mai 07, 2024, 19:19:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Det gamle oljespørsmålet...  (Lest 1653 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7136
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: desember 31, 2010, 00:19:27 am »

nå som det ser ut som alle som skulle bestille Kendall olje har bestemt seg, må jeg bare komme med et spørsmål....

Av de ca 20 bestillingene her er det bare jeg som har bestilt syntetisk... Har jeg gått glipp av noe her, eller er det sånn at disse motorene våre husker at de er designet i en tid da ikke syntetisk olje fantes, slik at de fortsatt mener det er den beste olja, eller gjelder faktisk de fysike lovene også på gammelt design, slik at moderne syntetisk olje både smører og kjøler bedre enn "gammeldags" mineralolje.
Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: desember 31, 2010, 01:02:19 am »

Holder en knapp på syntetisk jeg da...
Må jo være en grunn til at oljefiltrene på bilene blir mindre og mindre, skifteintervallene øker og motorene går lenger og lenger.

Loggført

Har laaang VW-pause.
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #2 på: desember 31, 2010, 01:13:25 am »

Jeg tipper at det først og fremst har med pris pr oljeskift å gjøre. Selv etter alle oljediskusjonene som har florert forumet.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 31, 2010, 02:23:41 am »

Helsyntetisk motorolje tåler stort sett både høyere temperaturer og lengre skiftintervaller før oljen blir slitt.
Selv har jeg ikke brukt stort annet en mineral på mine gamle vw motorer. Ikke vet jeg hvorfor jeg har gjort det...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: desember 31, 2010, 02:26:42 am »

Siden alle er så vant med å bruke mineral olje, hva med å snu på spørsmålet.
Er det noen argumenter for å IKKE bruke helsyntetisk?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: desember 31, 2010, 02:52:03 am »

Prisen, om man forutsetter skifte hver 500km og totaloverhaling av motor hver 3000km?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6112
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 31, 2010, 08:14:54 am »

Min halvslitte "sommermotor" får nøye seg med mineralsk 20W50. Den har faktisk blitt ganske oljetett etterhvert også. Skal ikke gjøre samme "tabben" med denne som på en eldre dieselmaskin jeg hadde engang. Den fikk et enormt oljeforbruk etter overgang til en "moderne" olje. Men tilbake til den luftkjølte: Økonomien er viktig også når man skifter olje mange ganger i sesongen. Synes det er greit å få ut "ting og tang" ut av motoren ofte når jeg ikke har oljefilter.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: desember 31, 2010, 10:02:10 am »

Fordelen med syntetisk er at den smører bedre og renser bedre, og vil gi mindre slitasje. Altså mindre skadelige partikler i olja, noe som er bra uten oljefilter.

Enkelte forhold er det:
Den renser mye mer, så hvis du har en gammel, velbrukt motor, vil den risikere å løsne opp all gammel shit og tette oljeganger. Det er det verste som kan skje. Mitt inntrykk er at det var ett større problem for 30-40 år siden, da syntoljen kom.
Ellers synes jeg viskositeten kan være ett problem. Syntetiske oljer har ofte lav viskositet, noe som kan medføre mer mekanisk støy og høyere oljeforbruk i gamle (slitne) motorkonstruksjoner. Gamle pakninger har også en tendens til å svette mer olje på syntetisk.

Men kan ikke se noen betenkeligheter på en seriøst nyoverhalt motor, med unntak av første oljeskift, som bør være mineral for å få innkjørt (sliti til) motoren raskere.

Har man kjørt i alle år på mineral, vil synt oljen ofte bli fort svart, pga renseeffekten, og oljen bør byttes ganske raskt første gangen(e).

Finns mange meninger om olje, dette var mine tanker og erfaringer.
 Glad
« Siste redigering: desember 31, 2010, 10:05:42 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: desember 31, 2010, 10:29:48 am »

Må selvfølgelig ikke glemme at ofte har mineraloljer sink, noe du sjeldent/aldri ser i syntetiske oljer.
Nå har ikke jeg sjekket om kendall sin syntetiske inneholder sink...

Sink trengs på våres motorer og er helt nødvendig på trimmete motorer for å spare kam og løftere for overdreven slitasje fra aggressive kammer.
Når det er sagt, så kjører "alle" trimma motorer på full syntetisk med sink tilsetting...
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: desember 31, 2010, 10:33:58 am »

Kendall er jo amerikansk, og der har de ihvertfall god erfaring med støtstangsmotorer  Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 31, 2010, 11:43:10 am »

kun pga det høye sinkinholdet jeg skal prøve 20W50 gt1
ellers blir det syntetisk med sink additiver.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: desember 31, 2010, 14:05:50 pm »

Når det gjelder olje som er beregnet for motorer med høyt trykk mellom kam og vipper/støtstenger,
vil jeg STERKT anbefale å bruke Motul 300V.

Honda hadde store problemer med pittings og havari av kamaksler på sine VF-mc'er på 80-tallet, og faktisk var en kjempegod løsning å bruke den olja. Den tåler 22 tonn pr kv.cm, mens en mineralolje tåler ca 6-700 kg pr kv.cm. Jeg jobbet med Honda mc dengangen, og opplevde hvilken forskjell/revolusjon det var å bruke den olja. En ting som gjør den spesiell, er at den er basert på ester, og ikke råolje.

Skreiv litt om esterolje i denne linken, med tanke på min erfaring med Motul og Honda's problemer.

http://www.bike.no/forum/thread.php?t=23112

De samme problemene hadde bl.a. Opel, Ford og Maxda på 80-tallet, på kammer med 2 ventiler som gikk på samme vippe.



Har ingen erfaring med trimma VW-motorer, men vil tippe at Motul-olja gjør en like god jobb der.

Ha ett godt nytt år!

 Glad  Glad  Glad
« Siste redigering: desember 31, 2010, 14:07:47 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #12 på: desember 31, 2010, 21:43:09 pm »

Min erfaring med syntetisk er att det oftere blir lekkasjer der det er kork og papirpakninger.
Loggført

tlf: 40843606
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!