mai 03, 2024, 21:45:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: AT kasse og svingaksel  (Lest 1666 ganger)
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« på: mai 07, 2013, 14:19:07 pm »

hei, har ei 66 boble med svinkaksel, og gikk på smellen å kjøpe kasse som er ment for IRS, planen her er å bygge en 2276 maskin på omtrent 160hk da det er dette statens vegvesen har godkjendt. men kassen vil jo ikke kunne brukes. er det noen her som har peiling som kan gi noen tips til løsning? statens vegvesen går vell ikke med på ombygging til IRS i tilegg? evnt kasse som tåler en støyt som kan brukes med svingaksel? vet jo det er flere her inne som har store motorer i tidlige bobler, hvordan har dere løst det?
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: mai 07, 2013, 14:45:32 pm »

Du må ikke bytte girkasse for å takle 160hk. Men å løse ut på stripa med 6000rpm bør du kanskje unngå.
Utover det er det å få kjøpt forsterket girkasse i prisklassen 5-50k så alt etter behov og hva har du lyst å bruke.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #2 på: mai 07, 2013, 14:50:12 pm »

Du må ikke bytte girkasse for å takle 160hk. Men å løse ut på stripa med 6000rpm bør du kanskje unngå.
Utover det er det å få kjøpt forsterket girkasse i prisklassen 5-50k så alt etter behov og hva har du lyst å bruke.


blir bare en kjekk bruksbil, med pådrag innimellom. men det er vell 200mm svinghjul som skal brukes på 1600 type1 blokkene? men de eldre motorene bruker vell mindre svinghjul husker jeg rett? men så det er faktisk aktuelt å bare bruke kassen som står i bilen uansett hva kasse det er?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #3 på: mai 07, 2013, 17:01:00 pm »

"200 mm svinghjul" gjeller berre for diameteren som er dreiet ut for clutchdisken Altså; 180 mm clutchdisk i de gamle bilene (mest vanlig då var det 6volt startere m 109 tenner på svinghjulet). (Så 200 mm clutchdisk i det som du kaller 200mm svinghjul) begge går omenannen på nyere og gamle gearkasser, (m litt modding i de gamle kassene) og de gamle m 180 mm clutchdisk har 109 tenner på startkransen, (må då ha starter som matcher det) og 130 tenner på de svinghjulene som du ønsker å ha, med starter (starterdrevet) som matcher dette.
De nyere svinghjulene er ørlite større enn de gamle, så derfor må en slipe ut litt i de gamle gearkassene.
Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #4 på: mai 07, 2013, 19:16:54 pm »

"200 mm svinghjul" gjeller berre for diameteren som er dreiet ut for clutchdisken Altså; 180 mm clutchdisk i de gamle bilene (mest vanlig då var det 6volt startere m 109 tenner på svinghjulet). (Så 200 mm clutchdisk i det som du kaller 200mm svinghjul) begge går omenannen på nyere og gamle gearkasser, (m litt modding i de gamle kassene) og de gamle m 180 mm clutchdisk har 109 tenner på startkransen, (må då ha starter som matcher det) og 130 tenner på de svinghjulene som du ønsker å ha, med starter (starterdrevet) som matcher dette.
De nyere svinghjulene er ørlite større enn de gamle, så derfor må en slipe ut litt i de gamle gearkassene.
så det bler ikke lagd kasser med 130 tenner og større clutchplate til svingaksel?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #5 på: mai 07, 2013, 20:55:00 pm »

Jo, disse kassene varte hovedsakelig på boblene fra 1967 og framover, IRS kassene kom vel på 1302,en i 1971, og "Amerikanske bobler" i 1969... var det vel. Disse har også denne svinghjulet. 1500 motoren kom vel allerede på Type 3 og Buss i 65 ? å de hadde vel også dette svinghjulet.
Etter 1967. var det 130 tenner og 200mm clutsj på de fleste folkevogntypene.
« Siste redigering: mai 08, 2013, 07:15:00 am av ovalt » Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #6 på: mai 08, 2013, 10:51:47 am »

Jo, disse kassene varte hovedsakelig på boblene fra 1967 og framover, IRS kassene kom vel på 1302,en i 1971, og "Amerikanske bobler" i 1969... var det vel. Disse har også denne svinghjulet. 1500 motoren kom vel allerede på Type 3 og Buss i 65 ? å de hadde vel også dette svinghjulet.
Etter 1967. var det 130 tenner og 200mm clutsj på de fleste folkevogntypene.

Men er det noen av kassene som er sterkere enn andre? Eller er alle sånn noenlunde like utenom utvekslingen?
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #7 på: mai 08, 2013, 18:37:14 pm »

Gearkasser til folkevognbobler er generelt gode dersom de har fått normalt stell. Nyere gearkasser er vel normalt de beste...f.eks 1300s kasser fra 70 tallet er vel mest ettertraktet (pga utveksling som passer motorer som har mere hk ?) men de er nok ofte dyre som brukt, å ikkje lette å finne heller. men vanlig kasse frå f.eks 67 - 70 vil nok vere et bra alternativ ved oppgradering til nyere motor. er vanligt å oppgradere fremre gearkassefeste hvis det er eldre boble. Har man eller skal man f.eks oppgradere til IRS også, så er det gode kasser til disse, men da bli det betydelig mer arbeide hvis bilen er eldre enn 1971 da.

-Å kjøpe gearkasse usett er vanligvis et sjansespill.  
« Siste redigering: mai 11, 2013, 10:17:38 am av ovalt » Loggført
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #8 på: mai 08, 2013, 19:48:46 pm »

Gearkasser til folkevognbobler er generelt gode dersom de har fått normalt stell. Nyere gearkasser er vel normalt de beste...f.eks 1300s kasser fra 70 tallet er vel mest ettertraktet (pga utveksling som passer motorer som har mere hk ?) men de er nok ofte dyre som brukt, å ikkje lette å finne heller. men vanlig kasse frå f.eks 67 - 70 vil nok vere et bra alternativ ved oppgradering til nyere motor. er vanligt å oppgradere fremre motorfeste hvis det er eldre boble. Har man eller skal man f.eks oppgradere til IRS også, så er det gode kasser til disse, men da bli det betydelig mer arbeide hvis bilen er eldre enn 1971 da.

-Å kjøpe gearkasse usett er vanligvis et sjansespill. 

planen er å holde meg til svingaksel intill videre siden jeg ikke vet hva BT syns om det. har allerede fått forhåndsgodkjendt 160hk med kerscher bremser nå, og jeg har en nyere kasse med kode AT som jeg fikk møkkabillig, men da den er IRS så blir den ikke brukt i denne omgang. men har sett litt på de overhalte kassene som unneberg selger og vurderer å gå for en av de, men usikker på om de er til svingaksel eller irs. men ja girkassefestet vil bli forsterket. takk for mye god info!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!