VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: TomR på juni 29, 2011, 09:04:18 am



Tittel: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 09:04:18 am
Siden 95% av alle bilene jeg vet om har modifikasjoner - men som regel ikke innført dette i vognkort:

AMCAR er en organisasjon for de med amcar biler i Norge, de har forholdsvis stor påvirkningskraft på Statens Vegvesen og er veldig flotte å forholde seg til i alle modifikasjonsbehov.

Hvorfor har ikke VW miljøet fått til dette - det må da være ganske mange VW biler rundt omkring i det ganske land, jeg tviler på at det er så mange flere US biler.

Slagordet "Sammen er vi sterke" er liksom ikke tilstede i VW miljøet - HVORFOR??


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Hot Owljuni 29, 2011, 09:11:16 am
Vi har EN landsdekkende klubb av størrelse, 1000 medlemmer...
Tror kanskje ikke ambisjonene om en folkevogn versjon av "Amcar" finnes der ennå... men det kan/bør skifte.
En interesse organisasjon for den luftkjølte hobbyen hadde kunnet gjøre vei i vellingen på mange måter.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Eikstadjuni 29, 2011, 09:17:51 am
I utgangspunktet er en bil "en bil"... Hvis man ser hva man kan få godkjent på en Hot Rod burde teoretisk de samme tingene kunne godkjennes på ei boble (ulik rulleomkrets på hjul, stor motor, sinnsykt stor motor, uorginale bremser, senking osv osv). Amcar entusiastene ligger mange hoder foran på dette området og de som kommer nye inn i miljøet kommer til dekket bord. Disse vet nok ikke hvor heldige de er(?).


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Påljuni 29, 2011, 09:19:11 am
Vi har EN landsdekkende klubb av størrelse, 1000 medlemmer...

Vi må ikke glemme at denne klubben har uglesett all ombygging og uorginalt inntil for få år siden. Og mange av de som fortsatt sitter i styr og stell fortsatt skulle sett at den politikken fortsatte ;)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 09:21:54 am
Tror uansett ikke en eksisterende klubb ville gjort nytten - AMCAR har ca 90 tilsluttede lokalklubber og merkebilklubber over hele landet, så det er jo en paraplyorganisasjon...


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: SplitManjuni 29, 2011, 09:28:49 am

Godt poeng TomR!

"Vår" paraplyorganisasjon...og som enhver Veteran VW-Klubb medlem egentlig sokner til - er jo LMK. Landsrådet for Motorhistoriske Klubber prøver å være akkurat det samme som AMCAR, men på vegne av alle landets ikke-amcar-men-veterane-entusiaster.

Men - gammel mafiavirksomhet og generell ombyggings-rasisme, kombinert med en eneste ansatt (kontra AMCARs 12) - gjør at det brøytes svært lite vei i vellinga i LMK-regi. Bare se på "suksessen" med finsk forsikringsordning...

La oss håpe at AMCAR åpner for ikke-amerikansk-medlemskap så raskt som mulig...


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: H-MEKjuni 29, 2011, 09:31:24 am
Vi har EN landsdekkende klubb av størrelse, 1000 medlemmer...

Vi må ikke glemme at denne klubben har uglesett all ombygging og uorginalt inntil for få år siden. Og mange av de som fortsatt sitter i styr og stell fortsatt skulle sett at den politikken fortsatte ;)

I amcarmiljøet er det en selvfølge å bygge om bilene for 95% av medlemmene, mens i vw-miljøet er nok originalfolket i overtall...
Amerikanske biler går også for å være ett statussymbol, men en folkevogn er jo bare en folkevogn.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: -Marius-juni 29, 2011, 09:31:49 am
Jeg kjenner mange i det miljøet, og det første merkbare forskjellen er tolleranse.
Finnes det tolleranse i vw-miljøet. Bare se her, på 4 innlegget er det i gang...
Det lagest nesten ingen tråder på dette forumet uten en eller annen tosk ytrer noen sære meninger.
Det gjenspeiler seg på noen treff også.

Mvh Marius


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 09:32:37 am
Godt poeng II!!


LMK er nok ikke VW miljøets redning nei - de er mest opptatt av helt andre ting enn ombygging....



Godt poeng TomR!

"Vår" paraplyorganisasjon...og som enhver Veteran VW-Klubb medlem egentlig sokner til - er jo LMK. Landsrådet for Motorhistoriske Klubber prøver å være akkurat det samme som AMCAR, men på vegne av alle landets ikke-amcar-men-veterane-entusiaster.

Men - gammel mafiavirksomhet og generell ombyggings-rasisme, kombinert med en eneste ansatt (kontra AMCARs 12) - gjør at det brøytes svært lite vei i vellinga i LMK-regi. Bare se på "suksessen" med finsk forsikringsordning...

La oss håpe at AMCAR åpner for ikke-amerikansk-medlemskap så raskt som mulig...


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: SplitManjuni 29, 2011, 09:35:06 am

Jeg kjenner mange i det miljøet, og den første merkbare likheten på VW- og AMCAR-miljøet er mangelen på tolleranse.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 09:36:11 am
Det er vel ikke en sær mening i post 4, dette er jo sannheten - men det måtte en endring til for å hindre "forgubbing...

