mai 05, 2024, 00:51:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 56 ovalen prosjekt!  (Lest 22628 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #30 på: januar 07, 2013, 22:27:59 pm »

Såpass ja. Bare å få lakkert overflatene. Kjøp godt spraylim, eks 3M sitt, legg litt isolasjon under stoffet ala tynn spraglete skumgummi. Vær generøs og nøye med limet, kjøp 2 bokser mer enn du tror du trenger Gliser
I taket så henger trekket i spiler.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #31 på: januar 07, 2013, 23:28:33 pm »

Såpass ja. Bare å få lakkert overflatene. Kjøp godt spraylim, eks 3M sitt, legg litt isolasjon under stoffet ala tynn spraglete skumgummi. Vær generøs og nøye med limet, kjøp 2 bokser mer enn du tror du trenger Gliser
I taket så henger trekket i spiler.

3M har flere typer lim, ikke alle er like bra til dette formålet. Jeg hørte med en kjent salmaker i Horten, de bruker kun Casco S9 kontaktlim, det smelter ikke i solsteika, slik enkelte andre lim gjør.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #32 på: januar 07, 2013, 23:43:57 pm »

Jeg har brukt 3M™ Scotch-Weld™ 90 i ovalen min. Det har holdt bra siden 2005-2006 og holder knall enda, har aldri hatt problemer med varme/kulde. Lurt å forhøre seg med salmaker eller møbeltapetserer, de lager jo slitesterke ting Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #33 på: januar 07, 2013, 23:55:48 pm »

Tusen takk for tips! Gliser Noen erfaringer ang grunningstoffer da? Vurderer å bruke 2k zink- har hørt at det er god sos. Glad 
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #34 på: januar 07, 2013, 23:58:47 pm »

En 2k primer/filler er bra det, har ikke testet zink men det gjør jo samme nytten. Legg sort blank spraylakk over. Jeg kjøpte en 2k Filler på mekonomen.
Hagmans har bra produkter og Jula har bra priser på de.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #35 på: januar 08, 2013, 07:22:13 am »

 Den er grei Glad Thanx Blunker
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #36 på: januar 11, 2013, 14:40:15 pm »

Puss-puss så får du en suss....
Nei det stemmer overhodet ikke! Du får nesen full av dritt (skulle vel egentlig lagt ut bilde av snytepapiret mitt....) det samme gjelder vel for ørene og... og ikke for å snakke om hva pelsen på hodet inneholder!!! Blunker HMS = kun briller  Hemmelig
Men gud så gøyt når man ser at det nærmer seg ferdig med sånt! Rask hoderegning sier at stålbørsten har gått nesten 30 timer denne uken, dvs har slitt ut en hel haug av de, og et kompressorhode har røket til og.
Neste prosess er sandblåsing av gulv og enkelte småplasser- sand skal hentes i kveld, håper å få begynt på det i morgen. Skal legge ut noe bilder når jeg har blåst litt. Glad
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #37 på: januar 11, 2013, 21:34:03 pm »

Sandblåsing er ikke dumt, men vær nøye med å teipe igjen alle plasser du ikke vil ha sand. Det tar seg inn over alt. Gliser

Spennent på å se resultatet. Det er også lurt å legge to lag med syregrunning først når du har bart stål. Da får du bedre feste til primeren. Mekonomen selger en rød.sprayboks med etch-primer. Skal sjekke opp hvordan den ser ut.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #38 på: januar 12, 2013, 20:08:31 pm »

Har jo aldri sandblåst noe, så aner ikke hvor mye eller hvor langt opp jeg må dekke til. Har teipet opp dashbordet siden lakken der er bra, men må vel kanskje dekke opp vinduer og dørene..?
Er like grønn ang grunning og he he. Osteaktig Alle tips mottas med stor takk! Har lyst på noe jeg kan koste på og ikke spraye.
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #39 på: januar 12, 2013, 20:26:22 pm »

Først blåse.
 Sliping og sandblåsing støver noe helt jævlig, så her er det lurt å ha maske og avtrekksvifter.
Det viktigste å passe på er å ikke blåse lenge på samme sted, det blir varmgang i plata og da slår den seg. Hold god avstand (ca 20-30cm) og blås større områder av gangen.
Alle kriker og kroker må teipes igjen, Spesielt glass! Får du hakk og merker i glass blir det aldri borte.
Jeg hadde teipa igjen vinduer, døråpninger og alle steder med bra lakk som skal beholdes. Altså alt annet enn gulvet Gliser

Grunning: Varme og lav luftfuktighet er viktig.

Vask området som skal lakkes med tynner eller bremserens, bruk noe som ikke loer. Blås over med trykkluft til slutt.

