mai 04, 2024, 02:21:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte girkasse i 1950 boble spørsmål...  (Lest 3616 ganger)
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« på: mars 19, 2015, 21:31:33 pm »

Hei

Har prøvd og lese meg opp på dette emnet på thesamba etc, men blir ikke helt klok på det...

De fleste sier at man kan bytte ut "crashboxen" med en 53-59 girkasse (som er synkronisert)
uten noen modifikasjoner, stemmer dette, eller må man også ha ett nesekon fra type 2 splitt?

På forhånd takk for all info om dette emnet...

Alex
Loggført

Datsun
Seniormedlem
****
Innlegg: 290
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #1 på: mars 19, 2015, 22:19:12 pm »

Det fremre feste i bilen din ser sånn ut, ikke sant?


* 747812.jpg (74.21 KB. 800x600 - vist 181 ganger.)


Der passer nosecone fra T2 opp til 59 mod.

Loggført

T1 1951
T1 1952
T2 1960
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 19, 2015, 22:29:16 pm »

Takk

Veit ikke, for det sitter en girkasse i veien... Gliser Gliser ....men det er sikkert
det, må jeg bytte hockeysticken også...?

Alex

Det fremre feste i bilen din ser sånn ut, ikke sant?

[ Vedlegg ]

Der passer nosecone fra T2 opp til 59 mod.
Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 21, 2015, 09:08:21 am »

Ingen kan svare meg på dette?

Er f.eks en 59' girkasse "bolt on" på min 1950 T1 splitt?

Alex
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: mars 21, 2015, 12:37:07 pm »

Jeg er sgu ikke sikker på om dette passer type 1 også, men har du set denne? http://www.wagenswest.com/partstore/index.php/bus-suspension/pre-59-bus-nose-cone-adapter-kit.html
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 21, 2015, 19:24:23 pm »

Ingen kan svare meg på dette?

Er f.eks en 59' girkasse "bolt on" på min 1950 T1 splitt?

Alex

Det enkle svaret på dette er nei. Det er ikke bolt on. Det er forskjellige innfesting foran - du har den som er over om ting er originalt.

I tillegg må du finne en løsning for dempere kontra levershocks, samt sørge for at bremseskjold (om du bruker nyere) passer opp med pre-55 håndbrekkwirene dine ++

Flere som har gjort dette (jeg har ikke gjort det og kan ikke detaljene) - men det er en grunn til at de fleste splittene fortsatt har gamlekassa...  Glad i tillegg til at nok bilen holder seg bedre i verdi med originalkassa om du skal selge den en gang?

Er en gammel svensk tråd på dette her med en del mer info - er en del jobb
http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/my50.html

Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: mars 21, 2015, 21:37:55 pm »

Det som skal til for at kassa fysisk skal passe og bli sittende riktig i bilen er nesekon fra 50-talls T2. Dette gir riktig fremre feste og riktig høyde.
Du kan ikke bruke nesekon fra originalkassa.
Som Splitboy sier er det også en del ting å tenke på som dempere og brekk.

Dette er den enkleste og eneste bolt-in løsningen for å montere nyere kasse i en splitt. Alternativ 2 er å sveise inn nyere feste på bunnplata, da kan du bruke alt av nyere kasser. Men det har du ikke lyst til å gjøre på en '50 i 2015  Blunker


Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 21, 2015, 22:42:51 pm »

Takk for innspill, blir nok crashbox litt til er jeg redd... Øyerulling
Loggført

atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 21, 2015, 22:47:35 pm »

Takk, men siden jeg allerede har byttet ut levershocks og har 58- skjold/trommler med virkenede
brekk, så er det vel da kun bytte av nesekon som skal til, eller jeg jeg ute på sykkeltur nå... Hæ Gliser

Alex

Ingen kan svare meg på dette?

Er f.eks en 59' girkasse "bolt on" på min 1950 T1 splitt?

Alex

Det enkle svaret på dette er nei. Det er ikke bolt on. Det er forskjellige innfesting foran - du har den som er over om ting er originalt.

I tillegg må du finne en løsning for dempere kontra levershocks, samt sørge for at bremseskjold (om du bruker nyere) passer opp med pre-55 håndbrekkwirene dine ++

Flere som har gjort dette (jeg har ikke gjort det og kan ikke detaljene) - men det er en grunn til at de fleste splittene fortsatt har gamlekassa...  Glad i tillegg til at nok bilen holder seg bedre i verdi med originalkassa om du skal selge den en gang?