Hilsen medlem nr 845


Jeg kjenner mange i det miljøet, og det første merkbare forskjellen er tolleranse.
Finnes det tolleranse i vw-miljøet. Bare se her, på 4 innlegget er det i gang...
Det lagest nesten ingen tråder på dette forumet uten en eller annen tosk ytrer noen sære meninger.
Det gjenspeiler seg på noen treff også.

Mvh Marius


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Påljuni 29, 2011, 10:05:42 am
Jeg kjenner mange i det miljøet, og det første merkbare forskjellen er tolleranse.
Finnes det tolleranse i vw-miljøet. Bare se her, på 4 innlegget er det i gang...
Det lagest nesten ingen tråder på dette forumet uten en eller annen tosk ytrer noen sære meninger.
Det gjenspeiler seg på noen treff også.

Mvh Marius

Et forum er til for å diskutere og ytre sine meninger. Hvis ikke du klarer det uten å kalle folk tosk så bør du holde deg for god til å åpne kjeften (tastaturet)....


Jeg er selv medlem av den omtalte klubben. Selv om jeg syns det har vært sirompa holdninger der i alt for mange år, så er de nå på rett vei. Og glad er vi vel for det :)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: nkjuni 29, 2011, 10:16:04 am
LMK har jo åpnet for ombygde kjøretøyer nå, kansje en ide`å sjekke.  Mitt inntrykk er at de fleste ombygde VW med forsikringsproblemer er 59 og eldre så ekstremt ombygd att de ikke vil bli godkjent. Mange velger jo 59 og eldre bare for å slippe EU kontroll. Tror ikke mange selskaper vil forsikre ikke godkjente kjøretøyer.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: roarrag57juni 29, 2011, 10:16:37 am
de i amcar klubben har vel en/flere som har jobbet/jobber med ombygging hos biltilsynet.
 de sitter på masse kunnskap/papirer og vet og ta nytte av det.
spurte de selv angående å få godskjent airride på bobla mi, og fikk masse nyttige tipps.
de har vel også egne advokater. de er jo en stor klubb med masse av inntekter.
 hadde vært noe om vi kunne hatt noe ala det samme:)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 29, 2011, 11:06:16 am
Det er vel uansett fritt frem for å være medlem i amcar, uten å ha amcar?


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 11:23:03 am
Er det? (Jeg vet ikke...)

Det er vel uansett fritt frem for å være medlem i amcar, uten å ha amcar?


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: HansOjuni 29, 2011, 11:36:27 am
Det er vel uansett fritt frem for å være medlem i amcar, uten å ha amcar?

Ja det er det ;)
Kommer både VolksWorld og Amcar i postkassa mi støtt og stadig, he he.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Rolf T. Kastenwagenjuni 29, 2011, 12:04:37 pm
Se litt på vedtektene til LMK:

Forbundets vedtektsfestede formål er:
LMK er en ideell sammenslutning uten partipolitiske eller økonomiske interesser.
LMK skal i en kulturbevarende ånd fremme samarbeid og enhetlig holdning i saker av motorhistorisk interesse.
LMK skal fremme bevaring av, forståelse for og kunnskap om motorhistoriske kjøretøy, med særlig vekt på kjøretøy som er 30 år og eldre.

Forbundets virksomhet er:
LMK skal nasjonalt og internasjonalt fremme enhetlig opptreden og samarbeid i saker av motorhistorisk interesse som angår motorkjøretøy nevnt under formål.
Forbundet skal ivareta medlemsklubbenes felles interesse ved å:

verne om og utvikle samhørighet mellom medlemmene og ivareta dette ved samarbeid med offentlig myndigheter og institusjoner.
fungere som serviceorgan for medlemsklubbene samt bistå med råd og veiledning i forbindelse med virksomheten.
samarbeide med nasjonale og internasjonale organisasjoner som driver med tilsvarende virksomhet.


LMK har sluttet seg til den internasjonale definisjon av motorhistorisk kjøretøy som er:
- "Et motorhistorisk kjøretøy er et bevart mekanisk drevet kjøretøy, produsert for mer enn 30 år siden, vedlikeholdt i historisk korrekt tilstand og ivaretatt av en person eller organisasjon som har kjøretøyet for dets tekniske interesse og som ikke benytter det til daglig transport, et kjøretøy som kan få tildelt et FIVA-identitetskort." -
Søknad om dette sendes LMK som utsteder slike.

Vedtektene til Veteran VW klubben er ikke så spesifikke:
§ 1

Klubben har som formål å knytte til seg eiere av alle luftavkjølte VW. Klubben skal også være et middel til inspirasjon og samarbeide om felles interesser, samt gjøre det vi kan for å holde liv i flest mulig luftavkjølte kjøretøy av merke VW. Klubben er selveiende, og ingen av medlemmene kan i kraft av sin eierposisjon disponere over dens formue, ei heller har noen krav på utdeling av overskudd/utbytte, ei heller hefter de for klubbens gjeld.


