Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 34
|
151
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Bildetråd: Din splitt/oval
|
på: mars 02, 2013, 17:52:39 pm
|
Er nok modernisert denna, men det var nok fleire som gjorde dette på sekstitallet, for då vart vel dette "en meir teknisk oppgradering" vel, dei fleste er nok tilbakeført no.
|
|
|
153
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dynamo innfesting 6v/12v
|
på: februar 25, 2013, 22:40:14 pm
|
Hei Tore, eg har ein 69 1300 motor i ovalen min, m 6 volt ø 105mm dynamo. Denne motoren å større... har den største likestrømdynamoen (ø 105mm) so tårnet på nyare motorar er tilpassa dette. for å behalde 6 voltanlegget på bilen kjøpte eg ein slik dynamo som Svein T hadde overhalt. Har og ein 67 mod 6 voltstartar som matcher den "nyare svinghjulet" desse er nok frå 1967 T1 som hadde 6 volt i 1500 bobla. Det var enkelt å "omgjere" motoren til 6 volt då eg bytte, men eg monterte og inn nyare gearkasse...eg fekk til ein god match på min då. men du kan og bruka gamle gearkassa m litt modifisering, då kan du bruke orginalstartaren din. - Men dersom du benytter dynamotårn frå 1200 motoren frå 1960 - 63 so er det samme størrelse dynamo som sitt på orginalmotoren din
|
|
|
154
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Skulebussen Bolli
|
på: februar 24, 2013, 09:56:44 am
|
Var på tide å få lese meir om skolebussen no att super tråd, du verden kor de ha jobba, no er de snart "øver kneika" å med mammo som god hjelpar, so går da rett veg dette. ps, eg som amatør på data...har fått opp alle bildea eg Lykke te vidare
|
|
|
155
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan finner jeg chassinummeret på splittbussen?
|
på: februar 20, 2013, 21:05:46 pm
|
dette er det jeg fikk til svar på bt hafslund... så kan jo være håp om at den slipper å bli delebil...
Jeg har forhørt meg om dette kjøretøyet og det første du må gjøre er å bestille en identitetskontroll slik at de kan få bekreftet at det er riktig kjøretøy. Dette må gjøres fordi det i våre dokumenter står at kjøretøyet ble vraket i 1973. Når den blir kontrollert vil de fortelle deg hvordan du videre kan gå fram.
Ja...let us know...
|
|
|
156
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan finner jeg chassinummeret på splittbussen?
|
på: februar 20, 2013, 17:13:46 pm
|
plata har jeg bak passarsjersetet så da er det nok ikke baki... er rusta opp det som er bak der, pluss sjekka opp bilen i dag og den hadde blitt vraka 13 desember 1973 etter vrakmeldinga så da får man se om man greier å få igjen papirene på den med evt id sjekk... håper dem kan slå inn nye nummer for meg et annet sted på bilen bare da eller går ikke det? tenkte evt å ta den til id kontroll før jeg begynte å pusse den opp så alt er i orden
Å vraka....Vel vel, du kan jo gjøre en forespørsel, ikkje lett å få tilbake papirer på en bil som er vraket vel? men det beste er å spørre Bt, enten blir det delebil, eller ??
|
|
|
157
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan finner jeg chassinummeret på splittbussen?
|
på: februar 20, 2013, 16:16:01 pm
|
Den plata du spør etter behøver ikkje sitta der...kanskje bildet viser en f.eks amerikansk buss e.l. på europeiske sitter denne plata på bakveggen i hytta. kan og variere fra modell til andre modeller, ikke så viktigt hvor den plata skal sitte, men chassienummeret bør slås inn på nytt hos Biltilsynet når du har identifisert bilen gjennom den dokumentasjonen du bør ha på den. Dersom du ikke har nødvendig dokumentasjon, er det likevel Bt som loser deg videre. ps; er plata frammom "bakbjelken" på h.s. rustet bort? dersom den fortsatt er der så må du se godt etter for nummeret kan vere vanskelig å se.
|
|
|
159
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilder fra 1954
|
på: februar 19, 2013, 10:32:05 am
|
Historiene er mange, så kanskje noen ev. kunne laget noen "hvalfangersouvernirer" e.l. som kunne vere tils. på treffet...f.eks klistremerke kun til disse bilene, og om noen hadde intervjuet familiemedlemmer til de som da kanskje har historien om den og den bilen, der dette finnes, kopiering av bilder, o.s.v. Ja kanskje noen tilogmed kunne skrive en bok om "Hvalfangerovalene"
|
|
|
161
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilder fra 1954
|
på: februar 17, 2013, 09:54:51 am
|
Å bilen min som er registrert i 1959 i Sandefjord, ( då Importert frå Hamburg), men som er en 1957 model, har og orginalskiltet med reg nr. Z 16937...kanskje registreringsnummerene i 59 var komt opp til Z-16...? også registrert på "Høyjord"? Sender noken fleire opplysninger til Kjell Roar på pm, ang navn o.l. -kanskje første eier til min bil også kunne kontaktas m.h.t. bilens tidlige historie...
|
|
|
162
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilder fra 1954
|
på: februar 17, 2013, 09:38:33 am
|
Absolutt! Skal vi ta høyde for Telehiv Treffen 2014? - Ja men hva er datoene for "Telehiv Treffen" håpe det ikkje er for tidlig på året?? her i Hallingdal ligg snøen å vegsaltet til uti Mai...
|
|
|
165
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilder fra 1954
|
på: februar 16, 2013, 18:35:20 pm
|
Flotte gamle bilder, burde kanskje samle alle "Sandefjordboblene" å ha et treff der når du og er klar med bobla di Bugarella.
