VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Urge-Boy på juni 06, 2008, 18:03:29 pm



Tittel: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Urge-Boyjuni 06, 2008, 18:03:29 pm
Ser på en del bilder at det er mange som kjører med panser/motorlokk litt åpent... regner med at dette er for å få bedre kjøling til motoren...? Hvor stor virkning har dette?



Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Bj?rnjuni 06, 2008, 19:12:14 pm
Det spørs vel kanskje litt om man har riller eller ikke i motorlokk. Ofte etter man har kjørt, og åpner motorlokk, slår det en varmebølge over deg, så det må vel hjelpe litt å få det litt opp under kjøring!
Så senest noen i går som hadde det litt oppe, med den geniale "flaskekjølingen"  :D

Men inneresant spørsmål, som hadde vært artig å fått svar på  ;)


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Tistlojuni 06, 2008, 20:06:10 pm
Trur detta har vore diskutert før, i ein eller an tråd..


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Urge-Boyjuni 06, 2008, 20:39:48 pm
Prøvde å søke...men fant ingenting...


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Filip/purityjuni 06, 2008, 21:58:48 pm
Det spørs vel kanskje litt om man har riller eller ikke i motorlokk. Ofte etter man har kjørt, og åpner motorlokk, slår det en varmebølge over deg, så det må vel hjelpe litt å få det litt opp under kjøring!
Så senest noen i går som hadde det litt oppe, med den geniale "flaskekjølingen"  :D

Men inneresant spørsmål, som hadde vært artig å fått svar på  ;)
Flaskekjøling..? Forklar?!


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Bj?rnjuni 06, 2008, 23:45:09 pm
Altså man åpnet opp motorpanseret, setter store enden av en 1,5 liters flaske inntil kaross, og korken i motorpanseret, og voala, ei glætte på ca 25 cm  :D

Men mener man må ha av de litt eldre boblene med lenger motorlokk, altså 66 -. muligens det går med 67lokket også =)

Men så også noen andre i går, vet ikke om de brukte flaskemetoden, men ivartfall noe i likheten   (bilde på boblespotting) :D


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: patrickjuni 07, 2008, 02:08:33 am
har ikke dette også noe med plass til forgassere å gjøre?


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Torgeirjuni 07, 2008, 12:21:26 pm
har ikke dette også noe med plass til forgassere å gjøre?


Noen forlenger festet nedrest på luka for å få klaring til gasserstag.... ellers så funker det fint med en colaboks i luka på en varm dag... men vriker mot sin hensikt i køkjøring da den varme lufta fra eksosanlegget trekkes rett inn luka..


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Elliotjuni 07, 2008, 13:19:59 pm
Å kjøre med åpning øverst på motorlokket med s.k. stand-offs, er som natt og dag med en varm motor. Brukte dette selv da jeg hadde en velbrukt 1600 motor som ble uforklarlig varm. Med åpning holdt den en temperatur slik at en kunne ta borti motoren uten å svi fingra av seg. Men med god original kjøling på motoren, burde det ikke være nødvendig på en original motor.


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Bj?rnjuni 07, 2008, 13:37:18 pm
Dem har sånne "Stand off" fester hos Unneberg?

Tror jeg skal ha det på min  ;D


Tittel: Sv: Åpent panser/motorlokk for å få bedre kjøling?
Skrevet av: Panjuni 07, 2008, 22:29:54 pm
Mye av grunnen til at varmen slår mot deg når du åpner motorlokket etter en lang kjøretur, er at kjølevifta har slutta å gå. Dermed oser all varmen fra motoren opp og inn i motorrommet.

Men du skal kunne legge hånda på for eksempel lokket for oljepåfyllinga uten å brenne deg.