Kan ikke noen som gløder for ombygging ta seg av dette. Men trenger ikke å være siderumpa for å drive med originalbil/kulturbevarer.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Atmobiljuni 29, 2011, 12:49:16 pm
Må si meg enig med at LMK vedtektene der er sirompa, en kan jo ikke bruke bilen til daglig transport engang ::)
MEN det vi trenger til syvende og sist er ikke en klubb som har masse papirer angående ombygging men et fast offentlig regelverk ala Engelske SVA eller Svenske SFRO. Pr i dag så oppfører biltilsynet seg som at de ikke har peiling på dette og dermed ikke vil ha noe med det å gjøre men det er jo faktisk de som SKAL ha peiling på bil, de skal kunne si at sånn å sånn skal det gjøres for at det skal være sikkert i bruk i trafikken.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Kjell Roarjuni 29, 2011, 15:14:31 pm
AMCAR er en klubb for alle merker produsert i USA, mens VW er ett merke fra europa. Derfor mange fler som kan ta ett tak for det de brenner for.

LMK er startet for å ta vare på originale kjøretøyer, det må foreningen ha lov til. Tross alt drar mange andre også nytte av arbeidet de gjør. Å kalle de sirompa betyr at man ikke forstår hvorfor den blei startet.

Veteran VW klubben blei startet for militære kjøretøyer fra krigen, bobla blei ikke husvarm der før rundt 1980. Og klubben blir det medlemmene gjør den til.

Finnes en forening, N.F.S.O.K., Norsk forening for spesielle og ombygde kjøretøyer, som i utgangspunktet var både for bil og mc. Dessverre var det ingen som ville gjøre noe på bilsida, så de har bare jobbet med ombygging av mc (bl.a. chopper). DEN foreningen ville være riktig for de som vil bygge om, der finns ekspertise for hvordan man har gjort det med mc.

Her er f.eks. skjemaet man skal fylle ut ved ombygging av mc, som NFSOK har vært med å lage i samarbeid med BT:
http://nmcu.org/files/soknadsskjema_ombygging_mc.pdf

Og hjemmesiden:
http://www.nfsok.no/Velkommen.html

Selvfølgelig kreves det tilleggsdokumentasjon. Og en god dialog med BT. Dessuten kvittering på innkjøpte deler, så tyverier kan utelukkes / spores.

Tilslutt vil jeg si at jeg ikke tror på at en klubb bare for ombygde vw vil klare jobben som trengs, jeg tror man må gå sammen med ALLE merker, for å bli sterke nok, mot Vegdirektoratet. Mulig NAF ville vært en bedre samarbeidspartner. De er store, og veit hvilke lus som er i direktoratet.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Hot Owljuni 29, 2011, 15:23:25 pm
AMCAR er en klubb for alle merker produsert i USA, mens VW er ett merke fra europa. Derfor mange fler som kan ta ett tak for det de brenner for.

Det har ikke noe med hvor mange biltyper man hegner om, bare antall entusiaster.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Kjell Roarjuni 29, 2011, 15:44:14 pm
AMCAR er en klubb for alle merker produsert i USA, mens VW er ett merke fra europa. Derfor mange fler som kan ta ett tak for det de brenner for.

Det har ikke noe med hvor mange biltyper man hegner om, bare antall entusiaster.

Vel, vil vel si ombygningsentusiaster.  ;)

Noen av de som bygger om biler, viser liten forståelse for hva som er trygt og godkjennbart, og det ville hjelpe saken om man tenkte mer på det.
Tenk f.eks. en megasenka bil bråstopper midt i veien pga dype hjulspor, med en 50 tonns lastebil rett bak. Med dårlige bremser (de finnes).


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: BeetleBugjuni 29, 2011, 17:05:41 pm
Sukk... Så lang tid tok det før det ble en diskusjon om stilart og ombygging.

For mange leire, for mange kokker og for få ildsjeler som hever blikket. Alt er mulig bare man gjør det skikkelig.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dettte og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Martinjuni 29, 2011, 17:57:05 pm



Jeg er selv medlem av den omtalte klubben. Selv om jeg syns det har vært sirompa holdninger der i alt for mange år, så er de nå på rett vei. Og glad er vi vel for det :)
da burde du møte opp på noen av treffa og møten som de arrangerer og ta en titt i motorommene på noen av bilene og se litt på høyden og felg-dekk bremse valg, på noen av de "sære" som du så fint kaller de Pål ;)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: nkjuni 29, 2011, 18:09:49 pm
Og du Pål, ta en titt inn i motorrommet til noen av de som sitter i styre og stell, da vil du bli forundra.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Speed-Demonjuni 29, 2011, 19:20:15 pm
Fordi VW entusiaster ikke er en homogen masse, og ingen har hittil klart å samle oss til ett felleskap (bortsett fra SCC da). Vi er i tillegg for få (og gjerrige) til å kunne ansette noen til å representere oss i offentlige fora. Selv ikke i hovedstaden var det mulig å drive klubben videre.

Hadde DU vært villig til å betale 1000 kroner i året for et klubbmedlemskap i en klubb som kunne tatt denne jobben? Tusen entusiaster a tusen kroner er det som skal til for å dekke en heltidsstilling inkludert skatter, avgifter, husleie, pensjonskostnader, IT kostnader, telefon, og alt annet som skal til.

