mai 15, 2024, 11:24:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremsetrøbbel!  (Lest 4122 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: januar 07, 2010, 20:03:21 pm »

Hei alle sammen! Kulda fører ofte med seg dritt, og nå har jeg fått litt probemer med bremsene på 73-mod. 1303S-en min.

For noen dager siden gikk pluttselig pedalen rett i torpedoveggen før bremsene låste. Jeg så at det var uhyre lite igjen i bremsevæsketanken.

Etterfylte litt bremsevæske og fikk luftet alle fire bremsene. I lufteprosesen kom det ut noen luftbobler og litt SLIMAKTIG bremsevæske, som om det var bittesmå luftpartikler i deler av væsken. Ekkelt!

Etter dette ble det ganske bra. Bremsene fungerer, men hvis bremsene har stått urørt kanskje et minutt mens jeg kjører så går pedalen litt lenger inn enn vanlig før jeg får trykk på det første pumpet, deretter har jeg kort vandring og får trykk tidlig i pumpet. Det er akkurat som om trykket må pumpes opp én gang før bremsene fungerer som normalt.

Det merkelige er at det drypper litt bremsevæske ut fra et dreneringshull under bilen forran rett bak leppa mellom skjermene. Dette forundrer meg mest! Særlig siden denne konstruksjonen skal være helt adskilt fra alt av bremsekomponenter.

Hva jeg har sjekket sålangt:
 - Alle bremserør og slanger som er mulig å se på utsiden av og under bilen er tilsynelatende tett rundt alle koblinger
 - Tett rundt bremsevæskebeholder

Bremser har jeg ikke jobbet stort med, så litt hjelp fra noen andre her på forumet som kan dette eller har erfart noe liknende hadde vært strålende.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: januar 07, 2010, 20:09:09 pm »


Det merkelige er at det drypper litt bremsevæske ut fra et dreneringshull under bilen forran rett bak leppa mellom skjermene. Dette forundrer meg mest! Særlig siden denne konstruksjonen skal være helt adskilt fra alt av bremsekomponenter

høres ut som en hoved pumpe som lekker ut i skille veggen
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 07, 2010, 20:15:27 pm »

Blast!!! Det høres overhodet ikke bra ut!

Jeg trodde hovedpumpa ikke kunne lekke ut ved skilleveggen jeg igrunn. Trodde de eneste stedene den kunne lekke ut er der hvor den kan sees under bilen. Jeg tok rundt alle delene på den, og alt var tørt i alle fall.

Finnes det en måte jeg lett kan se dette på om den er lekk der hvor du sier?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 07, 2010, 20:19:36 pm »

Slenger meg på Unneberg her Bryhn Gliser

Det er vell ikke noen lett måte å se det på, annet enn å skru ut pumpa, det tar jo ikke langt tiden, bare litt kronglete å måtte skru bak pedalsettet Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 07, 2010, 20:22:13 pm »

Slenger meg på Unneberg her Bryhn Gliser

That ain't freakin' funny! I'm tellin' ya'!

Tenkte kanskje en kunne få noen indikasjoner ved å rive vekk litt av teppet foran pedalsettet og kanskje få en liten sniktitt bak på masterpumpa.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 07, 2010, 20:28:57 pm »

Slenger meg på Unneberg her Bryhn Gliser

That ain't freakin' funny! I'm tellin' ya'!

Tenkte kanskje en kunne få noen indikasjoner ved å rive vekk litt av teppet foran pedalsettet og kanskje få en liten sniktitt bak på masterpumpa.

Morro nei? haha

Mulig, mulig men det tviler jeg på!
Det skal alltid være no, Det har jeg lært meg etterhvert Gliser Rekker tunge Rekker tunge
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 07, 2010, 20:30:02 pm »

Haven't we all... Og jeg har da skrudd luft'o'crapkjølt selv noen år nå...

Fortsatt åpen for forslag som kan forbedre nattsøvnen min slightly...
« Siste redigering: januar 07, 2010, 20:34:43 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 07, 2010, 20:33:58 pm »

Jepp Gliser Gliser
 
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 07, 2010, 21:23:51 pm »

Hvis det er hovedsylinderen som har tatt kvelden, har noen erfaring med overhaling? Hva slags pakninger bør kjøpes inn? Finnes det kit til slikt?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: januar 07, 2010, 21:43:32 pm »

Ja det er jo hulrom i veggen som pumpa er festa i, så lek det ut i enden av pumpa, og det er hol i gummimansjetten, så renner jo veska ned i holrommet, bortover mot kanalen, og ut på ein eller an måte.. Det du må hugsa på er att bremseveska er malingsfjernar deluxe! Så hulrommet er sikkert godt igang med ein rustprosess, om det er fult av bremseveska der! Du burde på ein eller an måte fått vekk bremseveska som sikkert er inni ramma etc no. Feks opna inspeksjonsdekselet framme og sjå inn i rammehovudet etter spor av veske, og aller helst spyla inn noko tectyl liknande hulromsbeskyttelse.

