Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 251
|
64
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster kommer snart med MINST 500hk
|
på: mai 29, 2015, 18:13:13 pm
|
Ja, forsterk innerskjermene samtidig. Om du skrur motoren stumt i bakkant må du også skru girkassa stumt i fremkant. Den "midtre" skjøten til girkassa pleier man å skru fast i en krybbe som sveises eller skrues stumt i gaffelen, det anbefales. Skrur du den midtre delen stumt kan du bruke gummi på nesekonet for å ta opp for små vibrasjoner. Dropper du det midtre festet bør du gå for stumt fremre feste også.
En annen meget viktig ting er fjærene/demperene og de beveglige festepunktene til bærearmer, de bør være stive. Bruk stive polyforinger eller nylon i festepunktene til bærearmene. Bruker du torsjonsfjærer hadde jeg droppet de originale fjærene og gått for noe av det stiveste man finner. Støtdemperene bør også være harde. Gjerne Røde Koni eller lignende, helst justerbare. Det er ønskelig at en av to ting skjer: Enten setter den seg og stikker avgårde, eller hjulspinn. Ett hjulhopp kan bli sabla dyrt.
En god måte å spare drivlinja på er å bruke clutch-lamell med fjærer i. Da blir inngrepet noe avdempet, det sliter også mindre på kassa ved vanlig kjøring. Ulempen med lamell med fjærer i er ofte vekten som kan gi tregere girskift og senere synkronisering av gir ved girskift.
|
|
|
77
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Herbie Memorial Run 5.-7. Juni 2015
|
på: mai 14, 2015, 14:21:35 pm
|
Her er de første hittil (bare bildene for de som er livredd for facebook) Morsomt å laga noe som passer til musikk. Bilder kan sendes til dewil969 ALFAKRØLL hotmail com merk med HMR eller no sånt. Så har vi mer materiale å lage freshe bilder av Henrik, jeg har en original 1303S girkasse i garasjen som du kan få kjøpt. Men, den trenger sikkert litt mods for å tåle juling. Sidelokk, 3. og 4. gir pleier man å skifte for bedre holdbarhet.
|
|
|
80
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ustabil i høy fart v.s. Spissing
|
på: april 12, 2015, 20:37:11 pm
|
Du får prøve å endre spissingen litt, mye caster er uansett positivt. Jeg pleier å anbefale å sette spissingen til ca 0.10° toe-in. Positiv camber og toe-out er sjelden fornuftig å kjøre med.
|
|
|
81
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 500hk -hva slags strømforsyning?
|
på: april 12, 2015, 20:30:17 pm
|
Ny dynamo med innebygget laderegulator er å anbefale. En ny "vanlig" bobledynamo med innebygget regulator leverer 55A, man får kjøpt større utgaver. Frem med kalkulatoren. Her må du ta med strømtrekk fra styreenhet ink coiler, bensinpumpe(r) og belysning og annet. Det er vel mest fornuftig å velge en større dynamo enn 55A.
|
|
|
82
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips
|
på: april 12, 2015, 20:25:24 pm
|
Etter hva jeg har erfart er ikke torsjonsfjæring no dritt, så lenge det blir satt opp riktig. I tilfelle det skulle være noe å gjøre bak ville det være å skifte alt for å få en annen geometri, men irs på boble er ganske optimalt. Stivere fjærer og en lsd er tingen. Drifting med åpen bakdiff funker ikke, det har du jo beviset på der... Som en enkel løsning frem til midlene er på plass kan du demontere diffen din, så skal jeg sveise den for deg, free of charge
|
|
|
83
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Herbie Memorial Run 5.-7. Juni 2015
|
på: april 12, 2015, 20:16:13 pm
|
Hehe, ja. Det er det. Litt trist og litt bra. I år (prøvde i fjor au) skal jeg forsøke å få laget et lite show til dere, i form av musikk. Er ikke helt klart enda, men håper på at jeg får det til Sjangeren er rock
|
|
|
84
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ustabil i høy fart v.s. Spissing
|
på: april 12, 2015, 20:12:35 pm
|
Joda, mer caster er alltid bedre og det er castervinkelen som påvirker retningsstabilitet og selvoppretting. Castervinkelen blir også lavere når man senker, med mindre du senker bilen MER bak enn foran. Men klart, for mye toe-out kan påvirke retningssstabiliteten, men ikke voldsomt.
Har du smal forstilling og smalt innpress, ET40 er vanlig på ettermarkedsfelgene i 17" og uten spacere og slikt vil bilen bli smal. Da vil dekkene ri på innsiden av dekkene mot senter av veibanen og bilen blir vinglete.
Selv kjører jeg oval med 17" radar, 25mm spacere foran og bak, castershims, lange aksler bak, senkespindler, skivebremser osv. Felgene ligger helt ute i skjermkanten og bilen er dønn stabil langt over 100km/t selv med spissinga litt på tur.
Bump-steer er også noe som er et lite problem på boble, spesielt ved senk, så når fjæringen beveger seg opp/ned så flytter spissingen seg.
|
|
|
85
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Herbie Memorial Run 5.-7. Juni 2015
|
på: april 12, 2015, 20:02:12 pm
|
Høhøø xD Kan sikkert skaffe flere jeg Skulle hatt et sett sjæl, men det får vente til bilen er ferdig. I år skal jeg nok ikke kjøre, så jeg kommer til å kunne dedikere hele min tid på treffet slik at dere kan ha det gøy Det blir et knallfint treff som alltid
|
|
|
86
|
Forum / Problemløseren / Sv: Justering av styresnekke? Stor dødgang i ratt på boblen min..
|
på: april 12, 2015, 19:54:21 pm
|
Her kan det være flere feil. At bilen stikker til siden kan også være relatert til bremsene. Slakk i snekka er ikke nødvendigvis et stort problem, den kan justeres litt men man bør ikke justere på den om man ikke veit hva man driver med.
Om du legger inn bosted i profilen din og forteller hvor du bor så kan det tenkes at det er folk eller verksteder i nærheten som kan anbefales å ta kontakt med.
|
|
|
87
|
Forum / Problemløseren / Sv: Ustabil i høy fart v.s. Spissing
|
på: april 12, 2015, 19:50:18 pm
|
Hvilken dekkdimensjon kjører du med? Kan det være at bilen "vandrer" i hjulspora på veien?
Spissing har ofte lite å si på retningstabiliteten og problemet kan like gjerne ligge i bakstillingen. Du bør også sjekke foringene som sitter i forbindelse med bakstillinga. Altså foringene i torsjonsrøret og girkassefestene.
Skal du ha bedre retningsstabilitet bør du øke castervinkelen i forstillinga, det kan enkelt gjøres ved å legge shims mellom det nedre torsjonsrøret og bunnplata.
|
|
|
90
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Cheron's fastback - En reise til Vestfold
|
på: april 12, 2015, 19:39:14 pm
|
Irriterende å måtte gi opp sånn, men veldig ålreit å sende den et sted der den kan få pleie og komme ut på veien igjen. Hvis du river av de igjensveisede dørene så vil jeg ha de For når jeg skal kjøpe igjen bilen skal den ha dører uten håndtak Har fått høre et vagt utdrag av hva planen er videre og jeg må si det høres lovende ut. Tøff blir den uansett! Lykke til! Håper jeg ikke har ødelagt helt for finansene dine fremover hahaha
|
|
|
|