|
|
|
167
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min
|
på: februar 12, 2013, 10:35:45 am
|
Ang løsne "reimhjulsmutter" og ev. Svinghjulsmutter, treng veivakslingen å sperrest da. Her er bilde av "sperre" som er enkel å lage, men man får vel og kjøpt diverse typer sperre til dette.
|
|
|
169
|
Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Baklykter til 1300s 72
|
på: februar 11, 2013, 19:18:37 pm
|
Min 1300s er førstegangsregistrert i februar 1973 og har store baklykter. Så enten er det litt "vi bruker de delene vi har liggende" fra VW også her, eller så er det noe som ikke stemmer med min bil -ja det er "noke uvanligt" dette her, men modellene var i en overgang...finner lite dokumentasjon frå fabrikken om dette fenomenet, så derfor blir det synsing på dette. (håper noken kan vise til hvorfor det var slik) Hmmmm
|
|
|
170
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Den aller første eieren av ovalen min
|
på: februar 11, 2013, 10:48:00 am
|
Hei "Bugarella", har lest den SUPERFLOTTE garasjetråden din, sjeldent dette at damene går såpass på restaurering...Respekt... men når en er så skrivekyndig som du, så vises og det høge nivået på kreaviteten din Min oval er også opprinnelig kommet fra Sandefjord, Første eier i Norge var og Hvalfanger som importerte bilen...bilen min er en 57 mod som vart registrert i Norge f.g. i 1959. - Har samme type registreringspapirer (søknad til; herr politimesteren i (sandefjord) med chassienr/motornr, adresser o.s.v. som du også har til din 54 mod. Tenk deg at Sig/Sv... sikkert kjente første eieren (Øys/Ol...) til min bil også-? å som bodde i Mosserødvn 25. Har fortsatt samme reg nr. Et par tips, siden du ønsket det: -Sveising klarer du fint med lit øvelse på "bikkplatebiter" som settes sammen, eller på prøvebiter på samme tykkelse som skal sveisest sammen...men forutsetter sveisehjelm så du ser sveisesømmen godt. -Ang reimhjulmutter; så har eg lagd meg en liten bøyle med to haker som strekker seg forbi de to motorboltene som sitter under svinghjulet (når motoren er ute) når "hakene" er tilpasset i startkransen, trer eg på to rørstubber på pinneboltene og merker av så eg kan punkte fast rørstubbene på bøyla. Med skive og muttre på her da, kan du trygt løsne både reimhjulmutteren m latmann og svinghjulmutteren (m langt røyr) -Eg bruker og å pakke opp stempla m filler mellom topplokkboltene og stempelsiden når eg skal knakke ut krysspinnen, for å dempe slagene mot rådestangen da. Bruker og gjerne varmepistolen på stemplet ved monteringen att og kjøle ned krysspinnen da. Lykke til videre med alle dine prosjekt. -Følger med.
|
|
|
172
|
Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: Baklykter til 1300s 72
|
på: februar 09, 2013, 21:10:38 pm
|
store baklys kom aug 73 som 74 mod.
sorry raaen, Juli 72 var siste måneden m 1302s, 1303 startet produksjonen i august 1972 (som 73 modell) då startet siste generasjon baklys, "elefantfoten" som kom på alle modellene, så hvis du har sett en 1973modell med "forrige" baklysa så var det vel en overligger då. Forøvrig så varte 1303 bobla til 1975, og cab,en til januar 1980. -Då var det slutt for boblene frå Tyskland.
|
|
|
173
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Mitt første prosjekt -'66 Doka
|
på: februar 08, 2013, 12:21:22 pm
|
Her går det unna, hva er planen for den ? Fullstedig rest eller reprasjon for å få den raskt på veien..? Personlig liker jeg utseende på den slik den er, og tenk på hvor mye arbeide du sparer Men orginalfargen på denne er også helt knall.. ja eg og synst den var fin nok med den "slitte" fargen, fordi mange av desse bussane som berre fer meir og meir patina, har mye sjarm... men når ein ser hvilke farge det har vore opprinneleg her så håpar eg du velge den dersom det skal vere heillakkering då.
|
|
|
174
|
Forum / 1302/1303 / Sv: 1302, ens mangfold
|
på: februar 07, 2013, 00:17:29 am
|
-Ja det er rett. Det eg no har funne ut om dette er at Volkswagen i Tyskland hadde vel noke problem med blokkene utover på 60talet, (med at dei hadde lett for å sprekka rundt oljekjøleren) så etter at 1600 sp motoren i 1970, som trolig var siste motoren med blokker som var produsert i Tyskland, ble vel blokkene da produsert frå Brasil og Mexico og levert til Volkswagen i Tyskland frem til hele produksjonen av boblene og bussene vart overtatt av de Brasilianske fabrikkene. - I 1971 kom dobbelport motorene og AS 41 blokken, denne var produsert med noke forsterkninger i samme området, fikk store oljekanaler og oljekontrollventil, ("dual" oljekontrollventil hadde berre vert på byttemotorene, som f.eks 1300 og 1500 sine) - men mest av alt kom en ny legering som gjorde blokkene "seigere" mht sprekking. I 1973 fikk AS 41 blokkene enda en forbedring, fabrikken monterte permanent "case savere" og 8mm stål topplokkbolter, samt "deep stud" bolt (øvre) til sylinder nr 3. I 1975 kom AS 21 motoren med enda en annen legering Forskjellen på disse var mest i manganmengden og derfor ble desse blokkene påvirket av seighet ved kald eller varm motor. AS 41 motoren er ganske "seig" i alle temperaturene, mens AS 21 blokkene er seigest i høg varme. (slik eg les dette ville AS 21 blokken vere litt sprøare på kald motor då). Anyvay, legeringen i desse blokkene er svert gode, å ganske lik det som nå finnest i nye motorar.
|
|
|
|