Men ang overhaling; Ein ny kostar rundt 400, men sjølv har eg kjøpt eitpar her på forumet som er litt gamle men likavel ubrukte og nye, for litt over 100kr stk eller noko sånt.. Overhaling går ut på å demontera heile driten og hona sylindaren, og bytta alle lause smådeler og stempel. Du får ivertfall kjøpt kit i usa, men sikkert i norge og(hugsar ikkje) Eit ant tips om du skal overhala: Sjekk prosjekttråden til Ovalt på den kvite bobla hans.

Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 07, 2010, 21:59:54 pm »

Men hvordan i NATO er det mulig at bremsevæska kan renne inn der når det stedet der væska renner ut av (dreneringshullet) er helt adskilt fra masterpumpa? I alle fall kan det virske sånn.

Ja, veit at det er løsemiddel de-luxe, så den biten med å få på noe guffe og helst noe brunox (i tilfelle rust) eller liknende først er allerede tatt høyde for, men hvordan jeg skal komme til blir en HELT annen sak, for det steet der væska har lagt seg er en helt forseglet konstruksjon... Dette er et stort mysterium.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: januar 07, 2010, 22:19:25 pm »

Eg fekk ikkje heilt med meg kor det dreneringsholet ditt er??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: januar 07, 2010, 22:27:46 pm »

Jeg har prøvd lenge å finne et bilde, og dette var det beste jeg klarte...

Det er en del av rammeverkket som forstillinga er skrudd til. På undersiden der pila peker sitter dette dreneringshullet. Jeg kan overhodet ikke se hvordan masterpumpa skal kunne være i forbindelse med dette rammeverket som er helt forseglet på alle kanter, tror jeg i alle fall. Topp, bunn og sidene er i alle fall lukket.

Jeg tror dog at jeg kan se en ev. lekkasje mot pedalsettet hvis jeg fjerner litt av teppene rundt pedalene. Der skal det angivelig sitte en gummimuffe, og er jeg heldig vil jeg kanskje se litt væske på gulvet?


* beetle parts 1303 strut.jpg (15.42 KB, 300x228 - vist 139 ganger.)
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #13 på: januar 07, 2010, 22:38:14 pm »


Ganske sikker på at det er hovedsylinderen din som er gåen. Hadde akkurat samme problemet, og det lakk fra samme sted. Jeg trodde først det lakk fra styresnekka, men skjønte fort at det ikke var tilfelle etter å ha fylt på tom bremsevæskebeholder to ganger på en uke...

Prøvde også å se inn mellom platene bak pedalene, men alt jeg så og følte meg frem til der var tørt. Så hvordan det kommer seg frem til dreneringshullet vet jeg ikke, men det kommer seg frem! 
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: januar 07, 2010, 22:41:29 pm »

Ok, det var dette jeg ville høre! Da har vi samme symptom, og som du hentyder, så løste problemet seg etter bytte av hovedsylinderen.

Hva slags hovedsylinder kjøpte du, og hvor? Jeg antar at jeg må kjøpe en ny da overhaling virker mer tvilsomt. Vi snakker om bremsesystemet, og det er ikke noe jeg synes er moro å skru på, dog er det en nødvendighet er det at det fungerer som det skal i mange år fremover!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #15 på: januar 07, 2010, 22:43:54 pm »

Rustar vel berre hol etter kvart som bremsevæska møter motstand - som ei mus i hus!  Gliser

Lykke til med feilsøkinga - får berre håpe det ikkje er så ille endå!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: januar 07, 2010, 22:47:10 pm »

Ahh,, så bremse veska er under rammehovudet! Jamen då er det logisk då! Bremseveska dett ned i napoleonshatten, triller ut i ramma, og står bilen i litt nedoverbakke(eller du bremsar i fart) så trillar veska fram i rammehovudet og ut holet. Ja det er egentlig sveist igjen mellom napoleonshatt og tunellen, men det er berre ein liten fals,, og den rustar fort vekk, veldig normalt.. Glad Bytt pumpa, vask rammehovudet og få på rusbeskyttelse(bruk anledningen til å beskytta inni nap.hatten når pumpa er ute)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 07, 2010, 22:47:37 pm »

Huff, akk ja... Jeg er ikke interessert i at bilen skal ruste fra innsiden og ut! Jeg får se om jeg finner på noe smart for å få vaska skikkelig ut og få sprøyta inn noe lurt. Det frister å sprette opp hele buken på det rammeverket bare for å inspisere, fikse og sveise sammen igjen!