LMK sporet tror jeg er HELT dødfødt. De er ikke interesserte i ombygde biler. Tror vi hadde hatt større sjans hvis vi organiserte oss i et underbruk av Amcar. VW og Amcar hobbyen er faktisk så close som det er mulig å komme. Stikkord: USA-inspirasjon (Cal-look er et stikkord), ombygging (med store motorer), dragrace osv

Jens Kristian


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 19:40:18 pm
Hadde glatt betalt 1000,-, om det hadde vært AMCAR takter over den/de som hadde repsresentert miljøet. Til sammenligning koster AMCAR medlemskap 500,- i året, gir SÆRDELES gunstige forsikringer og står på pinne for sine medlemmer.


Fordi VW entusiaster ikke er en homogen masse, og ingen har hittil klart å samle oss til ett felleskap (bortsett fra SCC da). Vi er i tillegg for få (og gjerrige) til å kunne ansette noen til å representere oss i offentlige fora. Selv ikke i hovedstaden var det mulig å drive klubben videre.

Hadde DU vært villig til å betale 1000 kroner i året for et klubbmedlemskap i en klubb som kunne tatt denne jobben? Tusen entusiaster a tusen kroner er det som skal til for å dekke en heltidsstilling inkludert skatter, avgifter, husleie, pensjonskostnader, IT kostnader, telefon, og alt annet som skal til.

LMK sporet tror jeg er HELT dødfødt. De er ikke interesserte i ombygde biler. Tror vi hadde hatt større sjans hvis vi organiserte oss i et underbruk av Amcar. VW og Amcar hobbyen er faktisk så close som det er mulig å komme. Stikkord: USA-inspirasjon (Cal-look er et stikkord), ombygging (med store motorer), dragrace osv

Jens Kristian


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Ruggenjuni 29, 2011, 19:42:46 pm
Mener det var 775;- jeg betalte for i år i Amcar. Jeg har da noen fine vet-forsikringer via amcar i If  ;D


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuni 29, 2011, 19:53:08 pm
Beklager, my bad:

Hovedmedlem: kr 775,-
Juniormedlem: kr 475,- (t.o.m. fylte 18 år)
Familiemedlem: kr 315,- (inkl. ikke AMCAR Magazine)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Ruggenjuni 29, 2011, 19:57:02 pm
Ja, gutta i trondheim har masse å gjøre. Venter ofte lenge når jeg skal legge inn nye biler.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: nkjuni 29, 2011, 22:25:14 pm
Jeg leser om LMK sin forsikring for ombygde - modifiserte kjøretøy :
En modifisering eller ombygging må være av høy kvalitet og helhetlig gjennomført både teknisk og estetisk i den stil som er valgt.
Premien starter på kr.790.- med forsikringssum inntil 300.000 o.s.v.
Er det noen som har prøvd å få en slik forsikring ? ?
En kamerat har en slik forsikring på en ombygd Mini, og det var ikke problematisk i det hele tatt.

  Og det er ikke bare Cal-look som er ombygging.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: A.Holejuni 29, 2011, 23:49:08 pm
Vi driver med alle merker hobbykjøretøy, og ser ikke dette skillet som blir skissert. Hvis amcar lobbyerer gjennom gunstige regler, og godkjenningssystemer i vegtrafikklovsystemet, tilgodeser det alle merker veterankjøretøy. Loven er ikke bilrasistisk. Samme regler for alle opprinnelsesland er det som gjelder. Hva hver enkelt biltilsynsgubbe synser om er uvesentlig i den store sammenhengen, loven er lik for alle som kjent. Bilentusiaster foren eder sier jeg. Drit i båstenking...


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 01, 2011, 13:51:29 pm
Som jeg skreiv tidligere i tråden, mente jeg at NFSOK ville være den rette organisasjonen å ta godkjenningsordninger videre på.
Det mener også AMCAR, NMCU og H-DOCN, fant jeg ut etter litt lesing.

Les denne linken om arbeidet med ett eget regelverk. Ombygging av bil handler ikke bare om hvilke senk, dekk og felger du vil ha på bilen, rammene rundt må også være på plass, for å få dette til på en god måte:

http://www.nfsok.no/aktuelt.html

Her er siste setning i linken:

"AMCAR og NMCU anser at den videre utviklingen er i de beste hender hos NFSOK, og ber alle miljøer som har noe på hjertet i amatørbyggesaken henvende seg til NFSOK."

Egentlig burde alle bilklubber som vil ha godkjent sine ombygginger på sine kjøretøyer, støtte NFSOK i kampen. Grunnen til dette, er at NFSOK har fått til denne jobben før, i Choppersaken, og veit den byråkratiske saksgangen. Det har bl.a. AMCAR skjønt.

Jeg har kjørt mc i over 30 år, og veit litt om hvor mye jobb noen få ildsjeler i NFSOK har lagt ned siden midten av 80-tallet, med støtte fra NMCU (Norsk MC Union).



Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Rikardjuli 01, 2011, 22:11:05 pm
Alle i VW miljøet mener jeg prøver på hver sin måte å være seriøse  ;) Noen liker mora, noen liker dattra! Sånn er det bare. Det må alle svelge!
Jeg har ikke tenkt å svare på hva "problemet" i VW-miljøet er, for da hadde jeg sikkert blitt hudfletta så det har jeg ikke tenkt til. Men jeg tror og mener at om alle bidratt og dratt hverandre den samme veien, uansett hva man måtte like! Hvilken stilart, hvor mye motor, originalt, senka +++ så hadde vi vært inne på no! Det skal ikke mye til, for er så mange fantastiske sjeler i dette miljøet som jeg respekterer utrolig høyt og som jeg lærer masse av HVER DAG!  ;)

Det er mange som mener mye, og "jeg har rett" nonsjalangen er etter mitt syn kanskje noen ganger litt for fremtredene i vw miljøet! Det er så mange som sitter på hver sin tue og har overhodet ingen innteresse for å "bli kompis" med resten. Blir sikkert hudfletta av slike utsagn også, men det jeg tror det er mange som skjønner hva jeg mener og til dels kan være enig ;)

Jeg som vil beskrive meg selv som originalmann, har mange av mine beste venner i vw-miljøet blant de som liker senking og helt andre stilarter enn hva jeg selv ønsker på mine biler! Men hva så? innteressen for luftkjølt er lik alikevell!

Det irriterer meg veldig når jeg ser for eksempel en veldig bra originalbil til salgs! Så er det en haug med folk inne å kommenterer: "Denne må noen kjøpe!!", "Måtte den bli holdt original" etc. Så kommer det en og kjøper den som velger å senke den, bygge motor osv... Og da skal du tro det blir liv i leira! Herregud... SÅ KJØP DEN SJØL DA FOR !"()=#=!...... Opptil enhver å velge ;)

Nå sitter det mange å tenker, fader for en liten drittunge som sitter der bak skjermen og leker tøff, tror han liksom har skjønt no! Ånei, jeg har sikkert ikke det, har ikke vært med så  lenge ;) så har ikke tenkt å lage no krangel med noen. Men man gjør seg noen tanker etter noen år i miljøet og har fått ett visst innblikk!

Uansett, så syns jeg alikevell at det å komme inn blant vw entusiaster er det beste jeg har gjort! Angrer ikke ett sekund! ;D

Ha en fantastisk sommer alle sammen! Ser sikkert mange av dere på noen treff utover, og ikke minst på SCC ;D


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: A.Holejuli 02, 2011, 12:01:15 pm
Dette er interessant. Jeg deler ikke opp i orginal vs ombygget som tradisjonen er.
Kategoriene for meg er:

 1. Forvaltere av historie. vs/  2. Skapere av historie.

Orginalt eller korrekt cal look replika, er begge restaurering i mine øyne. Dvs samling av riktige deler etter en forutbestemt  resept, ergo ikke kreativt... Dermed burde begge gå under VW veteranklubbens direktiver....?


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 02, 2011, 12:13:54 pm
Siden jeg har vært med i Veteran VW klubben i over 25 år, vil jeg ihvertfall si at det er kjempestor spennvidde blant medlemmene.
Og svært mange av medlemmene har andre interesser enn VW i tillegg. Dessuten er bilene såpass rimelige, at det ikke er så lett å se ned på andre som har rimeligere modeller, noe jeg har hørt kan være tilfelle i enkelte andre merkeklubber.

 :)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Atmobiljuli 02, 2011, 12:25:16 pm
Som jeg skreiv tidligere i tråden, mente jeg at NFSOK ville være den rette organisasjonen å ta godkjenningsordninger videre på.
Det mener også AMCAR, NMCU og H-DOCN, fant jeg ut etter litt lesing.

Les denne linken om arbeidet med ett eget regelverk. Ombygging av bil handler ikke bare om hvilke senk, dekk og felger du vil ha på bilen, rammene rundt må også være på plass, for å få dette til på en god måte:

http://www.nfsok.no/aktuelt.html

Her er siste setning i linken:

"AMCAR og NMCU anser at den videre utviklingen er i de beste hender hos NFSOK, og ber alle miljøer som har noe på hjertet i amatørbyggesaken henvende seg til NFSOK."

Egentlig burde alle bilklubber som vil ha godkjent sine ombygginger på sine kjøretøyer, støtte NFSOK i kampen. Grunnen til dette, er at NFSOK har fått til denne jobben før, i Choppersaken, og veit den byråkratiske saksgangen. Det har bl.a. AMCAR skjønt.

Jeg har kjørt mc i over 30 år, og veit litt om hvor mye jobb noen få ildsjeler i NFSOK har lagt ned siden midten av 80-tallet, med støtte fra NMCU (Norsk MC Union).




Slik jeg forstår det så jobber disse med å få til akkurat det jeg mener vi trenger, og da følgelig støtter jeg det. Kranling innad i miljøet blir det alltid i små miljøer befolket av nerdete mennesker. Har selv sett samme type krangling i IPMS miljøet samt andre lignende organisasjoner. Legg også merke til det at jeg bruker ordet nerdete som et positivt ord, nettopp for de at jeg anser det som en positiv egenskap :)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: A.Holejuli 02, 2011, 12:31:57 pm
Siden jeg har vært med i Veteran VW klubben i over 25 år, vil jeg ihvertfall si at det er kjempestor spennvidde blant medlemmene.
Og svært mange av medlemmene har andre interesser enn VW i tillegg. Dessuten er bilene såpass rimelige, at det ikke er så lett å se ned på andre som har rimeligere modeller, noe jeg har hørt kan være tilfelle i enkelte andre merkeklubber.

