mai 15, 2024, 17:26:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: olje temp, grader og plassering  (Lest 5560 ganger)
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« på: mai 15, 2009, 21:17:03 pm »

Jeg har montert olje temp føler på motoren. Den ligger på rundt 70grader, men jeg syns motoren blir veldig varm når jeg kjenner på den etter en kjøretur. Jeg har plassert føleren i blendings plata for olje påfylling visst motoren brukes i en T3.

Hva ligger vanlig arb. temp på ? Det er en 1776 med 40idf, ca 110HK

Er det en dårlig plassering av føleren ?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: mai 15, 2009, 21:48:52 pm »

Med std. reimhjul på min 2276 har jeg hatt problemer med å få arb. temperatur på over 70-75 grader ved 20-25 grader luft temp.
Samme plassering som deg. Jeg byttet til mindre reimhjul for å få kortere varmetid og høyere arb. temp.
Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #2 på: mai 15, 2009, 21:59:10 pm »

Glemte å nevne at jeg har olje kjøler over girkassa.


arb temp bør ligge høyere altså
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #3 på: mai 15, 2009, 22:06:18 pm »

men vis enkelte har for stoor oljepumpe kan dette bli feil
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: mai 15, 2009, 22:06:36 pm »

Jeg har kun org. kjøler. Kanskje du har for mye kjøling?
Johannes på JPM mente at min situasjon var et ikke-problem.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: mai 15, 2009, 22:07:04 pm »

Har forresten 26mm oljepumpe.
Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #6 på: mai 15, 2009, 22:16:59 pm »

usikker på hvor stor olje pumpe jeg har men jeg har et veldig olje trykk på rundt 4bar.

Hva bør arb. temp ligge  på ?
« Siste redigering: mai 15, 2009, 22:40:49 pm av BAC » Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 15, 2009, 22:18:02 pm »

Optimalt er 85 grader på olja Glad

usikker på hvor olje pumpe jeg har men jeg har et veldig olje trykk på rundt 4bar.

Hva bør arb. temp ligge  på ?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mai 15, 2009, 22:20:11 pm »

Oljen går jo forbi pumpa og videre til kjøleren og så til lagrene... Så man har jo lavere temp der enn hvor måleren står ved varm motor.
Loggført
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #9 på: mai 16, 2009, 10:11:50 am »

Er det T3 påfyllinga ved varm motor ?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #10 på: mai 16, 2009, 10:35:38 am »

Prøv med føler i peilepinnehullet. (Erstatt peilepinnen med en føler)
Jeg prøvde først en føler som erstattet tappepluggen. Fikk nesten ikke utslag på måleren. Peilepinnen stiger raskt til 70-80 grader og stopper der, for da åpner termostaten mot ekstern kjøler. Stiger mot 90-100 grader ved langvarig fullgasskjøring.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mai 16, 2009, 14:10:09 pm »

Bare et lite tips: Oljetemperaturen stiger saktere enn temperaturen i toppene, så idet du ser at oljetempen blir før høy kan skaden allerede ha skjedd. Derfor vil jeg anbefale CHT i tillegg til oljetemp, om du vil ha god oversikt over hva som skjer med motoren din.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 14, 2009, 13:50:12 pm »

hadde en leiebil i helga.
dog en vannkjølt bil men...
intressant å se hvor høy oljetemp man kan ha gitt.
den lå på vanlig kjøring på ca 110 grader ved cruising på motorvei.
var litt i overkant av 120 ved kjøring på bane.
noe som ser ut til å være midt på meteret..ca normal.


* DSC08224.JPG (94.91 KB, 587x480 - vist 175 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 14, 2009, 14:12:57 pm »

Cruising på motorvei på 5600 omdr og 6 gear? Osteaktig

hadde en leiebil i helga.
dog en vannkjølt bil men...
intressant å se hvor høy oljetemp man kan ha gitt.
den lå på vanlig kjøring på ca 110 grader ved cruising på motorvei.
var litt i overkant av 120 ved kjøring på bane.
noe som ser ut til å være midt på meteret..ca normal.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: oktober 14, 2009, 14:15:57 pm »

var bare litt rusing i fri, til ære for fotografen  Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 14, 2009, 14:44:41 pm »

Søk på thesamba og jimmy111 eller noe lignende.

Oljetempen på VW begrenset seg til lavere enn vanlig på grunn av motorblokklegeringen som ikke tåler så høye temperaturer. Fritt etter hukommelsen hva som ble sagt.
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 14, 2009, 15:00:22 pm »

Magnesiumblokk takler mye mer varme enn alublokk etter det jeg har blitt fortalt?

Søk på thesamba og jimmy111 eller noe lignende.

Oljetempen på VW begrenset seg til lavere enn vanlig på grunn av motorblokklegeringen som ikke tåler så høye temperaturer. Fritt etter hukommelsen hva som ble sagt.
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #17 på: oktober 14, 2009, 21:12:57 pm »

Optimalt er 85 grader på olja Glad

Hva bør arb. temp ligge  på ?


Den gleden jeg har av oljetempmåler er ikke å vite temperaturen, men forskjellen i temperaturen. Den forteller meg når motoren begynner å bli varm og kan belastes, og viser når oljetempen stiger over normal arbeidstemperatur.