@ Tistlo: Jeg aner ikke hva du snakker om, men I'll do my best... Kanskje slik det føles for enkelte andre når de leser 1915-tråden min... Osteaktig
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #18 på: januar 07, 2010, 22:54:42 pm »

Ok, det var dette jeg ville høre! Da har vi samme symptom, og som du hentyder, så løste problemet seg etter bytte av hovedsylinderen.

Hva slags hovedsylinder kjøpte du, og hvor? Jeg antar at jeg må kjøpe en ny da overhaling virker mer tvilsomt. Vi snakker om bremsesystemet, og det er ikke noe jeg synes er moro å skru på, dog er det en nødvendighet er det at det fungerer som det skal i mange år fremover!

Er vel som å banne i kjærka å fortelle dette her, men jeg satte den da på verksted for å bytte bremsesylinder...   Glad  Sikkert ikke store jobben, men med mine veldig begrensede fasiliteter ble det vanskelig. Så der det som du sier en nødvendighet at det fungerer som det skal.

Spennende å høre hva som blir sagt om rustbeskyttelse... jeg gjorde nemlig ingenting så det betyr vel at bilen ruster som bare det fra innsiden nå? Ikke bra!!
« Siste redigering: januar 07, 2010, 23:01:47 pm av Kongen » Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 07, 2010, 23:00:02 pm »

Ikke vær redd for det du, Kongen. Selv "gutteklubben-grei" tror jeg nok må sette vekk litt arbeid gitt! Nuff' said!

Gudene vet. Dette kjenner jeg lite til, men har bremsevæsken vært i nærheten av noe lakkert, så vil guffa tære...
Jeg skal gjøre alt jeg kan for å inspisere så godt jeg kan i det mindste, og utføre nødvendige og gjennomførebare tiltak for å forhindre videre korrosjon.

Tusen takk for gode tips folkens! Dette var til stor hjelp og støtte. Jeg har tatt en beslutning, og hovedsylinder skal skiftes.
Koster ikke all verden virker det som, og jobben bør være gjennomførbar for min del tror jeg.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Kongen
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #20 på: januar 07, 2010, 23:03:47 pm »

Ikke vær redd for det du, Kongen. Selv "gutteklubben-grei" tror jeg nok må sette vekk litt arbeid gitt! Nuff' said!

Gudene vet. Dette kjenner jeg lite til, men har bremsevæsken vært i nærheten av noe lakkert, så vil guffa tære...
Jeg skal gjøre alt jeg kan for å inspisere så godt jeg kan i det mindste, og utføre nødvendige og gjennomførebare tiltak for å forhindre videre korrosjon.

Tusen takk for gode tips folkens! Dette var til stor hjelp og støtte. Jeg har tatt en beslutning, og hovedsylinder skal skiftes.
Koster ikke all verden virker det som, og jobben bør være gjennomførbar for min del tror jeg.


Kan fortelle deg at jeg betalte ca 2000,- for å få det gjort på et verksted, så det koster nok ikke allverden å gjøre det selv. Du får fortelle hvilke tiltak du gjør for å forhindre videre korrosjon.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: januar 07, 2010, 23:07:13 pm »

Shall do chief! Jeg kommer tilbake i tråden når problemet er løst. Kan ta litt tid for å få deler. Bilen fungerer jo slik den er nå, så jeg får bare bestille og vente.

Eller kanskje noen her på forumet har noen liggende som de kan gjøre seg av med?

@ Tistlo: Nå skjønner jeg hva du mener med napoleonshatten når jeg ser på figuren jeg posta. Ja, sier meg enig i det og slår meg til ro foreløpig. Dette lar seg nok løse skal du se. Godt vi kan litt forskjellige ting her i verden, og at vi med dette kan utfylle hverandre.

Dette rammehodet bør vel være mulig å skru ned. Sitter vel i seks bolter ellerno'. Kunne kanskje gjort det og tatt en skikkelig sjau med hele kostebinneriet!
« Siste redigering: januar 07, 2010, 23:11:27 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: januar 07, 2010, 23:28:48 pm »

Ja Nap.hatten ser ut som napoleons hatt, den! Glad

Men eg får ikkje håpa att rammehovudet ditt er bolta fast med 6 skruer! For det er jo ein av dei viktigaste berande elementa på bobla! Eg har lite erfaring med desse nymotens bila som har sofafjører framme, men det skal vera ei inspeksjonsluka framme på rammehovudet der ein kan,, tja inspisera,,, og kanskje lura inn ein kost, og få sopa vekk noko bremseveska og spylt inn beskyttelse etterpå Glad

Dette ordner seg, delene er billige og dette klarar du sjølv! 2000 for denne jobben på eit verkstad.. fantastisk dyrt Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #23 på: januar 07, 2010, 23:36:59 pm »

Leste ikke alle innleggene her så nøye. Men hovedpumpa kan legge mellom krets 1 og krets 2. Tror det er den skilleveggen Unneberg sikter til. Arrester meg om jeg tar feil.