 :)

Dvs. det er penga som rår? Vi fattige vw entusiaster må tåle det som måtte komme...? Minner om  mindreverdighetstanker  dette...

Nei, Dette handler om godkjenning av kjøretøy. Alt som fungerer tilfredstillende etter vegtrafikkloven av 1942 ( gjelder pre 1972 kjøretøy) og som ikke er farligere enn orginalt, blir godkjent. Så enkelt er det faktisk.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Kjell Roarjuli 02, 2011, 12:59:36 pm
Siden jeg har vært med i Veteran VW klubben i over 25 år, vil jeg ihvertfall si at det er kjempestor spennvidde blant medlemmene.
Og svært mange av medlemmene har andre interesser enn VW i tillegg. Dessuten er bilene såpass rimelige, at det ikke er så lett å se ned på andre som har rimeligere modeller, noe jeg har hørt kan være tilfelle i enkelte andre merkeklubber.

 :)

Dvs. det er penga som rår? Vi fattige vw entusiaster må tåle det som måtte komme...? Minner om  mindreverdighetstanker  dette...

Nei, Dette handler om godkjenning av kjøretøy. Alt som fungerer tilfredstillende etter vegtrafikkloven av 1942 ( gjelder pre 1972 kjøretøy) og som ikke er farligere enn orginalt, blir godkjent. Så enkelt er det faktisk.

Tror vi tenker forskjellig om det med penga. ;) Bryr meg lite om det, jeg.

Og er helt enig i at alt som ikke er farligere enn originalt, kan og bør bli godkjent.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Atmobiljuli 02, 2011, 20:33:17 pm
Siden jeg har vært med i Veteran VW klubben i over 25 år, vil jeg ihvertfall si at det er kjempestor spennvidde blant medlemmene.
Og svært mange av medlemmene har andre interesser enn VW i tillegg. Dessuten er bilene såpass rimelige, at det ikke er så lett å se ned på andre som har rimeligere modeller, noe jeg har hørt kan være tilfelle i enkelte andre merkeklubber.

 :)

Dvs. det er penga som rår? Vi fattige vw entusiaster må tåle det som måtte komme...? Minner om  mindreverdighetstanker  dette...

Nei, Dette handler om godkjenning av kjøretøy. Alt som fungerer tilfredstillende etter vegtrafikkloven av 1942 ( gjelder pre 1972 kjøretøy) og som ikke er farligere enn orginalt, blir godkjent. Så enkelt er det faktisk.

Tror vi tenker forskjellig om det med penga. ;) Bryr meg lite om det, jeg.

Og er helt enig i at alt som ikke er farligere enn originalt, kan og bør bli godkjent.

Må faktisk selv si meg enig i at dette med pengene ser ut til å ha en innvirkning på folk. Er selv medlem i merkeklubben for et annet tysk bilmerke (sier ikke hvilket men de som kjenner meg vet hvilken klubb) og her har jeg merket meg det at enkelte medlemmer ser ut til å reagere negativt på en bil som ikke er i tipp-topp stand og som ikke koster MYE (da snakker 6 sifret verdi) noe jeg aldri har merket særlig mye til i VW miljøet. Her ser det du til at du er akseptert så lenge du liker luftkjølt VW og om du kjører en rusten og sliten 69 1300 som meg eller en superstrøken barndoor samba spiller ingen rolle. Det er i mine øyne positivt :)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: BeetleBugjuli 04, 2011, 07:18:20 am
Ta med loookeren på et Sportsvogn treff. Da skal jeg love deg at du blir uglesett  :o

http://www.sportsvogn.no/sitepageview.aspx?sitepageid=1009



Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Eikstadjuli 04, 2011, 08:27:32 am
Siden jeg har vært med i Veteran VW klubben i over 25 år, vil jeg ihvertfall si at det er kjempestor spennvidde blant medlemmene.
Og svært mange av medlemmene har andre interesser enn VW i tillegg. Dessuten er bilene såpass rimelige, at det ikke er så lett å se ned på andre som har rimeligere modeller, noe jeg har hørt kan være tilfelle i enkelte andre merkeklubber.

 :)

Dvs. det er penga som rår? Vi fattige vw entusiaster må tåle det som måtte komme...? Minner om  mindreverdighetstanker  dette...

Nei, Dette handler om godkjenning av kjøretøy. Alt som fungerer tilfredstillende etter vegtrafikkloven av 1942 ( gjelder pre 1972 kjøretøy) og som ikke er farligere enn orginalt, blir godkjent. Så enkelt er det faktisk.


Den påstanden der kan du glemme hos skien trafikkstasjon... Der mener de at feks bobla mi generelt skal godkjennes etter den vegtrafikkloven som du refererer til. Men når det kommer til senking, endring av rulleomkrets på hjul osv så skal plutselig dagens regler benyttes! Og ikke nok med det. De har 10-15 egenkomponerte tommelfingerregler også! Tar dere på dere jobben med å kjøre ombygde biler (som dere ikke har bygget selv) til BT? Tror det er enklere så fort man har et "navn" og et seriøst firma enn for en ussel privatperson som mekker selv.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuli 04, 2011, 09:56:32 am
Jeg var der for 14 dager siden på en heldags event i ferdighetskjøring, mye gromt der ja - og veldige mange hyggelige folk...