Giveren måler temperaturen der den er i motoren (dipstick, utenpåliggende giver, bunnplugg. Temperaturen i giveren påvirkes av omgivelsene: Godset i blokken rundt giveren, avstanden fra toppene eller andre kritiske steder, vannsprut på giveren fra bakken, osv. I tillegg kommer motstanden i ledningen mellom giver og instrument som en kilde til unøyaktighet (lang avstand på en boble-motor). VDO-instrumentene er veldig grove i skalaen, viser ikke temp lavere enn 50 grader, og er "trange" i skalaen under 100 grader.

Med andre ord: Aner ikke hvilken eksakt temp motoren normalt har, og får ikke vite det heller. Men avvik fra det normale kan jeg se.

Og så går det jo an å kontrollsjekke med et baketermometer (hentet fra denne artikkelen: http://www.vw-resource.com/overheating.html)

« Siste redigering: oktober 14, 2009, 21:33:30 pm av JFP » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: oktober 14, 2009, 21:36:31 pm »

Nederst her:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=301236&highlight=jimmy111+oil+temp

Skal se om jeg finner mer.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: oktober 14, 2009, 21:40:56 pm »

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=3601756&highlight=jello#3601756
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: oktober 14, 2009, 21:41:29 pm »

240 farneheit er 115 grader.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #21 på: oktober 14, 2009, 21:42:03 pm »

Interessant.

I bunn og grunn er det ren idioti å bygge en motor i en magnesiumsblokk. Men dette viste VW godt, derfor har motorene våre 25 - 50hk og klarte maks 5000 omdr. Lite risiko ved slike effekter og turtallsuttak. En alublokk er overlegen på ALLE punkt hvis en ser bort ifra produksjonskvalitet.


Magnesiumblokk takler mye mer varme enn alublokk etter det jeg har blitt fortalt?

Søk på thesamba og jimmy111 eller noe lignende.

Oljetempen på VW begrenset seg til lavere enn vanlig på grunn av motorblokklegeringen som ikke tåler så høye temperaturer. Fritt etter hukommelsen hva som ble sagt.
« Siste redigering: oktober 14, 2009, 21:45:08 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: oktober 15, 2009, 11:32:00 am »

Oljen brukes til å smøre blokk og KJØLE topper. Om oljen din har det vanskelig med å returnere til blokka, for eksempel pga lufting av topper, så kan du ha en lav og fin oljetemp samtidig med at toppene er for varme. Så kan man enten senke tempen av toppene (de er forresten av alu) ved mindre fjærtrykk, feitere blanding, mer kjøle overflate (ribber) eller sørge for mer effektiv utbytting av oljen der oppe.
Høyt oljetrykk gir varme i seg selv.
Å montere temp føler i peilehullet eller i T3-påfyllings blockoff er hipp som happ... det er bare endringer man ser likevel... og husk at luftkjølte motorer går varmere enn vann kjølte og derfor har godt av en olje som ikke kokser ved høyere temp.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: oktober 20, 2009, 19:01:11 pm »

Har 1915 med ca. 6,5liter olje. (HP1, STOOR kjøler, lange slanger og svær oljepanne.)
VDO i peilepinne, kommer rimelig fort over 50grader, men har vel ikke opplevd å komme over 90 grader.
Og det forekommer at kjørestilen min egner seg til å produsere høy oljetemperatur.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: november 02, 2009, 14:11:29 pm »

Jeg trodde det var slik at VW-blokka er av aluminium med magnesium som hovedlegeringselement. Ergo at magnesiuminnholdet er forsvinnende lite. Har snappet opp noe om at AS21 og AS41 har noe med magnesiuminnholdet å gjøre (2,1% eller 4,1% magnesium i alu.-legeringen). Dette kan jeg ikke si sikkert, så noen som vet bør bekrefte dette.

Aluminium i seg selv er jo søppel! Fryktelig svakt alene, men legert med elementer som kopper, magnesium og noen andre typer metaller får materialet straks stor styrke. Skulle jeg støpt en blokk selv, hadde jeg legert den med kopper. Knallhardt resultat. Blir brukt mest i flyindustrien.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: november 02, 2009, 14:37:37 pm »

AS21 og AS41 er magnesiumlegeringer, med aluminium som hovedlegeringselement.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: november 02, 2009, 14:50:10 pm »

Jepp, derfor bør vi jo ikke kalle blokka for "magnesiumsblokk" når mesteparten er av aluminium, slik også påstanden min over tilsier.
Men betyr dette tallet antall prosent magnesium i legeringa? Type 4,1% magnesium?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: november 02, 2009, 14:58:03 pm »

Jepp, derfor bør vi jo ikke kalle blokka for "magnesiumsblokk" når mesteparten er av aluminium, slik også påstanden min over tilsier.
Men betyr dette tallet antall prosent magnesium i legeringa? Type 4,1% magnesium?

Utenom at det er en veldig grei måte å differansiere mellom denne og alu blokka på. Allment kjent går de jo under "magnesiusmblokk" og "alu blokk". Uansett % mengden magnesium innhold.
Teknisk sett har du rett, men om du begynner å omtale den blokka som en alu blokk skal jeg garanetere deg at 100% vil mistolke/misforstå deg...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #28 på: november 02, 2009, 15:03:18 pm »

Ja, jeg har i grunn snappet opp dette med alu.-blokka jeg også. Jeg pleier å kalle "magnesiumsblokka" for den "originale VW-blokka", hehe. Ville helst bare få klarhet i dette med AS-nummeret.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #29 på: november 02, 2009, 15:04:35 pm »

Det er 4% aluminium, og 96 prosent magnesium. Derav navnene Blunker
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!