tillater det.


Tittel: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 01, 2011, 18:48:45 pm
Et kvarter på tomgang er ikke spesielt bra, lavt oljetrykk og ikke driftstemperatur på motoren. Er nok som Grelland sier. Ideelt bør man KJØRE minst en halvtime, hver gang man starter opp...

 I tillegg masse kondens som går i motor og olja og må ut igjen. Da er ikke ett kvarter bestandig lenge nok. Og kondensen blir til grå gjørme i bunnpanna når den blander seg med olja. ::)

Faktisk er det beste tipset å kjøre en god tur om høsten, stoppe motoren og ikke starte før til våren igjen. Sånn småstarting knekker også tennplugger, pga soting. Har jeg erfart...:-\


Tittel: Sv: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Indyjanuar 01, 2011, 22:42:33 pm
.
Poenget er at ved oppstart, før motoren er varm, er alle toleranser litt "på tur" og slitasjen absolutt størst. I tillegg er det antakelig ikke så mye olje på alle de viktige plassene, så igjen er slitasjen stor. Dette har ingenting med vann- eller luftkjølt å gjøre, men gjelder generelt for alle motorer. Dette er bl.a grunnen til at noen poengterer i bruktbilannonser at en bil er langkjørt, siden det er allment akseptert at en bil som blir skikkelig varm hver gang den startes generelt har det bedre enn en som bare går småturer og aldri blir varm.

Selv har jeg fyrt opp Ghian et par ganger hittil i vinter, og passer da på å få den skikkelig varm, og tar meg gjerne en rundtur for å lufte den litt hvis vær og før tillater det.
[/quote]


Tittel: Sv: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Einicjanuar 02, 2011, 00:35:04 am
Hvorfor starte bilen hvis du ikke skal ut å kjøre? Lad batteriet minst en gang i måneden, start bilen når den skal brukes. Luftkjølt er jo en drøm å lagre: Lad batteriet, sprit i spylevæskebeholderen, tørr lagring. Start opp om våren, tut og kjør.


Tittel: Sv: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Rocket-Racingjanuar 02, 2011, 01:38:51 am
Ingen tvil om at det ikke er bra for motoren at man starter flere ganger i løpet av vinteren for å la den gå i noen minutter. En ting er soting og slitasje som nevnes over her, mange av oss kjører også med 20/50 olje som er i tykkeste laget når det er minusgrader, og verst av alt er at motor og eksosanlegg fylles av kondensvann som får ligge og godgjøre seg.
Det som kan være lurt er å feks ta av ledningen til coilen så man kan kjøre noen (få) runder på starteren innimellom uten at motoren fyrer. Dette for å forhindre at ventilfjærer og alt annet står i samme posisjon over lengre tid.
Selv har jeg vært litt slem mot ovalen i jula, den har blitt startet og flyttet på nesten hver dag.. Ble litt trangt på verkstedet denne vinteren så den må ut når jeg skal skru bruksbil. Men i dag fikk den seg en lengre tur på usaltet vintervei for å få den skikkelig varm og få ladet det stakkars 6V batteriet litt.
En ting er ihvertfall sikkert, bobler er overlegne på vinterføre samme hvordan de er skodd! Må nesten legge ved et bilde av "vinterdekkene"   ;D


Tittel: Sv: Vinterstarting av bil
Skrevet av: mcmadjanuar 02, 2011, 02:20:24 am
HUSK Å SKIFTE OLJE FØR VINTERLAGRING DA GAMMEL OLJE INNEHOLDER MYE SYRE.
VELDIG VIKTIG : GJØR SOM JEG SIER IKKE SOM JEG GJØR ::)


Tittel: Sv: Vinterstarting av bil
Skrevet av: Squarebackjanuar 02, 2011, 08:46:10 am
Starter aldri motoren på vinteren jeg da. "Flytter" motoren rundt litt ved å dra litt i reimhjul/viftreim/dynamo innimellom. Tenkte lade litt på seksvoltsbatteriet nå...