Ta med loookeren på et Sportsvogn treff. Da skal jeg love deg at du blir uglesett  :o

http://www.sportsvogn.no/sitepageview.aspx?sitepageid=1009




Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Deljuli 04, 2011, 10:24:19 am
.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: A.Holejuli 04, 2011, 10:26:56 am



Den påstanden der kan du glemme hos skien trafikkstasjon... Der mener de at feks bobla mi generelt skal godkjennes etter den vegtrafikkloven som du refererer til. Men når det kommer til senking, endring av rulleomkrets på hjul osv så skal plutselig dagens regler benyttes! Og ikke nok med det. De har 10-15 egenkomponerte tommelfingerregler også! Tar dere på dere jobben med å kjøre ombygde biler (som dere ikke har bygget selv) til BT? Tror det er enklere så fort man har et "navn" og et seriøst firma enn for en ussel privatperson som mekker selv.


Det som sikkert hjelper mest er at vi er godkjent bilverksted og kontrollorgan av Statens vegvesen, enig i det. Vi utfører ikke turer til biltilsynet i seg selv, men det vi kan gjøre er å kontrollere en ombygget bil, og skrive en begrunnet anbefaling om godkjenning til trafikkstasjonen, dersom vi mener det er riktig. ( Eller gi råd om hva som må forandres til kunden) Dette blir ikke automatisk godkjenning på BT for det selvfølgelig, men god hjelp på veien.

Forøvrig hjelper det faktisk ofte å klage til Vegdirektoratet dersom man føler seg offer for feiltolkning av vegtrafikkloven.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: BeetleBugjuli 04, 2011, 11:06:09 am
og veldige mange hyggelige folk...
'

Har aldri påstått noe annet  :)


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juli 05, 2011, 08:58:27 am
Jeg var der for 14 dager siden på en heldags event i ferdighetskjøring, mye gromt der ja - og veldige mange hyggelige folk...

Ta med loookeren på et Sportsvogn treff. Da skal jeg love deg at du blir uglesett  :o

http://www.sportsvogn.no/sitepageview.aspx?sitepageid=1009



Men du kjører jo sportsvogn TomR... Ghia må vel gå under kategorien sportsvogn?


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Roy Grellandjuli 05, 2011, 09:03:33 am
stemmer det, jeg var i kontakt med de for noen år siden for å finne ut om jeg fikk være med på deres bane-treff, og så lenge jeg kom i Ghia var det ok, men ikke boble...


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Hot Owljuli 05, 2011, 09:41:00 am
Jepp, boble blir for drøyt... den har jo verken langslags støpejern motor eller jernbaneskinneramme... lite plywood og ask er det også.... Helt klart ingen sportsvogn


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: holmsenjuli 05, 2011, 16:02:39 pm
 ;D ;D ;D


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juli 05, 2011, 22:53:02 pm
Egentlig samme for meg, angående sportsvognklubben. Er ikke så interessert i støpejernslangslagmotor, jernbaneskinner, ask og plywood, Og bladfjærer er noe jeg er spesielt lite interessert i....


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: bajasjuli 05, 2011, 23:08:37 pm
vil du få godkjent luftfjæring på bobla ol må du følge denne :

http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Retningslinjer%20nr1.%20ved%20montering%20av%20luftfjæring.pdf

En boble kan ombygges, MEN søk alltid på forhånd og ha tolmodighet.. en boble kan man få godkjent senket FAKTISK bare du får tak i puma papiret fra møller og man kan ha minimums høyde under bilen på 11 cm :P

Man får også godkjent 1600 motor på orginalbremser, MEN må kun ha orginal innsug.. ikke doble gassere osv.... DU kan om du gidder å søke.. tar bare syyyyykt lang tid.........

men dette visst vel dere fra før :D


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Eikstadjuli 05, 2011, 23:36:51 pm
vil du få godkjent luftfjæring på bobla ol må du følge denne :

http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Retningslinjer%20nr1.%20ved%20montering%20av%20luftfjæring.pdf

En boble kan ombygges, MEN søk alltid på forhånd og ha tolmodighet.. en boble kan man få godkjent senket FAKTISK bare du får tak i puma papiret fra møller og man kan ha minimums høyde under bilen på 11 cm :P

Man får også godkjent 1600 motor på orginalbremser, MEN må kun ha orginal innsug.. ikke doble gassere osv.... DU kan om du gidder å søke.. tar bare syyyyykt lang tid.........

men dette visst vel dere fra før :D

Vet du om dette kravet med minimum 11 cm står i den gammle vegtrafikkloven fra før 1972? BT i skien kan ikke finne paragrafen der dette står i den gammle vegtrafikkloven, men de nekter alikevell å godkjenne bilen min (som nå har ca 80mm klaring under pga denne regelen om 11 cm klaring..... Resten av bilen derimot skal "bedømmes" etter den gammle loven. Rare greier