Viktig at det er helt rent og fritt for støv. Lurt å lufte litt når man gjør dette.

Varm sprayboksen under lunkent vann og rist pent. Da unngår du at boksen spytter.
Syregrunning legges i to lag, det står godt beskrevet på boksen.
Dette bør få tørke i 24T før du legger sprayfiller.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #40 på: januar 12, 2013, 20:46:15 pm »

Tuusen takk for "lynkurs" i blåsing! Gliser Får bruke ledig tid i morgen til teiping og dekking jeg da! Blir spennende å starte- litt skrekkblandet fryd he he Blunker Kommer noe bilder når jeg er igang Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #41 på: januar 12, 2013, 21:05:36 pm »

Det går nok bra skal du se. Prøv litt på en plate først for å finne hvor hardt du trenger å trykke på blåsepistolen. Start pent og øk trykket etterhvert som du ser hvordan det går.

Dekk til ansikt, bruk briller og hansker.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #42 på: januar 15, 2013, 09:23:43 am »

Da var planen å blåse resten. Hovedsaklig gulv og en del krinkelkroker og litt overflaterust her og der.
Sliter litt med kompressoren, får ikke nok trykk, så får ikke blåst noe før dette er i orden. Kjipt når ting ikke virker...
Har teipet til alle vinduer, dash og dører så alt er no klart.


* 001.jpg (79.4 KB, 400x600 - vist 230 ganger.)

* 008.jpg (80.32 KB, 400x600 - vist 224 ganger.)
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #43 på: januar 15, 2013, 09:28:01 am »

Gjør du først en såpass grundig jobb så hadde jeg splittet bilen. Og en ting til, det er et sant helvete å bli kvitt sanden etter en blåserunde.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #44 på: januar 15, 2013, 09:51:43 am »

Splittet? er det av med bunnen det? Da er jeg redd jeg er altfor kunnskapsløs he he. Blunker Neida, får se hvor mye hull det er (er noen hull da- men hvor stor de blir og hvordan de formerer seg) etter blåsingen.
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #45 på: januar 15, 2013, 10:39:52 am »

skjønner ikke hvorfor du tenker sandblåse - ser da ikke så ille ut - slip heller og saus inn med noe som trekker godt inn i rusten. Owatrol er god knall, etterfulgt av arcanol så ruster det ikke mer. Er innendørs dette så det blir jo ikke utsatt for salt og søl Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #46 på: januar 15, 2013, 15:40:24 pm »

Vil ha vekk siste rest med lim som jeg ikke kommer til med stålbørsten, og bunnen må sandblåses for å se hvor landet ligger- blir nok litt klipping og sveising spes fremme...
Du får ta i betraktning at jeg er helt fersk så om noe er "for bra" gjort eller at jeg har lagt ned for mange timer, ja så skal jeg ta det på min kappe he he! Glad I mine ører så klinger ikke sause inn rusten i det hele tatt- men for all del! Blunker
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #47 på: januar 15, 2013, 19:07:04 pm »

Selv ingen fan av owatrol og slikt. Gliser
Det er ikke vanskelig å dele bobla heller. Men det kan man gjøre senere også om kanalene er bra.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #48 på: januar 18, 2013, 10:16:44 am »

Med såpass ambisjon om å få et så "godt resultat" ville nok jeg og delt karossen fra bunnen, tatt ut rutene o.s.v. fordi det er jo mye lettere m.h.t. lakkering, sandblåsing å andre reparasjoner, når delene er demontert. Å Sandblåse på en "hel" bil, er vel mest beregnet på mindre punktblåsing m kraftig tildekking...et.c.   -Ang limrester så kan det ofte vere nok å varme opp limflaten med varmepistol. De fleste limtyper "gir opp" over ca 70 gr.
Loggført
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #49 på: februar 01, 2013, 14:38:19 pm »

Da får jeg kaste meg over trinn 2- få kappet ut sveitserostene å gjøre det klart til sveis. Bildene er av de to verste plassene, så det er ikke gale i det hele tatt!!!  Gulvplatene fremme skal også byttes.
Broderen skal ta alt av sveisejobb innvendig- heerlig bursdagsgave! Gliser Gliser Gliser 

Fikk mail fra Hotshop at interiøret var sendt fra USA denne uken-  Gleder meg til å få det i hus!!! Gliser

 


* januar 12-02 004.jpg (80.62 KB, 400x600 - vist 266 ganger.)

