mai 10, 2024, 11:59:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Riktig starter til 1961 Karmann 12v  (Lest 1033 ganger)
JarleG
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenfallet



Vis profil
« på: april 09, 2014, 19:01:13 pm »

Hei.
Finnes det mange forskjellige startere til gammel vw?
Har -61 modell, som sikkert har fått ny starter ettersom det er 12v anlegg i bilen.
Antar at den ble levert med 6v som ny.
Hva slags starter skal jeg ha?
Den som sitter der oppfører som om batteriet er nesten tomt, noe det ikke er. Har prøvd med nyladet 95Ah batteri og det gjør ingen forskjell...

Hvilke år passer om hverandre??

JarleG
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: april 09, 2014, 19:56:07 pm »

Kan være lurt å skru ut den gamle å lese på den. Er mulig at 6v starteren fortsatt står der, selv om bilen er ombygget til 12v.
Feilen kan også ligge i kabler eller koblinger. Viss jordingen fra karosseri til gearkasse er dårlig kan du få slike symptomer som bilen din har.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: april 09, 2014, 21:56:28 pm »

Eller en VELDIG sliten starter foring...  Tvilende
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: april 09, 2014, 22:25:55 pm »

Hadde akkurat samme trøbbelet i min 62 ghia. Byttet starterforingen og monterte en 12v starter med 6v spindel og tannhjul. Kanskje noen kan si hvilken modell den kommer fra? Her er bilde av delenummert.


* image.jpg (53.11 KB, 450x600 - vist 79 ganger.)
Loggført

Patina er for fattigfolk.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: april 10, 2014, 17:13:55 pm »

Etter tabellen skal det være til biler frem til og med 1966 og M610 som betyr 12V.
Var det mulig å få 12V som ekstrautstyr eller kom f.eks. USA med 12V tidligere enn Europa?


* Startere.JPG (38.77 KB, 614x600 - vist 55 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: april 11, 2014, 15:39:06 pm »

http://www.thesamba.com/vw/forum/archive/index.php/o-t--t-339342--.html

Ifølge en i linken over kunne man få 12v som ekstrautstyr så tidlig som i 1964!?
Dette er jo veldig interresant. Skulle selv ha hatt en 12v starter som passer på 356 svinghul (6v krans).

Jeg bestilte en 12v high tourqe starter med 6v tenner fra aircooled.net. De hadde sluttet å føre den selv om den sto i nettbutikken. De driver nå å sjekker opp om de kan skaffe en til meg likevel.

Får jeg ikke den, kjøper jeg en vanlig 12v starter og bytter litt om på delene fra 6v starteren Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JarleG
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted: Lørenfallet



Vis profil
« Svar #6 på: mai 03, 2014, 23:19:15 pm »

"Dansken" hadde så rett... VELDIG slitt starterforing. Var oval med ca 2 mm. Easy fix. Billig var det også. 40kr hos Unneberg. Takk til dansken for løsning, og ny del.  Gliser

Takk for alle innspill!

JarleG
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!