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: bajasjuli 06, 2011, 21:33:36 pm
vil du få godkjent luftfjæring på bobla ol må du følge denne :

http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Retningslinjer%20nr1.%20ved%20montering%20av%20luftfjæring.pdf

En boble kan ombygges, MEN søk alltid på forhånd og ha tolmodighet.. en boble kan man få godkjent senket FAKTISK bare du får tak i puma papiret fra møller og man kan ha minimums høyde under bilen på 11 cm :P

Man får også godkjent 1600 motor på orginalbremser, MEN må kun ha orginal innsug.. ikke doble gassere osv.... DU kan om du gidder å søke.. tar bare syyyyykt lang tid.........

men dette visst vel dere fra før :D

Vet du om dette kravet med minimum 11 cm står i den gammle vegtrafikkloven fra før 1972? BT i skien kan ikke finne paragrafen der dette står i den gammle vegtrafikkloven, men de nekter alikevell å godkjenne bilen min (som nå har ca 80mm klaring under pga denne regelen om 11 cm klaring..... Resten av bilen derimot skal "bedømmes" etter den gammle loven. Rare greier

ja e vet, men når du senker så kommer den under ombyggings loven?? e vet ikke.... har hatt hotrod og di har vært skam lave og di har aldri sagt noe på d.... er bare i det siste j har hørt folk vil ha senking godkjent i vognkort, men bilene i dag er jo lavere enn 11 cm. nei d står veldig lite i di lovene, men di finner bare på noe selv... er så dritt lei, d er snakk om en gammel bil som trasker rundt noen få mil i halvåret... hallo...... man kan jo klage og diskutere i d uendelige før man nesten klarer d.... er ikke rart folk kjører m "ulovlig" senking... osv...


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: TomRjuli 07, 2011, 00:14:46 am
Jeg lånte en moderne bil av typen Porsche...


Jeg var der for 14 dager siden på en heldags event i ferdighetskjøring, mye gromt der ja - og veldige mange hyggelige folk...

Ta med loookeren på et Sportsvogn treff. Da skal jeg love deg at du blir uglesett  :o

http://www.sportsvogn.no/sitepageview.aspx?sitepageid=1009



Men du kjører jo sportsvogn TomR... Ghia må vel gå under kategorien sportsvogn?


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Elwoodjuli 07, 2011, 00:21:01 am
stemmer det, jeg var i kontakt med de for noen år siden for å finne ut om jeg fikk være med på deres bane-treff, og så lenge jeg kom i Ghia var det ok, men ikke boble...


.....ahhhh endelig, italienske linjer måtte til....amerikanerne har skjønt det  ;D ;D ;D ;D. stå på alle Ghia-kameraden  ;D


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: justandyjuli 07, 2011, 10:54:00 am
kjenner folk i amcar miljøet og de sier at man fint kan bli medlem der uten amcar, og de hjelper til vis man skal bygge om å godkjenne med tolking av regeler.


Tittel: Sv: Hvorfor klarer AMCAR dette og ikke VW miljøet?
Skrevet av: Tistlojuli 08, 2011, 21:37:18 pm
vil du få godkjent luftfjæring på bobla ol må du følge denne :

http://www.vitaminw.no/kunde/amcar/Filvedlegg/Retningslinjer%20nr1.%20ved%20montering%20av%20luftfjæring.pdf

En boble kan ombygges, MEN søk alltid på forhånd og ha tolmodighet.. en boble kan man få godkjent senket FAKTISK bare du får tak i puma papiret fra møller og man kan ha minimums høyde under bilen på 11 cm :P

Man får også godkjent 1600 motor på orginalbremser, MEN må kun ha orginal innsug.. ikke doble gassere osv.... DU kan om du gidder å søke.. tar bare syyyyykt lang tid.........

men dette visst vel dere fra før :D

Vet du om dette kravet med minimum 11 cm står i den gammle vegtrafikkloven fra før 1972? BT i skien kan ikke finne paragrafen der dette står i den gammle vegtrafikkloven, men de nekter alikevell å godkjenne bilen min (som nå har ca 80mm klaring under pga denne regelen om 11 cm klaring..... Resten av bilen derimot skal "bedømmes" etter den gammle loven. Rare greier

Dei kan ikkje nekta deg noko utan hjemmel for da. At dei benyttar seg av moderne reglar på ein tidleg 60 talar er jo totalt idiotisk.  Men..enkelte folk på biltilsyna rundtom har vorte nesten 100prosent firkanta etter alle åra der, dei klarar du aldri å snakka i senk, så forsøk deg ein an plass der kanskje folka er meir runde. (basert på eigen erfaring so vert biltilsyn folk meir firkanta proposjonalt med aukande alder..)

Eg skulle sikkert klart å skriva ein heil stil om biltilsynet og regelverket i norge..men eg velger å korta da inn til:  :-[ :-\ ::) ettersom alle her inne veit akkuratt kor gale ting kan vera her. heile systemet i norge går jo ut på å umyndiggjera kvar enkelt med eit hav av reglar å lovar å allslags f-skap opp og ned i mente.. og folk/byråkratar brukar jo arbeidsdagen på å spy ut meir og meir regelverk og eg veit ikkje kor dette skal enda..