* januar 12-02 007.jpg (118.22 KB, 800x533 - vist 274 ganger.)
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #50 på: februar 03, 2013, 18:56:56 pm »

Her skjer det ting ja, stå på mann! :-)
Loggført

Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #51 på: februar 03, 2013, 20:05:46 pm »

Her skjer det ting ja, stå på mann! :-)
Eller dame  Gliser
Godt jobba hvertfall. Blir nok bra tilslutt. Glad
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #52 på: februar 03, 2013, 20:41:36 pm »

Dame ja- takk Nordtveit Gliser Går no på fram, om ikke så fort som man ønsker så er det ihvertfall rett vei! Blunker
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #53 på: februar 03, 2013, 21:22:25 pm »

Her skjer det ting ja, stå på mann! :-)
Eller dame  Gliser
Godt jobba hvertfall. Blir nok bra tilslutt. Glad
Gikk litt fort i svinga her, skrev litt på gammal vane. Ha meg unnskyldt, sittet inne og kjedet meg i nesten hele dag Tvilende
Loggført

Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #54 på: februar 03, 2013, 21:23:49 pm »

Dame ja- takk Nordtveit Gliser Går no på fram, om ikke så fort som man ønsker så er det ihvertfall rett vei! Blunker
Selvf.dame! Ser du tar prosjektet seriøst, artig å følge:-) Satser på litt mer skruing fremover mot våren selv...
Loggført

FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #55 på: februar 04, 2013, 07:30:36 am »

He he går nett fint! Blunker Våren ja- gleder meg til det er litt flere plussgrader i garasjen.... Har varmeovn, men den samt lys og kompressor = svarte natten, og gidder ikke sånn sikringsløping. Rekker tunge
Digget jo ideen din om gulvteppe i garasjen, så nå ligger mors persiske teppe under bilen! Gliser Gliser
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Arnefles
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #56 på: februar 04, 2013, 09:49:46 am »

He he går nett fint! Blunker Våren ja- gleder meg til det er litt flere plussgrader i garasjen.... Har varmeovn, men den samt lys og kompressor = svarte natten, og gidder ikke sånn sikringsløping. Rekker tunge
Digget jo ideen din om gulvteppe i garasjen, så nå ligger mors persiske teppe under bilen! Gliser Gliser
Det er bra, viktig at bobla ikke fryser på labbene :-)

Er samme her, jeg har varmovn og 3 lamper (som også varmer) , fin temp når det ikke tipper over til minusgrader ute. Er det pluss, da er det topp å skru. Slår på ovn dagen før jeg skal skru, da blir det bra :-)

Har greit med lys og selvf. en grei stereo med litt dyyp bass i-he he...
Loggført

FrøkenBruland
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Askøy



Vis profil
« Svar #57 på: februar 14, 2013, 16:23:54 pm »

SMIIIILER!!!!!!!!!!! 

Fikk papirer fra Statens veivesen idag, og etter mange runder tørde jeg å lese dommen! Pumaen blir godkjent ved visning om den er like høy foran som bak og at justeringsskruen er sveiset!   
 
Dekkene var det litt mer møl med- Fabrikant må dokumentere at dette faktisk (japp) er mulig og at bilens bremse og kjøreegenskaper ikke ble forringet.

Må muligens gå opp på størrelse fremme da rulleomkretsen ble litt liten i forhold til bak. Originalt er det 1980 mm, mens det nå er 1668 fremme og 1937 bak.

Hvis ikke dekkene blir godkjent er det forsåvidt ingen krise, får skaffe noen reserve "visningsdekk" om jeg blir stoppet og må vise bilen med lovlige dekk. Den tid den sorg- nå er jeg bare GLAD!!!

Ellers:

Har bestilt looms ledningsnett gjennom jbugs.com - og som gave gjennom min gamblerbror i Las Vegas (he he Svein!) kom jeg under halve prisen! 
Prøvde å bestille bunner, men siden wolfsburg ikke hadde begge sidene på lager, må jeg bare smøre meg med tålmodighet.

Fikk interiøret i går, taktrekk og dørpaneler bla. Ble litt depp siden alt skulle være off-white, men fargeforskjellen fra tak til paneler var rett og slett til å grine av... Off-white i usa er langt ifra off-white som jeg trodde det var.
Hadde en lang samtale med Hotshop og ble enig om å beholde det inntil videre. Vet ikke helt hva jeg gjør, men kan se det an når taket er på plass.

Leste på en svensk tråd om at TMI sine taktrekk var for brede til å få et fint og stramt resultat (på bildet så det utrolig bra ut) hvor han hadde fått det sydd inn på sidene. Noen som har vært borti dette???
Loggført

Ingenting er umulig- det umulige tar bare litt lengre tid!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #58 på: februar 14, 2013, 17:27:42 pm »

Må justeringsskruen på Puma'n sveises?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #59 på: februar 14, 2013, 17:40:47 pm »

Må justeringsskruen på Puma'n sveises?
Den må sveises før godkjenning ja...
Loggført

46 84 69 59
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!