Er en gammel svensk tråd på dette her med en del mer info - er en del jobb
http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/my50.html


Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: mars 22, 2015, 07:40:48 am »

Takk, men siden jeg allerede har byttet ut levershocks og har 58- skjold/trommler med virkenede
brekk, så er det vel da kun bytte av nesekon som skal til, eller jeg jeg ute på sykkeltur nå... Hæ Gliser

Alex

Da gjenstår det å bytte nesekon. Slike nesekon får du kjøpt nye fra flere tilbydere. Muligens Unneberg har eller kan skaffe. Men en ting håper jeg at det er greit at jeg nevner; ikke finn på å selg det som hører til bilen din originalt! Skal du ikke bruke dem så lagre dem i garasjen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: mars 22, 2015, 09:53:27 am »


Da gjenstår det å bytte nesekon. Slike nesekon får du kjøpt nye fra flere tilbydere. Muligens Unneberg har eller kan skaffe. Men en ting håper jeg at det er greit at jeg nevner; ikke finn på å selg det som hører til bilen din originalt! Skal du ikke bruke dem så lagre dem i garasjen.

Mvh
BB

Er redd det ikke er fullt så enkelt. Den T2 nesekon som er å få kjøpt ny er 60-67 utgaven, den som skal til for å sette nyere girkasse i 53-59 T1. 
Den du trenger her er til T2 til og med 59. Ganske sikker på at den ikke finnes ny men det burde ikke være noe problem å finne en brukt.

Jeg ser du skriver at da blir det nok orig kasse en stund til. Ikke la deg skremme av at ting ikke er 100% bolt in..
Det er kun snakk om å skaffe noen deler og en formiddags jobb.

Jeg ser du har avertert div originaldeler fra bilen. Det er din bil, men jeg må si jeg er veldig enig med Kalle når det gjelder å beholde dem. Selv om ikke du har tenkt å ha den original så reduserer du den fremtidige verdien på bilen ved å kvitte deg med disse delene. Skal ikke mase mer om det men synes bare det er så viktig at jeg ikke klarer å holde kjeft  Blunker
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #11 på: mars 22, 2015, 10:41:37 am »

Takk for bidrag

Og ja er enig og beholder originalkasse, har lagt inn Ø.K på nesekon T2 pre 59' så får vi se hva som
dukker opp... Gliser

Alex


Da gjenstår det å bytte nesekon. Slike nesekon får du kjøpt nye fra flere tilbydere. Muligens Unneberg har eller kan skaffe. Men en ting håper jeg at det er greit at jeg nevner; ikke finn på å selg det som hører til bilen din originalt! Skal du ikke bruke dem så lagre dem i garasjen.

Mvh
BB

Er redd det ikke er fullt så enkelt. Den T2 nesekon som er å få kjøpt ny er 60-67 utgaven, den som skal til for å sette nyere girkasse i 53-59 T1. 
Den du trenger her er til T2 til og med 59. Ganske sikker på at den ikke finnes ny men det burde ikke være noe problem å finne en brukt.

Jeg ser du skriver at da blir det nok orig kasse en stund til. Ikke la deg skremme av at ting ikke er 100% bolt in..
Det er kun snakk om å skaffe noen deler og en formiddags jobb.

Jeg ser du har avertert div originaldeler fra bilen. Det er din bil, men jeg må si jeg er veldig enig med Kalle når det gjelder å beholde dem. Selv om ikke du har tenkt å ha den original så reduserer du den fremtidige verdien på bilen ved å kvitte deg med disse delene. Skal ikke mase mer om det men synes bare det er så viktig at jeg ikke klarer å holde kjeft  Blunker

Loggført

kissa
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Bergen


Vis profil WWW

« Svar #12 på: mars 23, 2015, 00:33:57 am »

Ta en titt her.
http://blog.bbt4vw.com/2015/02/20/bbt-friday-product-update-38/

Kristian
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #13 på: mars 23, 2015, 00:52:09 am »

Den Kissa linker til er en hybrid som lar deg montere '61 og nyere girkasse i splitten uten å modifisere bilen.
Dvs en bolt-on løsning som gir deg en maksimalt bruksvennlig og holdbar girkasse.

Litt skeptisk til at den samme delen kan plassere kassa helt riktig på både splitt boble og 50-talls T2 men skal ikke blånekte  Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Bie
Nybegynner
*
Innlegg: 27
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: april 02, 2015, 15:47:21 pm »

Dette er hva jeg gjorde en gang.

Originalkassen i en 1952 var gåen. Fant en splittekasse fra en nyere modell. Her var innfestningen i forkant anderledes så den passet ikke. Tok da av nesekonen fra begge kassene og fikk et mekanisk verksted til å frese ut originalkonen slik at det ble plass til det store lageret som finnes der konen sitter, konen fra den nyere kassen ble brukt som mal. Begge konene var i utgangspunktet like på gearkassesiden, med unntak av større (høyere, om en kan si det slik) lager på den nyere kassen. Verkstedet gjorde en utmerket frese/dreie -jobb, og originalkonen ble montert på nyere kasse uten problemer. Resultatet var en gearkasse som satt der den skulle både foran og bak, et usynkronisert første gear, og resten synkronisert, og det uten ulyd. Problem solved :-)

mvh

B.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!