Jeg hadde samme problemet på en 61' når jeg bygget om til 2-krets. Der hadde det satt seg noe dritt i ventilen så den tettet ikke skikkelig. Så når jeg pumpet på pedalen så pumpet jeg bare bremsevæsken frem og tilbake i tanken. Væsken gikk aldri ut til hjulene.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: januar 07, 2010, 23:42:32 pm »

Leste ikke alle innleggene her så nøye. Men hovedpumpa kan legge mellom krets 1 og krets 2. Tror det er den skilleveggen Unneberg sikter til. Arrester meg om jeg tar feil.

Imellom 1 og andre krets?? Imellom fronten og bakenden altså?

Bremsepumpa den er vel alltid plassert her:


* P1011632.jpg (168.85 KB. 775x581 - vist 156 ganger.)



Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #25 på: januar 07, 2010, 23:51:16 pm »

Leste ikke alle innleggene her så nøye. Men hovedpumpa kan legge mellom krets 1 og krets 2. Tror det er den skilleveggen Unneberg sikter til. Arrester meg om jeg tar feil.

Imellom 1 og andre krets?? Imellom fronten og bakenden altså?

Bremsepumpa den er vel alltid plassert her:

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]



Du sier vel 2-krets pumpe, og ikke for- og bakkrets pumpe, eller? Hvor pumpa sitter er ikke relevant. Det er en ventil mellom kretsen til forhjul og bakhjul og i den hadde det satt seg noe møkk. Så den lukket ikke og når jeg trampet pedalen inn så steg væskenivået i tanken, isteden for å lage trykk ut i rør/slanger. Plundra i flere dager med dette før jeg prøvde en annen pumpe. Og vips, problemet løst Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: januar 12, 2010, 23:33:12 pm »

Nå er pumpa skiftet. Jeg kjøpte en "kina-pumpe" fra Unneberg bil da Tommy har bruker denne på bussen sin uten problemer som han fortalte meg over tlf.

Alt tydet på lekkasje bak pumpa ut mot pedalsettet igjennom denne gummimuffa slik bla. Unneberg bil startet med å antyde i tråden.

Fikk luftet pumpa på begge kretsene i benk før jeg satte den inn i bilen slik at denne var klar i seg selv. Jeg satte den på plass og luftet så bremserørene én gang hver etter at reservaret var fyllt m. bremsevæske. Når jeg pumpet til etter lufting føltes bremsene hardere enn noen gang, og pedalen tok langt ut slik jeg ville at den skulle, uten at jeg justerte pumpesataget på pedalen vel og merke.

Det er fortsatt litt slik at det "første" pumpet på en liten stund noen ganer er litt slappere før den kommer for fullt på neste pumpt, men generelt er bremsefølelsen mye bedre. Er dette symptomet normalt folkens? Jeg har alltid hatt det litt slik med min bil i grunn, og nå som pumpa er speller ny kan jeg ikke skjønner hvordan noe kan være galt...

Nå blir det spennende å følge nøye med på bremsevæskereservaret for å se om det lekker noe over tid.

Til slutt vil jeg takke unneber bil for god service og support samt rask levering. Til resten av dere, takk for fin og nyttig info.
Jeg kommer med litt updates etterhvert som jeg får brukt bilen litt og dermed ser om systemet holder.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #27 på: januar 12, 2010, 23:39:25 pm »

Bra det ordna seg, att den er litt slapp i begynnelsen om den er lite brukt kan vera fordi det fortsatt er litt luft att i systemet, så du kan jo prøva å bremsa eindel, og so lufta ein siste gong og sjå om du får ut noko meir
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #28 på: januar 13, 2010, 00:33:05 am »

Godt å høre at det ordna seg. Jeg har opplevd nøyaktig det samme på min bil - da var det bakre kretsen som gikk. Ikke tegn til lekkasje noe som helst sted i systemet, annet enn gummimembranen ved pedalen.

Har du skivebremser foran eller tromler på alle fire hjul? På bil med trommelbremser vil det ofte være slik at første skikkelige trykk på pedalen har større dødgang - ventilene på hovedsylinderen holder da noe av trykket tilbake, slik at det blir mindre dødgang neste gang du bremser. Dette for å kompensere for at trommelbremsene ikke er selvjusterende.
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #29 på: januar 13, 2010, 07:28:43 am »

1303S har tromler bak og skiver forran. Om det er slik du sier, så vil tromlene bak føre til at mine symptomer da er normale med at første pumpet er slappere, mens det neste blir helt tight.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!